۰۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۳۲
برگزاری نشست قدس و ادیان توحیدی در شیراز
در آستانه روز جهانی قدس، نشست قدس و ادیان توحیدی برای بررسی گفتگوی بین ادیانی پیرامون مسئله قدس به عنوان عامل وحدتبخش ادیان توحیدی در مسجد نصیرالملک شیراز برگزار شد.
انتشار: حافظخبر - فرهنگ و هنر - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس(خبر) - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس (عکس) - ایکنا (مسیحی) - ایکنا (یهودی) - ایکنا (اهل سنت) - ایکنا (حوزه علمیه) - قدیرینیوز - مهر - شبستان - اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر - اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران - تقریبنیوز - صاحبخبران -
نشست قدس و ادیان توحیدی، در پسینگاه چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه و در آستانه روز جهانی قدس با حضور شیخ عبدالواحد خواجوی، امام جمعه اهل سنت شیراز و نماینده ولیفقیه در امور اهل سنت استان فارس، حجتالاسلام محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس، خسرو قدس، رئیس انجمن زرتشتیان شیراز، امیرعلا سالاری، رئیس انجمن کلیمیان شیراز، هرموند آراتونیان، رییس انجمن ارامنه شیراز، داریوش مهرابی، کارشناس مسئول ادیان توحیدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برای بررسی گفتگوی بین ادیانی پیرامون مسئله قدس به عنوان عامل وحدتبخش ادیان توحیدی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مرکز ارتباطات بینالملل مدیریت حوزه علمیه استان فارس در مسجد نصیرالملک شیراز برگزار شد.
خسرو قدس، رئیس انجمن زرتشتیان شیراز در این نشست گفت: انقلاب اسلامی به واسطه همازوریی و همراهی همه اقشار ایران بدور از قومیت و دینی که داشتند یکپارچه و با رهبری حضرت امام به پیروزی رسید.
قدس با اشاره به این که از روزهای نخست پیروزی انقلاب این شبهه وجود داشت که اگر انقلاب و جمهوری اسلامی است، پس جایگاه ادیان دیگر کجاست؟ افزود: حضرت امام در فرمایشاتشان همه ما را یک ملت واحد دانست.
قدس همراهی و همدلی همه مردم ایران را ادامهدار خواند و با یادوری مشترکاتی همچون توحید، رستاخیز و معاد، باور به ظهور منجی که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد تا مردم ایران با این همدلی و همازوریی در جهان همیشه بدرخشند و ادامه داد: امروز مسئله تهاجم ظالمان بر سرزمینی است که بیش از 70 سال است که به آنان ستم شده است و اگر ما با هم همراه باشیم، میتوانیم بخشی از ظلمی که به آنها وارد میشود را التیام بخشیم؛ چراکه ما همیشه حامی مظلومان و ستمدیدگان بودهایم.
امیرعلا سالاری، رئیس انجمن کلیمیان شیراز نیز با اشاره به این که قدس شهر مقدس کلیمیان، مسیحیان، مسلمانان و سرزمین صلح و نوید آرامش که اکنون درگیر جنگ و ناآرامی است، گفت: قدس در همه ادیان الهی مورد توجه و تقدس بوده است و جا دارد که مهد فرهنگ و گفتگوی همه ادیان الهی باشد. قدس متعلق به همه ادیان ابراهیمی است. نهادهای جهانی باید توجه بیشتری به آن داشته باشند تا بار دیگر سرزمین امنی برای ادیان توحیدی همراه با همزیستی در آرامش برایشان شود؛ جایی که به جای رویارویی پیروان ادیان، به جایی برای همدلی، صلح و آرامش تبدیل شود.
سالاری افزود: رژیم اشغالگر صهیونسیتی در حال حاضر با اشغال این سرزمین و افکندن بذر نفاق در ساکنین آنجا، بر آن است تا پایههای حکومت خودش استوار کند؛ از این رو بر همه ما جهانیان، ایرانیان و پیروان ادیان توحیدی است که با بیداری، جلوی این امر باطل را بگیریم.
وی با اشاره به این که روز جهانی قدس روز حمایت از مستضعفین در برابر مستکبرین است، ادامه داد: یهودیان ایران همراه با دیگر اقوام و مسلمانان، تلاش خود را در راستای رفع این بلای واقع شده بر سرزمین مقدس زیر نظر، پرچم و دستور ولایت فقیه تا آزادی کامل آن اعلام میدارد. جامعه یهودیان ایران همگام با همه مردم ایران به فکر همه مردمانی خواهد بود که حقشان ضایع شده است؛ که فلسفه روز قدس، احقاق حق و رساندن و ستادن این حق از ظالم است.
هرموند آراتونیان، رییس انجمن ارامنه شیراز، هم گفت: راز و نیاز و نماز همه ما پیروان ادیان توحیدی جهتش خدای واحد است. تمام ادیان الهی به این سمت هستند و تنوعی که در ادیان هست تنوعی است که خداوند در همه آفرینش خود دارد. و زیبایی خلقت به همین تنوع است.
آراتونیان با اشاره به این که درونمایه همه ادیان الهی یگانهپرستی است و باید گذر از پوستههای دیگرگونه، میتوان به درونی یگانه رسید و این دوری از درگیری و رسیدن به همزیستی، آشتی و آرامش است، افزود: این درگیریها همگی برآمده از نفسانیاتی است که ما را بر پوسته نگه داشته و نتوانستهایم به درون راهیابیم.
وی سرزمین مقدس را بسیار فراتر از قدس دانست که قدس، هسته آن است و ادامه داد: حضرت عیسی در همین جا زاده شد و دین ما تماماً در همین سرزمین بود. پیامبر ما آمد تا مردم را با هم آشتی بدهد؛ امروز این سرزمین، سرزمین که پیامبر ما مسیحیان آن را سرزمین صلح میدانست، مهد ظلم و سرزمین جنگ شده است. عدالت که یکی از صفات خداست زیر پا نهاده شده است؛ و این چنین پا گذاشتن بر روی عدالت، توهینی بزرگ به خود پروردگار است.
رییس انجمن ارامنه شیراز با یادآوری این که قدس، تقدس زیادی برای این سه دین ابراهیمی دارد و ای کاش امروز جایی بود که امروز هر سه دین به صلح و صفا زندگی میکردند و نمونهای از جامعه ایران بود که ادیان کنار هم روابط خوبی با هم دارند و برادرانه با هم زندگی میکنند، خاطرنشان کرد: روز قدس، از درایت رهبری انقلاب بود؛ در ماهی که مهمانی خداوند است. چه زیباست هنگامی که از خود میگذریم، به دادخواهی از مظلومان جهان به ویژه مردم قدس و فلسطین بپردازیم. بی تفاوت نباشیم. صدای خود را در انزجار از این ظلم و برای رفع ظلم در همه جای جهان از یمن تا اکراین به گوش جهانیان برسانیم.
شیخ عبدالواحد خواجوی، امام جمعه اهل سنت شیراز و نماینده ولیفقیه در امور اهل سنت استان فارس هم با اشاره به آیات قرآن درباره مسجدالاقصی گفت: مسجد الاقصی در همه تاریخ، کانون حرکت پیامبران عظیمالشان بوده است. قدس، نماد وحدتبخش اسلام و دیگر مکاتب توحیدی و الهی است. حمایت از آرمان فلسین و قدس پیونددهنده امت اسلام و دیگر ادیان به هم دیگر است.
وی عادیسازی روابط برخی از کشورهای عربی با اسراییل را تیشه زدن به ریشه همبستگی امت دانست و افزود: رهبر کبیر انقلاب اسلامی با ابتکار و بصیرتی که داشتند با توجه دادن مسلمانان و آزدیخواهان به سرزمین فلسطین و مسجدالاقصی، حمایت از جبهه مقاومت در برابر رژیم خونآشام صهیونیستی و محو و نابودی آن غده سرطانی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس و روز حیات اسلام و یک روز جهانی برای مقابله مستضعفین و مستکبرین و ابرقدرتهای جهان دانستند.
وی اسراییل، آمریکا و همپیمانانشان را دشمن بشریت خواند و ادامه داد: آن چه قطعا باید برود، رژیم صهیونیستی است؛ که بدعتی در آیین یهود است.
حجتالاسلام محمد استوار میمندی، مدیر حوزههای علمیه فارس نیز سخنان خود را با آیه 64 سوره آل عمران آغاز کرد و گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم دینی و مذهبی نیست؛ بلکه حزبی سیاسی در جهت تامین خواستههای نظام سلطه است چرا که اگر این رژیم دینی بود به خودش اجازه نمی داد اینچنین به ملتی ظلم و حق تاریخی آنان را غصب کند. در جایی که سپاه معاویه حمله کردند و خلخال از پای زن یهودی کشیدند امیر مومنان علی علیه السلام فریاد میزدند که اگر کسی از این ظلم بمیرد او را ملامتی نیست.
مدیر حوزه علمیه ادامه داد: از منظر عقلی و انسانی دو سوال اساسی از طرف جمهوری اسلامی و همه حقیقت طلبان از جامعه جهانی که این ظلم پذیری را تئوریزه می کند مطرح است: سوال اول: فلسفه تشکیل اسرائیل هولوکاست بود چرا اجازه نمی دهید اندیشمندان مستقل در این باره پژوهش های به دور از جهتگیری های سیاسی داشته باشند؟ چرا پیرزن نود ساله را بخاطر اظهار نظر در این باره به دادگاه کشاندید و با امپراطوری رسانه ای خود اجازه اندیشیدن درباره پدیده هلوکاست را نمی دهید؟ سوال دوم: اگر هولوکاست صحت هم داشته باشد چه کسانی آن را آفریدند؟ هولوکاست را خود غربی ها و هیتلر آفریدند چرا مردم فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی باید تاوان پدیده ای که اصلش مورد تردید است را بدهند؟
وی افزود: این طلیعهای است که روز قدس شکوهمندی را مردم ایران بعد از دو سال محدودیت کرونایی تجربه خواهند کرد و همه عالم خواهد دید -که همازوری که برادر عزیزمان آقای قدس خیلی زیبا اشاره کردند- همبستگی ملی مردم همیشه با انصاف و حقیقت طلب ایران در کنار هم علیه دستگاه زر و زور و تزویر صهیونیسم خواهند داشت و ندای مظلومیت قدس و محکومیت ظلم و عادی سازی را سرخواهند داد.
خسرو قدس، رئیس انجمن زرتشتیان شیراز در این نشست گفت: انقلاب اسلامی به واسطه همازوریی و همراهی همه اقشار ایران بدور از قومیت و دینی که داشتند یکپارچه و با رهبری حضرت امام به پیروزی رسید.
قدس با اشاره به این که از روزهای نخست پیروزی انقلاب این شبهه وجود داشت که اگر انقلاب و جمهوری اسلامی است، پس جایگاه ادیان دیگر کجاست؟ افزود: حضرت امام در فرمایشاتشان همه ما را یک ملت واحد دانست.
قدس همراهی و همدلی همه مردم ایران را ادامهدار خواند و با یادوری مشترکاتی همچون توحید، رستاخیز و معاد، باور به ظهور منجی که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد تا مردم ایران با این همدلی و همازوریی در جهان همیشه بدرخشند و ادامه داد: امروز مسئله تهاجم ظالمان بر سرزمینی است که بیش از 70 سال است که به آنان ستم شده است و اگر ما با هم همراه باشیم، میتوانیم بخشی از ظلمی که به آنها وارد میشود را التیام بخشیم؛ چراکه ما همیشه حامی مظلومان و ستمدیدگان بودهایم.
امیرعلا سالاری، رئیس انجمن کلیمیان شیراز نیز با اشاره به این که قدس شهر مقدس کلیمیان، مسیحیان، مسلمانان و سرزمین صلح و نوید آرامش که اکنون درگیر جنگ و ناآرامی است، گفت: قدس در همه ادیان الهی مورد توجه و تقدس بوده است و جا دارد که مهد فرهنگ و گفتگوی همه ادیان الهی باشد. قدس متعلق به همه ادیان ابراهیمی است. نهادهای جهانی باید توجه بیشتری به آن داشته باشند تا بار دیگر سرزمین امنی برای ادیان توحیدی همراه با همزیستی در آرامش برایشان شود؛ جایی که به جای رویارویی پیروان ادیان، به جایی برای همدلی، صلح و آرامش تبدیل شود.
سالاری افزود: رژیم اشغالگر صهیونسیتی در حال حاضر با اشغال این سرزمین و افکندن بذر نفاق در ساکنین آنجا، بر آن است تا پایههای حکومت خودش استوار کند؛ از این رو بر همه ما جهانیان، ایرانیان و پیروان ادیان توحیدی است که با بیداری، جلوی این امر باطل را بگیریم.
وی با اشاره به این که روز جهانی قدس روز حمایت از مستضعفین در برابر مستکبرین است، ادامه داد: یهودیان ایران همراه با دیگر اقوام و مسلمانان، تلاش خود را در راستای رفع این بلای واقع شده بر سرزمین مقدس زیر نظر، پرچم و دستور ولایت فقیه تا آزادی کامل آن اعلام میدارد. جامعه یهودیان ایران همگام با همه مردم ایران به فکر همه مردمانی خواهد بود که حقشان ضایع شده است؛ که فلسفه روز قدس، احقاق حق و رساندن و ستادن این حق از ظالم است.
هرموند آراتونیان، رییس انجمن ارامنه شیراز، هم گفت: راز و نیاز و نماز همه ما پیروان ادیان توحیدی جهتش خدای واحد است. تمام ادیان الهی به این سمت هستند و تنوعی که در ادیان هست تنوعی است که خداوند در همه آفرینش خود دارد. و زیبایی خلقت به همین تنوع است.
آراتونیان با اشاره به این که درونمایه همه ادیان الهی یگانهپرستی است و باید گذر از پوستههای دیگرگونه، میتوان به درونی یگانه رسید و این دوری از درگیری و رسیدن به همزیستی، آشتی و آرامش است، افزود: این درگیریها همگی برآمده از نفسانیاتی است که ما را بر پوسته نگه داشته و نتوانستهایم به درون راهیابیم.
وی سرزمین مقدس را بسیار فراتر از قدس دانست که قدس، هسته آن است و ادامه داد: حضرت عیسی در همین جا زاده شد و دین ما تماماً در همین سرزمین بود. پیامبر ما آمد تا مردم را با هم آشتی بدهد؛ امروز این سرزمین، سرزمین که پیامبر ما مسیحیان آن را سرزمین صلح میدانست، مهد ظلم و سرزمین جنگ شده است. عدالت که یکی از صفات خداست زیر پا نهاده شده است؛ و این چنین پا گذاشتن بر روی عدالت، توهینی بزرگ به خود پروردگار است.
رییس انجمن ارامنه شیراز با یادآوری این که قدس، تقدس زیادی برای این سه دین ابراهیمی دارد و ای کاش امروز جایی بود که امروز هر سه دین به صلح و صفا زندگی میکردند و نمونهای از جامعه ایران بود که ادیان کنار هم روابط خوبی با هم دارند و برادرانه با هم زندگی میکنند، خاطرنشان کرد: روز قدس، از درایت رهبری انقلاب بود؛ در ماهی که مهمانی خداوند است. چه زیباست هنگامی که از خود میگذریم، به دادخواهی از مظلومان جهان به ویژه مردم قدس و فلسطین بپردازیم. بی تفاوت نباشیم. صدای خود را در انزجار از این ظلم و برای رفع ظلم در همه جای جهان از یمن تا اکراین به گوش جهانیان برسانیم.
شیخ عبدالواحد خواجوی، امام جمعه اهل سنت شیراز و نماینده ولیفقیه در امور اهل سنت استان فارس هم با اشاره به آیات قرآن درباره مسجدالاقصی گفت: مسجد الاقصی در همه تاریخ، کانون حرکت پیامبران عظیمالشان بوده است. قدس، نماد وحدتبخش اسلام و دیگر مکاتب توحیدی و الهی است. حمایت از آرمان فلسین و قدس پیونددهنده امت اسلام و دیگر ادیان به هم دیگر است.
وی عادیسازی روابط برخی از کشورهای عربی با اسراییل را تیشه زدن به ریشه همبستگی امت دانست و افزود: رهبر کبیر انقلاب اسلامی با ابتکار و بصیرتی که داشتند با توجه دادن مسلمانان و آزدیخواهان به سرزمین فلسطین و مسجدالاقصی، حمایت از جبهه مقاومت در برابر رژیم خونآشام صهیونیستی و محو و نابودی آن غده سرطانی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس و روز حیات اسلام و یک روز جهانی برای مقابله مستضعفین و مستکبرین و ابرقدرتهای جهان دانستند.
وی اسراییل، آمریکا و همپیمانانشان را دشمن بشریت خواند و ادامه داد: آن چه قطعا باید برود، رژیم صهیونیستی است؛ که بدعتی در آیین یهود است.
حجتالاسلام محمد استوار میمندی، مدیر حوزههای علمیه فارس نیز سخنان خود را با آیه 64 سوره آل عمران آغاز کرد و گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم دینی و مذهبی نیست؛ بلکه حزبی سیاسی در جهت تامین خواستههای نظام سلطه است چرا که اگر این رژیم دینی بود به خودش اجازه نمی داد اینچنین به ملتی ظلم و حق تاریخی آنان را غصب کند. در جایی که سپاه معاویه حمله کردند و خلخال از پای زن یهودی کشیدند امیر مومنان علی علیه السلام فریاد میزدند که اگر کسی از این ظلم بمیرد او را ملامتی نیست.
مدیر حوزه علمیه ادامه داد: از منظر عقلی و انسانی دو سوال اساسی از طرف جمهوری اسلامی و همه حقیقت طلبان از جامعه جهانی که این ظلم پذیری را تئوریزه می کند مطرح است: سوال اول: فلسفه تشکیل اسرائیل هولوکاست بود چرا اجازه نمی دهید اندیشمندان مستقل در این باره پژوهش های به دور از جهتگیری های سیاسی داشته باشند؟ چرا پیرزن نود ساله را بخاطر اظهار نظر در این باره به دادگاه کشاندید و با امپراطوری رسانه ای خود اجازه اندیشیدن درباره پدیده هلوکاست را نمی دهید؟ سوال دوم: اگر هولوکاست صحت هم داشته باشد چه کسانی آن را آفریدند؟ هولوکاست را خود غربی ها و هیتلر آفریدند چرا مردم فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی باید تاوان پدیده ای که اصلش مورد تردید است را بدهند؟
وی افزود: این طلیعهای است که روز قدس شکوهمندی را مردم ایران بعد از دو سال محدودیت کرونایی تجربه خواهند کرد و همه عالم خواهد دید -که همازوری که برادر عزیزمان آقای قدس خیلی زیبا اشاره کردند- همبستگی ملی مردم همیشه با انصاف و حقیقت طلب ایران در کنار هم علیه دستگاه زر و زور و تزویر صهیونیسم خواهند داشت و ندای مظلومیت قدس و محکومیت ظلم و عادی سازی را سرخواهند داد.