دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نخستین روز از هفته کتاب، با حضور در خانه منوچهر کیانی، تلاش‌های وی را پاس داشت.

در نخستین روز از هفته کتاب در استان فارس، حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس، غلامرضا خوش‌اقبال، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، محمدمهدی اسدزاده، مسئول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس با حضور در خانه دکتر منوچهر کیانی، سیزدهمین دارنده نشان مفاخر استان فارس تلاش‌ها و کوشش‌های این نویسنده سخت‌کوش و ناشر برجسته استان فارس و ایل قشقایی با اهدای لوح صبحت‌یار، پاس داشته شد.

قانعی در این دیدار گفت: کسانی چون دکتر کیانی، همه زندگانی خویش را در راه آموزش و پرورش و فرهنگ‌سازی سپری کردند و آنگاه برای نگه‌داشت فرهنگ بومی خویش، به نگارش و نشر دست زدند تا فرهنگ ایرانی را زنده نگه دارند و آیندگان از آن بهره ببرند.

دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس افزود: کتاب، ابزاری در راستای فرهنگ‌سازی و پاسداری از فرهنگ‌های ریشه‌دار و انتقال آن به آیندگان است؛ و در این‌جا باید گفت که هر کتاب ارزشی بی‌پایان دارد و نه بهای نوشته شده بر روی آن است.
منوچهر کیانی گفت: از تیره یهمن‌بیگی هستم؛ از این رو زنده‌یاد بهمن‌بیگی که آموزش ایل را آغاز کرد، از من نیز درخواست کرد تا با ایشان همکاری کنم. دیدگاه بهمن‌بیگی این بود که اگر بچه‌های ایلاتی نمی‌توانند برای تحصیل به شهر بیایند، ما مدرسه را به ایل می‌بریماین دیدگاه تا آن جا پیش رفت که در یک سال رتبه 1 تا 14 کنکور ادبی، از همین دانش‌آموختگان مدرسه عشایری بودند. روزهای نخست بسیار بر ما سخت گذشت تا کم‌کم آوازه آموزش ایل در کشور پیچید و آن روزها وزیر آموزش و پرورش و آنگاه شاه برای بازدید آمدند. برای آمدن شاه، چادرکلاس مرا از ایل و بیابان به شهر آوردند. در این بازدید بود که شاه و همراهان از آن چه ما انجام می‌دادیم شگفت‌زده شدند.

کیانی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب نیز تا ۳۰ سال دیگر تدریس کردم، افزود: دکترا را از باکو گرفتم و در دانشگاه شیراز به تدریس مشغول شدم.

سیزدهیمن دارنده نشان مفاخر استان فارس، ایل قشقایی را ایلی بزرگ با فرهنگی بزرگ خواند و ادامه داد: پس از بازنشستگی نوشتن کتاب را آغاز کردم و در همین راستا به مستندسازی و پژوهش درباره ایل قشقایی پرداختم و با تهیه و گردآوری عکس، فیلم و اسلاید توانستم با همکاری برخی از دوستان، کتاب‌های بسیاری را درباره ایل قشقایی به زیر چاپ ببریم که بسیاری از آن‌ها مرجع پژوهش‌گران عشایر و قشقایی شد.

این چهره برجسته فرهنگی استان فارس پیشنهاد کرد: در برگزاری رویدادها حتی نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها بایستی مسئولان برگزاری این نکته را توجه کنند که باید برون‌داد رویدادها برای مردم، باری باشد که از آن برداشته‌اند.

این پژوهش‌گر و نویسنده برجسته قشقایی، ایل قشقایی را به فرماندهی صولت‌الدوله از برجسته‌ترین جنگ‌جویان صد پیش دانست که همراه با دیگر رزمندگان جنوبی بارهای چپاول‌گران انگلیسی را شکست داد و بیان داشت: باغ اِرم و زمین‌های پیرامونی آن، را خان قشقایی از قوام‌الملک شیرازی خریداری کردند که پس از کودتای 28 مرداد، مصادره شد. پس از انقلاب و برگشت فرزندان صولت‌الدوله، آن‌ها این باغ و زمین‌های پیرامونی را به دانشگاه شیراز بخشیدند.
وی به اندیشه نابودی ایل از سوی چپ‌گرایان و ایجاد درگیری از سوی آنان در روزهای نخست انقلاب اشاره کرد و ایل را پاسدار همیشگی کشور دانست و گفت: انقلاب، تفنگ را گرفت و به جای آن قلم را در دستان ما گذاشت؛ و از این رو مدیون انقلاب هستیم همچنان که مدیون بهمن‌بیگی هستم.

 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG