۲۵ خرداد ۰۱ ، ۱۵:۴۵
19 فیلم، آغازگر دهمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز شدند
داشتن دانش و بینش که برآمده از خوانش کتابها، دیدن فیلمها و آشنایی با دیدگاهها و نظریههای گوناگون در زمینههایی همچون روانشناسی، جامعهشناسی، ادبیات و...، میتواند فیلمساز را برای ورود به زیرلایهها و پیشداستان، به توانمندی بسیار بالایی برساند.
انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس (خبر) - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس (عکس) - فرهنگ و هنر - حافظخبر - باشگاه خبرنگاران جوان - روزنامه سبحان شماره 5742 مورخ 26 خرداد 1401 صفحه 6 - روزنامه افسانه شماره 4738 مورخ 26 خرداد 1401 صفحه 10- روزنامه تماشا شماره 2674 مورخ 26 خرداد 1401 صفحه 3 - روزنامه عصر مردم شماره 7502 مورخ 26 خرداد 1401 صفحه 12 - صاحب خبران - ایرنا - سحاب پرس - پرتوجنوب -
دهمین جشنواره فیلم کوتاه شیراز با نمایش 19 فیلم کوتاه داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی در سینما فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز، در دو بخش کار خود را آغاز کرد.
دومین روز جشنواره نیز با کارگاه فیلم و آسیبهای اجتماعی با حضور محمد برفر، نویسنده و مترجم آغاز شد.
محمد برفر در این کارگاه هرگونه رفتار ناهنجاری که با چارچوبهای اجتماعی و اخلاقی جامعه سازگار نیست و به یک تن یا همه جامعه را دچار گرفتاری میکند، آسیب اجتماعی دانست که همگان به ویژه فرهیختگان و هنرمندان بایستی برای کاهش آن، کنشگری داشته باشند و گفت: آسیبهای اجتماعی گاه ریشه در ناهنجاریهای خانوادگی همچون جدایی، اعتیاد، فقر و... و یا ریشه در عوامل اجتماعی همچون تضاد طبقاتی دارند.
برفر، آسیبهای اجتماعی را دارای پیوندهای ناگسستنی مستقیم یا غیرمستقیم با هم خواند که گاه فشارها را بر روی کس یا کسانی آنچنان افزایش میدهد که به خودکشی فردی یا گروهی میانجامد و افزود: سینماگران با دو رویکرد بیان صرف یا با دیدی ژرفنگرانه برای یافتن راهکارهای برونرفت از آسیبهای اجتماعی برای فرد و جامعه، در این زمینه کار میکنند.
این منتقد سینما، سیاهنمایی و زشتنمایی با نگاهی به آسیبهای اجتماعی را از کارکردهای سینماگران بهویژه سینماگران ایرانی دانست و ادامه ادامه داد: بر این باور هستم که در سینما، پس از پژوهش، بایستی دیدگاههای گوناگون را در زمینه پژوهش بررسی کرد تا با یافتن دیدگاهی درست، فیلم برپایه آن ساخته شود.
وی با اشاره به این که فرم و سبک باید متناسب با درونمایه باشد نه آن که بر پایه فرم و سبک، درونمایه و داستان را ساخت تا بتوان به نوآوری رسید، خاطرنشان کرد: داشتن دانش و بینش که برآمده از خوانش کتابها، دیدن فیلمها و آشنایی با دیدگاهها و نظریههای گوناگون در زمینههایی همچون روانشناسی، جامعهشناسی، ادبیات و...، میتواند فیلمساز را برای ورود به زیرلایهها و پیشداستان، به توانمندی بسیار بالایی برساند.
این نویسنده و مترجم فیلمهای این دوره جشنواره را دارای پیشرفت و بالندگی در به کارگیری از امکانات و ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری خواند و بیان داشت: بسیاری لوکیشن یا شلوغی به ویژه در فیلم کوتاه، همیشه پاسخگو نیست و میشود در یک جای ثابت و هزینه کم هم فیلم خوب ساخت.
