۱۹ بهمن ۰۰ ، ۰۹:۴۶
جشنواره فیلم فجر شیراز و آنچه باید بدانیم
جشنواره فیلم فجر امسال نیز با 16 فیلم در شیراز، در جریان است. این جشنواره که با نمایش ویژه فیلم سینمایی 2888، گشایش یافت، در 4 روز نخست خود، به غیر از فیلم ضد که تنها در روز آخر به نمایش درمیآید، دیگر فیلمها را به نمایش گذاشته است. از این رو دیگر میتوان یک نگاه کلی به فیلمهای جشنواره داشت.
در این میان باید دانست که رسانههای کشوری و تبلیغی، چه رسانههای رسمی همچون تلوزیون، خبرگزاریها، نشریات و... روزانه به پخش حاشیهها، نقدها و یادداشتهایی درباره فیلمها میپردازند که دوستداران هنر سینما، با خواندن و دیدن آنها، دارای دیدگاهی پیش از دیدن فیلم میشوند و بر دیدگاهشان بسیار تأثیر خواهد گذاشت؛ این خواندن یا دیدن را نمیتوان درست یا نادرست دانست.
آن چه گفته شد در فروش و دیده شدن فیلمها در جشنواره بسیار تأثیرگذار است و با این همه، باید دید فیلمها در گیشه چه میکنند.
بیشتر کسانی که این روزها به دیدن فیلمهای جشنواره میروند، دوستداران، منتقدان و آشنایان به سینما هستند. کسانی که بیشترین سخن را تخصصی فیلم را خواهند داشت؛ این شبها کسانی هستند که هر شب به دیدن فیلمها میآیند و دست به قلم یا زبان به گفتن درباره فیلمها خواهند داشت.
یکی از کمبودهای هرساله جشنواره فیلم در شیراز را میتوان نبود نشستهای نقد و بررسی با حضور سینماگران، سینمادوستان، دانشمندان و اندیشمندان هنر سینما دانست؛ نشستهایی میتواند به بالندگی بیش از پیش هنر سینما در استان کمک کند. این در حالی است که انجمن فیلم و عکس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، حوزه هنری، انجمن سینمای جوان، آموزشگاهها و مؤسسههای فرهنگی و هنری سینمایی باید به آن ورود کنند.
برآورد گفتگو با برخی از کسانی که به دیدن فیلمها در 4 شب نخست جشنواره فیلم فجر شیراز پرداخته بودند این بود که فیلمهای این دوره جشنواره را میتوان دارای گوناگونی بیشتر داستانی و درونمایهای با دورههای پیشین این جشنواره دانست. در دو سه دوره پیشین جشنواره بیش از هر چیز به خشونتهای پاییندست جامعه که گاه پنهان بود، با این توجیه که باید واقعیتهای جامعه را عیان، لخت و بیپرده نشان داد، پرداتخته میشد. خشونتهایی که از قدرتطلبی، شهوت، نادانی، عصبانیت و... بیرون میآمد؛ که کسی نیز نمیتواند آن را انکار کند. برآیند آن سینما، نهادینه شدن خشونت در جامعه بود. این دیدگاه نه تنها در فیلمهای سینمایی که شوربختانه در فیلمهای شبکه خانگی نیز خود را نشان داد. برآیند این خشونت نهادینهشده نیز در دگرگونی و افزایش خشونت، دزدی، تجاوز و... در جامعه بود و هست.
چیزی که سینماگران ما در جایگاه فرهنگسازان جامعه باید بدانند این است که موجهای داستانی یا سبکهایی که در پیش میگیرند، بیش از هر هنر، سخنرانی و سبکهای پرورشی در مدرسه، دانشگاه، جامعه و... در سبک زندگی و فرهنگزیستی مؤثر باشد؛ از این رو بایستی بیش و پیش از گفتن واقعیتهای جامعه، راهکارهای فرهنگی برونرفت از آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پرداخته شود تا بتوان به فرهنگسازی و نهادینهسازی برای رسیدن به بالندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رسید.
پرداختن تنها به آسیبهای اجتماعی و سیاهنمایی نه تنها فرهنگسازی نیست که خود آسیبی دوچندان به فرهنگ مردم یک کشور است.
آن چه گفته شد در فروش و دیده شدن فیلمها در جشنواره بسیار تأثیرگذار است و با این همه، باید دید فیلمها در گیشه چه میکنند.
بیشتر کسانی که این روزها به دیدن فیلمهای جشنواره میروند، دوستداران، منتقدان و آشنایان به سینما هستند. کسانی که بیشترین سخن را تخصصی فیلم را خواهند داشت؛ این شبها کسانی هستند که هر شب به دیدن فیلمها میآیند و دست به قلم یا زبان به گفتن درباره فیلمها خواهند داشت.
یکی از کمبودهای هرساله جشنواره فیلم در شیراز را میتوان نبود نشستهای نقد و بررسی با حضور سینماگران، سینمادوستان، دانشمندان و اندیشمندان هنر سینما دانست؛ نشستهایی میتواند به بالندگی بیش از پیش هنر سینما در استان کمک کند. این در حالی است که انجمن فیلم و عکس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، حوزه هنری، انجمن سینمای جوان، آموزشگاهها و مؤسسههای فرهنگی و هنری سینمایی باید به آن ورود کنند.
برآورد گفتگو با برخی از کسانی که به دیدن فیلمها در 4 شب نخست جشنواره فیلم فجر شیراز پرداخته بودند این بود که فیلمهای این دوره جشنواره را میتوان دارای گوناگونی بیشتر داستانی و درونمایهای با دورههای پیشین این جشنواره دانست. در دو سه دوره پیشین جشنواره بیش از هر چیز به خشونتهای پاییندست جامعه که گاه پنهان بود، با این توجیه که باید واقعیتهای جامعه را عیان، لخت و بیپرده نشان داد، پرداتخته میشد. خشونتهایی که از قدرتطلبی، شهوت، نادانی، عصبانیت و... بیرون میآمد؛ که کسی نیز نمیتواند آن را انکار کند. برآیند آن سینما، نهادینه شدن خشونت در جامعه بود. این دیدگاه نه تنها در فیلمهای سینمایی که شوربختانه در فیلمهای شبکه خانگی نیز خود را نشان داد. برآیند این خشونت نهادینهشده نیز در دگرگونی و افزایش خشونت، دزدی، تجاوز و... در جامعه بود و هست.
چیزی که سینماگران ما در جایگاه فرهنگسازان جامعه باید بدانند این است که موجهای داستانی یا سبکهایی که در پیش میگیرند، بیش از هر هنر، سخنرانی و سبکهای پرورشی در مدرسه، دانشگاه، جامعه و... در سبک زندگی و فرهنگزیستی مؤثر باشد؛ از این رو بایستی بیش و پیش از گفتن واقعیتهای جامعه، راهکارهای فرهنگی برونرفت از آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پرداخته شود تا بتوان به فرهنگسازی و نهادینهسازی برای رسیدن به بالندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رسید.
پرداختن تنها به آسیبهای اجتماعی و سیاهنمایی نه تنها فرهنگسازی نیست که خود آسیبی دوچندان به فرهنگ مردم یک کشور است.

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد
































