دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
اگر وحدت نظری اتفاق بیفتد به این معناست که بنده برای شورای فرهنگ عمومی جایگاه قائل هستم.اگر گام دومی عمل کرده باشیم اما مسیر صحیح منطقی را به هر دلیلی زیر پا بگذاریم، صحیح نیست.

نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس به ریاست آیت‌الله شیخ لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بررسی راهکارهای بهبود سبک زندگی، برگزاری آیین اربعین حسینی و کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی در فارس، برگزار شد.

آیت الله لطف الله دژکام، در این نشست گفت: باور مدیران به مسئله زیست عفیفانه بسیار مهم است زیرا با این مسئله روبه رو هستیم که برخی مدیران تصمیمات را باور ندارند و وقتی این باور در مدیران وجود ندارد، در زیر مجموعه هم اثرگذار نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: اگر وحدت نظری اتفاق بیفتد به این معناست که بنده برای شورای فرهنگ عمومی جایگاه قائل هستم.اگر گام دومی عمل کرده باشیم اما مسیر صحیح منطقی را به هر دلیلی زیر پا بگذاریم، صحیح نیست.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موضوع زیست عفیفانه که زیر مجموعه سبک زندگی اسلامی در سند نقشه مهندسی فرهنگی قرار گرفته، گفت: باید یک وحدت در نگاه و اقدام در این باره داشته باشیم، چرا که اگر سند نقشه مهندسی را به فراموشی بسپاریم از دیدگاه نظری به وحدت نخواهیم رسید.

وی اظهار داشت: توجه و حساسیت استاندار محترم فارس نسبت به مسائل فرهنگی یک الگوست که امید است این این مهم در همه عرصه‌های مدیریتی رشد روز افزون داشته باشد.

امام جمعه شیراز به برگزاری مراسم اربعین که یکی از دستورکارهای مطرح شده در این جلسه بود اشاره کرد و گفت: نقطه مهم اربعین در اذهان جهانی، موضوع مردمی بودن است و مسئولان نوع اقدامشان باید به گونه‌ای باشد که این را بیشتر جلوه دهند؛ هر گاه کاری به مردم واگذار شد، به خوبی پاسخ داده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با تاکید بر لزوم تداوم امور اربعین به شکل مردمی، خاطرنشان کرد: دست اندرکاران برگزاری مراسم اربعین امسال از هر حرکت مردمی باید حمایت کنند.

وی مدیریت منسجم را از ملزومات برگزاری مراسم اربعین دانست و گفت: اگر در برگزاری این مراسم، مدیریت نباشد آسیب‌هایی هم ایجاد می‌شود که مدیران باید برای جلوگیری از بروز آسیب و تشویق مردم اقدام کنند.

امام جمعه شیراز همچنین به موضوع کتابخانه‌ها و گسترش کتابخوانی در این نشست اشاره و بیان کرد: گوشه‌ای از کار اصلی کتابخانه‌ها مربوط به شهرداری است که باید برای کتابخانه مرکزی شیراز و پراکنش کتابخانه‌ها با همکاری شهرداری اقدام عملیاتی در دستور کار قرار گیرد تا کتابخانه جای امنی برای فرزندان مردم باشد.

امام جمعه شیراز خواستار طراحی و عملیاتی شدن کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی شد و خطاب به استاندار فارس گفت: از استاندار فارس خواهشمندم که دستور رئیس جمهور در خصوص نقشه مهندسی فرهنگی فارس به عنوان یک الگو در کشور را برای هماهنگی و جلوگیری از موازی کاری به جد پیگیری کند.

دکتر محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس و نایب رئیس این شورا نیز در این نشست گفت: مهمان‌نوازی فارس در سفرهای اربعین باید مانند گذشته نمود داشته باشد تا شاهد رضایت عموم مردم از این سفرها باشیم.

استاندار فارس اعلام کرد: مسیر استان‌های شرقی برای سفر اربعین از استان فارس است و یک شب یا دو شب اقامت زائران در استان فارس طبق روال سال‌های گذشته صورت می‌گیرد. بنابراین باید تدابیر کافی برای اسکان زائران اتخاذ شود.

وی با تأکید بر اهمیت تأمین و توسعه زیرساخت‌ها در بخش کتابخانه گفت: باید برنامه مشخصی برای رسیدن به استانداردها در این زمینه تهیه و تدوین شود.

ایمانیه ادامه داد: باید برنامه جامع و مشخص چهار ساله مبنی بر اینکه چگونه در بخش سخت‌افزاری و مشکلات مکانی حوزه فرهنگ به حد استاندارد برسیم تدوین و آماده شود و از پیشنهادات در این زمینه بهره ببریم.

وی به لزوم تدوین و رصد برنامه چهار ساله در حوزه سینماها اشاره کرد و گفت: بایستی این موضوع مورد توجه واقع شود  تا کارهایی که نسبت به انجام آنها تعهد شده به سرانجام برسد.

این مقام مسئول افزود: باید برنامه جامعی برای شهر شیراز نوشت و با طرح این برنامه در شهرداری، شورای شهر و شورای توسعه شیراز، تصمیمات لازم برای اجرایی شدن آن اتخاذ و تکلیف و وظیفه هر دستگاه مشخص شود.

ایمانیه اضافه کرد: براساس تجربه و هم‌اندیشی راه حل پیدا کنید و معطل اینکه بودجه برسد یا نه، نباشید چون در بسیاری از امور نیاز به بودجه نیست اما بحث کتابخوان و ساعت مطالعه و کتابخوانی‌ مفید از بحث سخت‌افزاری مهم‌تر است.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر این شورا هم گفت: تهاجم فرهنگی شاید مشهورترین مفهومی باشد که بسیاری از مردم ایران آن را به عنوان رکنی از کلید واژگان رهبر معظم انقلاب می شناسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: آیت الله خامنه ای این اصطلاح را در اواخر دوره ریاست جمهوری خود برای اشاره به توطئه غرب علیه ارزش ها و مقدسات مسلمانان به کار برده بود که مصداق وقت آن انتشار کتاب (آیات شیطانی) سلمان رشدی و امواج تبلیغاتی پیرامونش بود.

قانعی اضافه کرد: این اصطلاح سپس در نخستین ماه‌های دوره رهبری آیت الله خامنه ای برای اشاره به تغییر رویکرد مواجهه دشمنان از جنگ نظامی به کارزار فرهنگی به کار رفت و آرایش جدیدی را در برابر بیداری فرهنگی مسلمانان به طور عام و ایرانیان به طور خاص نشان می‌داد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب هفتم آذر ۶۸ نیز اشاراتی به این مفهوم داشتند که در حال حاضر یک جبهه بندی عظیم فرهنگی که با سیاست و صنعت و پول و انواع و اقسام پشتوانه ها همراه است مثل سیلی راه افتاده تا با ما بجنگد. جنگ هم جنگی نظامی نیست بسیج عمومی هم در آنجا هیچ تاثیری ندارد. آثارش هم به گونه ای است که تا به خود بیاییم، گرفتار شده ایم. مثل یک بمب شیمیایی نامحسوس و بدون سر و صدا عمل می کند. فرض کنید در محوطه ای یک بمب شیمیایی بیفتد که احدی نفهمد این بمب در آنجا افتاد؛ ولی پس از هفت، هشت ساعت ببینند صورت‌ها و دست‌های همه تاول زده است.

این مقام مسئول گفت: به هر حال همین وجه پنهانی تهاجم بود که موجب شد بعدها اصطلاح (شبیخون فرهنگی) نیز به عنوان مترادف آن مطرح شود. طبیعتاً خواب آلودگی در برابر این شبیخون می تواند ضربات جبران ناپذیری بر استقلال فرهنگی کشور وارد کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس یادآور شد: از نظر رهبر انقلاب، هدف اصلی این تهاجم جوانان بودند و ممکن بود نشانه های آن در سبک رفتار فرهنگی آنان نمایان شود اما در سطح افکار عمومی، تا مدت ها -و شاید تا همین امروز – تهاجم فرهنگی تنها به مظاهری از ابتذال اخلاقی تقلیل داده شده است و به اشتباه برخی رفتارهای جوانانه را به عنوان مظاهر تهاجم فرهنگی جا زده است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در هفدهم تیرماه ۸۳ گفت: رهبر معظم انقلاب در آن زمان اظهار کردند زمانی که من می‌گویم تهاجم فرهنگی عده ای خیال می کنند مراد من این است که مثلاً پسری موهایش را تا اینجا بلند کند خیال میکنند بنده با موی بلند تا اینجا مخالفم. مسئله تهاجم فرهنگی این نیست.

قانعی در ادامه بیانات رهبر گفت: البته بی بندوباری و فساد هم یکی از شاخه های تهاجم فرهنگی است‌؛ اما تهاجم فرهنگی بزرگ تر این است که اینها در طول سالهای متمادی به مغز ایرانی و باور ایرانی تزریق کردند که تو نمی‌توانی؛ باید دنبال رو غرب و اروپا باشی. نمی گذارند خودمان را باور کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: بنابراین اگر چه به ابتذال کشاندن اخلاق جوانان از طریق محصولات به اصطلاح فرهنگی‌ای که محتوای هنجارشکن دارند، یکی از مصادیق بارز تهاجم فرهنگی است و دولت اسلامی نیز در این رابطه وظیفه دارد از حریم ایمانی جامعه پاسداری کند اما فروکاستن مسئله تهاجم فرهنگی به این سطح ساده انگاری است.

وی اظهار کرد: معنای اصیل تهاجم فرهنگی در اندیشه آیت الله خامنه ای خشکاندن ریشه های خودباوری علمی فکری و فرهنگی به خصوص در میان جوانان و تحمیل ارزشها و هنجارهای غربی است که میراث شوم دوران طاغوت برای جمهوری اسلامی است.

قانعی عنوان داشت: پادزهر آن نیز اعتماد به نفس ملی و عزت ملی است. همین اعتماد به نفس و ابتکار عمل است که زمینه تبادل فرهنگی به عنوان یک ارزش را به جای پذیرش تهاجم فرهنگی به مثابه یک آسیب فراهم می کند.

وی گفت: واکنش درست به این تهاجم، اقتدار فرهنگی و کار و ابتکار فرهنگی خواهد بود که الزامات خاص خودش را دارد؛ از جمله آشنایی با زبان فرهنگ و هنر. رهبر معظم انقلاب در ۲۸ شهریور ۱۳۷۵ فرمودند ملتی که سینما ندارد مثل انسانی است که زبانی از زبان های مورد تفاهم و تکلم را بلد نیست.کسی که از تئاتر، نقاشی، عکس یا شعر چیزی نمی فهمد، راه های معرفت به رویش بسته است. ملتی که هر کدام از اینها را ندارد، دریچه ای به روی او بسته است.

وی ادامه داد: مراکز تولید فکر مانند حوزه های علمیه و دانشگاه ها و نهادهای سامان دهنده فرهنگ به ویژه آموزش و پرورش و رسانه های کشور، بار اصلی مسئولیت را در این زمینه بر عهده دارند.

وی با اعتقا به اینکه باید دید واقع بینانه‌ای نسبت به وضعیت فرهنگی خودمان پیدا کنیم، گفت: هنوز چند صباحی بیشتر از ماه مبارک رمضان نگذشته است و شاید توجه جدی به این رزمایش بندگی، با جمعیت هایی چند ده هزار نفره عرصه را برای ما روشن تر کند.

قانعی عنوان کرد: جمعیت های متراکم و جوانانه حرم مطهر حضرت احمدابن موسی شاهچراغ علیه السلام و سایر بقاع متبرکه استان در شب های گرامی قدر، برنامه های نوآورانه و خلاقانه احیاهای خودرویی و آرامگاه حافظ و برخی بوستان های شهر گواه مدعای ما بر علاقه و ایمان فطری مردمان این سرزمین است.

وی افزود: باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا در این کارزار فرهنگی موفق بوده ایم یا نه؟

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به بیانات رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۲مردادماه ۱۳۹۷ با اشاره به مأیوس شدن دشمن از پیروزی در جنگ فرهنگی، فرمودند که دشمنان حتّی از جنگ فرهنگی هم مأیوس‌اند. ببینید؛ در دهه۷۰ که دهه دوّم انقلاب ما بود، یک حرکت فرهنگی خباثت‌آلودی علیه کشور ما شروع شد که بنده همان‌وقت مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کردم، مسئله شبیخون فرهنگی را مطرح کردم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه این بیانات افزود: برای اینکه جوان‌ها حواسشان باشد، چشمشان باز باشد، مردم بدانند. یک حرکت وسیع فرهنگی علیه کشور ما در دهه ۷۰ شروع شد؛ حالا شما نگاه کنید؛ متولّدین دهه ۷۰ امروز دارند می‌روند به‌عنوان مدافع حرم جان می‌دهند، سر می‌دهند و نیرو می‌دهند؛ نعششان برمی‌گردد چه کسی این را حدس می‌زد؟ در همان دورانی که آن تهاجم وسیع فرهنگی بود، این گل‌ها در بوستان جمهوری اسلامی شکفته شدند، این نهال‌ها روییدند، حججی‌ها درست شدند؛ پس ما در جنگ فرهنگی پیروز شدیم و دشمن در جنگ فرهنگی شکست خورد.

گفتنی است در این نشست همچنین سرهنگ پاسدار محمدجعفر دوستدار، مسئول کارگروه عملیاتی غیرانتظامی، سردار رهام‌بخش حبیبی، مسئول کارگروه عملیاتی انتظامی و حجت‌الاسلام دکتر عبدالرضا محمودی نیز به عنوان مسئول کارگروه علمی پژوهشی طرح سه‌پایه (زیست عفیفانه) احکام خود را دریافت داشتند.

نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ لطف الله دژکام / عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ لطف الله دژکام، محمدهادی ایمانیه، حمیدرضا قانعی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ لطف الله دژکام، محمدهادی ایمانیه، حمیدرضا قانعی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ لطف الله دژکام، محمدهادی ایمانیه، حمیدرضا قانعی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ محمدهادی ایمانیه، حمیدرضا قانعی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ حمیدرضا قانعی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 
نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG