۰۹ فروردين ۰۱ ، ۱۵:۳۹
کارآفرینی ما؛ از گذشته تا دانشبنیان
در این سالها که گذشت، سال به سال، دیدهایم که به تندی شعار سال زینتبخش شبکههای تلوزیونی و در و دیوار شهرها میشوند و چون نوروز گذشت، همه رخت برمیبندند و خیلی که بخواهند دیده شوند، بر سربرگ نامههای اداری جا خوش میکنند.
انتشار: حافظخبر - بامدادخبر - راستینآنلاین - گیتیآنلاین - آینهفارس - سحابپرس - شیرازه - پرتوجنوب -
سال 1401، آغاز قرنی نو و سال نو بود. چون هر ساله، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در آغاز سال، شعار سال را با دیدگاه وضعیت کلی کشور بیان کرد: پشتیبانی از تولید و اشتغال با رویکرد دانشبنیانها
در این سالها که گذشت، سال به سال، دیدهایم که به تندی شعار سال زینتبخش شبکههای تلوزیونی و در و دیوار شهرها میشوند و چون نوروز گذشت، همه رخت برمیبندند و خیلی که بخواهند دیده شوند، بر سربرگ نامههای اداری جا خوش میکنند.
در یک نگاه کلی میتوان شعار سالها را به ترتیب اینگونه دید: فرهنگ، فرهنگ و اقتصاد، اقتصاد و اشتغال و امروز اشتغال دانشبنیان.
چه خوب بود اگر شعار سال، خواسته مردمی میشد و جریانها و جنبشهای مردمی و دانشجویی پای کار میآمدند و آن را از دستگاههای اجرایی، قانونگذاری، قضایی و حاکمیتی درخواست میکردند.
به راستی در سال گذشته که شعار سال تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها آغاز شد، دستاورد دستگاهها و مسئولین چه بود؟ هرچند باید این را دانست که نیمی از سال دولت و قوه قضاییه در دستان کسانی بود و در نیمی دیگر در دستان کسان دیگری...
این که سال گذشته چه شد را شاید نتوان پیگیری کرد، با این همه میتوان از هماکنون پرتوان این درخواست را کرد که برنامهها و راهبردهای دستگاههای گوناگون برای پشتیبانی از کارآفرینی دانشبنیان چیست؟
برای رسیدن به خواست، باید رسانهها و سازمانهای مردمنهاد پای کار باشند؛ کاری ندارم که دیدگاه کلان آنها چیست و آیا همسو با رهبری هستند یا نه، با این همه میدانم و آگاه هستم و در 15 سال گذشته، بارها نوشتهام و گفتهام که گرفتاریهای کشور درست به فرهنگ کارآفرینی و درآمدزایی درست و قانونی برمیگردد و نه هیچ چیز دیگر...
دولت و دستگاهها نزدیک به 5 دهه رویکردی دولتمحور داشتند که سرانجام به هدررفت و نابودی نسلهای 50 و 70 و به ویژه 60 انجامید. رویکردی که با افزایش سواد و تحصیلات در کشور، تنها و تنها جای کار را برای دانشآموختگان دانشگاهی، دولت میدانست و این را از همان بدو پا گذاشتن دانشآموز به مدرسه تا بیرون آمدن از دانشگاه، به گونههای گوناگون درون او نهادینه میکردند.
در 15 سال گذشته، با شناسایی این فرهنگ نادرست که به بیکاری و هدررفت و نابودی سرمایه انسانی متخصص کشور (ایران در یک دهه گذشته از 5 کشور برتر مهندسی و پزشکی بود) که تا نیم قرن دیگر، کشور به آن دست نخواهد یافت، انجامید، رویکرد آموزش دانشگاهی به رویکرد پرورش نیروی کارِ کارآمد دگرگون شد. دگرگونی رخ داده، رهیافت درستی نبود؛ چراکه به جای بالندگی کشور با افزایش دانش کاربردی و کارآمد، به کاهش دانش با برآیند افزایش نیروی کارگر انجامید. کارگری که سالها باید کار کند تا از رهگذر کارگری به جایی برسد. کارگر، تنها اگر همهچیز برایش فراهم شود، میتواند در اندازه دستاوردهای خود که ریشهگاه دانش ندارد، پیشرفت کند. این رویکرد نیز شکست خورد؛ هرچند دولت پیشین تا پایان راه، بر آن پافشاری کرد.
تصمیمسازان کارآفرینی در کشور، هنگامی به دگرگونی دیدگاه کارآفرینی با رویکرد پرورش نیروی کار دست زدند که جهان رویکرد دیگری را برای برونرفت از بیکاری پی گرفت. این رویکرد جهانی به زودی راهبردی برای سیاستگذاران شد؛ آن راهبرد رفتن به سوی کارآفرینی دانشبنیان بود.
کارآفرینی دانشبنیان که ریشهگاهی دانشگاهی دارد، دانشگاه را جایی برای آگاهی در راستای کارآفرینی درآمدزا برپایه دانش میدانست. این دیدگاه، دانشآموخته دانشگاهی را کارآفرینی نوآور باید پرورش دهد که در بازار رقباتیِ ماشینی بتواند سربلند کند.
میدانیم هر روز دستگاههایی نو، با بهرهوری بیشتر و هزینه کمتر، به بازار میآید و کارخانهها، برای بهرهگیری از آنها، خود به خود باید نیروی انسانی کمتری را نیز به کار گیرند. در این جا کارگر، هرچند توانمند پرورش یافته باشد، جای خود را به دستگاههای خودکار میدهد.
در این جاست که افزایش نیروی کارگر، نه تنها دردی را در بلندمدت دوا نمیکند، که پس از چندی خود چون دُملی چرکین، سر باز میکند. کارگر در آینده اگر درباره چیستایی درد خود، ناآگاه بماند، به خشم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسیش میانجامد؛ اگر به چیستایی درد خود آگاه شود به سرخوردگی، افسردگی، خشم درونی و بیزاری از خود که برآیندی همچون بیماریهای روانی و گاه خودکشی دارد، میرسد. اگر حاکمیت بتواند فشارهای برآمده بر کارگر را بر خود بپذیرد و با راهکارهای آرامبخشی چون بیمه بیکاری و... با آنان راه بیاید، هزینههای سنگینی را برای نیم قرن بر کشور تحمیل خواهد شد؛ هزینههای که میتواند کشور را به آبادانی، پیشرفت و سربلندی برساند به فرسودگی، از هم گسیختگی کشور همراه با نابودی و هدررفت بسیار زیاد منابع انسانی و غیرانسانی خواهد انجامید.
کارآفرینی دانشبنیان بر دو بال دانشی آفرینشها و نوآوریها و آشنایی و آگاهی به مدیریت کارآفرینانه به روز استوار است. از این رو بر همه دانشگاهیان و شاید بتوان گفت آموزش و پرورش کشور است که در کنار نگاه نو به دانش در راستای کارآفرینی، مدیریت کارآفرینانه را نیز آموزش و پرورش دهند.
در این سالها که گذشت، سال به سال، دیدهایم که به تندی شعار سال زینتبخش شبکههای تلوزیونی و در و دیوار شهرها میشوند و چون نوروز گذشت، همه رخت برمیبندند و خیلی که بخواهند دیده شوند، بر سربرگ نامههای اداری جا خوش میکنند.
در یک نگاه کلی میتوان شعار سالها را به ترتیب اینگونه دید: فرهنگ، فرهنگ و اقتصاد، اقتصاد و اشتغال و امروز اشتغال دانشبنیان.
چه خوب بود اگر شعار سال، خواسته مردمی میشد و جریانها و جنبشهای مردمی و دانشجویی پای کار میآمدند و آن را از دستگاههای اجرایی، قانونگذاری، قضایی و حاکمیتی درخواست میکردند.
به راستی در سال گذشته که شعار سال تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها آغاز شد، دستاورد دستگاهها و مسئولین چه بود؟ هرچند باید این را دانست که نیمی از سال دولت و قوه قضاییه در دستان کسانی بود و در نیمی دیگر در دستان کسان دیگری...
این که سال گذشته چه شد را شاید نتوان پیگیری کرد، با این همه میتوان از هماکنون پرتوان این درخواست را کرد که برنامهها و راهبردهای دستگاههای گوناگون برای پشتیبانی از کارآفرینی دانشبنیان چیست؟
برای رسیدن به خواست، باید رسانهها و سازمانهای مردمنهاد پای کار باشند؛ کاری ندارم که دیدگاه کلان آنها چیست و آیا همسو با رهبری هستند یا نه، با این همه میدانم و آگاه هستم و در 15 سال گذشته، بارها نوشتهام و گفتهام که گرفتاریهای کشور درست به فرهنگ کارآفرینی و درآمدزایی درست و قانونی برمیگردد و نه هیچ چیز دیگر...
دولت و دستگاهها نزدیک به 5 دهه رویکردی دولتمحور داشتند که سرانجام به هدررفت و نابودی نسلهای 50 و 70 و به ویژه 60 انجامید. رویکردی که با افزایش سواد و تحصیلات در کشور، تنها و تنها جای کار را برای دانشآموختگان دانشگاهی، دولت میدانست و این را از همان بدو پا گذاشتن دانشآموز به مدرسه تا بیرون آمدن از دانشگاه، به گونههای گوناگون درون او نهادینه میکردند.
در 15 سال گذشته، با شناسایی این فرهنگ نادرست که به بیکاری و هدررفت و نابودی سرمایه انسانی متخصص کشور (ایران در یک دهه گذشته از 5 کشور برتر مهندسی و پزشکی بود) که تا نیم قرن دیگر، کشور به آن دست نخواهد یافت، انجامید، رویکرد آموزش دانشگاهی به رویکرد پرورش نیروی کارِ کارآمد دگرگون شد. دگرگونی رخ داده، رهیافت درستی نبود؛ چراکه به جای بالندگی کشور با افزایش دانش کاربردی و کارآمد، به کاهش دانش با برآیند افزایش نیروی کارگر انجامید. کارگری که سالها باید کار کند تا از رهگذر کارگری به جایی برسد. کارگر، تنها اگر همهچیز برایش فراهم شود، میتواند در اندازه دستاوردهای خود که ریشهگاه دانش ندارد، پیشرفت کند. این رویکرد نیز شکست خورد؛ هرچند دولت پیشین تا پایان راه، بر آن پافشاری کرد.
تصمیمسازان کارآفرینی در کشور، هنگامی به دگرگونی دیدگاه کارآفرینی با رویکرد پرورش نیروی کار دست زدند که جهان رویکرد دیگری را برای برونرفت از بیکاری پی گرفت. این رویکرد جهانی به زودی راهبردی برای سیاستگذاران شد؛ آن راهبرد رفتن به سوی کارآفرینی دانشبنیان بود.
کارآفرینی دانشبنیان که ریشهگاهی دانشگاهی دارد، دانشگاه را جایی برای آگاهی در راستای کارآفرینی درآمدزا برپایه دانش میدانست. این دیدگاه، دانشآموخته دانشگاهی را کارآفرینی نوآور باید پرورش دهد که در بازار رقباتیِ ماشینی بتواند سربلند کند.
میدانیم هر روز دستگاههایی نو، با بهرهوری بیشتر و هزینه کمتر، به بازار میآید و کارخانهها، برای بهرهگیری از آنها، خود به خود باید نیروی انسانی کمتری را نیز به کار گیرند. در این جا کارگر، هرچند توانمند پرورش یافته باشد، جای خود را به دستگاههای خودکار میدهد.
در این جاست که افزایش نیروی کارگر، نه تنها دردی را در بلندمدت دوا نمیکند، که پس از چندی خود چون دُملی چرکین، سر باز میکند. کارگر در آینده اگر درباره چیستایی درد خود، ناآگاه بماند، به خشم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسیش میانجامد؛ اگر به چیستایی درد خود آگاه شود به سرخوردگی، افسردگی، خشم درونی و بیزاری از خود که برآیندی همچون بیماریهای روانی و گاه خودکشی دارد، میرسد. اگر حاکمیت بتواند فشارهای برآمده بر کارگر را بر خود بپذیرد و با راهکارهای آرامبخشی چون بیمه بیکاری و... با آنان راه بیاید، هزینههای سنگینی را برای نیم قرن بر کشور تحمیل خواهد شد؛ هزینههای که میتواند کشور را به آبادانی، پیشرفت و سربلندی برساند به فرسودگی، از هم گسیختگی کشور همراه با نابودی و هدررفت بسیار زیاد منابع انسانی و غیرانسانی خواهد انجامید.
کارآفرینی دانشبنیان بر دو بال دانشی آفرینشها و نوآوریها و آشنایی و آگاهی به مدیریت کارآفرینانه به روز استوار است. از این رو بر همه دانشگاهیان و شاید بتوان گفت آموزش و پرورش کشور است که در کنار نگاه نو به دانش در راستای کارآفرینی، مدیریت کارآفرینانه را نیز آموزش و پرورش دهند.

 
 آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟ هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست! آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی به پیشواز نبرد آغاز میگردد
به پیشواز نبرد آغاز میگردد آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی سحرگاهان سعدیه
سحرگاهان سعدیه انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون گلبوسه
گلبوسه ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402 صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401 پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404 برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران گذری بر مناطق گردشگری کازرون
گذری بر مناطق گردشگری کازرون کاروانسرای خان زنیان
کاروانسرای خان زنیان روستای دیکانک و گاوکشک
روستای دیکانک و گاوکشک خشونت چیست؟
خشونت چیست؟ کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!! اردیبهشت های نعیم
اردیبهشت های نعیم حرم شاهچراغ
حرم شاهچراغ مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!! باستان گرایی خوب یا بد؟
باستان گرایی خوب یا بد؟ باغ سیب و به خانه زنیان
باغ سیب و به خانه زنیان سفری با عطاهای فراموش نشدنی
سفری با عطاهای فراموش نشدنی خوانش نمایشنامه شب یلدا
خوانش نمایشنامه شب یلدا خانه ای قدیمی در کازرون
خانه ای قدیمی در کازرون منطقه چرامکان
منطقه چرامکان گل انار
گل انار بهار در بهشت زهرای کازرون
بهار در بهشت زهرای کازرون سعدیه
سعدیه سیب بود و آب بود و مهربانی
سیب بود و آب بود و مهربانی چنارفاریاب
چنارفاریاب استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز باغ ارم
باغ ارم پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید! انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان شاخه اما بگریست
شاخه اما بگریست بچه محلمون آقا محمد
بچه محلمون آقا محمد تاسوعای 1396 هجری کازرون
تاسوعای 1396 هجری کازرون شکوفه های آخورک
شکوفه های آخورک دشت برم نوروز97
دشت برم نوروز97 شکوفه های بهاری پرتقال
شکوفه های بهاری پرتقال مناطق گردشگری شیراز
مناطق گردشگری شیراز مصدق و نهضت تنگستانی ها
مصدق و نهضت تنگستانی ها جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان حافظیه
حافظیه یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت روستای کهمره سرخی
روستای کهمره سرخی انتخابات 7 اسفند 94
انتخابات 7 اسفند 94 

خوش مینویسی
جامع و مشرف
تقریبا میشه گفت نکته ای از قلم نیفتاده