رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار اهلی شیرازی
غلامرضا کافی در این نشست گفت:
پیش از برآمدن صفویه، تشیع در ایران نه تنها به جایگاه مردمی دست یافته بود که برخی خاندانها که فرمانرواییهای کوچک و بزرگی داشتند، همچون آققویونلوها، جلایریها و پیش از آنها دیلمیان و سربداران، زمینه را برای رسمی شدن این مذهب در سده هشتم، فراهم کرده بودند. در این هنگامه بود که برخی از بزرگان ادبیات همچون خواجوی کرمانی و سلمان ساوجی شیعه بودند. همچنین از این روزگار واژههای شیعی همچون فقیه که کمکم جایگزین واژه مولوی که کاربرد آن در مذهب اهلسنت بود، میشد یا ورود نامهایی همچون حضرت زهرا (س) و امام مهدی (عج) که نشانگرهای مذهب تشیع بهویژه شیعه امامیه هستند؛ در این روزگار محمد بن یوسف اهلی شیرازی، در ادبیات ما سر برمیآورد و جای شگفتی نیست که در ستایش اهلبیت سروده باشد.
اهلی شیرازی، از سرایندگان بزرگ روزگار خود بود که همچون دیگر ادبای شیراز و فارس، زیر سایه سعدی و حافظ، امروزه گمنام است. اهلی ۹۴۲ هجری قمری در شیراز درگذشت و در ضلع شمال شرقی حافظیه، به خاک سپرده شد. چند دهه پیش، هنگام پرسه زدن پیرامون آرامگاه حافظ، سنگ قبری جگریرنگ و همسنگ زمین دیدم که از آن اهلی بود؛ هرچند گمان میکنم که پیشتر سنگی برجسته داشته است.

آذر بیگدلی از پژوهشگران سده دوازدهم در تذکره آتشکده آذری خود ستایشهای شگفتانگیزی از اهلی شیرازی میبینیم و گاه او را از سلمان ساوجی و سید قوامالدین حسین بن صدرالدین علی شروانی برتر میداند.
گفته میشود اهلی، که در عروض توانمندی خود را به رخ میکشد، از نخستین پدیدآورنده شعر مصنوع است. در سنجش سرودههای مصنوع اهلی و ساوجی، هرچند میتوان گفت هر دو در یک سطح هستند.
اهلی را باید شاعری مصنوع دانست که بسیار از صنایع بهره گرفته و سرودههایی سخت و متکلف دارد؛ او تا آنجا به این سبک خود پای میفشارد که در پاسخ به آرایه جناس در یک شعر کاتبی نیشابوری، سحر حلال را سرود. سختی کار اهلی آنجاست که پانصد قافیه و ردیف را آنچنان توانسته هنرمندان بچیند که در هیچجا درونمایه از دست نرود.
سید ذبیحالله صفا شهمیرزادی نیز دیباچه شمع و پروانه او را ستوده است. سرودهای که کهنترین نسخه چاپی آن به سال 1312 ه.ق (1270 ه.ش) برمیگردد. در این دیباچه هزار بیتی هیچ تقلیدی دیده نمیشود و به زیبایی، برای شمع و پروانه، داستانی عاشقانه با رقیبی به نام باد، جان میگیرد.
رباعیات اهلی نیز در کنار مثنوی و قصاید او، بسیار توانمند پرداخت شدهاند.
در رباعیات اهلی از بازی ایرانی به نام گنجفه یاد میشود که همانند پاسور یا ورق امروزی بوده است و با آمدن پاسور، این بازی به فراموشی سپرده شد.
برخی آثار اهلی را تا 15 اثر گفتهاند؛ هرچند شاید به این چرایی باشد که گاه به جای همه یک منظومه او، بخشی از آن نسخهنویسی یا چاپ شده است؛ همچون دیباچه سحر حلال که یکی از بخشهای منظومه اوست و در پاسخ به کاتبی نیشابوری نگاشته شده و در بمبئی، جداگانه چاپ شده است.
سرودههای اهلی را در سه دسته همانندیهای به سعدی و حافظ، وقوع و عاشقانه آورد.
اهلی، سرودههایی عاشورایی نیز دارد که شاید حسن کاشانی نیز تحت تأثیر اوست همچنان که محتشم نیز تحت تأثیر حسن کاشی و مقبل نیز از محتشم، تأثیر پذیرفته است.
در همه سرودههای اهلی، حتی یک بیت ضعیف نمیخوانیم و این توانمندی سخنپردازی اهلی را میرساند؛ این در حالی است که شاید بتوان در دیوان حافظ هم بیت یا غزل ضعیفی از نگاه ادبی دید.
اهلی شیرازی از شاگردان علامه جلالالدین دوانی، فیلسوف برجسته سده نهم و مفاخر استان فارس است. علامه دوانی، از نوادگان محمد بن ابابکر صدیق و از بزرگان گستره اسلامی است که از مذهب شافعی، به تشیع امامیه گروید و موجی بزرگ در این راستا پدید آورد.

گفتنی است محمد بن یوسف اهلی شیرازی، زاده 858 ه.ق در شیراز است. در کتاب هدیه العارفین از دوازده کتاب و رساله اهلی بدین ترتیب نامبرده شده:
تحفه السلطان فیمنقبالنعمان
ترجمه مواهبالشریعه
دیوان شعر
رباعیات گنجفه
رساله عروض و قافیه
رساله معما
زبده الاخلاق
مثنوی سحر حلال
قصاید مصنوعه در مدح امیر علیشیر
سرالحقیقه
مجمعالبحرین
مخزنالمعانی
مثنوی شمع و پروانه
و ۳ قصیده به پیروی از سلمان ساوجی
کلیات اشعار اهلی به کوشش حامد ربانی در فروردین ۱۳۴۴ در ۸۷۱ صفحه منتشر شد.
اهلی به سال ۹۴۲ هـ.ق در هشتاد و چهار سالگی، درگذشت. آرامگاه وی در جوار حافظ قرار دارد.
این برنامه، در سالن غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نوسط، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، برپا شد.

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد


