حافظیه
روز جمعه 15 بهمن، در معیت خیرین آموزش عالی کشور، از طرف دانشگاه شیراز، به زیارت حافظ نایل شدم. آن چه در پی می آید، تحفه ای از این زیارت جمعه ماست بر مزار شاعر عارف حکیم بزرگ حافظ شیرازی...
روز جمعه، 15 بهمن، در معیت خیرین آموزش عالی کشور، به عنوان خبرنگار از طرف دانشگاه شیراز، به زیارت خواجه شیراز نایل شدم.
خواجه شمسالدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی، معروف به
لسانالغیب، ترجمان الاسرار، لسانالعرفا و ناظمالاولیا شاعر بزرگ سدهٔ
هشتم ایران و یکی از سخنوران نامی جهان است.
حافظ از حافظان بزرگ قرآن است که قرآن را به 14 روایت معتبر آن از حفظ بود:
عشقت رسد به فریاد ارخود به سان حافظ قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
1) عبدالله بن عامر دمشقی (متوفای 118 ق). راوی اول او:
2) عبدالله بن کثیر مکی (45-120ق). راوی اول:
3) عاصم بن ابی النَّجود (76-128ق). راوی اول:
4) زَبّان بن علاء = ابوعمر و بصری (ح 68-154ق). راوی اول:
5) حمزة بن حبیب کوفی (80-156ق). راوی اول:
6) نافع بن عبدالرحمن مدنی (70-169ق). راوی اول:
7) کسائی، علی بن حمزة (119-189ق). راوی اول:
لازم به ذکر است که قرآن های امروزی علامت هایی مبنی بر وقف یا اصطلاحات قرآئتی خاصی را در خود دارند که برگرفته از این روایت ها می باشند)
تذکرهنویسان نوشتهاند که نیاکان او از کوهپایه اصفهان بودهاند و نیای او در روزگار حکومت اتابکان سلغری از آن جا به شیراز آمد و در این شهر متوطن شد. و نیز چنین نوشتهاند که پدرش «بهاءالدین محمد» بازرگانی میکرد و مادرش از اهالی کازرون و خانهی ایشان در دروازه کازرون شیراز، واقع بود.
همچنین از اساتید حافظ دو بزرگ کازرونی را نام می برند که در اشعار حافظ نیز از آن ها به بزرگی یاد شده است:
دگر مربی اسلام شیخ مجدالدّین که قاضیئی به از او آسمان ندارد یاد
دگر شهنشه دانش عضد که در تصنیف بنای کار مواقف بنام شاه نهاد
دگر بقیه ابدال شیخ امین الدّین که یمن همت او کارهای بسته گشاد
شیخ امین الدین بلیانی که مقبره او در گلزار شهدای بهشت زهرای کازرون واقع شده است را یکی از اساتید حافظ در عرفان می دانند.
لازم به ذکر است که شیخ ابواسحاق کازرونی به عنوان یکی از مرادهای حافظ در شعر و عرفان است و این نباید با شیخ ابواسحق اینجوی که حاکم فارس بوده و البته جناب حافظ نیز از او به بزرگی یاد کرد اشتباه گرفت. (هرچند حجت الاسلام سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق در سفرشان به کازرون این اشتباه را مرتکب شدند.)
بقعه خواجه شمسالدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی، در شهرستان شیراز، خیابان حافظیه و در مجموعه ای قرار گرفته است که امروزه به عنوان حافظیه شناخته می شود.
این مجموعه در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است. این مجموعه بهدلیل جایدادن آرامگاه حافظ شیرازی در خود به این نام مشهور شدهاست. مساحت حافظیه ۲ هکتار بوده و از ۲ صحن شمالی و جنوبی تشکیل یافته که این صحنها توسط تالاری از یکدیگر جدا شدهاند. این مجموعه ۴ درب ورودی-خروجی دارد که درب اصلی در سمت جنوب آن، دو درب در سمت غرب آن و یک درب در سمت شمالشرق آن قرار گرفتهاست. تالار حافظیه که از آثار دورهٔ زندیان است، ۵۶ متر طول و ۸ متر عرض داشته و از ۲۰ ستون سنگی، هرکدام به ارتفاع ۵ متر تشکیل شدهاست. این تالار پیشتر شامل ۴ ستون و ۴ اتاق بوده که بعدها اتاقها از محدودهٔ آن حذف گردیدهاست. در سمت شرق و غرب تالار ۲ اتاق یکی متعلق به سازمان میراث فرهنگی و دیگری مربوط به دفتر آرامگاه وجود دارد. شیوهٔ معماری این تالار مربوط به دورههای هخامنشیان و زندیان است.
در سال ۱۳۱۴ ه. ش سرهنگ علی ریاضی (رئیس فرهنگ فارس) با همیاری علی اصغر حکمت و نظارت علی سامی، با طراحی آندره گدار فرانسوی و با الهام گیری از عناصر معماری عهد کریم خان زند، به بازسازی بنای حافظیه اقدام نمودند.
در سال ۱۳۱۵ به کوشش علی اصغر حکمت، بنای کنونی با بهرهگیری از عناصر معماری زندیه و یادمانهای حافظیه، توسط آندره گدار فرانسوی طراحی و با همکاری علی سامی به اجرا درآمد.درباره تفسیر حافظیه چنین نوشته اند: با نزدیکترشدن به آرامگاه، انسان از بند هواهای نفسانی آزاد شده و بالارفتن از ایوان به منزلهٔ معراج عرفانی و سیر و سلوک در دنیای ملکوت است. به تدریج آرامگاه که نماد خورشید است، نمایان میشود و پایین آمدن از ایوان، نماد تعظیم در برابر این خورشید درخشان است. ایوان از ۲ ردیف پلهکان تشکیل شده که هر ردیف شامل ۹ پلهاست. در ادبیات فارسی، ۹ عدد آسمانها بوده و مقدس شمرده میشود.بخش شمالی آرامگاه نماد دنیای ملکوت است؛ چراکه در این قسمت به آرامگاه میرسیم که نماد دستیابی به حقایق و رمزورازهای دنیا است. این بخش شامل ۸ درب ورودی و خروجی است؛ همچنین آرامگاه نیز از ۸ ستون سنگی تشکیل یافتهاست. عدد ۸ نماد سدهٔ هشتم (سدهای که حافظ در آن میزیسته) و هشت درب بهشت است.نمای بیرونی گنبد آرامگاه، نماد آسمان بوده و به شکل کلاه درویشان ترک است. گنبد از دورن با رنگهای مختلف عرفانی آراسته شدهاست؛ آبی فیروزهای (نماد بهشت)، سرخ ارغوانی (نماد شراب ازلی)، سیاه و سفید (نماد شب و روز) و قهوهای سوخته (نماد خاک) است.
سنگ مزار حافظ به ارتفاع یک متر از سطح زمین قرار گرفته و به وسیله پنج ردیف پلکان مدور احاطه شدهاست. بر فراز بارگاهش گنبدی مسی به شکل کلاه دراویش (ترک ترک) بر روی هشت ستون به ارتفاع ده متر، بنا شدهاست و از درون با کاشیهای هفت رنگ معرق کاشی کاری شدهاست. همچنین در سقف آرامگاه هشت بیت از غزل:
| حجاب چهره جان میشود غبار تنم | خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم |
بر روی سنگهای یکپارچه با خط ثلث نگاشته شدهاست.
در دو طرف آرامگاه حافظ دو مجموعه به نام آرامگاه خاندان قوام السلطنه در سمت چپ و آرامگاه خاندان معدل شیرازی در سمت راست وجود دارد.
در بخش شمالی آرامگاه حافظ نیز کتابخانه ای با سبک معماری قدیم مشاهده می شود. جلوی درب ورودی این کتابخانه قبری بدون بلندی خاصی را می بینیم که بر روی آن این چنین نوشته شده است:
"آرامگاه سید محمدعلی کازرونی
متخلص به رحمت
فرزند سید عباس مجتهد طباطبایی
متولد 1240شمسی کازرون فوت 1303 شمسی
حکیم و عارف مسلک قرن سیزدهم و نماینده مردم فارس
در مجلس دوم شورای ملی به عنوان مجتهد طراز اول..."
این متن نشان دهنده آن است که این متوفی هم نماینده فارس در مجلس دوم شورای ملی بوده است و هم از اعضای شورای نگهبان یا همان مجتهدین طراز اول که وظیفه شورای نگهبان امروزی را بر عهده داشتند.
در این سمت این رواق درب کوچک چوبی دیده می شود که پس از باز شدن وارد حیاط کوچکی با حوض کوچکی در وسط آن را می بینی که در چهار گوشه آن اتاق هایی وجوددارد. در این اتاق های به همت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی فارس به گردشگران و زایران جناب حافظ عرضه می شود.
در زیر عکس هایی از حافظیه را می بینیم:
پلکان ورودی آرامگاه حافظ از روبرو
نمای پلکان ورودی حافظیه از سمت راست
با طی کردن 9 پله ورودی وارد راهرو زیر می شوید که نمادی از تخت جمشید را با نمادسازی دوران معاصر در خود دارد.
آرامگاه حافظ از نمای روبرو
آرامگاه حافظ از نمای پشت
آرامگاه حافظ از حلقه های درب آرامگاه خاندان معدل شیرازی
ورودی آرامگاه خاندان معدل شیراز از حافظیه
کتابخانه حافظیه
خانه کوچیکی که دربش در راهرو کتابخانه باز می شود و در اتاقک های آن صنایع دستی عرضه می شود
نگاره رزم رستم و دیو سپید بر روی بشقاب از جمله هنرهای دستی عرضه شده در این مجموعه می باشد
برخی دیگر از هنرهای دستی عرضه شده در حافظیه
نمای درونی سقف آرامگاه حافظ
سنگ مزار مرحوم سید محمدعلی کازرونی که توضیحات آن در بالا آمد

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
«رموزالعاشقین» آغازگر رونماییهای هفته کتاب شد
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد













روحِ رویاییِ عشق از برِ چرخِ بلند،
جلوهای کرد و گذشت.
شور در عالم هستی افکند
شوق در قلب زمان موجزنان،
جان ذرات جهان در هیجان،
ماه و خورشید، دو چشم نگران،
ناگهان از دل دریایِ وجود،
"گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود"
به جهان چهره نمود،
پرتو طبع بلندش "ز تجلی دم زد"
هر چه معیار سخن بر هم زد
تا "گشود از رخ اندیشه نقاب"
هر چه جز عشق فروشست به آب.
شعر شیرینش "آتش به همه عالم زد"!
میچکد از سخنش آب حیات