رویداد فرهنگی ادبی کوچه باغ؛ جریانشناسی ادبیات خرامه
چهارمین رویداد فرهنگی ادبی کوچه باغ، به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان فارس با همکاری معاونت امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با بررسی جریانشناسی ادبی خرامه، پسینگاه دوشنبه 18 دیماه 1402 در تالار گفتگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با حضور ادبدوستان خرامه برگزار شد.
انتشار: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - فرهنگ فارس -
در این رویداد، غلامرضا خوشاقبال، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به رویدادهای کوچه باغ که در راستای آشنایی با جریانهای ادبی شهرستانهای استان فارس برگزار میشود، گفت: گشت و گذار در کوچهباغهای ادبی فارس ما را با ادبیات تودرتوی فارس آشنا میسازد.
دکتر غلامرضا کافی، نیز گفت: خرامه از شهرستانهای توانمند در زمینه شعر است که جوانان پویای این شهر در زمینه شعر، آینده بالندهای را نوید میدهند.
اللهقلی قنبری از پیشکسوتان ادبیات خرامه هم در این رویداد گفت: پیشینه تاریخ و تمدن خرامه دستکم یه ۲۵۰۰ سال برمیگردد؛ روزگاری که از کورهها و بخشهای شناختهشده شهر استخر کهن بهشمار میآمد.
وی ادامه داد: در کتیبه بیستون داریوش گزارشی از نبرد خود با مدعیان پادشاهی میپردازد که یکی از آنها نبرد با مغی در این سرزمین است.
قنبری افزود: نام این سرزمین سدهها به نامهای دیگر خوانده میشد تا یکی از نویسندگان خنجی از آن به نام خرامه یاد میکند و ماندگار میشود؛ در حالی که نام آن خرممه است.
مجتبی دهقانی نیز در این رویداد گفت: این رویدادها زمینه تمرکززدایی و آشنایی مردم با ادبیات شهرستانهای فارس را فراهم میسازد.
وی با اشاره به سوره شعرا و پیشینه شعر و ادبیات اسلام، یکی از بهترین تذکرههای را، تذکرهای دانست که تقیالدین محمدبن سعدالدین محمد حسینی اوحدی دقاقی بلیانی اصفهانی گردآوری کرده و از منابع آن مقالهالابرار است، و ادامه داد: در این تذکره با 16 تن از بزرگان ادبیات که همگی برآمده از خاندان علمای بنجیر (یکی از روستاهای خرامه) هستند، آشنا میشویم.
دهقانی، با نگاهی به کتاب گفتهشده، پیشینه ادبیات خرامه را به سده سوم هجری، که آغاز شعر فارسی است، خواند و افزود: شاید بتوان گفت عبدالله خوزی، نخستین شاعر خرامه است که نشان شیوخیت را از جنید بغدادی دریافت کرد؛ ریشه او از ایذه خوزستان بود و در شیراز خدمات بسیار کر که ساخت مدرسه از جمله آن کارهاست.
از دیگر شاعران این خاندان:
۱. شیخ الاسلام عبدالله بن یقظان ایذجی خوزی نخستین فرد شناخته شده این دودمان است که از مشایخ زمان خود بوده و به گفته مؤلف رسالة الابرار نسبت مشیخت از شیخ عالم جنید بغدادی داشته است ،گلچین (۱۹۷) شهرت ایذجی «خوزی که در پی نام این شخص آمده ،است نشان میدهد که اصل این خاندان از ناحیه ایذج یا ایذه واقع در سرزمین بختیاری میان خوزستان و فارس است و ظاهراً از سده ۵ ق / ۱۱م به بعد است که این دودمان در کربال فارس و سپس در شیراز متوطن شده .است عبدالله بن یقظان طبع شعر داشت. در عرفات دو بیت عربی و دو بیت فارسی از او نقل شده است. همچنین کتابی در تصوف به نام آمد اقصی الحمد به وی نسبت دادهاند که مقبول اهل معقول و منقول شده و شیخ جنید تحسینی عقب آن کتاب به خط ید خود نوشته است (گلچین ۱۹۷). این جنید کیست؟ ظاهراً نباید ابوالقاسم بن محمد بغدادی (د ۲۹۷ ق /۹۱۰ م،) صوفی معروف باشد زیرا هرچند سال وفات عبدالله معلوم نیست اما باتوجه به سال درگذشت فرزندش ابوحفص بنجیر (۷۴۲ ق / (۱۰۷۹م مشکل میتوان پذیرفت که با جنید بغدادی معاصر بوده و به چنان شهرتی رسیده باشد که جنید بر کتاب او تقرینط بنویسد.
2-عفیفالدین ابوحفص بنجیر بن عبدالله بن یقظان (۳۷۸-۴۷۲ ق / ۱۰۷۹-۹۶۶م در ابتدای حال تجارت میکرد و مردی امین و متدین بود، جنید، تذکره (۳۳۹ پس از مرگ ،پدر به سفارش او، نزد ابو عبدالله بن عبدالرحمان مقاریضی (د) ۴۱۱ق / ۱۰۲۰م) رفت و از دست وی خرقه پوشید بعد از درگذشت مقاریضی در سلک اصحاب ابوحیان علی بن محمد توحیدی بغدادی د) ۱۴ق / ۱۰۲۳م) درآمد و همراه استاد به زیارت کعبه ،رفت سپس دختر او را به زنی گرفت و سرانجام از سوی پیر اجازهٔ ارشاد و سفر یافت ضمن این سفرها در نیشابور به دیدار ابوسعید ابوالخیر (۳۵۷-۴۴۰ق / ۹۶۸- ۱۰۴۸م) نایل و در بازگشت به شیراز گروه بسیاری را هدایت کرد. از ارادتمندان و مصاحبان او قاضی ابوطاهر محمد بن عبدالله حسینی فزاری و ابوعبدالله احمد بن علی مُقْری حریصی و محمد بن عبد الله باکوی مشهور به باباکوهی را نام بردهاند.
۳_ ابوعبد الله بنجیر ثانی فرزند ابوحفص صوفی و شاعر؛ در ۳۰ سالگی در حوالی یزد درگذشت.
۴. عبدالغالب بن ابی عبدالله بنجیر ثانى ،شاعر، صوفی و از مشایخ طریقت به گفتۀ مؤلف ،عرفات معاصر و مصاحب ابن عربی بوده و شیخ محی الدین عربی طایی حاتمی در شأن وی مدح گفته است
۵ _ابوالمحامد جلال الدین محمد فرزندزاده بنجیر ثانی از مشایخ طریقت افزون بر عرفان و حکمت خطی به غایت خوش داشت و در هندسه و ریاضیات متبحر بود. تقسیم آب قناتهای حومه شیراز را که به قانون تخته واره موسوم بوده است از ابتکارهای او دانست.
۶_شرف الدین عبدالله بن ابی تراب بهرام ابن زکی بن عبدالله بن یقظان بنجیری پیر طریقت و شاعر معاصر اتابک سعدخود به حساب می آمد
۷_نصرالدین ابوالمعالی بنجیری
۸_روح الدین ابوطاهرابن ابی المعالی بنجیری
۹_ابوامکارم امام الدین جسن ابن عضدالدین ابوالمحاسن بن ابی المعالی بنجیری
پس از آن روند تشکیل انجمنهای ادبی شهرستان از ۳۰ سال پیش تا کنون و جریان شعر شاعران معاصر پیشکسوت و جوان و نوجوان مورد واکاوی قرار گرفت.
شعر خوانی شاعر پیشکسوت حاج ایرج کشاورز و شاعر جوان محمد کشاورزی از دیگر برنامه های چهارمین آیین کوچه باغ بود.

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد









