دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

آئین رونمایی، نقد و بررسی مجموعه دو جلدی «مونودراما»، به کوشش خلیل اسماعیلی در سالن غزل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - فرهنگ‌فارس - ایبنا - ایران تئاتر (تئاتر فارس) - گزارش خبر - پیام‌خبر -

این کتاب مجموعه‌ای از ۲۷ نمایش‌نامه مونودرام نوشته خلیل اسماعیلی، فرهاد ارشاد، رحیم رشیدی‌تبار، جواد تولمی، مسلم آیینی، محسن عظیمی، رضوان کرباسی، تارا ارژنگی و امید وکیلی‌نژاد، سعید قاسمی، پریسا عباس‌زاده و زهرا جوادی است.

خلیل اسماعیلی، هنرمند فیروزآبادی، گردآورنده و ویراستار این کتاب در پیامی به این آیین گفت: در این دو دفتر که شامل ۲۷ نمایشنامه مونودرام از نویسندگان گوناگون است، تلاش کرده‌ایم نمایش‌نامه‌هایی دغدغه‌مند، دراماتیک و جذاب که از قابلیت‌های نمایشی و اجرایی بالایی برخوردار هستند را گرد آوریم.

اسماعیلی افزود: مونودرام، نمایشنامه‌هایی کوتاه، در زمینه‌های گوناگون و پرسوناژهایی کم که به‌سادگی و با کم‌ترین هزینه، قابلیت اجرا در تماشاخانه گوناگون را داشته باشند.

این هنرمند فیروزآبادی ادامه داد: در تلاش بودیم تا این نمایشنامه‌ها، تک‌گویی‌های رواییِ صرف نباشند، بلکه موقعیت‌های دراماتیکی باشند که مجال مشارکت حداکثری را به تماشاگران‌شان می‌دهند.

کیوان اصلاح‌پذیر، نیز در این آیین با بیان این‌نکته که تا سال‌ها با مونولوگ مخالفت می‌شد با این چرایی که واقعیت ندارد، گفت: ما دو گونه مونولوگ داریم یکی کنش‌گری که ایجاد کنش می‌کند و دیگری آگاه‌بخشی، اطلاع‌رسانی و بیانیه است؛ نگاهی به این دوگونه خود نشان از پیچیدگی مونولوگ دارد.

وی مونولوگ را همان حدیث نفس خواند و افزود: در هیچ روایتی ما حق نداریم اطلاعات نادرست بدهیم و بگوییم در ادامه آن را درست می‌کنیم؛ چراکه جایی برای گره‌گشایی نداریم مگر این‌که راوی جایی برای درنگ بگذارد و این را می‌توان در پریشان‌حالی راوی به نمایش گذاشت.

در این آیین ماندا مباشری، از هنرمندان شیرازی نیز به خوانش «شتک‌خوانی بر خون» نوشته فرهاد ارشاد، یکی از نمایش‌نامه‌نویسان شیرازی این مجموعه پرداخت.
 

در این مجموعه ۵ نمایش‌نامه از اسماعیل خلیلی، نمایش‌نامه‌نویس فیروزآبادی و ۴ نمایش‌نامه نیز از فرهاد ارشاد، نمایش‌نامه‌نویس شیرازی به چاپ رسیده است.

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG