۰۵ آبان ۰۰ ، ۰۹:۴۷
یادداشتی بر نمایش پرستار شب
وی در نمایشنامه پرستار شب، با شکفتنهای پیدرپی داستان، کششی شگفت را پدید میآورد و با خوانشی از گذشته، کنون و آینده از رخدادهای پیرامونی، کتاب زندگی انسان یکصد ساله را به نمایش میگذارد.
انتشار: روزنامه افسانه شماره 4562 مورخ 5 آبان 1400 صفحه 9 - حافظخبر - پرتوجنوب - ایرانریپروتس - سحابپرس - پیامخبر - هنرشیراز -
در تاریکی شبی از شبهای مهرماهی که هنوز کرونا جولان میدهد، برای دیدن نمایشی با نامی از پرستاران ، گامهایم را استوار برداشتم و خود را به تماشاخانه استاد رحیم هودی در پارک آزادی شیراز رساندم.
دختر صورتیپوش، دراز کشیده روی تخت بیمارستانی که زیر نور سفید تماشاخانه او را میبینیم.
در ناخودآگاه خود، در پی داستانی میگردیم که بر این دخترک بستریشده خواهد گذشت. داستانهایی که با پی گرفتن نمایش، در هر آن، داستان ما فرو میریزد و شکوفهای دیگر از نمایشنامه، خود را به رخ تماشاچی میکشاند.
پرستار شب، از نویسندهای است که طراحی صحنه را نیز خود بر دوش دارد. مسعود احمدی، از نمایشنامهنویسان شناختهشده استان فارس است. او پیش از این نیز نمایشنامههایی همچون شیطان را فرابخوان، عنکبوت و خدای مورد نظر در دسترس نمیباشد، را به نگارش درآورده است.
وی در نمایشنامه پرستار شب، با شکفتنهای پیدرپی داستان، کششی شگفت را پدید میآورد و با خوانشی از گذشته، کنون و آینده از رخدادهای پیرامونی، کتاب زندگی انسان یکصد ساله را به نمایش میگذارد.
او نگاهی نو به تاریخ را با پرداختن به رخدادهای امروزه در گفتگوهای پرستار شب و بیمارش، برگ میزند و در هر برگ، بخشی از رخدادهای پیرامونی را میشنویم و هنوز پایان نیافته، از درونش، رخدادی دیگر، سر برمیآورد.
نمایشنامه، با همه توانمندی و پویایی امروزی که دارد، هنوز هم جای بروزرسانی دارد؛ تا آن جا که میتوان گفت این نمایشنامه توانایی آن را دارد تا در هر روزگاری و حتی همین امروز، بار دیگر بروزرسانی شود و با نگاهداشت اصالت و گفتمان نمایش، باز هم تازه شود. این ویژگی گاه میتواند جای ضعف به شمار آید و گاه میتواند به توانمندی بیشتر بینجامد.
در عین حال به نظر می رسد فضای داستان و دیالوگ پردازی ها همچنان نیاز به بازنویسی در جهت بهبود ارتباط با مخاطب دارد.
با همه توانمندی نویسنده در نگارش داسانی تودرتو، میتوان گفت که نویسنده، با نمایش توانمندی و پویایی خود در نوشتن، این را نیز به ما میآموزد که برای گنجایش زمانی ویژهای این نمایش نوشته شده، وگرنه میتوانست این درهمتنیدگی را بیش از این افزایش دهد.
همراهی نویسنده با کارگردان به ویژه در طراحی صحنه، آن چه را در اندیشگاه نویسنده گذر کرده، برای تماشاچی به نمایش درآورده است؛ از این رو میتوان این همراهی و هماهنگی، برای بازسازی اندیشگاه نویسنده، را، ویژگی بارز و برجسته این نمایش دانست.
به درستی میتوان این نمایشنامه را جادوی رخدادهای پیرامون دانست؛ همچنان که سارا زارعی، کارگردان جوان شیرازی، آن را نمایشی در سبک رئالیسم جادویی خوانده است.
واقعگرایی که سارا زارعی در کنار نگین صغیر، در ان دست به تجربه ای خیالی می زنند و به بازی آن پرداختهاند.
درهمتنیدگی نمایش، تنها در داستان یا همکاری نویسنده با کارگردان در طراحی صحنه یا مشاوره، نمیگنجد و بازی سارا زارعی در جایگاه یکی از دو بازیگر نمایش، بر توان نمایش داستان میافزاید.
یکی دیگر از ویژگیهای برجسته این نمایش را میتوان در نورپردازی و بهرهگیری از بدن برای پردازش بهتر داستان دید.
جایی که نورپردازی، ما را به چینهای اخمآلود یا عصبانی بازیگرها فرو میبرد؛ آن جا دیگر نیاز به سخن نیست که بازی چهرهها، خود سخنی به درازای هنرهای نمایشی است.
نه تنها بازیچهره، که بازیبدن نیز در این نمایش، توانسته است خود را بیش از دیگر نمایشها به صحنه بیاورد. انعطاف بدنی و پویایی در بازی گرفتن از حرکات بدن، جلوههایی ویژه و گاه بکر را برایمان میسازد که کمتر در نمایشهای صحنهای کف میتوان دید. به شخصه این گونه بازی تن را در 5 سال گذشته تنها در دو نمایش دیده بودم؛ هرچند در این نمایش، پلکان بازی تن، بسیار بالاتر آمده است.
پرستار شب با رویکردی به مدافعان سلامت و دوران کرونا به عنوان تجربه های نخستین این کارگردان جوان قابل تامل و تشویق است و باید امید داشت در آینده شاهد رشد و پویایی بهتر کارگردان و بازیگران جوان در سایر نمایش ها باشیم.
شاید این نمایش را باید چند بار دید تا بتوان درونمایههای آن را بیشتر شناخت.
دختر صورتیپوش، دراز کشیده روی تخت بیمارستانی که زیر نور سفید تماشاخانه او را میبینیم.
در ناخودآگاه خود، در پی داستانی میگردیم که بر این دخترک بستریشده خواهد گذشت. داستانهایی که با پی گرفتن نمایش، در هر آن، داستان ما فرو میریزد و شکوفهای دیگر از نمایشنامه، خود را به رخ تماشاچی میکشاند.
پرستار شب، از نویسندهای است که طراحی صحنه را نیز خود بر دوش دارد. مسعود احمدی، از نمایشنامهنویسان شناختهشده استان فارس است. او پیش از این نیز نمایشنامههایی همچون شیطان را فرابخوان، عنکبوت و خدای مورد نظر در دسترس نمیباشد، را به نگارش درآورده است.
وی در نمایشنامه پرستار شب، با شکفتنهای پیدرپی داستان، کششی شگفت را پدید میآورد و با خوانشی از گذشته، کنون و آینده از رخدادهای پیرامونی، کتاب زندگی انسان یکصد ساله را به نمایش میگذارد.
او نگاهی نو به تاریخ را با پرداختن به رخدادهای امروزه در گفتگوهای پرستار شب و بیمارش، برگ میزند و در هر برگ، بخشی از رخدادهای پیرامونی را میشنویم و هنوز پایان نیافته، از درونش، رخدادی دیگر، سر برمیآورد.
نمایشنامه، با همه توانمندی و پویایی امروزی که دارد، هنوز هم جای بروزرسانی دارد؛ تا آن جا که میتوان گفت این نمایشنامه توانایی آن را دارد تا در هر روزگاری و حتی همین امروز، بار دیگر بروزرسانی شود و با نگاهداشت اصالت و گفتمان نمایش، باز هم تازه شود. این ویژگی گاه میتواند جای ضعف به شمار آید و گاه میتواند به توانمندی بیشتر بینجامد.
در عین حال به نظر می رسد فضای داستان و دیالوگ پردازی ها همچنان نیاز به بازنویسی در جهت بهبود ارتباط با مخاطب دارد.
با همه توانمندی نویسنده در نگارش داسانی تودرتو، میتوان گفت که نویسنده، با نمایش توانمندی و پویایی خود در نوشتن، این را نیز به ما میآموزد که برای گنجایش زمانی ویژهای این نمایش نوشته شده، وگرنه میتوانست این درهمتنیدگی را بیش از این افزایش دهد.
همراهی نویسنده با کارگردان به ویژه در طراحی صحنه، آن چه را در اندیشگاه نویسنده گذر کرده، برای تماشاچی به نمایش درآورده است؛ از این رو میتوان این همراهی و هماهنگی، برای بازسازی اندیشگاه نویسنده، را، ویژگی بارز و برجسته این نمایش دانست.
به درستی میتوان این نمایشنامه را جادوی رخدادهای پیرامون دانست؛ همچنان که سارا زارعی، کارگردان جوان شیرازی، آن را نمایشی در سبک رئالیسم جادویی خوانده است.
واقعگرایی که سارا زارعی در کنار نگین صغیر، در ان دست به تجربه ای خیالی می زنند و به بازی آن پرداختهاند.
درهمتنیدگی نمایش، تنها در داستان یا همکاری نویسنده با کارگردان در طراحی صحنه یا مشاوره، نمیگنجد و بازی سارا زارعی در جایگاه یکی از دو بازیگر نمایش، بر توان نمایش داستان میافزاید.
یکی دیگر از ویژگیهای برجسته این نمایش را میتوان در نورپردازی و بهرهگیری از بدن برای پردازش بهتر داستان دید.
جایی که نورپردازی، ما را به چینهای اخمآلود یا عصبانی بازیگرها فرو میبرد؛ آن جا دیگر نیاز به سخن نیست که بازی چهرهها، خود سخنی به درازای هنرهای نمایشی است.
نه تنها بازیچهره، که بازیبدن نیز در این نمایش، توانسته است خود را بیش از دیگر نمایشها به صحنه بیاورد. انعطاف بدنی و پویایی در بازی گرفتن از حرکات بدن، جلوههایی ویژه و گاه بکر را برایمان میسازد که کمتر در نمایشهای صحنهای کف میتوان دید. به شخصه این گونه بازی تن را در 5 سال گذشته تنها در دو نمایش دیده بودم؛ هرچند در این نمایش، پلکان بازی تن، بسیار بالاتر آمده است.
پرستار شب با رویکردی به مدافعان سلامت و دوران کرونا به عنوان تجربه های نخستین این کارگردان جوان قابل تامل و تشویق است و باید امید داشت در آینده شاهد رشد و پویایی بهتر کارگردان و بازیگران جوان در سایر نمایش ها باشیم.
شاید این نمایش را باید چند بار دید تا بتوان درونمایههای آن را بیشتر شناخت.

 
 آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟ هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست! آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی به پیشواز نبرد آغاز میگردد
به پیشواز نبرد آغاز میگردد آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی سحرگاهان سعدیه
سحرگاهان سعدیه انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون گلبوسه
گلبوسه ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402 صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401 پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404 برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران گذری بر مناطق گردشگری کازرون
گذری بر مناطق گردشگری کازرون کاروانسرای خان زنیان
کاروانسرای خان زنیان روستای دیکانک و گاوکشک
روستای دیکانک و گاوکشک خشونت چیست؟
خشونت چیست؟ کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!! اردیبهشت های نعیم
اردیبهشت های نعیم حرم شاهچراغ
حرم شاهچراغ مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!! باستان گرایی خوب یا بد؟
باستان گرایی خوب یا بد؟ باغ سیب و به خانه زنیان
باغ سیب و به خانه زنیان سفری با عطاهای فراموش نشدنی
سفری با عطاهای فراموش نشدنی خوانش نمایشنامه شب یلدا
خوانش نمایشنامه شب یلدا خانه ای قدیمی در کازرون
خانه ای قدیمی در کازرون منطقه چرامکان
منطقه چرامکان گل انار
گل انار بهار در بهشت زهرای کازرون
بهار در بهشت زهرای کازرون سعدیه
سعدیه سیب بود و آب بود و مهربانی
سیب بود و آب بود و مهربانی چنارفاریاب
چنارفاریاب استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز باغ ارم
باغ ارم پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید! انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان شاخه اما بگریست
شاخه اما بگریست بچه محلمون آقا محمد
بچه محلمون آقا محمد تاسوعای 1396 هجری کازرون
تاسوعای 1396 هجری کازرون شکوفه های آخورک
شکوفه های آخورک دشت برم نوروز97
دشت برم نوروز97 شکوفه های بهاری پرتقال
شکوفه های بهاری پرتقال مناطق گردشگری شیراز
مناطق گردشگری شیراز مصدق و نهضت تنگستانی ها
مصدق و نهضت تنگستانی ها جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان حافظیه
حافظیه یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت روستای کهمره سرخی
روستای کهمره سرخی انتخابات 7 اسفند 94
انتخابات 7 اسفند 94