۱۳ اسفند ۰۲ ، ۲۲:۵۰
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار مکتبی شیرازی
پنجمین رویداد فرهنگی ادبی آیینهها، آشنایی با شاعران دیار فارس با بررسی آراء و آثار "مکتبی شیرازی"، سیزدهم اسفندماه ١۴٠٢ با سخنرانی دکتر محمدرضا خالصی و مجریگری دکتر مهدی فاموری در سالن غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.
انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - انجمن آثار و مفاخر فرهنگی - فرهنگ فارس - اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خفر - شکیباخبر -
خالصی در این رویداد که به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس، معاونت امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مؤسسه فرهنگی و هنری آفتاب مهر صبا برگزار شده بود، مکتبی شیرازی را با همه بزرگیاش از سرایندگان بسیار گمنام شیراز دانست و گفت: مکتبی از شاگردان علامه دوانی، ایجی، فیروزآبادی و ابن جزری است که بیشترین تأثیرپذیری خود را از علامه جلالالدین دوانی دارد؛ کسی که میتوان او را پیوندگاه مکتب شیراز و ابن عربی دانست.
این پژوهشگر ادبیات، مکتبی شیرازی را از برترین چهرههای ادبیات فارسی دانست که در پیروی از نظامی، خمسه و لیلی و مجنون را سروده است و افزود: از آثار او منظومه لیلی و مجنون که در سال ۸۹۵ هجری قمری به تقلید از نظامی و مثنوی دیگری با نزدیک به ۱۲۰۰ بیت در آشنایی با واژههای قصار امام علی بن ابیطالب است
دکتر مهدی فاموری نیز در این رویداد گفت: با اشاره به آنچه حکیم نیشابوری نوشته است، میتوان دریافت که مکتبی شیرازی تا سال 929 زنده بوده است؛ هرچند چیز زیادی از زندگی وی در دست نیست.
فاموری با اشاره به اینکه مکتبی شیرازی لیلی و مجنون خود را در سال 895 به پایان رسانده که شاید تنها برای نشان دادن مهارت خود بوده است. حمید دستگردی، لیلی و مجنون او را پس از نظامی، بهترین لیلی و مجنون دانسته است. بیشترین نوشتههای او امروز در دست ما نیست؛ هرچند گفته میشود که دو کتاب از او که هنوز به زیر چاپ نرفته، در کتابخانه مدینه است.
گفتنی است آرامگاه مکتبی در محل مکتبخانه خود در قصرالدشت شیراز قرار دارد.
این پژوهشگر ادبیات، مکتبی شیرازی را از برترین چهرههای ادبیات فارسی دانست که در پیروی از نظامی، خمسه و لیلی و مجنون را سروده است و افزود: از آثار او منظومه لیلی و مجنون که در سال ۸۹۵ هجری قمری به تقلید از نظامی و مثنوی دیگری با نزدیک به ۱۲۰۰ بیت در آشنایی با واژههای قصار امام علی بن ابیطالب است
دکتر مهدی فاموری نیز در این رویداد گفت: با اشاره به آنچه حکیم نیشابوری نوشته است، میتوان دریافت که مکتبی شیرازی تا سال 929 زنده بوده است؛ هرچند چیز زیادی از زندگی وی در دست نیست.
فاموری با اشاره به اینکه مکتبی شیرازی لیلی و مجنون خود را در سال 895 به پایان رسانده که شاید تنها برای نشان دادن مهارت خود بوده است. حمید دستگردی، لیلی و مجنون او را پس از نظامی، بهترین لیلی و مجنون دانسته است. بیشترین نوشتههای او امروز در دست ما نیست؛ هرچند گفته میشود که دو کتاب از او که هنوز به زیر چاپ نرفته، در کتابخانه مدینه است.
گفتنی است آرامگاه مکتبی در محل مکتبخانه خود در قصرالدشت شیراز قرار دارد.
