۰۶ تیر ۰۱ ، ۱۷:۴۹
بهشتی؛ خوانشگری برای «از آزادی تا آزادگی»
در اندیشگاه او، همه آفریدههای یگانه پروردگار هستی، آزاد بودند و آزادی حقشان است؛ و حق، آن چیزی که باید آن را داد و گرفت؛ از این روست که داد برپا میخیزد تا آزادی همگانی را برپا سازد که برابری در آزادی، حق است و برای برپایی آن، آزادی باید به بند داد (عدل) آید و آزادگی زاده شود.
انتشار: حافظخبر - فرهنگی فارس - کلمهنیوز - گیتیآنلاین - بسیجنیوز - پرتوجنوب - گزارشخبر - روزنامه شیرازنوین شماره 1581 مورخ 7 تیر 1401 صفحه 5 - روزنامه سبحان شماره 5752 مورخ 7 تیر 1401 صفحه 8 - گنجینهنیوز - نقش اقتصاد - روزنامه طلوع شماره 3394 مورخ 12 تیر 1401 صفحه 6 - هفتهنامه شهرسبز 10 تیر 1401 صفحه 6 -
هفته نخست تیر ماه که فرامیرسد، ناخودآگاه به یاد شهید بهشتی میافتیم؛ هفتهای که به یادش، هفته قوه قضاییه و عدالت خوانده میشود.
بهشتی، همچون بسیاری از کسانی که در روزگارش میزیستند، نه شیفته و دلباخته ولشدگان سرمایهداری (لیبرالیسم) بود و نه دل در گرو همسانسازی و برابری (سوسیالیسم) بود؛ که خود در اندیشگاه اسلام میزیست و دادخواهی علی (ع) و آزادگی حسین (ع) را پرچمداری میکرد.
در اندیشگاه او، همه آفریدههای یگانه پروردگار هستی، آزاد بودند و آزادی حقشان است؛ و حق، آن چیزی که باید آن را داد و گرفت؛ از این روست که داد برپا میخیزد تا آزادی همگانی را برپا سازد که برابری در آزادی، حق است و برای برپایی آن، آزادی باید به بند داد (عدل) آید و آزادگی زاده شود.
در این اندیشگاه، آزادی گرامی است و داد، از آن گرامیتر خواهد بود.
در اندیشگاه بهشتی، دادگری، دادخواهی، دادگستری و دادپیشگی، از مهمترین ویژگی هر فرد و جامعه است که باید برای آن جنگید تا برپا شود.
داد و عدالت را قانونی میداند که برپایه اندیشگاه توحیدی و با پذیرش بیشینه مردم یک جامعه، باید برپا شود. با این همه، اگر قانون و داد یکی از دو شرط یا حتی دو شرط را هم نداشته باشد، تا هنگامی که قانون است، باید به آن احترام گذاشت تا نظم در جامعه مانا شود؛ در کنار آن مبارزه آگاهیبخش برای برپایی داد و عدالت، حتی با برپایی حکومتی که برپایه آن دو شرط بنا شده است، نباید به فراموشی سپرده شود. این جاست که میبینیم خود نه تنها در سخن که در عمل نیز به آن پایبند است و در کند و کاو زندگیش به خاطرهای از حجتالاسلام مروی میرسیم: بهشتی داشت از زندان آزاد میشد و من رفتم تا او را از تهران به قم ببرم؛ چون خیابانها خلوت بود، از چراغقرمز اول و دوم گذشتم و توجه نکرد. شهید بهشتی پیش از رسیدن به چراغقرمز سوم گفت: مگر چراغقرمزها را نمیبینی؟ گفتم: چون خیابانها خلوت است و کسی نیست عیبی ندارد؛ ضمن اینکه این رژیم طاغوتی بوده و قانونها هم طاغوتی است. بهشتی گفت: اگر یک چراغ قرمز دیگر را رد کنی، پیاده میشوم. بحث قوانین، این نظام و آن نظام ندارد؛ برای حفظ نظم، سلامت جامعه و امنیت ماست.
او بر این باور بود که در مبارزه هم نباید دروغ گفت یا با درهم آمیختن راست و ناراست، برای کاری به حق گام برداشت و اینجاست که میبینیم در تظاهرات پیش از انقلاب با هرچه بوی خرافات و ناراستی داشت، هرچند در راه مبارزه انقلابی بود، مخالفت میکرد؛ همچنان که با فحاشی، زیادهگویی در تعریف از انقلابیون یا امام خمینی، بالا گفتن آمار شهدای 15 خرداد، 17 شهریور و... به شدت مخالفت میکرد و اجازه این کار را نمیداد یا اگر جریانهای دیگر از این دست کارها انجام میدادند در اندازه توان خود، روبرویشان میایستاد. پس از انقلاب نیز بارها مخالفت خود را با این گونه امور نشان میداد.
در دیدگاه شهید بهشتی، جامعهای که در آن خیلی سیرها از خیلی گشنهها، بسیار دور باشند، آن جامعه اسلامی نیست هرچند آن را با قرآن پوشانده باشند و آن را جامعهای لجن میخواند؛ چرا که در آن داد برپا نیست.
بهشتی، همچون بسیاری از کسانی که در روزگارش میزیستند، نه شیفته و دلباخته ولشدگان سرمایهداری (لیبرالیسم) بود و نه دل در گرو همسانسازی و برابری (سوسیالیسم) بود؛ که خود در اندیشگاه اسلام میزیست و دادخواهی علی (ع) و آزادگی حسین (ع) را پرچمداری میکرد.
در اندیشگاه او، همه آفریدههای یگانه پروردگار هستی، آزاد بودند و آزادی حقشان است؛ و حق، آن چیزی که باید آن را داد و گرفت؛ از این روست که داد برپا میخیزد تا آزادی همگانی را برپا سازد که برابری در آزادی، حق است و برای برپایی آن، آزادی باید به بند داد (عدل) آید و آزادگی زاده شود.
در این اندیشگاه، آزادی گرامی است و داد، از آن گرامیتر خواهد بود.
در اندیشگاه بهشتی، دادگری، دادخواهی، دادگستری و دادپیشگی، از مهمترین ویژگی هر فرد و جامعه است که باید برای آن جنگید تا برپا شود.
داد و عدالت را قانونی میداند که برپایه اندیشگاه توحیدی و با پذیرش بیشینه مردم یک جامعه، باید برپا شود. با این همه، اگر قانون و داد یکی از دو شرط یا حتی دو شرط را هم نداشته باشد، تا هنگامی که قانون است، باید به آن احترام گذاشت تا نظم در جامعه مانا شود؛ در کنار آن مبارزه آگاهیبخش برای برپایی داد و عدالت، حتی با برپایی حکومتی که برپایه آن دو شرط بنا شده است، نباید به فراموشی سپرده شود. این جاست که میبینیم خود نه تنها در سخن که در عمل نیز به آن پایبند است و در کند و کاو زندگیش به خاطرهای از حجتالاسلام مروی میرسیم: بهشتی داشت از زندان آزاد میشد و من رفتم تا او را از تهران به قم ببرم؛ چون خیابانها خلوت بود، از چراغقرمز اول و دوم گذشتم و توجه نکرد. شهید بهشتی پیش از رسیدن به چراغقرمز سوم گفت: مگر چراغقرمزها را نمیبینی؟ گفتم: چون خیابانها خلوت است و کسی نیست عیبی ندارد؛ ضمن اینکه این رژیم طاغوتی بوده و قانونها هم طاغوتی است. بهشتی گفت: اگر یک چراغ قرمز دیگر را رد کنی، پیاده میشوم. بحث قوانین، این نظام و آن نظام ندارد؛ برای حفظ نظم، سلامت جامعه و امنیت ماست.
او بر این باور بود که در مبارزه هم نباید دروغ گفت یا با درهم آمیختن راست و ناراست، برای کاری به حق گام برداشت و اینجاست که میبینیم در تظاهرات پیش از انقلاب با هرچه بوی خرافات و ناراستی داشت، هرچند در راه مبارزه انقلابی بود، مخالفت میکرد؛ همچنان که با فحاشی، زیادهگویی در تعریف از انقلابیون یا امام خمینی، بالا گفتن آمار شهدای 15 خرداد، 17 شهریور و... به شدت مخالفت میکرد و اجازه این کار را نمیداد یا اگر جریانهای دیگر از این دست کارها انجام میدادند در اندازه توان خود، روبرویشان میایستاد. پس از انقلاب نیز بارها مخالفت خود را با این گونه امور نشان میداد.
در دیدگاه شهید بهشتی، جامعهای که در آن خیلی سیرها از خیلی گشنهها، بسیار دور باشند، آن جامعه اسلامی نیست هرچند آن را با قرآن پوشانده باشند و آن را جامعهای لجن میخواند؛ چرا که در آن داد برپا نیست.
۰۱/۰۴/۰۶

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد

سلام
درود بر همه شهیدان این سرزمین