بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
روابط عمومی را میتوان از دو زاویه دانش و کارآیی بررسی کرد. گاه میبینیم که سازمانی روابط عمومی را تنها در بخش خبری میبیند و دیگر بخشهای روابط عمومی که شاید از خبر جایگاه ارزشمندتری دارند، را به فراموشی میسپارد.
انتشار: سحابپرس - پرتوجنوب - روزنامه شهرمردم شماره 805 مورخ 30 اردیبهشت 1402 - فارس بهروز -
روابط عمومی را میتوان از دو زاویه دانش و کارآیی بررسی کرد. گاه میبینیم که سازمانی روابط عمومی را تنها در بخش خبری میبیند و دیگر بخشهای روابط عمومی که شاید از خبر جایگاه ارزشمندتری دارند، را به فراموشی میسپارد.
در چند سال گذشته و با رهنمود رهبری درباره جهاد تبیین یا جهاد روشنگری، میبایست دستگاهها و سازمانها بیش از پیش به بخش روابط عمومی توجه میکردند و با پویایی همه بخشهای روابط عمومی از خبری گرفته تا قانعسازی ارباب رجوع، مردم و… روشنگری را انجام میدادند؛ هرچند دیدیم که بهویژه در استان ما، نه تنها روشنگری رخ نداد و درب، همچون پیش بر همان پاشنه روابط عمومی که دیدگاه خبرگزاری سازمانی است، چرخید که گاه روابط عمومیها کمکارتر و ضعیفتر از پیش همان کار خبری را انجام دادند.
اینجاست که کارآیی روابط عمومی نه در اندازه یک بخش سازمانی که در نگاه دانشمدار باید تنظیمگر روابط درونسازمانی، پیوندگاه درون و برونسازمان و روابط برونسازمانی باشد، که از نگاه کارآیی سازمانی نیز، خواسته یا ناخواسته، به پایینترین درجه رسید؛ تا آنجا که برخی از کارکردهای روابط عمومی، به بخشهای دیگر سازمانها واگذار میشود؛ این رویکرد را میتوان برآیند نگرش سطحی به روابط عمومی از سوی سران سازمانی از یک سو و عدم تخصصگرایی (تجربه، لزوماً تخصص نیست) از سوی دیگر دانست.