گفتنی است در بخش نخست روز اول جشنواره، فیلم داستانی دانته به کارگردانی امین تبار (18 دقیقه)، فیلم تجربی ناجور به کارگردانی وحید مباشری و اسماء درویش خوب (6 دقیقه)، فیلم داستانی مارپله به کارگردانی مصطفی رستمپور و عاطفه رضاییان (12 دقیقه)، پویانمایی آمرلی به کارگردانی امین گودرزیپور (3 دقیقه)، فیلم تجربی زیستن به کارگردانی محسن سلمانی (17 دقیقه)، فیلم داستانی هپرا به کارگردانی پرهام کاویانی (15 دقیقه)، فیلم مستند پرده به کارگردانی ایمان بهروزی (13 دقیقه)، فیلم تجربی ادامه بده به کارگردانی فرشاد عباسی (13 دقیقه)، فیلم داستانی وضعیت آرام به کارگردانی مهدی داچی (17 دقیقه) و در بخش دوم نیز فیلم مستند ییلاق سرد به کارگردانی محمدحسین فلاحزاده و محسن دانشور بیری (16 دقیقه)، فیلم داستانی زنده به گور به کارگردانی محمد زارع و حسن ابراهیمینژاد (8 دقیقه)، فیلم تجربی آل به کارگردانی مسعود احمدی (4 دقیقه)، فیلم داستانی دریبل به کارگردانی علی لاوری منفرد و حسن پور (15 دقیقه)، فیلم تجربی بدون عنوان به کارگردانی امین باقری (3 دقیقه)، پویانمایی بی قرار به کارگردانی مهدی صدیق (3 دقیقه)، فیلم تجربی هبوب به کارگردانی شیوا بافهم (11 دقیقه)، فیلم مستند جیجی بیجی به کارگردانی کریم کرمی (30 دقیقه)، فیلم داستانی صحنه سازی به کارگردانی عزت زادگان – نجابتیان (20 دقیقه) و فیلم داستانی باتان سو به کارگردانی مسلم منفرد (15 دقیقه) به نمایش درآمدند.
همچنین روز دوم جشنواره نیز فیلم داستانی ناک اوت به کارگردانی امیرحسین خباززاده (17 دقیقه)، فیلم تجربی بازیافت به کارگردانی مسیح مسیحزاده (9 دقیقه)، فیلم مستند بچههای عباس به کارگردانی عباس رحمانیان کوشکی (28 دقیقه)، فیلم داستانی نمک سود به کارگردانی حسن اسماعیلزاده (12 دقیقه)، پویانمایی رویای سرخ به کارگردانی حامد استخری (3 دقیقه)، فیلم داستانی کلاب به کارگردانی محمدحسین آراسته (12 دقیقه)، فیلم تجربی بنبست سمر به کارگردانی هاشم بیطرف (5 دقیقه)، فیلم داستانی سعدی کارنو به کارگردانی فرشاد عباسی (20 دقیقه)، فیلم داستانی ماشه به کارگردانی مهدی فلامرزی – رنجبر (13 دقیقه)، فیلم مستند تنها چند متر به کارگردانی حجت طاهری (30 دقیقه)، پویانمایی گوبانگی به کارگردانی مهدی صدیقی و علی فتوحی (2 دقیقه)، فیلم داستانی حدس فروشنده به کارگردانی زهیر سقاچی (22 دقیقه)، فیلم تجربی رده به کارگردانی علی لاوری منفرد (10 دقیقه)، فیلم داستانی داج به کارگردانی مهدی زارعی (12 دقیقه)، فیلم تجربی جاده به کارگردانی قاسمعلی عابدی (5 دقیقه)، فیلم داستانی تماس به کارگردانی فرزاد قبادینژاد (15 دقیقه) از ساعت 17 تا 21 در سینما فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز به نمایش درخواهند آمد.
دومین روز جشنواره نیز با کارگاه فیلم و آسیبهای اجتماعی با حضور محمد برفر، نویسنده و مترجم آغاز شد.
محمد برفر در این کارگاه هرگونه رفتار ناهنجاری که با چارچوبهای اجتماعی و اخلاقی جامعه سازگار نیست و به یک تن یا همه جامعه را دچار گرفتاری میکند، آسیب اجتماعی دانست که همگان به ویژه فرهیختگان و هنرمندان بایستی برای کاهش آن، کنشگری داشته باشند و گفت: آسیبهای اجتماعی گاه ریشه در ناهنجاریهای خانوادگی همچون جدایی، اعتیاد، فقر و... و یا ریشه در عوامل اجتماعی همچون تضاد طبقاتی دارند.
برفر، آسیبهای اجتماعی را دارای پیوندهای ناگسستنی مستقیم یا غیرمستقیم با هم خواند که گاه فشارها را بر روی کس یا کسانی آنچنان افزایش میدهد که به خودکشی فردی یا گروهی میانجامد و افزود: سینماگران با دو رویکرد بیان صرف یا با دیدی ژرفنگرانه برای یافتن راهکارهای برونرفت از آسیبهای اجتماعی برای فرد و جامعه، در این زمینه کار میکنند.
این منتقد سینما، سیاهنمایی و زشتنمایی با نگاهی به آسیبهای اجتماعی را از کارکردهای سینماگران بهویژه سینماگران ایرانی دانست و ادامه ادامه داد: بر این باور هستم که در سینما، پس از پژوهش، بایستی دیدگاههای گوناگون را در زمینه پژوهش بررسی کرد تا با یافتن دیدگاهی درست، فیلم برپایه آن ساخته شود.
وی با اشاره به این که فرم و سبک باید متناسب با درونمایه باشد نه آن که بر پایه فرم و سبک، درونمایه و داستان را ساخت تا بتوان به نوآوری رسید، خاطرنشان کرد: داشتن دانش و بینش که برآمده از خوانش کتابها، دیدن فیلمها و آشنایی با دیدگاهها و نظریههای گوناگون در زمینههایی همچون روانشناسی، جامعهشناسی، ادبیات و...، میتواند فیلمساز را برای ورود به زیرلایهها و پیشداستان، به توانمندی بسیار بالایی برساند.
این نویسنده و مترجم فیلمهای این دوره جشنواره را دارای پیشرفت و بالندگی در به کارگیری از امکانات و ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری خواند و بیان داشت: بسیاری لوکیشن یا شلوغی به ویژه در فیلم کوتاه، همیشه پاسخگو نیست و میشود در یک جای ثابت و هزینه کم هم فیلم خوب ساخت.
گفتنی است در بخش نخست روز اول جشنواره، فیلم داستانی دانته به کارگردانی امین تبار (18 دقیقه)، فیلم تجربی ناجور به کارگردانی وحید مباشری و اسماء درویش خوب (6 دقیقه)، فیلم داستانی مارپله به کارگردانی مصطفی رستمپور و عاطفه رضاییان (12 دقیقه)، پویانمایی آمرلی به کارگردانی امین گودرزیپور (3 دقیقه)، فیلم تجربی زیستن به کارگردانی محسن سلمانی (17 دقیقه)، فیلم داستانی هپرا به کارگردانی پرهام کاویانی (15 دقیقه)، فیلم مستند پرده به کارگردانی ایمان بهروزی (13 دقیقه)، فیلم تجربی ادامه بده به کارگردانی فرشاد عباسی (13 دقیقه)، فیلم داستانی وضعیت آرام به کارگردانی مهدی داچی (17 دقیقه) و در بخش دوم نیز فیلم مستند ییلاق سرد به کارگردانی محمدحسین فلاحزاده و محسن دانشور بیری (16 دقیقه)، فیلم داستانی زنده به گور به کارگردانی محمد زارع و حسن ابراهیمینژاد (8 دقیقه)، فیلم تجربی آل به کارگردانی مسعود احمدی (4 دقیقه)، فیلم داستانی دریبل به کارگردانی علی لاوری منفرد و حسن پور (15 دقیقه)، فیلم تجربی بدون عنوان به کارگردانی امین باقری (3 دقیقه)، پویانمایی بی قرار به کارگردانی مهدی صدیق (3 دقیقه)، فیلم تجربی هبوب به کارگردانی شیوا بافهم (11 دقیقه)، فیلم مستند جیجی بیجی به کارگردانی کریم کرمی (30 دقیقه)، فیلم داستانی صحنه سازی به کارگردانی عزت زادگان – نجابتیان (20 دقیقه) و فیلم داستانی باتان سو به کارگردانی مسلم منفرد (15 دقیقه) به نمایش درآمدند.
همچنین روز دوم جشنواره نیز فیلم داستانی ناک اوت به کارگردانی امیرحسین خباززاده (17 دقیقه)، فیلم تجربی بازیافت به کارگردانی مسیح مسیحزاده (9 دقیقه)، فیلم مستند بچههای عباس به کارگردانی عباس رحمانیان کوشکی (28 دقیقه)، فیلم داستانی نمک سود به کارگردانی حسن اسماعیلزاده (12 دقیقه)، پویانمایی رویای سرخ به کارگردانی حامد استخری (3 دقیقه)، فیلم داستانی کلاب به کارگردانی محمدحسین آراسته (12 دقیقه)، فیلم تجربی بنبست سمر به کارگردانی هاشم بیطرف (5 دقیقه)، فیلم داستانی سعدی کارنو به کارگردانی فرشاد عباسی (20 دقیقه)، فیلم داستانی ماشه به کارگردانی مهدی فلامرزی – رنجبر (13 دقیقه)، فیلم مستند تنها چند متر به کارگردانی حجت طاهری (30 دقیقه)، پویانمایی گوبانگی به کارگردانی مهدی صدیقی و علی فتوحی (2 دقیقه)، فیلم داستانی حدس فروشنده به کارگردانی زهیر سقاچی (22 دقیقه)، فیلم تجربی رده به کارگردانی علی لاوری منفرد (10 دقیقه)، فیلم داستانی داج به کارگردانی مهدی زارعی (12 دقیقه)، فیلم تجربی جاده به کارگردانی قاسمعلی عابدی (5 دقیقه)، فیلم داستانی تماس به کارگردانی فرزاد قبادینژاد (15 دقیقه) از ساعت 17 تا 21 در سینما فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز به نمایش درخواهند آمد.

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد


























