بازشناسی منصور حافظ شیرازی، شاعر گمنام سده نهم هجری
رویداد فرهنگی آیینهها که به بررسی شاعران سده نهم هجری تا کنون میپردازد، در سومین نشست خود پذیرای دکتر مهدی فاموری، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه سلمان فارسی و دکتر محمد مرادی، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، در راستای بازشناسی منصور حافظ شیرازی، از سرایندگان گمنام سده نهم هجری بود.
مهدی فاموری، در این نشست که افزون بر گفتگوی حضوری ادبدوستان، بر بستر مجازی نیز پخش میشد، با اشاره به اینکه رویکرد این رویداد به شناسایی و شناساندن چهرههای ادبی کمتر شناختهشده سده نهم تا کنون است، گفت: امروزه تنها یک نسخه از دیوان منصور حافظ شیرازی را در دست داریم که آن را علیاصغر حکمت، همراه با دیگر کتابها که بیشتر آنها نسخههای خطی بودند، از شعاع شیرازی، ادبدوست شیرازی خریداری و به دانشگاه تهران اهدا کرد.
محمد مرادی نیز با اشاره به اینکه دکتر احمد بهشتی این دیوان را تصحیح کرده است، به برخی از ایرادات مصحح اشاره کرد.
پس از اشاره فاموری به اینکه کمتر کتاب جُنگی را مییابیم که نامی و یا سرودهای از منصور حافظ شیرازی در آن باشد، مرادی آن را اینگونه ادامه داد که: از شگفتیهایی که جای پژوهش بسیار دارد این است که سرودههای منصور حافظ شیرازی در این جُنگها، را نه تنها نمیتوان در دیوانش یافت که از دیدگاه سبک و گاه درونمایه و اندیشگاهی نیز با سبک و دیدگاههای او که میتوان از دیوانش به آن دست یافت، بسیار دیگرگونه است؛ از این رو شاید بتوان گفت که آن منصور حافظ با این منصور حافظ شیرازی، دو تن جدای از هم هستند که تنها همانندی در نام دارند.
مرادی به همانندی نام بسیاری از شاعران و ادیبان با نامهایی همچون منصور، حافظ، حافظ شیرازی، منصور شیرازی، منصور حافظ و... اشاره کرد و فاموری نیز از شمسالدین محمد حافظ شیرازی اصفهانی نام برد که از شاعران سده نهم هجری است.
فاموری سپس اندیشگاه منصور حافظ شیرازی را به چالش کشید و اهلسنت دوازده امامی را در سدههای هشتم، نهم و دهم از مذاهب بسیار فراگیر ایران و بهویژه سرزمین فارس و شیراز دانست که این دیدگاه، زمینه را برای بروز تشیع دوازده امامی فراهم کرد و گفت: در دیوان منصور حافظ شیرازی، بسیاری از سرودهها در ستایش پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) است و گاه بر ارکان اربعه شیعه، سلمان، ابوذر، مقداد و عمار و همچنین برخی از دیدگاههای دیگر شیعه همچون عصمت ائمه معصوم را بیان میدارد که نشان از شیعه بودن اوست.
مرادی همه این نشانهها را در اهلسنت 12 امامی نیز جاری دانست و با اشاره به ستایش برخی از صحابه دیگر و بهویژه خلفای راشدین، منصور حافظ شیرازی را از اهلسنت 12 امامی خواند و ادامه داد: این دیدگاه رسول جعفریان که تقیه تا سده 4 هجری همهگیری داشت و پس از آن دیگر نیازی به تقیه نبود را نمیپذیرم و بر این باور هستم که تقیه تا برآمدن و استوار شدن پایههای شاهنشاهی صفویه ادامه داشت. در این گذار ما یک روند تقیه، آشکار شدن تولی و پنهانی تبری و سپس تولی و تبری در هنگامۀ صفویه را داریم.
فاموری تشیع را تنها یک مذهب فقهی یا کلامی ندانست که آن را باید طریقت بهشمار آورد که گاه کسی پیرو فقه اهل سنت، ولی در طریقت شیعه است.
مرادی نیز با پذیرفتن این دیدگاه گفت: در برخی سرودههای منصور، حتی اعتکاف او در حرم شاهچراغ نیز دیده میشود.
فاموری، سرودههای منصور حافظ شیرازی را بیش از هزار بیت دانست که بیشتر آنان در ستایش پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) است و گفت: منصور حافظ شیرازی سرودههایی نیز در ستایش احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نیز دارد؛ با این همه کمتر به او پرداخته شده است و در کنار دیوانش، تنها دو مقاله به تلاش محمد مرادی و رجبعلی طوسیان تا کنون نوشته شده است.
مرادی نیز با اشاره به کمال غیاث، او را دارای نوآوری و ویژگی منصور را نگاه شاعرانه بیشتر او به کمال دانست و گفت: پیوند منصور با احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و سلمان فارسی در سرودههایش که خود را در کنار صهیب رومی و سلمان فارسی، غلام شیرازی پیامبر اسلام (ص) میداند، مرا به پژوهش درباره این سراینده گمنام کشید. از آن جا که شاه داعی الله با منصور در یک روزگار میزیستند، نمیتوان گفت کدام یک زودتر در ستایش شاهچراغ شعر سرودهاند؛ هرچند هر دو از نخستین شاعرانی هستند که درباره شاهچراغ شعر سرودهاند.
وی ادامه داد: تأثیرپذیری از سعدی و بهویژه حافظ شیرازی، تا آنجاست که افزون بر ردیف و قافیه و وزن، گاه به پاسخدهی به آنان نیز روی آورده است. این تأثیرپذیری منصور گاه راه به جایی میبرد که سرودههای حافظ در دیوان او، را رنگ و بویی مذهبی میگیرد.
مرادی، منصور حافظ شیرازی را از کسانی دانست که به شیراز کوچ کرده و در آن زیسته است و سرودههای او را در شناخت شیراز سده نهم هجری بسیار دارای ارزش خواند و افزود: بیدرنگ شیخ مرشدالدین ابواسحاق کازرونی، فرقه مرشدیه و پیروان او، در بینش و نگرش بسیاری از چهرههای برجسته سدههای چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و گاه دهم، تأثیر بسیار داشته است؛ چراکه آن روزگار از هند تا مصر، پیروان بسیاری داشت که یکی از این چهرهها منصور حافظ شیرازی است که در سرودههای خود از او به بزرگی یاد میکند و میستاید.
فاموری نیز آرامگاه شیخ ابواسحاق کازرونی را جایگاهی ارزشمند برای پیروان فرقه مرشدیه دانست که از همه جای جهان برای زیارت آن و چلهنشینی بر آرامگاهش به آن جا سفر میکردند.
رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز، منصور حافظ شیرازی را شیفته و شیدای پیامبر اسلام میداند که گاه در سرودههایش به دیدار پیامبر در خوابهایش اشاره دارد و گفت: در ادبیات فارسی عشق به پیامبر اسلام نخستین بار در سرودههای سنایی به بار نشست و پس از او نیز برخی دیگر از شاعران همچون نظامی، سعدی، غزنوی و البته منصور حافظ شیرازی، از آن دستهاند.

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94








