دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

برای دیدن پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت اجرایی 1400، به این صفحه بیایید. در این بخش از پرسش 1 تا 40 را خواهید خواند.

پاسخ دفترچه تخصصی آزمون ورودی دکترا سال 1400 رشته کارآفرینی، آینده‌پژوهی و مدیریت تکنولوژی

 

 

1-جدول فراوانی زیر را در نظر بگیرید. به ازای چه مقدار a میانه برابر 10 است؟

15

11

7

3

میانه طبقات

a - 5

a

3 - a

2 - a

فراوانی

 

برای پاسخ به این پرسش باید واژه‌های به کار رفته در پرسش را بشناسیم:

فراوانی: در دانش آمار، به اندازه دیده شدن یک پدیده فراوانی گفته می‌شود. که اگر پدیده xi بدانیم، فراوانی آن را با تایع fi بازمی‌شناسیم. فراوانی در داده‌هایی که دسته‌بندی شده باشند، برابر اندازه هر دسته خواهد بود. (در این پرسش داده‌ها دسته‌بندی شده‌اند). اگر فراوانی هر دسته را با یک تابع بشناسیم، فراوانی نسبی را با تابع fi/n که n در آن تعداد داده‌های آن دسته خواهد بود.

میانه: یکی از سنجش‌های گرایش به مرکز در دانش آمار است که فراوانی را به دو بخش برابر می‌کند. باید همه داده‌ها را از کوچک به بزرگ چید و سپس داده‌ای که دقیقاً در وسط جا می‌گیرد، میانه است. اگر تعداد داده‌ها فرد باشد که داده وسط، میانه است و اگر زوج باشد، میانه مجموع دو داده وسط تقسیم بر دو خواهد بود.

از آن جا که میانه، یکی از داده‌های هر دسته است که پس از چینش کوچک به بزرگ، داده میانی است، پس همه طبقات فراوانی داده خواهند داشت.

گزینه‌های این پرسش 2، 3 و 5 هر کدام فراوانی یکی از دسته‌ها را برابر صفر می‌کنند که با داشتن میانه برای طبقه‌ها، متضاد است. پس تنها گزینه 3 که اندازه a را 4 می‌داند، می‌تواند درست باشد.

 

 

 

2-میانگین، مد، و ضریب چولگی متغیر X به ترتیب 5، 3 و 1 است. اگر متغیر y طبق رابطه y=3x-3 از صفت x تبعیت کند، ضریب تغییرات y کدام است؟

میانگین: جمع ارزش یک دسته داده تقسیم بر تعداد ارزش‌ها:  1ni=1nxi = x  = μ

مد(نما): پر بازشمارش‌ترین ارزش در یک دسته داده

ضریب چولگی: بیانگر اندازه عدم تقارن پخش پیشامدهای داده‌ها پیرامون میانگینشان است. ضریب چولگی را با فرمول‌هایی از برپایه میانگین و مد (پیرسون1)، میانگین و میانه (پیرسون2)، گشتاوری (پیرسون)، چارک‌ها و G1  به دست می‌آورند.

برای پاسخ به این پرسش باید از فرمول ضریب چولگی پیرسون 1 یا همان میانگین و مد بهره گرفت: میانگین-مدانحراف‌استاندارد  که از این فرمول، انحراف استاندار برابر 2 خواهد بود.

ضریب تغییرات: چگونگی پخش داده‌ها است که از فرمول: cv=σμ  که σ  انحراف معیار و μ  میانگین است.

پس ضریب تغییرات x برابر است با: 4/

اما ما ضریب تغییرات y را می‌خواهیم؛ پس باید میانگین و واریانس آن را به دست آوریم:

از ان جا که میانگین و مد، دو عدد x هستند و y و x رابطه‌ای خطی دارند، پس میانگین و مد آنان نیز رابطه‌ای خطی با هم دارند: میانگین 12 و مد 6 خواهد بود. ضریب چولگی همچنان همان 1 خواهد بود چون چولگی کشیدگی نمودار است و از آن جا که ما رابطه‌ای خطی داریم پس تقریباً این کشیدگی ثابت خواهد ماند. از این رو جذر واریانس ما خواهد بود: 6

با به دست آمدن این اندازه و جایگذاری در فرمول ضریب تغییرات پاسخ: 5/ خواهد بود.

 

 

 

3-اگر احتمال معیوب بودن هر کالای استخراجی از خط تولید یک شرکت p باشد، برای تعیین احتمال آن که اولین کالای معیوب در بررسی‌ها، در انتخاب کالای پنجم مشاهده شود، از کدام توزیع آماری استفاده می‌شود؟

توزیع هندسی: توزیعی گسسته برای نشان دادن نخستین پیشامد پیروزی پس از k-1 شکست در فرایند برنولی است: PX (k) = P {X=k} = (1−p) k−1 p  که در آن P احتمال پیروزی در یک دفعه است.

توزیع پوآسون: توزیعی گسسته که نشان‌دهنده پیشامد یک رخداد به اندازه‌ای مشخص در بازه زمانی یا مکانی ثابت است:

P= eλkk!  که در آن λ امید ریاضی برای هر بار رخ دادن است.

توزیع دوجمله‌ای: توزیعی گسسته‌ از تعداد موفقیت‌ها در دنباله‌ای شامل n آزمایش مستقل برنولی همه با پیشامد موفقیت p است.

توزیع نمایی: توزیعی پیوسته دارای تابع چگالی احتمال زیر است: f ( x ; λ ) = { λe−λx  x ≥ 0 , 0  x < 0}

از آن جا که توزیع ما گسسته است، و توزیع نمایی، توزیعی پیوسته، پس توزیع نمایی حذف خواهد شد و چون توزیع ما دارای شکست یا پیروزی در بازه‌ای ثابت نیست، پس توزیع پوآسون نیز نخواهد بود. چون توزیع ما نیز دارای پیشامدهای مستقل از هم نیستند، پس توزیع دوجمله‌ای هم نیست.

چون توزیع دارای بار پیشامدی شکست پس از چند بار پیروزی است، می‌توان از توزیع هندسی بهره گرفت.

 

 

 

4-محصولات اولیه یک کارخانه خودرو از سه شرکت A، B و C به ترتیب میزان 60، 30 و 10 درصد تهیه می‌شود. معمولاً محصولات ارسالی از شرکت‌های A، B و C به ترتیب 4%، F و 10% معیوب هستند. همچنین در کارخانه خودرو 9/4 درصد از محصولات ارسالی معیوب هستند. مقدار F را تعیین کنید.

A=60% دارای 4% معیوبی پس 4 درصد از کل

B=30% دارای F% معیوبی

C=10% دارای 1 درصد کل معیوبی

پیشامد این که هر سه با هم یا بدون هم رخ دهند، ممکن است پس باید پیشامد هر کدام را بدست آوریم و با هم جمع کنیم.

پیشامد A: 6/ محصول را در خود دارد که اگر 04/ آن معیوب باشد یعنی در کل 4/2 درصد پیشامد معیوب بودن از شرکت A رخ خواهد داد.

پیشامد C: 1/ محصول را در خود دارد که اگر 1/ آن معیوب باشد یعنی در کل نیز 1 درصد پیشامد معیوب بودن از شرکت C رخ خواهد داد.

مجموع همه پیشامدها 9/4 درصد است و با داشتن 4/3 درصد، پس برای شرکت B خواهد بود: 5/1 درصد که از آن به عدد 05/ یا 5 درصد از 30 درصد آورده شرکت B خواهیم رسید.

 

 

5-تابع چگالی متغیر سود (X) شرکتی به صورت زیر است. احتمال این که شرکت مذکور در سال پیش رو بیش از 5 میلیون واحد سود به دست آورد چقدر است؟

f(x)=5e-5x    ,x>0

پاسخ: تابعِ چگالیِ احتمالِ یک متغیر تصادفی پیوسته به تابعی گفته می‌شود که انتگرال آن در هر بازه معین، برابر با احتمال قرار داشتن متغیر تصادفی در آن بازه است. یعنی تابع چگالی مشتق تابع توزیع احتمالی است. پس برای بدست آوردن تابع توزیع بایستی از تابع چگالی انتگرال گرفت. پس  تابع احتمال از انتگرال f(x) برابر -e-5x خواهد بود که از آنجا اگر x را برپایه میلیون درنظر بگیریم پاسخ e-25x می‌شود.

 

 

 

6-اگر X1، X2 و X3 سه متغییر تصادفی نااریب برای برآورد θ  باشند، آنگاه  در رابطه زیر چقدر باشد تا θ  برآوردکننده نااریب θ  باشد؟

θ=13 X1+X2+ X3

هر برآوردگر برای پارامتر جامعه، تابعی از نمونه تصادفی است که به عنوان حدسی نزدیک به یقین برای پارامتر مجهول جامعه، در نظر گرفته می‌شود. با مشخص شدن مقادیر نمونه تصادفی می‌توان به کمک برآوردگر، مقدار پارامتر را به صورت تقریبی و البته احتمالی، مشخص کرد.

اریبی (Bias) که در فارسی گاهی آن را «تورِشی» نیز می‌نامند، ابزار و معیاری برای نشان دادن میزان نزدیکی پارامتر جامعه به برآوردگر آن پارامتر است. از آنجایی که براساس هر نمونه تصادفی، برآوردگر مربوط به پارامتر مقدار متفاوتی خواهد داشت، انتظار داریم که با تکرار نمونه‌گیری‌ها، متوسط مقدار برآوردگرهای حاصل، با پارامتر واقعی جامعه تقریبا برابر شود. در این حالت میزان اریبی برآوردگر (فاصله آن از مقدار واقعی پارامتر) باید با مقدار صفر برابر باشد. چنین برآوردگری را یک برآوردگر «نااریب» (Unbiased) می‌گویند. در حقیقت وجود چنین خاصیتی برآوردگرهای پارامتر را به دو کلاس برآوردگر اریب و نااریب تفکیک می‌کند.

همانطور که گفته شد، اریبی برآوردگر را به واسط محاسبه میانگین یا متوسط مقدار آن برای نمونه‌های تصادفی مختلف، مشخص کردیم. ولی ممکن است به جای استفاده از میانگین مقادیر از میانه آن‌ها استفاده شود. در این صورت اگر میانه مقادیر برآوردگر در این نمونه‌ها با پارامتر واقعی جامعه برابر باشد، برآوردگر را «میانه-نااریب» (Median-Unbiased) می‌گویند.

فرض کنید در یک مدل آماری، مقدار حقیقی θ  به عنوان پارامتر جامعه آماری در نظر گرفته شده باشد. در نتیجه تابع احتمال در این جامعه برحسب این پارامتر و براساس متغیر تصادفی X خواهد بود که البته به صورت Pθ(x)=P(x|θ) نوشته می‌شود.

تابع θ  را یک برآوردگر برای θ  در نظر بگیرد که مقدار آن برحسب نمونه تصادفی بدست می‌آید. به این ترتیب توزیع احتمالی جامعه آماری با فرض ثابت بودن پارامتر θ  ، به صورت P(x|θ) مشخص می‌شود.

از این رو چون هر سه X نااریب هستند، پس با دیدگاه تقارنی θ  می‌توانیم بگوییم که ضریب‌ها باید تقارن داشته باشند پس a برابر -13  خواهد بود.

 

 

 

 

7-برای نمونه‌گیری از نسبت موفقیت در آزمون رانندگی در یک جامعه، حداکثر اندازه نمونه آماری با در نظر گرفتن دقت 03/ در سطح اطمینان 95 درصد کدام می‌باشد؟

راهنمایی: (ZI𝛂=0/05)=1/64 ;ZIα=0/025)=1/96

 

برای پاسخ به این پرسش باید اصطلاحات زیر را بدانیم:

نمونه‌گیری: دو گونه نمونه‌گیری تصادفی و غیرتصادفی داریم. تصادفی نیز 4 گونه ساده، سیستماتیک، طبقه‌ای و خوشه‌ای دارد. غیرتصادفی نیز دارای 4 گونه گلوله برفی، اتفاقی، متوالی و قضاوتی است.

همچنین چگونگی به دست آوردن حجم نمونه نیز از سه روش جدول مورگان، پژوهشگر (بیشتر پژوهشگران نمونه را 10 درصد کل می‌دانند) و محاسبات آماری به دست می‌آید.

سطح اطمینان: سطح اطمینان (confidence level) یا (CL) درصد همه فاصله اطمینان‌هایی است که پارامترهای اصلی جامعه می‌شوند.

نمونه آماری: آماری گروه کوچکتری از جامعه است که طبق ضابطه‌ای معین برای مشاهده و تجزیه و تحلیل در جایگاه معرف جامعه خواهند بود. برآورد نمونه‌ای را که معرف جامعه نباشد نمی‌توان به جامعه تعمیم داد. اعضای نمونه را با حرف کوچک n نشان می‌دهند.

با درون‌یابی اندازه ZI𝛂 را برای دقت 03/ به دست می‌آوریم:

درون‌یابی برای تابع F که بر داده‌های X1X2X3، اعداد a، b و c را به ما می‌دهد و b ناشناخته است، خواهد بود:

b= ax3-x2x1-x3 +cx2-x1x1-x3  

از این جا خواهیم داشت: ZI𝛂=1.896

از سوی دیگر n=(zs/d)2

S همان انحراف استاندارد و d فاصله است که اندازه s همان دقت و 03. و فاصله نیز حاشیه خطا یعنی کم شدن 100 از 95 خواهد بود. با این شمارش n به دست خواهد آمد: 999 یا 1000 نزدیک خواهد بود و نزدیک‌ترین عدد همان:

1068

 

 

 

8-براساس نمونه‌ای 36 تایی از یک جامعه آماری نرمال، فاصله اطمینان 95% برای میانگین جامعه عبارت است از           p(26/2μ45/8)=.95   ، انحراف معیار جامعه کدام است؟

راهنمایی: (ZI=0/05)=1/64;ZI=0/25)=1/96

 

n=36

جامعه آماری نرمال:

فاصله اطمینان: 95%

برای آماره یا همان z داریم: z=X-μ0sn  پس برای s خواهیم داشت: s=nX-μ0z  که در آن X  میانه کران بالا و پایین میانگین است که خواهد بود: 26.2+45.8=72 که تقسیم بر 2 خواهد شد: 36 همچنین μ0  کران پایین میانگین است. با جایگذاری z=1.96 عدد 30 و اگر 1.64 را جایگذاری کنیم عدد 36

30

 

 

 

9- اگر H0:μ1≥83  باشد، به ازای یک نمونه تصادفی 144تایی با میانگین 80 و واریانس 100، مقدار آماره آزمون کدام است؟

n=144

μ=80

σ=100

آماره: مشخصه نمونه آماری است که برای اندازه‌گیری آن، نیازی به پارامترهای جامعه نداریم.

z=X-μ0sn  که خواهیم داشت: پاسخ -3.6  

 

 

10-براساس نمونه‌های بزرگ از دو جامعه آماری، در سطح اطمینان 99 درصد تخمین تفاضل میانگین دو جامعه به صورت --6/2μ1-μ2≤18/5  به دست آمده است. در سطح اطمینان 99 درصد کدام مورد درست است؟

تفاوت معنی‌داری بین دو میانگین وجود ندارد.

 

 

11-فرضیه‌ای به این صورت بیان شده است: «پراکندگی هزینه حمل و نقل در نواحی شهری کمتر از نواحی روستایی است.» به منظور بررسی این فرضیه نمونه‌هایی به صورت تصادفی انتخاب شد که اطلاعات آن به صورت جدول زیر است. با فرض نرمال بودن توزیع هزینه حمل و نقل در نواحی شهری و روستایی، آماره آزمون این فرضیه کدام است؟

انحراف معیار

میانگین

تعداد نمونه

ناحیه

8

100

25

شهری

9

64

16

روستایی

 

در این حالت آماره آزمون (z) برابر تفاضل دو میانگین بخش بر انحراف کل خواهد بود.

   z=x2-x1δ  و δ=δ12n1+δ22n2  پس خواهیم داشت: z=100-64δ  و δ=8225+9216  و با به دست آمدن

 δ=2.76089  خواهیم داشت: z=13.04 به نظر میرسید که پاسخ‌های این پرسش نادرست است.

 

 

 

12-در تحلیل واریانس دو عامله با مجموع توان دوم رفتارها (Treatments) برابر با 200 و مجموع توان دوم بلوک‌ها برابر با 50 و مجموع توان دوم کل برابر با 280 با داشتن 3 رفتار و 4 بلوک، مقدار MSE چقدر است؟

واریانس دوعامله: وجود دو متغیر مستقل اسمی و یک متغیر وابسته از نوع فاصله‌ای. که 3 اثر اصلی مقادیر دارند.

مقدار اول(3رفتار): 200

مقدار دوم (4بلوک): 50

مقدار سوم (کل): 280

MSE: میانگین مربعات خطا: MSE=SSE/(n−p−1)

Sse: مجموع مربعات خطا را SSE

MSR: میانگین مربعات رگرسیون

5

 

 

13-کدام مورد درست است؟

کوواریانس دو متغییر تصادفی یکسان، واریانس همان متغیر تصادفی است.

کوواریانس: مقیاسی برای اندازه‌گیری «تغییر توأم» دو متغیر تصادفی است. کوواریانس هنگامی مثبت است که مقادیر بزرگتر یک متغیر به صورت عمده با مقادیر بزرگتر متغیر دیگر متناظر باشد، و همین تناظر برای مقادیر کوچکتر هم برقرار باشد (یعنی متغیرها تمایل به رفتار مشابه داشته باشند). در حالت مقابل، موقعی که مقادیر بزرگتر یک متغیر به صورت عمده با مقادیر کوچکتر دیگری متناظر باشد (یعنی متغیرها گرایش به رفتار معکوس داشته باشند) کوواریانس منفی است. از این رو علامت کوواریانس نشان‌دهنده نوع گرایش در رابطه خطی بین متغیرهاست. تفسیر کردن اندازه کوواریانس ساده نیست زیرا کوواریانس نرمال‌سازی نشده‌است، و از این رو بستگی به اندازه متغیرها دارد. کوواریانس اندازه تغییرات هماهنگ دو متغیر تصادفی است. (اگر دو متغیر یکی باشند، کواریانس برابر واریانس خواهد شد).

برای متغیرهای تصادفی X و Y که امید ریاضی آنها E (X) = μ  و E (Y) = ν  هستند، کواریانس به صورت زیر تعریف می‌شود: Cov (X , Y) = E  [ (X − E [X]) (Y − E [Y])] = E ( (X − μ) (Y − ν))  

چنان‌که دو متغیر تصادفی مستقل باشند، کواریانس آنها صفر خواهد بود.

 

 

14-اگر همبستگی دو متغیر تصادفی x و y برابر با 8/ و واریانس آن‌ها به ترتیب برابر با 4 و 36 باشد، شیب خط رگرسیون y کدام است؟

همبستگی: ابزاری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان می‌دهد. این ضریب بین ۱ تا ۱- است و در صورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر، برابر صفر است.

همبستگی بین دو متغیر تصادفی X و Y به صورت زیر تعریف می‌شود:

corr (X , Y) = cov (X , Y)/ (σX σy) = E [ (X − μx) (Y − μY)]/ (σX σY)

 

که در آن E عملگر امید ریاضی، cov به معنای کوواریانس، corr نماد معمول برای همبستگی پیرسون، و سیگما نماد انحراف معیار است.

Corr=/8

σX2=4

σy2=36

cov (X , Y)=115.2= E [ ( X − μx ) ( Y − μY ) ]

رگرسیون: فرایند آماری برای تخمین روابط بین متغیرهاست. از دید آمار و ریاضیات به مفهوم بازگشت به یک مقدار متوسط یا میانگین به‌کارمی‌رود. بدین معنی که برخی پدیده‌ها به مرور زمان از نظر کمی به طرف یک مقدار متوسط میل می‌کنند.

فرمول شیب a خط رگرسیون a = r (sy / sx) است.

انحراف استاندارد داده x را با sx و انحراف استاندارد داده y با sy و ضریب همبستگی را توسط r نشان می‌دهیم.

با جذر گرفتن از واریانس‌های داده شده به انحراف معیار یا استاندارد می‌رسیم که 2 و 6 است. با تقسیم 6 به 2، عدد 3 به دست می‌آید که با ضرب در ضریب همبستگی یعنی 8/ به پاسخ پرسش که 4/2 خواهیم رسید.

 

 

 

 

 

 

15-جدول زیر بیان کننده فراوانی تجربی (Foi) و فراوانی نظری (Fei) تعداد رویداد خط‌ها در 100 بار پرتاب سکه‌ای می‌باشد. مقدار (b و a) کدام است؟

2

1

0

تعداد خط

25

35

40

Foi

b

a

25

Fei

 

a+b=75

در گزینه آن‌ها که مجموع برابر 75 است را برمی‌گزینیم و با نگاهی به مقدار تجربی می‌توان دریافت که a بزرگتر از b است پس گزینه (25و50) درست است.

 

 

 

16-پژوهشگری به دنبال بررسی تأثیر جنسیت بر معوق شدن مطالبات بانکی است؛ لذا با انتخاب 100 نمونه تصادفی جدول زیر حاصل شده است. مقدار عددی آماره آزمون مناسب چقدر است؟

 

مطالبات جاری

مطالبات معوق

 

20

25

خانم

25

30

آقا

 

2

 

 

 

17- در کدام نوع خطای تصمیم‌گیری، اطلاعاتی که دیدگاه‌های تصمیم‌گیران را به چالش می‌کشاند، از سوی آن‌ها مورد شک و تردید قرار می‌گیرد؟

خطاهای تصمیم‌گیری:

خطای ادراک گزینشی: ادراک گزینشی به حالتی اشاره دارد که شما در مقام تصمیم‌گیری، اطلاعات را به‌صورت گزینشی و دست‌چین شده مورد توجه و بررسی قرار می‌دهید و برخی اطلاعات را نادیده می‌گیرد.

خطای راستی آزمایی: این خطا برای افرادی پیش می‌آید که به دنبال تایید و تصدیق هستند. این تایید و تصدیق می‌تواند از طریق افراد یا از طریق اطلاعاتی که در پیرامون ماست اتفاق بیفتد. در خطای راستی آزمایی افراد تمایل به پذیرش اطلاعاتی دارند که دیدگاه‌های آن‌ها را مورد تایید قرار دهد.

خطای لنگراندازی: تصمیم‌گیرنده شیفته و پایبند به اطلاعات اولیه‌ای است که به دست اورده می‌شود و در مقابل ایده‌های بعدی مانع‌تراشی میکند.

 

 

 

 

18-در کدام کشورها، سازمان‌ها غیرمتمرکز بوده، دارای ساختار مسطح‌تری هستند و نیروی انسانی شرایط احراز شغل بالاتری دارند؟

سازمان‌های متمرکز دارای نظام و چارچوب بسیار مشخصی هستند. توفیق آن‌ها به رعایت نظمی تعریف شده بستگی دارد که در قالب سلسله مراتب طبقه‌بندی شده با یک رهبری واحد در راس آن سازمان شکل می‌گیرد. ارکان اصلی سازمان‌های متمرکز را می‌توان به کمک یک نمودار سازمانی ترسیم کرد و در یک تصویر ماهیت کلی آن را نشان داد. سازمان‌های متمرکز با این فرض عمل می‌کنند که هر چه یک سازمان نظام‌مند‌تر و منظم‌تر عمل کند احتمال دستیابی به اهداف بیشتر خواهد بود. همه ما از نزدیک با سازمان‌های متمرکز آشنا هستیم: ارتش‌ها و قوای نظامی، دولت‌های مدرن با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متبوعشان، شرکت‌ها و کارخانه‌های معظم و نمونه‌های فراوان دیگری از این دست.

سازمان‌های غیرمتمرکز: به معنای بی‌ساختاری یا ضدساختاری نیست، بلکه نگاه متفاوتی به سازماندهی است که به نحو غیر‌متمرکز صورت می‌گیرد. سازمان‌های غیرمتمرکز مانند ستاره‌های دریایی هستند. سازمان‌های غیرمتمرکز دارای رهبری واحدی نیستند؛ بلکه ارزش‌های واحدی دارند که آنها را به هم پیوند می‌دهد. اطلاعات در کل سازمان پخش شده است. این سازمان‌ها دارای هرم قدرت نیستند، بلکه همه اعضا از جایگاه یکسانی برخوردارند. آنها حلقه‌های مختلفی را تشکیل می‌دهند که این حلقه‌ها به هم مرتبط هستند. در چنین سازمان‌هایی کسی از قانون پیروی نمی‌کند، هرم قدرت و سطح‌بندی وجود ندارد، بلکه کل سازمان بر پایه یک سری نُرم‌ها حرکت می‌کند سازمان بر پایه دوستی و اعتماد بنا می‌شود. وجه مشترک همه اعضای سازمان اعتقاد راسخ آنها به ارزش‌های سازمان است. به عبارت ساده‌تر سازمان چیزی نیست به جز ارزش‌های آن. خاستگاه سازمان‌های غیر‌متمرکز در حقیقت یک جنبش داوطلبانه است. در چنین الگویی مسوولیت همه یکسان است و ظرفیت همه برای پیشبرد اهداف سازمان برابر است. چنین نهادی متعلق به یک نفر و یا یک گروه خاص نیست؛ بلکه این شور و شوق داوطلبانه تک تک افراد است که سرمایه اصلی آن سازمان می‌باشد. مهم‌ترین مزیت سازمان‌های غیرمتمرکز انعطاف آنها برای تغییر و ظرفیت بالای آنها در تکثیر و رشد سریع است. افرادی که نقش تعیین‌کننده در سازمان‌های غیرمتمرکز را دارند کاتالیست می‌نامند. آنها کسانی هستند که بی‌نهایت خوشبین هستند. یک کاتالیست موفق شبکه‌های زیادی ایجاد می‌کند، همواره با همه در ارتباط است، آزادانه فکر می‌کند و اصلا کنترلی و وسواسی عمل نمی‌کند. کاتالیست‌ها بسیار هوشمند هستند، همیشه راه‌حل تازه‌ای می‌یابند و سعی می‌کنند تا در عمل خود را ثابت کنند.

ساختارهای سازمانی: پنج نوع ساختار سازمانی: سلسله مراتب سنتی یا خطی (The traditional hierarchy)، سازمان‌های سلسله مراتبی دو سویه (Flatter organizations)، سازمان‌های مسطح (Flat organizations)، ترکیبی (Flatarchies) و هولاکراتیک (Holacratic organizations).

ساختار مسطح: در این گونه ساختار سازمانی هیچ عنوان شغلی، ارشدیت و یا مدیریتی وجود ندارد. همه برابر هستند. اغلب اوقات شرکت‌های مسطح به عنوان شرکت‌های خودگردان (self-managed organizations) شناخته می‌شوند.

کشورهایی که فاصله قدرت در آنان کم است.

 

 

19-ایجاد استراتژی با استفاده از شناسایی فرصت‌ها در محیط کسب و کار، انطباق منابع و صلاحیت‌ها به منظور بهره‌گیری از مزیت‌های آن‌ها چه نامیده می‌شود؟

مایکل پورتو درباره استراتژی می‌نویسد: استراتژی یعنی کاری را که دیگران انجام می‌دهند را با منابع کمتر (کاراتر) انجام دهیم. کارهایی که هیچ‌کس مگر ما نمی‌تواند انجام دهد.

در این پرسش باید پاسخ‌هایی که داده شده است را بشناسیم.

پذیرش استراتژیک: پذیرش استراتژیک اساسا استراتژی نیست. هنگامی که استراتژی ساخته نشده است، چگونه می‌توان آن را پذیرفت؟

تحول استراتژیک: مدیران در قبال پیش‌بینی یا واکنش سریع به تغییرات در محیط‌های رقابتی مسئول‌اند. پس باید با هر دگرگونی، خود را همسو کنند.

موقعیت استراتژیک: جایی بسیار مهم که اگر از دست برود، همه استراتژی‌ها و برنامه‌های ما از هم خواهد پاشید. پیدا کردن موقعیت استراتژیک و نگه داشتن آن بسیار اهمیت دارد.

تناسب استراتژیک یا همان SWOT می‌گوید: سازمان‌هایی می‌توانند در محیط رقابت باقی بمانند که بتوانند با محیط تناسب ایجاد کنند. تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است. حروف SWOT که آن را به شکل های دیگری مانند TOWS هم می نویسند، ابتدای کلمات Strength به معنای قوت، Weakness  به معنای ضعف، Opportunity به معنای فرصت و Threat به معنای تهدید است. در تناسب استراتژیک با بهره‌گیری از شناسایی فرصت‌ها در محیط کسب و کار، انطباق منابع و صلاحیت‌ها به منظور بهره‌گیری از مزیت‌های آن‌ها کار خود را به پیش می‌بریم.

 

 

20-کدام استراتژی کنترل، متکی بر نفوذ بیرونی برای هدایت رفتار اعضا و دستیابی به اهداف سازمانی است؟

کنترل محسوس: متکی بر نفوذ بیرونی برای هدایت رفتار اعضا و دستیابی به اهداف سازمانی است.

کنترل نامحسوس:

کنترل هنجاری:

کنترل ساختاری:

چهار نوع کنترل استراتژی داریم: بحث (فرضیات)، نظارت و پایش استراتژی، هشدارها و اجرا

 

 

21-در کدام مکتب تفکر استراتژیک، فرض بر آن است که شکل‌گیری استراتژی مبتنی بر فرایند تعامل بین اعضای سازمان است؟

هم‌اکنون 10 مکتب برای طراحی و تدوین استراتژی داریم: طراحی (استراتژی یک فرایند مفهومی)، برنامه‌ریزی (استراتژی یک فرایند رسمی)، موضعی (استراتژی یک فرایند تحلیلی)، کارآفرینی (استراتژی یک فرایند تخیلی و بینشی)، شناختی (استراتژی یک فرایند ذهنی و فکری)، یادگیری (استراتژی یک فرایند نوظهور)، قدرت (استراتژی یک فرایند مذاکره)، فرهنگی (استراتژی یک فرایند جمعی)، محیطی (استراتژی یک فرایند واکنشی)، ترکیب‌بندی (استراتژی یک فرایند تحول و دگرگونی)

مکتب فرهنگی

 

 

22-مهم‌ترین فراز تئوری اختیار بارنارد این است که همه سازمان‌ها به رهبرانی متکی هستند که بتوانند .... را در دیگران ایجاد نمایند.

ظرفیت و تمایل به تبعیت و پیروی

 

 

 

23-در کدام یک از فنون تصمیم‌گیری گروهی، یک مسأله به دو گروه از افراد داده می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود تا با بررسی گزینه‌ها، یک راه‌حل را انتخاب کنند؟

فنون تصمیم‌گیری گروهی: سیال‌سازی (طوفان) ذهن، مناظره استدلالی، گروه اسمی، دلفی، ماتریس انتخاب زوج (پرسش جدلی)

 

 

24-کدام مورد از جمله ویژگی‌های مدل سطل زباله یا تصمیم‌گیری غیرعقلایی است؟

اهداف سازمانی خودجوش، جفت و جور شدن یک راه‌حل با یک مسأله

 

 

25-اگر در یک سازمان، سلامت و ایمنی حرفه‌ای به جای این که بین کارکنان متخصص تقسیم کار صورت پذیرد، تیم‌های کاری کلیه وظایف مورد نیاز مراجعان را پاسخگو باشند، چه نوع ساختاری ایجاد شده است؟

ساختار افقی

 

 

26-اتکاء به مقررات موجود و رویکرد اجتماعی به مسایل، به ترتیب در کدام سبک تصمیم‌گیری مطرح است؟

آمرانه- ادراکی

 

 

27- سرمایه اجتماعی حاصل کدام مورد است؟

روابط مبتنی بر اعتماد

 

 

28- کدام مورد، مثالی برای کارکرد نهفتگی سیستم‌های اجتماعی از دیدگاه پارسونز به شمار می‌آید؟

سازمان‌های آموزشی

 

 

29-در کدام نقش مینتزبرگ می‌گوید مدیران اطلاعاتی را در ارتباط با برنامه‌ها و عملیات و فرایندهای سازمانی در اختیار مراجع خارج از سازمان قرار می‌دهند؟

سخنگو

 

 

30-کدام مورد بیان‌کننده تغییر انطباقی در سازمان است؟

ارائه مجدد یک شیوه شناخته‌شده برای انجام کار

 

 

31-در کدام سیستم کنترل سازمانی، سیستم‌های گزارش‌دهی مالی و تقویت نقش هیأت مدیره‌ها در شرکت‌ها این امکان را فراهم می‌سازد تا رهبران ارشد بر فعالیت مدیران سطوح پایین‌تر و کارکنان با چشمانی باز نظارت کنند؟

حکمرانی شرکتی

 

 

32-کدام مورد در سطح منطق اخلاقی قراردادی قرار دارد؟

پذیرفتن دیدگاهی وسیع‌تر از منفعت خود

 

 

33-در مبحث کارکردهای ابعاد شخصیت انسانی و مدیریت، شهید مطهری از دو مرکز یا دو کانون در روح انسان نام می‌برد که هر کدام منبع یک نوع فعالیت و تجلیات روحی است. این دو کانون و مرکز کدام است؟

عقل-دل

 

 

34-کدام نظریه‌پرداز، مدیریت اسلامی را به خاطر تأکیدش بر ابزار و منابع حسی نظیر استقراء، تجربه و مشاهده به عنوان فیلسوفی تجربه‌گرا معرفی نموده‌اند؟

ابونصر فارابی

 

 

35-از منظر امام خمینی، کدام مورد شاخصه‌های اصلی عدالت در حکومت اسلامی است؟

مساوات در برابر قانون – اعطای حقوق مردم – نفی امتیازات طبقاتی

 

 

36-فلسفه علوم شامل جهان‌بینی، عالم‌نگری و هستی‌شناسی که تعیین‌کننده الحادی یا الهی بودن آن دانش است، چه نامیده می‌شود؟

اصول موضوعه

 

 

37- حضرت یوسف (ع) به عنوان یک مصلح توحیدی که تمام افعال خود را بر محور توحید و مبارزه با نفس تنظیم کرده بود، کدام مورد را به عنوان برنامه اصلی حکومت خود قرار داد؟

اصلاحات اقتصادی

 

 

38-در ارتباط با سطح برنامه‌ریزی و مرجع تعیین‌کننده برنامه در سازمان آخرت‌گرا، کدام مورد درست است؟

سطح میانی – ولی امر مسلمین

 

 

39-درمقایسه انواع رویکردها در خصوص ارتباط رهبر-پیرو، در کدام دیدگاه رابطه ولی با مولی‌علیه در جامعه از سنخ رابطه مجتهد با مقلد تعریف شده است؟

دیدگاه سنتی اصولی‌ها که مجتهد یک متخصص است که نظر تخصصی خود را بیان می‌کند.

 


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG