دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

در پسین‌گاه روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲، پاتوق کتاب شیراز، پذیرای آیین نقد و بررسی کتاب ماه‌طلعت، با حضور حمید رضا قانعی ،مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ،غلامرضا خوش اقبال ،معاون فرهنگی و امور رسانه این اداره کل ،غلامحسین اسکندری نویسنده کتاب و دیگر نویسندگان و ادب دوستان برگزار شد.

انتشار: فرهنگ فارس -

علیرضا رحمانی، مدیر پاتوق کتاب شیراز در این آیین گفت: از تابستان امسال، برخی از نویسندگان شیرازی در راستای هم‌افزایی و آشنایی با یکدیگر، نشست‌های ماهیانه نقد و بررسی کتاب را در پاتوق کتاب شیراز راه‌اندازی کرده‌اند که تا کنون ادامه داد.
زهرا فرجی، از نویسندگان شیرازی در این آیین گفت: این کتاب ۴۸۰ صفحه‌ای، داستانی را از زبان دانای کل برای‌مان روایت می‌کند.
فرجی با اشاره به این که نقد نوشته، به بالندگی در نوشتن یاری خواهد رساند، افزود: تا چند سال پیش هیچ منبعی درباره آیت‌الله سید نورالدین حسینی الهاشمی نبود؛ و اینجاست که می‌توان به سختی این کار پژوهشی بیش از پیش پی برد.
این نویسنده شیرازی با اشاره به داستان دوبخشی و موازی کتاب، مستند بودن کتاب در زمینه تاریخ معاصر را از نکات برجسته آن دانست و ادامه داد: در نوشتن داستان، تعلیق‌ها و گره‌گشایی‌های بیشتر و همچنین گفتگوهای دوسویه با دیالوگ‌های کوتاه، بر زیبایی و توان داستان خواهد افزود.
طیبه فرید، دیگر نویسنده شیرازی نیز با اشاره به کتاب در محضر استاد، نوشته آیت‌الله دکتر احمد بهشتی، آن را تنها منبع از زندگی آیت‌الله سید نورالدین حسینی الهاشمی تا پیش از کتاب ماه‌طلعت است، گفت: کتاب ماه‌طلعت بر لبه‌ای تیز گام برمی‌دارد که هم قوت و هم ضعف کتاب را یک‌جا دارد و آن، بهره‌گیری بسیار زیاد از واژه‌ها و گویش شیرازی 70 سال پیش شیراز است؛ تا آن‌جا که افزون بر داستانی عاشقانه و روایت مستند تاریخ، می‌توان آن را گونه‌ای از دائره‌المعارف واژگان سده گذشته شیراز نیز دانست. این ویژگی می‌تواند از یک سو واژه‌های شیرازی را زنده کند و از سوی دیگر خوانش آن را برای کسی که شیرازی نیست، کار دشواری خواهد بود.
فرید، ماه‌طلعت را کتابی دانست که نه می‌توان آن را رمان خواند و نه در دسته کتاب‌های تاریخی درآورد و با این همه، ویژگی‌های هر دو گونه کتاب را با خود دارد.
میثم محمدی، نویسنده دیگری از شیراز نیز با اشاره به کتاب مثل نور، که در پی کتاب ماه‌طلعت نوشته شده است، گفت: نویسنده، سه کار را با هم در یک جا گردآورده است که شاید بهتر بود از هم جدا می‌شد؛ یکی ادبیات بومی بسیار برجسته شیراز، یکی روایت تاریخی بسیار مستند آن از زندگی سید نورالدین و دیگری داستانی عاشقانه که تا 100 صفحه نخست کتاب، خواننده را با خود همراه می‌سازد.
غلامحسین اسکندری، نویسنده کتاب ماه‌طلعت هم در این نشست با اشاره به گروه پژوهش‌گرانی که 25 سال همراه او بوده‌اند، گفت: بخشی از خودم را در شخصیت اصلی داستان، ریخته‌ام تا کنجکاوی‌های درونم را اینگونه ابراز کنم.
اسکندری، پژوهش و نگارش این کتاب را زیر نظر سید معزالدین حسینی الهاشمی، فرزند آیت‌الله سید نورالدین حسینی الهاشمی دانست و افزود: سید نورالدین هنوز هم پس از 60 سال در شیراز زنده است و هنوز در برخی مغازه‌ها و خانه‌ها، عکس‌هایی از او بر در و دیوار خودنمایی می‌کند و هنوز هم کسانی به شدت عاشق او و کسانی نیز به شدت دشمن او هستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG