کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
۱۸ بهمن ۹۵ ، ۲۲:۳۳

باغ ارم

بدون شک، یکی از زیباترین تفرجگاه های شیراز، و البته میراث فرهنگی درون شیراز، باغ ارم است.

باغ ارم، یکی از زیباترین تفرجگاه های شیراز به حساب می آید. این که باغ در چه زمانی ساخته شده است معلوم نیست. اما در طول زمان تغییراتی در آن داده شده است.

بیشتر معروفیت این باغ به فضای سبز و سرو ناز آن است.

درختان سرو و کاج و نخل های زینتی سر به فلک کشیده، و هوای خنک تابستان آن، باعث شده است تا در همه فصول بخصوص در شش ماهه اول سال بیشترین بازدید را داشته باشد.

روز جمعه، به عنوان خبرنگار، از طرف دانشگاه شیراز و در معیت خیرین آموزش عالی کشور برای چندمین بار قدم به این باغ پرطروات گذاشتم. باغی که در بدو ورود مرا به یاد باغ نظر کازرون در روزگاری نه چندان دور انداخت. هر چند این دو باغ تفاوت های بسیاری با هم دارند که گاه مقایسه آنان را غیرممکن می سازد، اما چه کنم که در بدو ورود نه تنها مرا به یاد باغ نظر خودمان انداخت، که به دلم افتاد حتماً در سفری دیگر به کازرون بار دیگر این باغ را ببینم.

باغ ارم، در میدان ارم شیراز واقع است. میدانی که در گوشه ای از آن دانشگاه شیراز واقع است و روبروی درب اصلی دانشگاه شیراز، خیابان ارم واقع شده است. از سمت دانشگاه شیراز که وارد خیابان ارم شوی، در سمت راست خود باغ ارم را مشاهده می کنی. خیابانی خلوت که البته میدان آن بسیار شلوغ است.

درب ورودی باغ ارم، تقریباً 100 متری با اول خیابان فاصله دارد.

این باغ، پر است از درختان سر به فلک کشیده که برخی از آنان قدمتی تاریخی دارند و برخی دیگر عمری نه چندان دور را سپری می کنند.

در این باغ البته دو عمارت هم وجود دارد. که وقتی از سمت درب اصلی وارد می شوی پس از طی حدود 200 متر در سمت راست خود آنان را مشاهده می کنی. اولی عمارتی کوچک است که با طی دالان سرپوشیده وارد فضایی چهارگوش می شوی که دورتادور آن را مغازه هایی پر کرده اند و غیر از یک کافه، بقیه هنرهای دستی مردم فارس را به فروش می رسانند.

عمارت بعدی نیز که عمارت اصلی به شمار می رود، و قدی بلند دارد و تاجی از نقاشی های باستانی بر سر، نمایی زیباتر نیز بر خود پوشانده است. درب این عمارت را همیشه بسته دیده ام.

روبروی این عمارت بزرگ، حوضی هم وجود دارد که در راستای ساختمان کشیده شده است و نمای زیباتری را به ساختمان و باغ داده است.

بقیه باغ پر از درختان گوناگون است که البته اکثریت آن درختان سرو و کاج می باشد.

در زیر برخی از عکس های باغ ارم را مشاهده می کنیم:

از درب ورودی که وارد می شوید منظره زیر را در جلو چشمان خود می بینید.

در عکس زیر دو عمارت کوتاه و بلند را می بینید. عمارت کوتاه همانی است که گفتم حیاطی مربع شکل دارد و کافه ای دارد و مغازه هایی برای فروش هنرهای دستی مردم فارس و ساختمان بلند و دارای شیروانی همانی است که معمولاً عکس هایی از نمای ورودی آن همه جا منتشر شده است.

باغ ارم

پس از ورود کوچه های درختان از سمت چپ شروع می شود. این کوچه ها که تقریباً همه با فاصله های یکسان هستند از همین جا شروع می شود و در ادامه تا پایان باغ می رود. البته لازم به ذکر است که وسط این کوچه ها چهارراه هایی به شکل های مختلفی وجود دارد. برخی از کوچه ها دارای پلکان، و برخی دارای حوض یا نهرهای کوچک آب هستند.

باغ ارم

نمایی از یکی از کوچه های درختی را در زیر می بینید.

باغ ارم

در زیر نمایی از درختان نخل یا همان مخ را می بینیم

باغ ارم

همان طور که گفتم میدان هایی پر از درختان مختلف در باغ وجود دارند. در زیر یکی از این میدان های زیبا را می بینیم

باغ ارم

و در پایان حوض آب درون عمارت کوچک را که در وسط حیاط عمارت وجود دارد را می بینیم

باغ ارم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG