دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
در سومین روز از سی و یکمین هفته کتاب و کتابخوانی، از کتاب شعر جهان که به کوشش امیرهمایون یزدان‌پور از سوی انتشارات پرتو رخشید به زیر چاپ رفته است، به حضور غلامرضا خوش‌اقبال، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، رونمایی شد.
در سومین روز از سی و یکمین هفته کتاب و کتابخوانی، از کتاب شعر جهان که به کوشش امیرهمایون یزدان‌پور از سوی انتشارات پرتو رخشید به زیر چاپ رفته است، به حضور غلامرضا خوش‌اقبال، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، رونمایی شد.
امیرهمایون یزدان‌پور در این آیین گفت: از سال‌ها پیش در اندیشه بودم که ییوگرافی‌ها و زندگی‌نامه‌ها و… چرا نباید در یک جا گرد آید؛ از این رو با برخی دوستان به این برآورد رسیدیم که در نگاه پنجشنبه روزنامه خبرجنوب یک صفحه هم برای شعر جهان بگذاریم و هر هفته یک شاعر را با همکاری دوستان بشناسانیم. این کار با رویکرد انتشار زندگی‌نامه‌های کامل‌تری از ادیبان جهان گردآوری و در روزنامه خبرجنوب به چاپ رسید.
یزدان‌پور ادامه داد: این کتاب که بر پایه پس‌زمینه اندیشگاهی خود و نیازسنجی برای جوانان گردآوری شده است، جلدهای دیگری هم خواهد داشت که در آینده به زیر چاپ خواهد رفت.
محمدرضا خالصی، استاد و منتقد ادبیات نیز در این آیین گفت: ما در یک چرخه بیمارگونه آسیب‌پذیر قرار گرفته‌ایم. امروزه متوسط چاپ هر کتاب شعر و ادبیات برای ۸۵ میلیون شهروند ایرانی 100 نسخه است. چرخه این چاپ را نگاه کنید. نکته این جاست چرا این رخ داده است که کتاب ۱۰۰ نسخه چاپ می‌شود و مخاطب جدی شعر نداریم و اگر بخواهیم از شعر سخن بگوییم باید به گدشته برگردیم؛ درباره رمان و داستان هم همین است. در سینما هم همین‌گونه است. چرا اوضاع این اندازه بد شده است. اشکال برمی‌گردد به اینکه جامعه شبه‌فرهنگ داریم و این جامعه عادت به دست‌یابی به عدم حقیقت کرده است؛ چیزی که در هیچ جای جهان اینگونه نیست.
وی با اشاره به این که استاندارد ادبیات ما سبک عراقی است افزود: برخی آثار بسته‌اند و برخی باز هستند؛ آثار بسته همچون سعدی کاملاً روشن است و نیاز به تفسیر ندارند ولی آثاری همچون دیوان حافظ، باز هستند و هر کسی برداشت خودش را دارد و در شعر حافظ می‌توان هر بار کشف تازه‌ای داشت.
این استاد دانشگاه کتاب کشف الاسرار روزبهان بقلی فسایی را تنها کتابی در جهان دانست که به درونیات یک فرد می‌پردازد و ادامه داد: کتاب شعر جهان به شاعرانی می‌پردازد که ویژگی آنان این است که درباره شعرهای‌شان نقدهای بسیار جدی نوشته شده است.
سیروس رومی، پنجمین دارنده نشان مفاخر نیز در این آیین گفت: همایون یزدانپور با مشقتی که فقط من می‌دانم چیست چراکه من کنارش بودم و می‌گویم برای ۸ صفحه ۸ روز کار می‌کند؛ چون حتی در خواب هم دارد کار می‌کند.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG