کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
۲۲ شهریور ۹۵ ، ۲۰:۰۹

باغ سیب و به خانه زنیان

جمعه دو هفته پیش یعنی یازدهم شهریور ماه جاری، به دعوت دایی حسین (حاج عبدالحسین پیروان) برای تفریح به باغ یکی از کازرونی های ساکن شیراز در دهستان چرامکان ما بین دو روستای دهنو قلندری و سرمور و پیریعقوب از بخش ارژن شیراز رفتیم. 

انتشار: هفته نامه شهرسبز شماره 385 مورخ 16 شهریور 95 - 

در دو سال پیش هم چند باری به این باغ رفته بودیم. این بار اما باغ در نظرم خودنمایی بیشتری داشت. هرچند نسبت به سالهای قبل درختان پربارتر نبودند. در سال های پیش این باغ درختان هلو و به و سیب فراوان داشت. اما امسال تنها مقدار کمی سیب بر شاخه ها مانده بود و تعداد هم میوه به بر شاخه ها خودنمایی می کرد.

در زیر برخی از عکس های آن روز را که به نظرم جالب به نظر می آمد درج کرده ام. 


درختان سیب: درختان سیب از نوع سیب های زرد و دومزه  و سیب گلاب بود. عمده سیب های این منطقه (منطقه معروف به خانه زنیان یا چرامکان) از این نوع هستند. تقریبا از اواسط مرداد ماه سیب های این باغ ها در کنار جاده و در بازارها برای فروش عرضه می شود. لازم به ذکر است که برخی از این سیب ها بر شاخه سوخته یا خراب شده بودند.

باغ سیب

باغ سیب

باغ سیب

باغ سیب

سیب


درخت به: غیر از درخت سیب، درخت به نیز در این باغ وجود داشت. به میوه است که از هر لحاظ شبیه سیب می باشد. تفاوت های اندکی میان سیب و به وجود دارد. درخت به معمولاً تیره تر از درخت سیب است. میوه به نیز درشت تر و تیره تر (در مقایسه با سیب های زرد و گلاب) می باشد. اما فرق دیگری نیز میان میوه به و سیب وجود دارد و آن این است که به، کرک هایی را بر خود دارد. مزه میوه به در حالت خام تقریباً شبیه سیب است. میوه به اما بیشتر به خصوص در میان مردم کازرون به صورت مربا استفاده می شود. مربای به، یکی از بهترین و خوشمزه ترین مرباهایی است که تا حال خورده ام و شاید بتوانم با کمال اطمینان بگویم که بهترین مربایی که خورده ام همین مربای به بوده است. (البته معمولاً مادربزرگم -مادر شهید محسن پیروان- این مربا را برایمان درست می کرد) به خواص دارویی خاصی هم دارد. به از نظر مزاجی میوه ای معتدل است که دارای ویتامین های  A و B و C  و همچنین قند و پپتین می باشد. به برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله عفونت‌های روده‌ای و ورم حاد روده، اسهال مخصوصاً از نوع خونی، سوزش مجاری ادرار، تنگی نفس، سردردهای مزمن و التهاب‌های مختلف مفید است. البته به بصورت شربت به لیمو نیز عرضه می شود. به لیمو نیز در کازرون ما بسیار زیاد استفاده می شود و در خانه مردم کارزون معمولاً این شربت موجود است. مردم کازرون به محض بروز دل درد و مریضی هایی اینچنین مثل اسهال همچنین در فصل سرما و برای سرفه های خشک و حتی برای تب و سینه درد نیز اولین چیزی که استفاده می شود شربت به لیمو است. (که البته موارد استفاده مردم کازرون از این میوه امروزه از نظر علمی نیز اثبات شده است و در خیلی موارد نیز نتیجه مثبتی دارد) به یاد دارم که پدربزرگم (پدربزرگ های من-مرحومان حاج عباس پیروان و محمود اسدزاده- هر دو به طبابت سنتی آشنایی وافری داشتند) می گفت جز در موارد اندکی که شامل مزاج غیر می شود می توان از به در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. گفته می شود به باعث جلوگیری از خونریزی (بخصوص برای بیماران هموفیلی و خونی) و تشنگی و سردرد بسیار مفید است و به تقویت حافظه نیز کمک می کند.

باغ سیب

درخت به

درخت به

درخت سیب و درخت به در کنار هم

به


شکوفه های گل های پاییزی: یکی از مناظر بسیار دیدنی این باغ نیز شکوفه های گل های پاییزی است که آماده اند تا در بهار علم و دانش از خمره قرمز رنگ خود بیرون آیند.

شکوفه

شکوفه

شکوفه

شکوفه


در زیر برخی از مناظر طبیعی که برایم جالب بود و عکس گرفتم را به نمایش می گذارم.

ملخ

ملخ. 

گوشت زنبور مورچه

هنگام ظهر و خوردن ناهار تکه گوشتی را یکی از دوستان به اطراف پرتاب کرد. حدود یک ساعت بعد با صحنه بالا روبرو شدم. خورده شدن گوشت مرغ بیچاره توسط زنبورهای زرد وحشی بومی منطقه و مورچه های سیاه پابلند بومی 

پاییز

پاییز

و برگ رنگ پریده از نسیم هایی که حکایت از آمدن فصل سرد زرد پاییز دارند. و برگی که از شاخه افتاد تا فریادگر آمدن فصل جدایی و برگ ریزان پاییزی باشد.

نظرات (۳)

۱۹ بهمن ۹۹ ، ۱۶:۳۳ سمیع الله عرب زاده

سلام اقای اسدزاده شاید شما من را به یاد نیاورید ولی من شما را خوب به یاد دارم من کلاس اول بودم و هر روز از شما کتاب میگرفتم و میخواندم و خلاصه داستان را هم برایتان می اوردم  چه لحظات خوشی بود 

واقعا از شما ممنونم که این گونه طبیعت زیبای خانه زنیان را تعریف کردید 

پاسخ:
بسم الله
سلام و درود
خیلی خب تو را به یاد می‌آورم. امید که همیشه تندرست و شاداب و خرسند باشید.
به امید دیدار شما...
عالی و زیبا بود. دست و پنجه تون درد نکنه.
۲۲ شهریور ۹۵ ، ۲۰:۳۹ سیّد محمّد جعاوله
عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG