کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
۰۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۸:۴۳

همبستگی علیه تجزیه کازرون


آنچه در این متن میخوانید گزارش کاملی است از آن چه در طول فروردین تا اردیبهشت 1397 در موضوع تجزیه شهرستان گذشت. این گزارش به سیر اتفاقات و سخنان مسئولین می پردازد. در تاریخ 7 اردیبهشت حجت الاسلام خرسند با اعلام توقف طرح اتمام تجمعات را خواستار شد. این گزارش تنهاترین و کاملترین گزارشی است که از اعتراضات مردمی کازرون منتشر شده است.

انتشار: هفته نامه شهرسبز شماره 455 مورخ 4 اردیبهشت 1397-
مطالب مرتبط: کازرون، تفکیک یا ماندگاری؟ - گزارش درگیری اردیبهشت 97 کازرون -


1-چند ماه است که رفتار و گفتار برخی افراد در کازرون، موجب واکنشهای گروهی از مردم این شهرستان شده و در این مدت این مردم ناخشنودی خود را بروز داده اند.

از چند ماه پیش موضوع ایجاد شهرستانی جدید از دل شهرستان کنونی کازرون رواج یافته که مردم کازرون دیدگاه بدبینانه ای نسبت به آن دارند و معتقدند: این کار موجب جداشدن مکان هایی از کازرون می شود که هویت این شهرستان تلقی می شود.

واکنش مردم به صورت مراجعه به فرمانداری و همچنین دلجویی حجت الاسلام محمد خرسند از این افراد جلوه گر شده است.

در طول چند ماه پایانی سال 1396 که این بحث به میان مردم آمد بارها از طریق رسانه ها و گاه حضور مردمی به این شیوه تفکیک شهرستان اعتراض هایی به عمل آمده بود و می رفت تا شهرستان کازرون در آرامش خاص خود این مسئله را در فضایی منطقی و بدور از احساس پیگیری کنند. فضایی که با نظرات نخبگان و کارشناسان در طول چند ماه کم کم به میان مردم آمد و واکنشهای مردمی هم از پچ پچک های مردمی در کوی و برزن به تجمعات کمابیشی که توسط برخی جریانهای به اصطلاح دوستدار کازرون ادامه پیدا کرد.

شخصیتهای کازرونی نیز البته به دور از شلوغ بازیهای رایج سعی در آن داشتند تا اعتراضات مردم کازرون را به گوش مردم برسانند و به صورت منطقی و منصفانه و بدور از هیجانات و احساساتی که ممکن است با ایجاد آنها و کشاندن پای مردم به عرصه خیابان به جاهای باریک کشیده شود، قضیه را حل کنند.

همین امر باعث شد تا هیئت کارشناسی تقسیمات کشوری، دو هفته پیش برای بررسی این موضوع به کازرون بیاید. روز 21 فرودین جمعی از مردم کازرون روبروی فرمانداری حاضر شدند تا صدای خود را به گوش هیات تقسیمات کشوری برسانند.(خبرگزاری فارس 21 فروردین 1397) اما...


2-با رفتن هیئت کارشناسی، اخبار ضد و نقیضی درباره نظر آنان توسط مسئولین شهرستانی به گوش مردم رسید.

قضیه زمانی برای مردم بغرنج تر شد که امام جمعه کازرون در خطبه های نمازجمعه دو هفته پیش، مورخ 24 فروردین ماه گفت: در بحث تقسیمات کشوری خواستم نکته‌ای را عرض کنم اما چون هیئت کارشناسی وزارت کشور به شهرستان آمدند، چند روز صبر می‌کنیم، که اعتقاد دارم همان چیزی که دغدغه ما و مردم بود باید برایشان کشف و آشکار شده باشد. الآن در تایید یا رد آن چیزی نمی‌گویم اما از اینکه آقایان تشریف آوردند تشکر می‌کنم. اما در بیان قضاوتم و نکاتی که خواستم عرض کنم و حتی شایعاتی که بعد از این کارشناسی دامن زده می‌شود را فعلاً تحمل کرده و نمی‌گویم و اگر لازم شد در آینده نکاتی را عرض می‌کنم.

همین زمان نیز امام جمعه قائمیه در خطبه های نمازجمعه با بیان اینکه چند روز قبل شاهد حضور جناب آقای دکتر جلالی مسئول تقسیمات کشوری و هیات همراه در شهرستان کازرون بودیم اظهار داشت: حضور مسئول تقسیمات کشوری و هیات همراه در جهت تقویت و تسریع درارتقاء 2 بخش بوده است.

حجت‌الاسلام انصاری با تاکید بر اینکه در اصل شهرستان شدن 2 بخش بحثی نیست و هیچ ناامنی و خطری شهرستان را تهدید نمیکند گفت: تصمیم نهایی مسئولین تقسیمات کشوری در تثبیت یا تغییر ساختار فعلی برخی روستاها و یا جابجایی فصلالخطاب است.

وی خطاب به مردم چنارشاهیجان و کوهمره گفت: جدا شدن شهرستان پیشنهادی کوه‌چنار از کازرون مانند یک عمل جراحی و قطع عضو است کمی درد و آه و سر و صدا دارد در برابر تجمعات غیرقانونی ، رفتارهای غیر اسلامی، توهین و شعارهای بیادبانه آرام باشید و همچون گذشته صبور و قانونمدار، به سر و صداها و هیاهوها اعتنایی نکنید دوره جراحی تمام شده است به زودی قانون محدوده و مصلحت دو شهرستان را ابلاغ مینماید.

حجت‌الاسلام انصاری با بیان اینکه عده قلیلی که همچون گذشته به هر بهانهای در خیابان میریزند و شعار میدهند بدانند که این نوع برخورد جلوی پیشرفت کازرون را میگیرد اظهارداشت: این رفتارها مسئولین را در خدمترسانی به شهرستان معطل میکند و تمام توان نماینده عالی دولت را صرف تامین امنیت می کند و این حق الناس است.

وی اضافه‌کرد: مردم روستاهای دورافتاده چشمشان به رسیدگی و خدمت دولت است و بنده خودم در جلسه خصوصی با دکتر جلالی نسبت به مطالبات مردم کازرون و ارتقاء کازرون به شهرستان ویژه صحبت کردم.

امام جمعه قائمیه با یبان اینکه شهرستان جدید لاغر است مخالفان ارتقاء انتظار لاغر شدن زیادی نکنند گفت: هر گونه تغییر در ساختار فعلی یعنی جابجایی روستا ها و یا جدایی و الحاق مادامی قابل قبول است که به اصل شهرستان شدن کوه‌چنار صدمه ای وارد نکند.

وی با اشاره به مردم عزیز و بزرگ کوهمره گفت: مردم عزیز کوهمره بدانند مردم قائمیه که بخشی از آنان که اهل کوهمره هستند همچون گذشته هیچ اختلافی با شما ندارند مطالبه شهرستان شدن مطالبه مردم کوهمره هم بوده و هست اقتدار کوهمره با آن سابقه درخشان در شهرستان جدید دیده شده است هم در بحث وسعت و هم در استقرار ادارات.

حجت‌الاسلام انصاری تاکید کرد: فریب پرسه زنان در فضای مجازی و حرف های غیر منطقی وغیر منصفانه را نخورید مردم و مسئولین و نماینده قدر شناس شما هستند در فضای آرام و حفظ وحدت و برادری مطالبات قانونی شما دنبال و به نتیجه می رسد.

حجت‌الاسلام انصاری برخی بی حرمتی ها به نماینده مردم شهرستان کازرون در مجلس را خلاف اخلاق دانست و افزود: برخی قضاوت‌ها خلاف مسلمانی است بله نماینده هم قابل نقد است امام جمعه نیز قابل نقداست اما نقد منصفانه...

وی افزود: نماینده شهرستان کازرون چون به کسی باج نداده مورد تهاجم قرار گرفته است اسباب دلگرمی نماینده را در فرصت باقی مانده جهت خدمت به شهرستان فراهم کنید از نماینده درخواست خدمت به مردم خاموش و ساکت شهرستان کازرون را داریم.

همین سخنان باعث شد تا بار دیگر بحث تفکیک شهرستان و اعترضات مردمی شروع شد.


3- در آغازین روز هفته پیش شورای اسلامی شهر کازرون در نامه ای به ریاست جمهوری که توسط مهندس محمدامین مهرورز از اعضای شورای اسلامی شهر کازرون به معاون رئیس جمهور تقدیم شد، به این امر اعتراض نمود.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌های کشور خواستار حفظ یکپارچگی سرزمینی شهرستان کازرون شد.

مهندس مهرورز در این دیدار مصرانه از دکتر جهانگیری خواست که مانع از تفکیک شهرستان کازرون گردد.

وی ضمن تقاضای اجرای کار کارشناسی بدون در نظر گرفتن احساسات قومی و منطقه ای خواست تا این قضیه مورد بررسی قرار گیرد.

مهندس مهرورز ضمن اشاره به این که وظیفه خود می‌داند تا صدای رسای مردم باشد، خطاب به آقای جهانگیری گفت: طرح مذکور دور از اصول دموکراتیک و مشی دولت تدبیر و امید دانست.

وی هم‌چنین اضافه کرد نگذارید یأس و ناامیدی از دولت تدبیر و امید در دل مردم فهیم کازرون به یادگار بماند.

انتشار این اخبار کم کم باعث جریح هدار شدن احساسات مردم کازرون شد و حرکت شورا و خبر آن نیز نتوانست درد مردم را کم کند. تا این که روز دوشنبه 27 فروردین، برخی کسبه کازرون و گروه های دیگر با مراجعه دسته جمعی به فرمانداری کازرون اعلام کردند به این سخنان مبنی بر جدا نشدن بیشاپور و امامزاده سید حسین با دیده شک می نگرند.

این افراد که در میدان شهدا (خیرات) کازرون حضور یافته بودند خواستار آمدن امام جمعه کازرون شدند که وی در جمع آنان حاضر شد و گفت: گلایه ما این است که طرح تقسیم شهرستان کازرون بدون کارشناسی دقیق و بدون در نظر گرفتن تمام جوانب بوده است.(خبرگزاری فارس 27-1-97)

حجت الاسلام خرسند گفت: از وزیر کشور می خواهیم در این طرح تجدید نظر کند، عجله نکند به مصلحت نیست، ما منتظر وزارت کشورهستیم تا طرح برای بررسی بیشتر به استان فارس ارجاع داده شود.

امام جمعه کازرون افزود: طرح تقسیمات کشوری باید باعث ایجاد آرامش میان مردم شود اگر بخواهند آرامش تداوم یابد شایسته است طرح تقسیم کازرون، در خود استان فارس با کارشناسی همه جانبه انجام شود.

حجت‌الاسلام محمد خرسند با اشاره به سابقه فرهنگی، تاریخی، علمی این شهرستان اظهار داشت: مردم شهرستان کازرون پشت انگلیس خبیث را در این سرزمین به زمین زدند و باید در برابر مردم این دیار زانو زد و احترام گذاشت.

وی با اشاره به اینکه کازرون که می‌گویم یعنی مردم خشت، کنارتخته، کمارج، قائمیه و چنارشاهیجان، جره بالاده، کوهمره نودان، بخش مرکزی و شهر کازرون، گفت: هیچ‌کس مانند رهبر انقلاب این مردم را نشناخته و تنها ایشان بودند که تاریخ و سابقه این دیار را عمیق می‌شناختند.

امام جمعه کازرون با بیان اینکه حدود یک‌سال است که بحث تفکیک شهرستان مطرح و نطفه این موضوع هم بر عدم صداقت بسته شد، افزود: در همان ابتدا آمدند و در نمازجمعه گفتند قصد جدایی کازرون را ندارند و این کار را تلاش بدخواهان دانستند.

خرسند با گلایه از دولت گفت: کار تفکیک شهرستان کارشناسی نشد و به قولی کارچاق‌کنی شد و این مردم در دو دوره به دولت روحانی حدود 60 درصد رای دادند. جواب دولت به مردم باید این باشد؟

خطیب جمعه کازرون با بیان اینکه به جای تفکیک شهرستان پروژه‌های عمرانی و نیمه‌تمام کتابخانه، 2 بیمارستان، سدهای کازرون و پروژه‌های اشتغال‌زایی را حل کنید، افزود: مردمِ حاضر در اینجا بیکار نیستند که یک روز کاری را تعطیل کنند و بیایند اینجا جمع شوند.

وی گفت: می‌گویند امام جمعه مردم را تحریک می‌کند، مگر می‌شود نوکری مردم را نکرد؟ رهبر انقلاب به ما گفتند ما هیچ شانسی به جز نوکری مردم نداریم.

خرسند افزود: کازرون محل رشد من بوده و خود را نوکر مردم می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم و این مردم هستند که من را راهنمایی می‌کنند و با احترام به مردم همه مناطق شهرستان به ویژه برادران و خواهران قائمیه، همه این شهرستان را پاره‌تن خود می‌دانیم.

امام‌جمعه کازرون با بیان اینکه مدیرکل تقسیمات کشوری در سفر خود به کازرون گفت هرجا بحث جدایی بخش‌هایی بوده است مردم رضایت داشتند به جز مردم مناطق کازرون که غالباً مخالف هستند، تاکید کرد: چطور می‌خواهید مخالفت مردم یک شهرستان را نادیده بگیرید.

وی تصریح کرد: کازرون بدون دشت و برم و تنگ‌چوگان بخشی از هویت خود را از دست می‌دهد.

خرسند افزود: ما عمل به قانون را می‌خواهیم و فعلاً شهرستان کازرون شرایط تقسیم شدن به هرشکلی را ندارد.

امام جمعه کازرون گفت: به جای تفکیک شهرستان، مناطق را آباد و بیمارستان قائمیه را تکمیل و ورزشگاه بسازید و به داد کمبودها در بخش خشت و بالاده برسید، ما بیشترین تلفات جاده‌ای را در استان و کشور داریم، بیایید جان مردم را نجات بدهید و اشتغال مردم را حل کنید.

وی خواستار تجدید نظر مسوولان به ویژه استانداری و وزارت کشور شد و اظهار داشت: امروز به هیچ شکلی این تصمیم قابل قبول نیست.

خرسند با بیان اینکه منتظریم وزارت کشور که این بحث را  ایجاد کرده خود نیز آن را جمع کند وگرنه به مسوولان بالادستی هم صدای مردم را می‌رسانیم، گفت: شما گفتید دولت تدبیر داریم و این رفتارتان با مردم تحقیر است نه تدبیر.

امام جمعه کازرون تاکید کرد: به این شهرستان هم فرمانداری ویژه بدهید و مردم کازرون هم باید مثل مردم لارستان و جهرم پیشرفت کنند و به شهری با این سوابق انقلابی و با هزار و 300 شهید که همیشه مرکزیت جنوب کشور بوده است بی‌توجهی نکنید.

وی گفت: مسوولان پرونده تقسیمات را به استانداری برگردانند و این تقسیمات کشوری باید موجبات تسهیل زندگی مردم شده و مسوولانی که مُسبّب هستند باید بدانند که در قیامت باید پاسخگو باشند؛ کم‌فروشی به مردم فقط در بقالی مطرح نیست، اگر من هم برای مردم کم‌کاری کنم، کم‌فروش هستم.

خرسند با بیان اینکه با تماس دوستمان در وزارت کشور گفته شده وزیر قول داده با اطمینان خاطر خواسته مردم کازرون در این مسئله پیگیری شود، اظهار داشت: پیش از همه خود بنده مسائل را رصد می‌کنم، من هم کازرونی‌ام و به کازرونی بودنم افتخار می‌کنم.

وی در ادامه افزود: به عنوان خدمتگذار شما بحث را تا وصول نتیجه دنبال می‌کنم و قول می‌دهم رضایت همشهریان فراهم شود و اگر لازم باشد و مسوولان نیز نخواهند به مردم اعتنا کنند، جمعیت بیشتری می‌آیند.

خرسند با تاکید بر اینکه احترام به مسوولان و تمکین به قانون وظیفه ماست اظهار داشت: کسانی که در فضای مجازی و مطبوعات دست دارند، حرمت‌ها را حفظ کنند و به قانون تمکین کنند.

وی در پایان متذکر شد: دشمن می‌خواهد از این تجمعات برای مقاصد شوم استفاده کند که باید با آگاهی مانع شد.


فرماندار کازرون هم در جمع مردم حضور یافت و ضمن دعوت مردم به آرامش گفت: این خواست شما را هم در استانداری فارس و هم در وزارت کشور پیگیری کردم.

از آبان ماه پارسال شایع شد که طرحی را نماینده مردم کازرون به وزارت کشور برده و قصد دارد بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان را از کازرون جدا کند و شهرستان جدیدی به نام کوه چنار تشکیل دهد. (خبرگزاری فارس 27-1-97)

فرماندار کازرون، با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر جداسازی 2 بخش از این شهرستان و ایجاد شهرستان جدید گفت: آنچه در این زمینه مطرح است فقط در حد حرف بوده و هنوز در عمل هیچ اتفاقی را شاهد نبوده ایم.

ابراهیم استوار میمندی، همچنین گفت: البته در زمان طرح چنین مسائلی ایجاد نگرانی در بین مردم و اعتراض آنها امری کاملا طبیعی است و بالاخره هر فردی ممکن است نسبت به آینده چنین تصمیماتی نگرانی هایی داشته باشد اما به مردم اطمینان می دهیم که به تمام خواسته های آنها در چارچوب قانون توجه می شود.

وی درباره وضعیت آرامگاه امامزاده سید حسین و مجموعه تاریخی بیشاپور در صورت ایجاد شهرستان جدید گفت: در صورت ایجاد شهرستان جدید، این 2 اثر مذهبی و تاریخی نیز در بخش مرکزی شهرستان کازرون خواهند ماند و در وضعیت آنها تغییری ایجاد نخواهد بود.

به دنبال مباحث مطرح شده درباره جدا شدن بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان(قائمیه) از کازرون و تشکیل شهرستان کوه چنار، برخی مردم این شهرستان به این مباحث اعتراض کردند و خواستار حفظ موقعیت فعلی شهرستان کازرون شدند.

استوارمیمندی در جمع تجمع‌کنندگان مردم کازرون با اشاره به اینکه امروز چهلمین روزی است که در خدمت مردم کازرون هستم، اظهار داشت: غیرت و همتی که امروز در کازرون به وجود آمده را به فال نیک می‌گیرم.

وی با بیان اینکه دغدغه روحانیت و امام‌جمعه این بود که صدای ما منعکس نشده و کار در خفا انجام شده است، گفت: از همان لحظه قسم جلاله خوردم که صدایتان را به آنجا که باید برسد، برسانم.

سرپرست فرمانداری کازرون با یادآوری اینکه پیرو قولی که دادیم مسوولان تقسیمات کشوری را دعوت کردم تا دیدگاه‌‌های همه را بشنوند، افزود: خودم از روز اول به تهران رفتم و پیگیر شدم و برخی روستاها نقد داشتند که صدای ما شنیده نشده و کارشناسی گزینشی شده است، اما کارشناسان آمدند و تک‌تک روستاهای دشت برم و قائمیه و نودان را رفتند.

استوارمیمندی با بیان اینکه امروز با استانداری تماس داشتم و صدای مردم را به استاندار رساندم، گفت: شخص استاندار هم با آقای جهانگیری تماس گرفته است.

وی در ادامه اضافه کرد: مسوولان تقسیمات کشوری گفته‌اند قسم می‌خوریم که تمام مسایل شهر را در دولت مطرح  کنیم و مدیرکل تقسیمات کشوری هم قسم خورده است که لبخند را بر لبان همه می‌نشاند.

سرپرست فرمانداری کازرون گفت: اگر قرار باشد بی‎صداقتی باشد من اولین کسی هستم که استعفا می‌دهم و به جمع مردم می‌پیوندم.

استوار میمندی تاکید کرد: طبق روال، طرح تفکیک شهرستان قانونی در حال پیگیری است و بنده نه کازرونی هستم و نه اهل سایر بخش‌ها؛ کارم را شرافت‌مندانه انجام می‌دهم.

وی خواستار حفظ آرامش مردم شد و اظهار داشت: اگر قرار باشد مسوولان دیگری بیایند پاسخگوی مردم باشند می‌آیند.

سرپرست فرمانداری کازرون افزود: اگر نتیجه نگرفتیم استاندار که خوب است، وزیر هم می‌آوریم. ولی باید اجازه بدهید مسائل را انتقال بدهیم و قطعاً مسائل و مباحث شما منعکس می‌شود و در اولین فرصت ممکن استاندار را دعوت می‌کنیم تا در خدمت شما باشند.

 فرماندار کازرون همچنین در گفتگو با خبرگزاری ایرنا (27 فروردین 1397) می گوید: آنچه در این زمینه مطرح است فقط در حد حرف بوده و هنوز در عمل هیچ اتفاقی را شاهد نبودهایم.

بعد از ظهر همین روز امام جمعه قائمیه نیز در بیانیه گفت: مردم عزیز و جوانان شهر قائمیه و کوهمره‌نودان در برابر تجمعات غیرقانونی و شعارهای برادران کازرونی هیچگونه عکس العملی نشان نخواهند داد. در کشور ایران اسلامی ملاک قانون است و جهت رسیدن به حق قانونی منتظر تصمیم نهایی دولت هستیم...هیچ برنامه ای جهت تجمع و اعتراض در شهر قائمیه وجود ندارد.. صبورانه و بدون اعتنا به تظاهرات در نهایت آرامش به امور عادی زندگی خود برسید...وحدت، برادری، توکل بر خدا، امید و صبر را سرلوحه قرار دهید. اخلاق اسلامی را پیامبرگونه رعایت کنید و تسلیم قانون شوید

در همین راستا بعد از ظهر همان روز فرمانداری کازرون طی بیانیه ای تجمعات مردمی پس از این روز را غیرقانونی اعلام کرد و از مردم خواست تا با حفظ آرامش به مسئولین شهرستانی اعتماد کرده و بگذارند تا آنان مسئله را حل کنند.


3-اما صبح سه شنبه نیز بار دیگر تجمعات خودجوش مردمی در میدان شهدا برگزار شد. این گردهمایی مردمی برخلاف انتظاری که می رفت با جمعیت بیشتری برگزار شد.

عصر سه شنبه اما دفتر امام جمعه کازرون طی پیامی از مردم خواست تا با پایان دادن به این گردهمایی ها بگذارند تا مسئولین امر موضوع را پیگیری کنند.


4-صبح چهارشنبه اما گردهمایی خودجوش مردمی بار دیگر برگزار شد. این گردهمایی که به صورت کاملاً خودجوش صورت گرفته بود، تفاوتهایی را با سایر اعتراضات مردمی در سراسر کشور داشت. در این گردهمایی اعتراضی برای اولین بار تصاویر شهدای کازرون نیز به میدان آمد. از دیگر اتفاقات روز چهارشنبه تغییر شعارها به سمت مرکزیت استان فارس غربی بود. شعاری که از همان ابتدا توسط امام جمعه کازرون و مسئولین به عنوان شعاری انحرافی نگریسته شد. در این روز در فضای مجازی و علی الخصوص پیام رسان تلگرام به شدت تبلیغ می شد که قرار است تا استان فارس سه پاره گردد و این بهترین موقعیت است تا کازورن به عنوان مرکز استان فارس غربی مطرح شود.


هادی پژوهش جهرمی، چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده درباره ارتقای بخش هایی از شهرستان کازرون به شهرستان افزود:به نظر می رسد عده ای با اهداف مختلف از احساسات پاک مردم و عدم آگاهی آنها نسبت به دلایل انجام این کار و اینکه این ارتقا به نفع مردم است سوء استفاده و اقدام به تحریک مردم می کنند.(خبرگزاری ایرنا 29 فرودین 1397)
وی ادامه داد: بحث تقسیمات کشوری و ارتقا همواره با حساسیت هایی همراه است و انجام آن روند آرامی را طی نمی کند.
پژوهش ادامه داد:دولت در مقطعی باب تقسیمات کشوری را بسته بود اما به دنبال باز شدن این باب، استان فارس نیز برای اینکه از این فرصت پیش آمده عقب نماند پیشنهاد ارتقای چندین بخش را در دستور کار قرار داد که از جمله می توان به ارتقای بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان (قائمیه) کازرون و تشکیل شهرستان کوه چنار اشاره کرد.
او اظهارکرد: آنچه که مسئولان در بحث ارتقای بخش ها همواره مد نظر دارند حفظ حقوق مردم و بهتر شدن شرایط است و چنانچه احساس شود که بخشی شرایط ارتقا ندارد و یا ارتقا به ضرر مردم آن بخش و شهرستان تمام می شود این کار قطعا دنبال نخواهد شد.
معاون استانداری فارس ادامه داد: به مردم اطمینان می دهیم که انجام این کار با مطالعه و کار کارشناسی انجام خواهد شد و مواردی از جمله حفظ تنگ چوگان، شهر بیشابور، دهستان انارستان، دشت برم و امامزاده حسین (ع) برای کازرون نیز قطعا لحاظ خواهد شد.
وی گفت: استاندار فارس نیز تاکید ویژه دارند که تمام این موارد در بحث ارتقا به دقت رعایت شده و اعمال شود و هم اینک کار ترسیم نقشه دقیق این ارتقا در دستور کار کارشناسان تقسیمات کشوری استان قرار گرفته است.
به دنبال مباحث مطرح شده درباره جدا شدن بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان(قائمیه) از کازرون و تشکیل شهرستان کوه چنار، برخی افراد به این مباحث اعتراض کردند و خواستار حفظ موقعیت فعلی شهرستان کازرون شدند.


5-روز پنجشنبه نیز علیرغم درخواستهای مکرر مسئولین، بار دیگر مردم کازرون با حضور خود و حمل تصاویر شهدای کازرون بر ایستادگی خود پای فشردند.



این گونه سخنان از سوی مسئولین استانی و اظهارات ضد و نقیض سایر مسئولین باعث شد تا به جای آرام کردن جو حاکم بر شهرستان، نفتی بر آتش اعتراضات باشند.


6- روز جمعه 31 فروردین ماه، اعتراضات به اوج خود رسید. از ابتدای صبح جمعه جمعیت همراه با در دست داشتن تصاویر شهدای کازرون در تعداد زیاد و شعارهایی مبنی بر پایداری بر انقلابی بودن خود، با شعارهای خود خواستار استعفای حسین رضازاده نماینده کازرون، عدم تفکیک شهرستان، حمایت از امام جمعه کازرون، حضور استاندار و مسئولین استانی و کشوری در کازرون برای شنیدن صدای مردم کازرون، باقی ماندن روستاهای دشت برم، انارستان، گاوکشک، سید حسین، بیشاپور و... شدند.

روز جمعه نیز تفاوتی با روزهای دیگر داشت. اهالی برخی از روستاها با ورود به کازرون خواستار یکپارچگی شهرستان شدند. مردم کازرون نیز ضمن دادن شعارهایی همچون سلام و درود به روستاییان خوشآمد گفتند.

راهپیمایان کازرون که از میدان شهدا تا امامزاده شاه حمزه (مصلی نمازجمعه) حرکت کرده بودند، وارد مصلی شدند. برخی رسانهها با نگاه خاص خود سعی کردند تا این جمعیت را پس از انقلاب بیسابقه معرفی کرده و آن را به حرکتهای انقلابی مردم کازرون مشابه کند. در حالی که در سالیان پس از انقلاب بارها و بارها در موقعیتهای مختلفی همچون روز قدس و 22 بهمن و به خصوص در روز ورود مقام معظم رهبری به کازورن، جمعیتی بیش از این جمعیت با حضور روستاییان بیشتری را شاهد بودهایم. این غلو و بزرگنمایی بیش از حد نشان از غرض و مرضهای رسانههایی داشت که سعی داشتند مردم کازرون را روبروی انقلاب قرار دهند.

روز جمعه اما، حجت الاسلام محمد خرسند، در خطبههای نمازجمعه، مردم را به حفظ آرامش دعوت کرد.

حجت‌الاسلام خرسند پیرامون مسائل شهرستان کازرون بیان داشت: حقیقتا حرف ها و گلایه های فراوانی برای گفتن دارم. اما الان نمیخواهم به این حرف ها و گلایه ها بپردازم. اگر به نصیحت های بنده عمل شده و مشورت شده بود و به خیرخواهی‌ها توجه کرده بودند، وضعیت شهرستان به این حد نمی‌رسید.

وی اضافه کرد: اما امروز توصیه من به همه دلسوزان و همشهریان، حفظ آرامش و متانت است که توصیه اسلام، امام و مقام معظم رهبری است. در کشور ما دشمنان کمین کرده اند و نباید غفلت بورزیم. در مسایل داخلی نباید موجب غفلت از دشمنی دشمنان بشویم. دشمن میخواهد به واسطه همین مسائل جزئی سوءاستفاده کند. وگرنه شبکه های سلطنت طلب کی دلسوز مردم ایران و کازرون بوده اند. چرا عظمت های دیگر شما و یا حتی محسنات همین تجمعات را نمی گویند.

خطیب جمعه کازرون با تاکید بر اینکه دشمن در کمین است و باید مراقب باشیم عنوان کرد: احساسات را باید کنترل کنیم. تقسیمات کشوری همیشه تنش هایی داشته، البته ما این بحث را اساسا ضرورت امروز نمی دانیم. چرا اولویت ها را گاهی گم می کنیم؟ این گلایه ماست. بجای اینکه بنشینیم برای رونق اقتصادی و عمرانی شهرمان برنامهریزی کنیم، گرفتار این مسایل شدیم.

وی اعلام داشت: قبلا هم عرض کردم هرکه را دیدید که تفرقه انگیزی می‌کند بدانید یا شیطان است و یا خود را اجاره شیطان داده است. حال که این بحث مطرح شده باید به حساسیت ها توجه شود. قبلا نیز عرض کردم که مرّ قانون رعایت شود. اما می‌بینیم گاهی رعایت نمی شود و روابط بر ضوایط می چربد.

امام جمعه کازرون با توصیه همشهریان به ارامش گفت: ما با ارامش می توانیم خواسته هایمان را دنبال کنیم. قانون باید رعایت شود و اگر طبق قانون شهری شرایط شهرستان شدن دارد، انجام شود. مردم کازرون و قائمیه خواسته هایی دارند و همه را دعوت به آرامش می کنم و کسی واکنش نشان ندهد. چنانچه بی تقوایی ها را می بینیم، اگر کسی را هرچند قبول نداشته باشیم نباید توهین و جسارت کنیم یا به مردم منطقه ای بی احترامی شود. وی اضافه کرد: البته من خواسته مردم کازرون را قانونی می دانم و چون قانونی میدانم قول داده ام به گوش مسوولین برسانم و اینکار را خواهم کرد. لذا خواهش بنده این است که با توجه به اینکه کازرونی ها انقلابی بوده اند و تا به امروز نیز معضلاتی نداشته اند، خواهشم این است که اعتراضات امروز دیگر تمام شود، مسوولین نیز گوش شنوا داشته باشند و به خواست مردم توجه کنند.

حجت الاسلام خرسند با اشاره به پیگیری های استانداری فارس بیان داشت: استانداری مکاتباتی با تهران داشته و ما نیز در حال دنبال کردن هستیم که البته باید دقت هایی صورت بگیرد و ملاحظه مردم کازرون بشود که البته قول داده اند که بشود. بحث فرمانداری ویژه، حد و حدود زیست محیطی، مدهبی و تاریخی شهرستان کازرون باید رعایت شود.

وی با توجه به کمین دشمن و سواستفاده از دغدغه های مردم گفت: در اشوبهایی که در دی ماه اتفاق افتاد، افرادی دستگیر شدند که از شهرهای دیگر با تحریک گروه‌های معاند امده بودند که ما باید برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمن، این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

خطیب جمعه کازرون با اشاره به رای 60 درصدی شهرستان کازرون به آقای روحانی اظهار داشت: آقای رئیس جمهور محترم، مردم این شهرستان ۶۰ درصد به شما رای دادند، حرف این مردم را بشنوید.

وی با اشاره به تجمعات اخیر در کازرون گفت: این عصبانیت مردم تنها بخاطر تقسیمات نیست و مجلس نیز باید نسبت به دغدغه مردم راجع به نماینده محترمشان توجه داشته باشد. کارشناسان آمدند به خواست مردم توجه کرده اند، اما مواضعی عجله ای موجب این اتفاقات شد.

امام جمعه کازرون با بیان اینکه به این اعتراضات باید پایان داد تا مسایل پیگیری شود افزود: در هفته آینده نیز ملاقاتی خواهیم داشت که مسائل پیگیری شود و با تدبیر و صبر و حوصله شما مسئله حل شود.

خرسند خواستار همکاری و همراهی مردم شد تا فضای احساسی به فضایی معقول و عقلایی تبدیل شود و افزود: نیروی انتظامی نیز باید در صحنه باشد و رصد کند، ما با مردم مشکلی نداریم اما خدای نکرده ممکن است فردی که مریض است، اهداف سیاسی خود را دنبال و مطالب ساختارشکنانه گفته شود.

وی با تاکید براینکه اگر می‌خواهیم آرامش به شهرستان برگردد، بزرگان و همه کمک کنند افزود: بنده عرض کردم وقتی کازرون میگویم، یعنی مردم کازرون و بخش مرکزی، چنارشاهیجان، کوهمره نودان، خشت و کمارج، جره و بالاده.

خرسند گفت: اگر دادگستری در قائمیه زده شد، با پیگیری‌های بنده بوده و همچنین بخش بهداشت و درمان که با نامه نماینده و فرماندار وقت به دکتر ایمانیه زده شد اما دکتر گفت در صورت صلاحدید امام جمعه اینکار را می‌کنیم که به دلیل موافقت بنده مجهز شد و حوزه علمیه نیز از دیگر فعالیتهای صورت گرفته ما در این منطقه است.

خطیب جمعه کازرون با بیان اینکه خود شهر کازرون امروز مشکلات فراوانی دارد اظهارداشت: دو بیمارستان نا تمام داریم، تونل دیکانک از شمال شهر کازرون در آینده و تونل محرم باید مورد توجه قرارگیرد. جاده‌ها باید از نظر کمی و کیفی بهبود پیدا کند.

وی افزود: آرزوی ما باز شدن جاده بالاده به سمت کوهمره سرخی است و اینکه سد نرگسی که می‌تواند کشاورزی شهرستان و دریاچه پریشان را نجات دهد نیاز شهرستان است و اینها در فضای صمیمانه و محبت‌آمیز درست می‌شود.

خرسند همچنین به مردم قول داد تا در سفر به تهران موضوع را حل کند و اگر نتواند از سمت خود استعفا خواهد داد.

لازم به ذکر است که مردم کازرون در حرکتی خودجوش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را نماینده خود معرفی کردند و از وی خواستند تا خواستههای آنان را پیگیری نماید.



7- صبح شنبه اول اردیبهشت ماه نیز حجت الاسلام خرسند به همراه هیأت همراه برای رایزنی های لازم به تهران رفت. هرچند عکسهایی از این دیدارها منتشر شده است اما هنوز خبری از نتایج این دیدارهای در دست نیست.

از سوی دیگر روز دوشنبه سوم اردیبهشت عکسهایی از رایزهای غیررسمی حسین رضازاده نماینده کازرون با حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات و رحمانی فضلی وزیر کشور منتشر شده است. هرچند خبری از نتیاج از این رایزنیها نیز هنوز منتشر نشده است.

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در اظهارنظری گفت: در مورد کازرون هنوز تصمیم گرفته نشده است.

استاندار فارس نیز در نشستی با اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای کازرون با اعلام اینکه طرح را متوقف کرده‌ایم، اظهار نمود: داریم در راستای نظرات مردم طرح را اصلاح می‌کنیم. وی همچنین افزود: پیشنهاداتی که مردم داشتند را به دقت داریم بررسی می‌کنیم.

مردم کازرون معتقدند که روستاهای بیشاپور و سیدحسین به عنوان هویت تاریخی آنهاست و نباید از این شهرستان جدا گردد. همچنین این که شهر قائمیه قدمتی حدود سی ساله دارد و نبایستی هویت تاریخی یک شهرستان به منطقه ای نوظهور داده شود. همچنین روستاهایی نظیر دشت برم، انارستان و... نیز به عنوان روستاهای کازرون باید باقی بمانند زیرا این روستاها در اصل جزو بخش مرکزی بودهاند. اهالی این روستاها نیز در نامههایی خواستار باقی ماندن به کازرون شدهاند.  علی ای حال مردم کازرون منتظر هستند تا روز جمعه(7 اردیبهشت) نتایج اعتراضات خود را از زبان پدر معنوی، حامی و نماینده خود یعنی حجت الاسلام محمد خرسند، امام جمعه، بشنوند.


8- روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه نامه سرگشاده جامعه روحانیت کازرون به مقام معظم رهبری منتشر شد. در این نامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی
با سلام و تحیت و آرزوی سلامتی و طول عمر حضرتعالی
از دیار سلمان فارسی صحابی بزرگوار حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهر ۱۳۰۰ شهید سرافراز و موطن علامه دوانی و شاعران و هنرمندان و دانشمندان بزرگی که در تاریخ درخشیده اند، یعنی کازرون، درد نامه ای به محضرتان ارسال میکنیم.
به کازرون در گذر تاریخ ستم ها و زخم‌های جبران ناپذیری وارد شده که هر کدام از آنها دردناک و عقده آفرین است. وسعت کازرون زمانی از مرکز شهر شیراز آغاز و تا بحرین ادامه داشته است. آری کشور بحرین زمانی جزء کازرون بزرگ بوده به گونه ای که برخی از املاک آن دیار در کازرون ثبت سند خورده است! بوشهر و یاسوج و ممسنی همگی اعضای قطع شده‌ی این پیکر زخم خورده است.
این شهر که از هزاران سال قدمت برخوردار است مفتخر به نامه اختصاصی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و توصیه های ایشان نسبت به حفاظت و نگهداری و معافیت از مالیات و غیره خاندان سلمان فارسی می باشد که در بحارالانوار و مناقب ابن شهر آشوب آمده است.
طبیعت بی نظیر کازرون و تنوع آب و هوای مناطق آن به گونه ای است که تمام میوه ها و محصولات کشاورزی از گرمسیر ترین تا سردسیر ترین ها را در خود می پروراند. بزرگترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه یعنی دریاچه پریشان در کازرون بود که به واسطه خشکسالی و برخی بی‌مدیریتی ها خشکی و دریغ از اقدامی برای احیاء، زمینهای حاصلخیز پهناور و آبهای سرگردان از فرصت‌ها و در عین حال دردهای این شهر است! چرا که سالهاست و عده‌ سد نرگسی دولت به دولت پاس می‌خورد. این شهر فاقد کارخانجات صنعتی لازم است و جوانان بیکارند.
کازرون از نظر فرهنگی و سیاسی بیشترین تاثیر و نفوذ را در منطقه جنوب داشته است. در جریان مبارزه با حضور بریتانیا جوانان برومند این شهر حماسه ها آفریدند. زمانی که محمدرضا پهلوی به کازرون آمد به علت عدم استقبال مردم راه مواصلاتی بوشهر-شیراز را از کازرون فاصله داد تا در بن‌بست قرار گیرد. در انقلاب از محدود شهرهایی بود که حکومت نظامی اعلام شد و مردم حماسه ها آفریده و 10 شهید انقلاب تقدیم نمودند. در دفاع مقدس و روحیه حماسی جوانان کازرون به اوج ظهور خود رسید. ‏ قریب به ۱۳۰۰ شهید سرافراز سرمایه بزرگی بود که ما در این دوران به دست آوردیم. هزاران رزمنده، آزاده و جانباز نیز از افتخارآفرینان همان دوره اند. تقدیم شهدای مدافع حرم نیز تداوم حماسه‌آفرینی این مرز و بوم است.
خلاصه آنکه اگر در یک کلام بخواهیم کازرون را توصیف کنیم باید بگوییم «شهر حماسه ها»، این از طرفی اما در طول دوران ها کازرون مورد بی مهری ها و خیانت ها قرار گرفت و سیر قهقرایی طی کرد و می‌کند. فرار سرمایه های مالی و انسانی و هجرت های کوچ نما همگی مصیبت ها و پیامدهای آن خیانت هاست.
غیربومی بودن اکثر مسئولین شهرستان موجب عدم شناخت جامعه و کندی پیشرفت‌های گردیده است.
حال در این گیر و دار که مسئولان باید به عمران و آبادی و حفظ و حراست این شهر جفا رفته و زخمی بپردازند، نماینده ی شهرستان آقای حسین رضازاده با علَم تجزیه کازرون آن بی مهری ها و خیانت ها را تداوم بخشیده و موجب جریحه دار شدن مردم نجیب و همیشه در صحنه کازرون شده است به گونه ای که چند روز مردم آشفته به خیابانها ریخته و از حق خود دفاع کردند.
سخن مردم چیزی جز حفظ وحدت، یکپارچگی و شکوه شهرستان نیست. ایشان خواستار حفظ طبیعت بی بدیل و هویت تاریخی کازرون و لایق استان شدن و خواهان فرمانداری ویژه اند که علی‌رغم اینکه سومین شهرستان استان فارس است از آن بی‌بهره است. اما شهرستان‌های دیگر که به مراتب از جهات مختلف از کازرون کوچکترند این امتیاز را گرفتند!
روحانیت و در راس آن امام جمعه محترم شهرستان که همواره از متن مردم جوشیده و با مردم سردی و گرمی انقلاب را چشیده است در این جریان حامی و همراه ایشان بوده و هست و بدین وسیله از حضرتعالی درخواست دستور پیگیری و بررسی داریم.
سایه آن رهبر فرزانه و عزیز مستدام و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران همواره بلند باد.
جامعه روحانیت شهرستان کازرون/ دوم اردیبهشت ۱۳۹۷ پنجم شعبان المعظم ۱۴۳۹

 از طرف دیگر امام جمعه قائمیه در همین روز گفت: اگر در آینده حق قانونی شما ضایع شد دیگر مردم خودشان می دانند چه کار کنند. بنده نمی گم چه کار کنند. خود می دانند چه کار کنند!...  با من تماس می گیرند می گویند: اسلحه هامون آماده است. می خواهیم راه جنوب کشور را ببندیم. تا شیراز و تا بوشهر و تا یاسوج ترافیک بشود. قائمیه ظرفیت این خرابکاری را دارد اما ما نمی کنیم. ما قانون مداریم!..

9- کازرونی های مقیم شیراز و شخصیت های سیاسی و انقلابی کازرون اما در فضایی آرام سعی کردند تا مطالبات به حق مردم را پیگیری کنند. در همین راستا روز پنجشنبه 30 فروردین ساعت 9 شب نشستی در حسینیه کازرونی های شیراز برگزار شد. در این نشست پس از سخنرانی حاج علی اسدزاده، دکتر دهدشتی، دکتر محسن پور و رعیت پیشه در خصوص تجمعات و اعتراضات اخیر مردم کازرون در مخالفت با طرح تفکیکی این شهرستان، مقرر گردید گروهی متشکل از نمایندگان کازرونی های مقیم شیراز و فعالان سیاسی و اجتماعی که با رای حاضران در جلسه انتخاب شدند با استاندار فارس جلسه حضوری برقرار کرده و ایشان را نسبت به خطرات تصویب چنین طرح تفرقه افکنانه ای آگاه کنند؛ که جلسه امروز بر اساس تصمیمات آن نشست برگزار گردید

همچنین روز سه شنبه 4 اردیبهشت نشست دیگری با حضور نخبگان و شخصیت های سیاسی و انقلابی شناخته شده کازرون در مرکز مطالعات جهان اسلام شیراز به مدیریت دکتر دهقانی برگزار شد. نتیجه این نشست، دیدار برخی از شخصیت های سیاسی و علمی کازرون در ساعت هفت و نیم صبح چهارشنبه 5 اردیبهشت با تبادار، استاندار فارس بود. در این نشست استاندار فارس پس از شنیدن سخنان این نمایندگان سیاسی و علمی کازرون، دستور توقف کامل شهرستان شدن چنارشاهیجان را صادر کرد.

 نمایندگان کازرونی های مقیم شیراز شامل حاج علی اسدزاده فعال سیاسی، اجتماعی و روزنامه نگاری، مهندس منصور صالح پور فرماندار اسبق شهرستان کازرون، مهندس علیرضا جویبار فعال اجتماعی و معاون اتحادیه صنف ماشین آلات کشاورزی، دکتر حسین دهدشتی از مدیران صنعت برق استان فارس، حاج علی روحانی از مدیران اسبق جهاد کشاورزی کازرون، احمد ابول پور عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان فارس و کهکیلویه و بویراحمد و دکتر محسن پور وکیل دادگستری و حقوق بین الملل در دفتر استاندار فارس، مهندس حمیدرضا بادآهنگ شهردار اسبق کازرون، حسین موحدیانی فعال اقتصادی، برگزار شد.

 در این جلسه که با حضور مهندس اسماعیل تبادار استاندار فارس، مهندس هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، سیدیحیی هاشمی مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات و صابر سهرابی مدیرکل روابط عمومی و بین الملل استانداری فارس برگزار شد، چهره های کازرونی مقیم شیراز مهمترین مسائل و مشکلات اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و مدیریتی شهرستان کازرون خصوصا مسائل پیرامون طرح تفکیک این شهرستان و اجتماعات اعتراضی اخیر را با استاندار و معاونین ایشان مطرح نمودند که طی آن استاندار فارس قول پیگیری جدی این مسائل را شامل موارد زیر به فعالان کازرونی داد.

جو امنیتی شهرستان و مسئله احضار فعالین اجتماعی و برخوردها سریعا رفع شده و مدیرکل سیاسی استانداری فارس جهت حل و فصل این مساله و عادی شدن فضای امنیتی ورود پیدا کرده و به زودی به کازرون سفر کند.

استاندار تاکید کرد که طرح تفکیک شهرستان کازرون متوقف شده است و در وقت معین با اعلام قبلی کارشناسان مجددا طرح را به صورت کامل و جامع بررسی خواهند کرد.

استاندار فارس تصریح نمود که در هرحال دهستان انارستان و دشت برم به هیچ عنوان از کازرون جدا نخواهد شد.

برای تسریع در پیشرفت پروژه های تونل محرم و تونل دیکانک و اختصاص بودجه بیشتر به آن اقدام شود که در همین رابطه با دستور استاندار فارس، معاون عمرانی استاندار و جمعی از مدیران کل امروز راهی کازرون شدند که هم اکنون در فرمانداری کازرون جلسه ای در خصوص مسائل عمرانی در حال برگزاری است.

مسئله احیاء تالاب پریشان به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

جهت تامین بودجه لازم برای تسویه حساب با پیمانکار بیمارستان امام علی(ع) کازرون و آغاز بهره برداری از آن پیگیری جدی انجام گرفته و در دستور کار قرار گیرد.

پیشنهاد ارتقاء فرمانداری کازرون به فرمانداری ویژه به مراجع بالاتر داده شده و استانداری در حال پیگیری جدی این مساله می باشد.

استاندار فارس به زودی زود به کازرون سفر کرده و با مردم این شهر دیدار خواهد کرد. همچنین استاندار فارس قول داد که نشستی نیز با کازرونی های مقیم شیراز داشته باشد و نمایندگان کازرونی های مقیم شیراز زمان آن را تعیین و هماهنگ کنند.

چهره های کازرونی حاضر در جلسه همچنین از استاندار خواستند تا فرماندار و مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان از چهره ها و نخبگان بومی شهرستان انتخاب شوند.

روز پنجشنبه صبح نیز استاندار فارس، نشستی را با برخی از شخصیت های کازرونی داشت. در این نشست شخصیت های کازرون به خصوص حاج علی اسدزاده ضمن گلایه از وضعیت امنیتی کازرون خواستار برطرف شدن این وضعیت شدند. همچنین این افراد با انتقاد تند از صحبت های معاون سیاسی استاندار فارس و تحریک آمیز خواندن آن مستندات خود را مبنی بر عدم داشتن هیچ یک از شرایط شهرستان شدن چنارهیجان مطرح کردند. استاندار فارس نیز با پذیرفتن این سخنان ضمن عذرخواهی از مردم کازرون گفت تا وقتی بنده استاندار هستم چنارشاهیجان شهرستان نخواهد شد.


10- به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه کازرون حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون در خطبه نماز جمعه 7 اردیبهشت 97 کازرون با بیان اینکه قبل از هر چیز باید از شما مردم انقلابی، شهیدپرور و ولایت‌مدار کازرون تشکر کنم از اینکه به توصیه همه دلسوزان و این خدمتگزارتان توجه کردید و آرامش در مرکز شهرستان برقرار است گفت: شما مردم قابل تکریم و احترامید.
امام جمعه کازرون در ادامه افزود: مردمی که بخاطر برخی کم لطفی‌ها معترض بودند، ولی متانت خود را حفظ کرده و اجازه سوءاستقاده به دشمن را ندادید.
وی تصریح کرد: در اعتراضاتی که هفته قبل در میدان مرکزی شهر بود، رسانه‌های بیگانه به اختلافات دامن زدند، اما با هوشیاری و بصیرت مردم و مراقبت دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی و مدارای نیروی انتظامی الحمدالله به کسی صدمه نخورد و درگیری پیش نیامد و مالی به غارت نرفت و خسارت مالی به کسی وارد نشد و کار هنجارشکنی صورت نگرفت. که البته جمعه هفته قبل بعضا شعارهایی نامناسب از سوی برخی داده می شد که خود مردم همراهی نکردند.
حجت الاسلام خرسند یادآورشد: این چند روز مردم با در دست داشتن پرچم‌های یا حسین، جمهوری اسلامی، تصاویر امام و رهبری و شهدا و آمدن به سمت روحانیت و نماز جمعه فارغ از اینکه شخص امام جمعه که باشد اعتماد خود را به این جایگاه نشان دادند. که برخی این وسط فکر می‌کنند امام جمعه بزرگ می‌شود و مقاصد غیرشرعی خود را مدنظر دارند.

وی افزود: در جلساتی که در تهران داشتم به تمام مسوولین عرض کردم که این مردم قابل تکریم هستند و چند روز آمدند و اجازه هیچ سوءاستفاده ای را ندادند. این جمعیت به تصمیم و عملکرد برخی مسوولان معترض بودند که اعتراض به‌حقی است که قانون ان را محترم شمرده است. این مردم آشوبگر و اخلالگر نبودند که مسولان نیز به این نکته اذعان داشتند.
وی گفت: بنده با احساس غرور از داشتن چنین همشهریانی طبق وعده‌ای که داده بودم، از صبح شنبه تا شب پنجشنبه که در تهران بودم، در بیش از بیست جلسه و ملاقات شرکت کردم و حرف‌ها و خواسته‌های به‌حق شما مردم را به گوش مسوولان رسانیدم که البته صدای شما به گوش مسوولان رسیده بود.
حجت الاسلام خرسند با بیان اینکه خواسته مردم این بود که یکی از مسوولان اظهار نظر کند اظهارداشت: شاهد بودیم معاون اول محترم رییس جمهور که نفر دوم دولت است، در جلسه‌ای با حضور وزرا و استانداران اعلام کرد که دولت برای کازرون تصمیمی نگرفته و نباید بگذاریم مشکلات به چالش های سیاسی اجتماعی و امنیتی تبدیل شود. مدیر موفق کسی است که این چالش ها را در نقطه شروع حل کند. موضوع کازرون باید حل شود و نمی شود مردم هر روز به خیابان بیایند و عده‌ای بر این موج سوار شده و شعارهای خود را سر دهند، دولت درباره کازرون هیچ تصمیمی نگرفته است.
امام جمعه کازرون ادامه داد: قطعاً این صحبت معاون اول برای دستگاه‌های اجرایی و وزارت کشور الزام آور است و موضع استاندار محترم که در جلسه‌ای با حضور جمعی از کازرونی‌ها، اظهار داشت که این طرح متوقف شده و باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. بنده نیز در این پنج روز این دغدغه ها را منتقل کردم و برخی از این جلسات تا چند ساعت به طول انجامید.
وی گفت: با رییس مجلس شورای اسلامی پیرامون گلایه‎های مردم، و لزوم توجه بیشتر نماینده محترم به مشکلات حوزه انتخاباتی خود و پایان این وضعیت صحبت کردم. همچنین با رییس کمیسیون امنیت ملی و وزیر محترم اطلاعات، معاونین محترم وزارت کشور، برخی از معاونین و مسوولان قوه قضاییه و دادستانی کل کشور نیز دیدار و گفتگو کردم.
حجت الاسلام خرسند با بیان اینکه برخی در فضاهای مجازی سفر بنده را نمایشی عنوان کردند یا اینکه رفتیم علیه شهری دیگر بحث کردیم اینطور نبوده است افزود: برای مشکلات کل شهرستان و بویژه دغدغه شما مردم کازرون بحث کردیم و گفتیم معیار قانون است.
امام جمعه کازرون گفت: همانطور که گفتیم این طرح با توجه به اینکه کارشناسی دقیق نشده بود، تا پشت در دولت رفته بود و طبق گفته وزارت کشور و استانداری از دستور کار دولت خارج و متوقف شده و مناطقی که مردم کازرون روی آن حساسیت دارند و به‌ حق هم هست، مثل دهستان و منطقه دشت برم، دهستان و منطقه انارستان، و مناطق تاریخی و مذهبی که از اول جز طرح نبودند در آینده نیز در هر صورت جز کازرون باقی خواهند ماند.
وی افزود: اگر بنا باشد تقسیمی اعمال شود، این مناطق جزء کازرون خواهد بود و الآن نیز جز کازرون است. اکنون نیز چیزی اتفاق نیفتاده که برخی می گویند تضمین داده شود و تغییری در شهرستان کازرون داده شده است. بنابراین مناطق تاریخی، زیارتی مثل امامزاده سید حسینع و بیشاپور و تنگ چوگان از اول جز این طرح نبودند. دو منطقه دشت برم و انارستان هم از اول جزء کازرون بوده و در آینده نیزدر هر صورتی جزء کازرون باقی خواهند ماند.
حجت الاسلام خرسند بیان داشت: بحث فرمانداری ویژه بوده که قبلاً بحث کردم و از سال‌های پیش این را در خطبه های متعدد بیان کردیم و مکاتباتی هم از استان صورت گرفته و دید عزیزان در وزارت کشور برای این کار مثبت است و امیدوارم بزودی محقق شود.
وی در رابطه با خواسته مناطق قائمیه و بخشی از مردم کوهمره نودان گفت: ما تابع قوانین و مقررات کشور هستیم، البته ما این مناطق و مردم آنجا را جزء پاره تن خود می‌دانیم و دوست داریم همیشه کنار هم باشیم و در خطبه اول نیز عرض کردم که معیار برتری از نظر اسلام، تقواست، این تقسیمات کشوری برای مدیریت بهتر کشور است که حالا تا چه حد درست باشد، بماند. پس ملاک قانون است. حال اگر هم شهرستانی های ما در آن مناطق جور دیگری دوست دارند که البته یکسان نیز نیست، در قائمیه یکجور و در کوهمره نودان به یک جور دیگری است، من نیز بنای بر مخالفت ندارم. اما می خواهیم بگوییم که تابع قانون هستیم. اگر در چارچوت قانون باشد، بعداً می توانیم پاسخگو باشم. قطعاً ما مخالف پیشرفت هیچ منطقه‌ای نیستیم چه قائمیه چه غیر قائمیه.

امام جمعه کازرون گفت: در سفر خود به تهران پروژه هایی را دنبال کردیم که مربوط به کل شهرستان است. بنابراین این حساسیت ها باید فروکش پیدا کند، بحث حدود کازرون و مناطقی که روی آن حساسیت هست، قطعاً برای کازرون حفظ خواهند شد. فارغ از این ما به قانون و مقررات کشور می سپاریم و قطعاً قانون باید آنچنان که نوشته شده، اعمال شود تا موجب بدبینی مردم مناطق به هم نشود. که حالا عزیزان ما فکر کنند که کازرونی ها بدشان می آید که آنها توسعه پیدا کنند یا اینکه از پیشرفت و عمران داشته باشند ناراحت می شوند، که چنین چیزی نیست. لذا سعی کنیم این فضای صمیمی دوستانه و برادرانه بین مناطق شهرستان مثل سابق حفظ شود و دشمن سوءاستفاده نکند.
وی ادامه داد: توصیه من به تمام هم شهرستانی ها در مناطق مختلف این است که حفظ آرامش متانت و قانون مندی و سعه صدر و کنترل کردن احساسات و احساسی برخورد نکردن است. اگر دیدیم فردی به فردی در منطقه ای دیگر توهین می کند، آن را گسترش نداده و منتشر نکنیم و آن را به حساب همه مردم آن منطقه نسبت ندهیم. حتی اگر دیدید به شخص بنده حقیر که جایگاهی نیز ندارم توهینی شد، اشکال ندارد. بنده راضی نیستم کسی بخواهد بخاطر حمایت از من جواب بدهد. بنابراین با متانت باید برخورد کنیم تا از این مرحله عبور کنیم.
خطیب جمعه کازرون گفت: من در این سفر با کمک برخی نخبگان شهرستان در تهران که مسوولیت هایی داشتند، برخی مشکلات دیگر شهرستان را پیگیری کردم و چند جلسه نیز به آنان اختصاص دادم و قرار شد این جلسات ادامه داشته باشد. همچنین جمعی از نخبگان کازرونی تشکیل شده و بنده نیز شرکت کنم برای پیگیری بهتر مسائل شهرستان صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: چون قطعی نیست وعده نمی دهم و به وقت اعلام می کنم، اما در رابطه با راه اندازی بیمارستان امام علیع و تجهیز بیمارستان فعلی ولیعصرعج و تجهیز اورژانس، پتروشیمی کازرون، تونل محرم و سدنرگسی و جاده مواصلاتی توجه شده و کارگروه در تهران تشکیل شود و این موارد را در وزارتخانه های مختلف پیگیری کنند و به فرعیات نباید زیاد بپردازیم که چیزی برای شهرستان حاصل نمی شود.
حجت الاسلام خرسند از سفر استاندار به کازرون خبر داد و افزود: در چند روز گذشته هم چند ملاقات خوب با استاندار محترم برگزار شده که ایشان هم وعده های خوبی دادند. دو هیئت در چند روز گذشته از استانداری، معاونت عمرانی و مدیران کل موثر استان از کازرون بازدیدهایی داشتند و همچنین معاونت محترم سیاسی امنیتی استانداری و مسوولین دیگر به کازرون آمدند. در جلسه ای نیز که در استانداری با حضور استاندار و برخی معاونین بود، ایشان وعده دادند که به احتمال زیاد در اواخر همین هفته که ایام مبارک نیمه شعبان است به کازرون خواهند آمد. که با وجود خواستن از وی برای آمدن به نماز جمعه، وی گفتند اجازه دهید که چند روز بعد با دست پر بیایم و به چند پروژه شهرستان بودجه ای اختصاص داده و قدمی برای رفاه بیشتر مردم شهرستان برداشته باشم.
امام جمعه کازرون تاکید کرد: دیگر هیچ تجمعی نباید شکل بگیرد، چرا که قول پیگیری دغدغه‌ها را مسوولان داده اند و با دقت و کارشناسی های لازم، بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است. بنابراین امیدواریم هم مردم کازرون و هم شهرهای تابعه راضی باشند و آرامش خود را حفظ کنید و مراقب توطئه های دشمن باشید. رادیو بی بی سی و امریکا و اسرائبل و سرکرده منافقین که دلشان برای ملت ایران نسوخته است. تمام جنایاتی که در این کشور رخ داده توسط اینها بوده، حال دلسوز مردم کازرون شده اند، دروغ می گویند. البته مردم کازرون با بصیرت و روحیه انقلابی شان مشت محکمی به دهن آنها زدند چرا که قصد دیگری آنان داشتند و مردم با آنان همراهی نکردند.
وی با تشکر از شورای تامین استان و شهرستان و مسوولین، نیرو های نظامی و انتظامی که وظایف خود را انجام دادند گفت: اینکه می گویم آرامش، خطاب به مسوولین نیز هست. تصمیم و اقدامات باید در جهت رسیدن شهرستان به آرامش باشد. تا کازرون نیز همچون گذشته بدرخشد و در تاریخ ماندگار باشد.
حجت الاسلام خرسند گفت: این اطمینان را می دهیم که مسوولان در استان و کشور دغدغه های مردم کازرون و قائمیه و  مناطق دیگر را شنیده اند و با همدلی شهرستانی آباد را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: مجددا خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوا سفارش می کنم. تقوا به نماز و روزه تنها نیست. امروز رعایت تقوا به این است که مراقب گفته ها و نوشته هایمان باشیم چرا که نباید موجب تفرقه و اختلاف بشود و آرامش جامعه را بهم بریزد. اگر گله و مشکلی هم داریم از راه های قانونی پیگیری کنیم. بنده نیز به عنوان خدمتگزار شما و زبان گویای شما در خدمتتان خواهم بود و به این خدمتگزاری افتخار می کنم.

لازم به ذکر است که روز جمعه هفتم اردیبهشت نیز تجمع بسیار اندکی صورت گرفت که به سمت مصلی نماز جمعه حرکت کردند و در نمازجمعه کازرون شرکت نمودند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG