دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بر ضرورت اقدام همه جانبه در زمینه‌هایی فرهنگی تأکید کرد و گفت: تنها راه برای اینکه به صورت مستمر، فضای جامعه را اصلاح کنیم و یک الگو برای بین الملل اسلامی ارائه دهیم این است که اقدامات همه جانبه باشد.

انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس (خبر) - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس (عکس) - فرهنگ فارس- روزنامه افسانه شماره 4770 مورخ 4 مرداد 1401 صفحه 9 -

 

آیت‌الله لطف‌الله دژکام یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی ضمن تبریک روز مباهله اظهار کرد: روز مباهله روزی است که پیامبر عظیم شأن اسلام (ص) با مسیحیان به مناظره پرداختند و در این روز موضوعی بین‌الادیانی مطرح شده و در نهایت حقانیت پیامبر گرامی اسلام در مقابل مسیحیان ثابت شده است.
امام جمعه شیراز ادامه داد: مسیحیان در این روز اقرار کردند که نمی‌توانند در مقابل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بایستند. عید مباهله درس بزرگی برای فعالان فرهنگی دارد و این درس این است که دانستن حق به معنای پذیرفتن حق نیست.
وی افزود: ما در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود نیز با افرادی مواجه هستیم که باوجود اینکه می‌دانند حق با کیست هرگز حق را نمی‌پذیرند و زیر بار نمی‌روند.
آیت الله دژکام با بیان اینکه باید با این افراد برخورد شود، گفت: اگر با این افراد برخورد نشود آنها باعث گمراهی و فساد مردم می‌شوند. لذا عمده مسئولیت دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی برخورد با این نوع افراد است.
وی عنوان کرد: برخی از مردم خواستار برخورد با اینگونه افراد هستند و ما نیز چاره‌ای جز برخورد قانونی و انتظامی نداریم. نمی‌توان این افراد را رها کرد چراکه اگر آنهارا رها کنیم تمام هنجارهای جامعه را زیر سؤال خواهند برد.
آیت الله دژکام گفت: متأسفانه شاهد تلاش جمعی برای عادی انگاری رفتارهای غیراخلاقی هستیم. متأسفانه برخی حتی با ساختن کلیپ‌هایی در قالب انیمیشن و انتشار این کلیپ‌ها در فضای مجازی عادی انگاری می‌کنند. باید از تولید چنین محتواهایی پیشگیری کنیم.
وی با طرح این پرسش که برای پیشگیری از چنین مسائلی باید چه کنیم، گفت: این پرسشی است که در شورای فرهنگ عمومی باید به آن پاسخ داده شود؟ به نظر بنده سه مطلب را که در همین ماه‌های اخیر تأکید بسیاری بر آن داشتیم نیاز به پرداخت و ورود به بحث پیشگیری دارند.
دژکام با اشاره به طرح زیست عفیفانه، نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول آموزش و پرورش گفت:کسانی که در فضای تربیتی کشور رشد پیدا می‌کند نباید هنجارشکن باشد. بلکه باید هنجارهای دینی و اخلاقی را بشناسد و به صورت طبیعی مراعات کند. این مباحث بایستی در استان فارس و شیراز به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد و برای اول مهر در دبیرستان‌ها و مرکز آموزشی اجرا شود.
وی گفت: بحث سند تحول گرچه برخی آن را روشنفکری می‌دانند با امضای رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است و ما درصدد اجرای سندی هستیم که ولی امر به آن تاکید داشته‌اند.
آیت الله دژکام به طرح زیست عفیفانه نیز اشاره کرد و گفت: طرح زیست عفیفانه، نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول آموزش و پرورش را باید تا رسیدن به اهداف فرهنگی به صورت جدی دنبال کنیم و در مسیر تحقق آنها استمرار داشته باشیم.
وی اعلام کرد: پس از حدود یک سال و نیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و مقدمات این کار فراهم شده است و می‌توان گفت اول مردادماه ۱۴۰۱ نقطه آغاز اجرای سند است.
دژکام ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران داشتیم این موضوع مطرح شد که ما اعتبارات لازم برای اجرای سند را در اختیار نداریم و بدون اعتبار هم ضمانت اجرا وجود ندارد.
وی گفت: اگر قرار باشد دستگاه‌ها از اول مردادماه پای کار بیاید باید به صورت ویژه مورد قدردانی قرار بگیرند چراکه این دستگاه‌ها با توجه به شرایط کنونی و نبود بودجه لازم برای تحقق این امر به صورت جهادی وارد این عرصه شده‌اند.
امام جمعه شیراز یادآور شد: البته وزیر ارشاد این امیدواری را داده‌اند که در سال جاری اعتباری مختصر و بودجه حداقلی برای اجرایی شدن این سند در نظر بگیرند. ریاست محترم جمهوری هم بر این قضیه تأکید داشتند.
وی اضافه کرد: اگر در آمارها و رصدی که در پایان سال از اقدامات اجرایی این سند شاهد تغییر مثبتی بودیم نشان موفقیت است که امیدوارم با سازو کار خوبی که بحث اجرای سند پیدا کرده است بتوانیم در پایان سال به نقطه مناسبی برسیم تا برای ۱۴۰۲ مرتب‌تر و منظم‌تر پیش برویم.
آیت الله دژکام در خصوص تقسیم کار اجتماعی گفت: تقسیم کار اجتماعی از مسائل مهمی است که رهبر معظم در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن تاکید داشته اند و فرموده‌اند که یک دوره طولانی جامعه پردازی در پیش رو داریم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: برخی با ایجاد یک مشکل فرهنگی در شهر در فضاهای مجازی نظر خود را اینگونه بیان می‌کنند که «شهر بی صاحب شده است». هرچند که ما می‌پذیریم نقاط ضعفی وجود دارد اما با بیان این نوع نظرات نمی‌توان کشور را اداره کرد.
وی با اشاره به اینکه در قوای سه گانه، تقسیم کار شده است، گفت: جامعه پردازی یعنی باید تقسیم‌کار را تبیین کنیم و سپس به فرهنگ‌سازی در این زمینه بپردازیم. اگر متوجه تقسیم‌کار نباشیم و توقع داشته باشیم ائمه جمعه یا استانداری‌ها به این موضوع ورود کنند و پاسخگو باشند نمی‌توانیم نتایج خوبی به دست آوریم.
آیت‌الله دژکام عنوان کرد: هر کس در حیطه خود باید اقدام لازم را انجام دهد. ما باید نقشی برای نخبگان در اقناع و توجیه مردم تعریف کنیم. باید از ظرفیت قابل توجه بسیج اساتید و سایر تشکل‌های دانشجویی بهره ببریم.
وی با بیان اینکه جامعه نخبگانی روی سند نقشه مهندسی کار کرده است، گفت: باید از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم و از نظرات و پیشنهادات آنها برای تحقق اهدافمان و تصمیم‌گیری های علمی بهره ببریم. باید نوع مواجه با نخبگان به گونه‌ای باشد که آنها را به کمک خود بیاوریم.
دژکام افزود: رسانه‌ها نیز باید بیشتر پای کار بیایند و از خبرنگاران تخصصی در این حوزه استفاده شود. در واقع بایستی در عرصه‌های خبررسانی و ارتباط دادن مسائل با اجتماع از خبرنگاران تخصصی بهره ببریم.آموزش و تشکیل کانون برای خبرنگاران می‌تواند کمک شایانی به تحقق این امر کند.
وی امروز اقدام همه جانبه می‌خواهیم، گفت: رویکرد اقدام همه جانبه پیشنهاد شد که رسانه‌ها این رویکرد را به درستی منعکس نکردند.
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه اقدام همه جانبه نیاز است، گفت: اقدام همه جانبه یعنی عوامل تاثیرگذار در فضاهای مختلف از جمله عفاف و حجاب شناسایی و به کار گرفته شوند. بنده معتقدم که تنها راه برای اینکه بتوانیم به صورت مستمر کار کنیم و فضای جامعه را اصلاح کنیم و یک الگو برای بین الملل اسلامی ارایه دهیم این است که اقدامات همه جانبه باشد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: برای تدوین و پیشبرد برنامه هفتم توسعه باید دقیق‌تر و مناسب‌تر پیش برویم.

استاندار فارس: طرح چهارشنبه طلایی ویژه دانشگاه‌ها و مدارس اجرا شود
استاندار فارس نیز در این جلسه طرح چهارشنبه‌های طلایی با دستور کار ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را موفق و مورد تقدیر در سطح ملی از جمله توسط وزیر کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نزدیک است می‌توان طرح چهارشنبه طلایی را مخصوص دانشگاه‌ها و مدارس اجرا کرد.
محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه بحث حجاب و عفاف و استمرار در این کار باید با جدیت دنبال شود،گفت:نگاهی که اسلام دارد این است که هدایت تک تک افراد اهمیت بسیاری دارد و اگر بتوانیم یک نفر را هدایت کنیم کار بزرگی کرده‌ایم.

تسلیت درگذشت هموطنان در سیل استهبان

حمید رضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان نیز در آغاز این جلسه، درگذشت هموطنان در سیل استهبان را تسلیت گفت.
وی در ادامه ضمن گرامیداشت روز مباهله از افتتاح مرکز رصد شورای فرهنگ عمومی استان ذیل دبیرخانه شورا خبر داد.
قانعی ضمن برشمردن ویژگی های این مرکز، مستندات علمی ارائه شده توسط مرکز رصد را گامی مهم در جهت حرکت به سمت فعالیت های عالمانه و عقلایی حوزه فرهنگ در استان دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به ایجاد فرآیندی مستمر  در جهت پایش داده های فرهنگی، تحلیل اثربخشی فعالیت های فرهنگی را بسیار ضروری دانست.
قانعی همچنین با اشاره به عملیاتی شدن نقشه مهندسی فرهنگی فارس در سال جاری گفت:  35 دستگاه به صورت مستقیم نقش آفرین خواهند بود و پیاده سازی 89 برنامه مدون در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگ را برعهده خواهند داشت.
وی افزود: عمده برنامه های نقشه مهندسی متناسب با وظائف ذاتی دستگاه ها تدوین شده است و ابتدای مردادماه آغاز اجرایی شدن این سند در استان فارس است.
وی یادآور شد: استان فارس به عنوان اولین استان و استان پیشرو در پیاده سازی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس در کشور شناخته می شود.

نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ لطف الله دژکام/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ محمدهادی ایمانیه/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ رهامبخش حبیبی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ حمیدرضا قانعی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG