دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

چه سخت و گران است بر ما که امروز پرنده آموزنده‌ای که فرزندان را به پرواز می‌خواند، در اوج آسمان، رو به سرچشمه هستی، بازگشت؛ روزگاری که بر ما تنگ آید از دانشگاهی که دیگر او را ندارد.

انتشار: استانداری فارس - انجمن آثار و مفاخر فرهنگی - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - فرهنگ فارس - شکیباخبر -

آغاز به نام کردگار هستی که جنبش‌گری آفرینش را در واژه نهاد و واژه را به انسان آموخت و هستی به این دانش، در دستان انسان نشست. انسانی که اندیشید و اندیشه را بر بال قلم به پرواز درآورد تا دانش خود را به گستره هستی، ببارد؛ و اینگونه پرنده روح خویش به پرواز درآورده، در پهنای روزگاران، خیام را به شاگردی عقاید نشسته، در سرایش‌گاه هاتف، نوای دل سر داده، روزگار بیهقی و ناصرخسرو را به تماشا ایستاده و در ژرفای دریای معنویت قرآن، روان خویشتن را شستشو کرد و به کند وکاو گنج جبر و اختیار در شاهنامه پرداخت.
چه سخت و گران است بر ما که امروز پرنده آموزنده‌ای که فرزندان را به پرواز می‌خواند، در اوج آسمان، رو به سرچشمه هستی، بازگشت؛ روزگاری که بر ما تنگ آید از دانشگاهی که دیگر او را ندارد.
درگذشت مردی فرزانه، که در ادب‌گاه ملک‌الشعرا نشسته و با بدیع‌الزمان، فروزندگی یافته و در معین‌گاه جلالی، همای‌گونه، اندیشه و دانش خویش، افزود؛ زنده‌یاد مرحوم استاد دکتر محمد آل‌عصفور را به مردمان فرهیخته فارس، تسلیت می‌گویم.
باشد که از پس او، دانشمندان و اندیشمندانی دیگر برآیند و ایران‌مان را سربلند و سرافراز، چون خورشیدی در گهواره زمین، بدرخشانند.
 
محمدهادی ایمانیه
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس و استاندار فارس


 
استاد محمد آل عصفور، زاده سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در محله لب آب شیراز است. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه مهذبیه شیراز، که هم‌اکنون ۱۱۰ سال قدمت دارد، به اتمام رساند. در آن زمان پدرش، فخرالاسلام آل عصفور، ریاست این مدرسه را به عهده داشت. ایشان پس از دریافت مدرک سیکل وارد دبیرستان سلطانی شد و تا مقطع دیپلم را در این دبیرستان گذراند و سپس به دانشگاه ادبیات و دانشسرای عالی تهران معرفی شد و از محضر ملک الشعرای بهار، بدیع‌الزمان فروزانفر، جلال‌الدین همایی و محمد معین بهره برد.
او سه مدرک دکترا در حوزه های فلسفه، ادبیات و عرفان را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌از چند کشور و مدرک فقه و اصول را از حوزه علمیه دریافت کرده‌ بود.
این استاد بزرگ، روز جمعه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۳ پس از یک دوره بیماری در بیمارستان نمازی شیراز بدرود حیات گفت.
از مرحوم آل عصفور کتاب هایی در زمینه های مختلف از جمله ادبیات و فلسفه به یادگار مانده است: جبر و اختیار در شاهنامه، دستور زبان فارسی، آشنایی با کلیات فلسفه، عقاید خیام، شرح ترجیع بند هاتف اصفهانی، روان شناسی فلسفی یا علم النفس، آموزه‌های روان‌شناسی در قرآن کریم، انسان شناسی در اسلام، تحقیق در تاریخ بیهقی، و تحقیق در آثار ناصر خسرو، از جمله آن‌هاست.
12 دی ماه 1398، 65 سال تلاش و کوشش این بزرگ‌مرد ادبیات فارسی، در آیینی به نام «دست‌بوس» و با تلاش سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس، پاس داشته شد.
گفتنی است آل عصفور از خاندان‌های برجسته فرهنگی بحرین هستند که برخی از آنان در سده‌های گذشته به استان فارس کوچ کرده‌اند و چهره‌های بزرگ فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و دینی بسیاری از این خاندان برخاسته‌اند که می‌توان به آیت‌الله بحرانی صاحب کتاب حدایق اشاره کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG