۱۷ مهر ۰۰ ، ۱۹:۳۴
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی
اصطلاح پردازی های ابن عربی در عرفان اسلامی شگفت انگیز است و مکتب عرفانی او مبتنی بر سلوک ، کشف و تجارب عرفانی است که در یک نظام استوار فکری بنا شده است بدون شناخت این اصطلاحات نه می توان از شناخت افکار او سخن گفت و نه به تجارب او دست یافت.
انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - حافظخبر -
دکتر محمدرضا خالصی، استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر و حافظشناس معاصر در نشست حافظشناسی که به مناسبت سالروز بزرگداشت خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی در حافظیه برگزارشده بود گفت آیا حافظ را می توان در جرگه ی وحدت وجودیان دانست ؟ او در پی این سووال گفت : تا کنون پاسخ های فراوانی به این موضوع داده شده است و این مطلب موافقان و مخالفان بسیاری نیز دارد که هر کدام برای خود ادله هائی می آورند .
این حافظ شناس سپس ادامه داد: ابن عربی پایه گذار مکتبی شهودی – فکری در عرفان است و من پیش از این در کتاب های خود به بعضی اندیشه های کلیدی او پرداخته و مستدل بیان کرده ام که پیش از او بعضی از این اندیشهها در عرفان مکتب شیراز به جد وجود داشته و عارفان نامی این خطه اصول و مبانی این محورهای فکری را بنیان نهاده و تبیین و تشریح کرده اند که بدان این جا نمی پردازم کسانی که علاقمندند بدان کتاب ها رجوع کنند .
سپس خالصی به تشریح مبانی فکری ابن عربی پرداخت و گفت نظام فکری محی الدین تنها بر عقل محض و علوم حصولی صرف بنیان نهاده نشده است بلکه بنیان های فکری وی در بسیاری از موارد بر بن مایه های شهود و علم حضوری و تجارب عرفانی است که من پیش از این در سخنرانی های متعدد درباره ی تجربه عرفانی سخن گفته ام بنا شده است .
این استاد دانشگاه سپس ادامه داد : اصطلاح پردازی های ابن عربی در عرفان اسلامی شگفت انگیز است و مکتب عرفانی او مبتنی بر سلوک ، کشف و تجارب عرفانی است که در یک نظام استوار فکری بنا شده است بدون شناخت این اصطلاحات نه می توان از شناخت افکار او سخن گفت و نه به تجارب او دست یافت .
وی سپس به صورت مختصر درباره ی وحدت وجود ، نظریه خلع و لبس ، عشق ، وحدت یا کثرت موجود ، احدیت و واحدیت ، اسم و مسمی ، حضرات خمس ، فیض اقدس و فیض مقدس ، حقیقت محمدیه ، انسان کامل و ولایت توضیحاتی را ارائه داد و در ادامه گفت : شواهد تاریخی حاکی از آن است که در زمان حافظ ، در شیراز اندیشه های ابن عربی به شدت وجود دارد و مورد اقبال و استقبال اندیشمندان این شهر است .
این پژوهشگر در ادامه گفت : از کسانی که در این زمان به اندیشه های ابن عربی معتقدند و در گسترش فکری او تلاش می کنند می توان به : امین الدین بلیانی عارف مشهور وحدت وجودی که مورد ستایش خواجه است نام برد و گفت حافظ بسیاری از ابیات او را مستقیماً اقتباس کرده و دیوان خویش به کار برده است وی سپس به تشریح اندیشه های وحدت وجود بلیانی اشاره کرد و توضیح داد . و بعد از آن به اندیشه های وحدت وجودی خواجوی کرمانی شاعر مشهور و هم زمان حافظ پرداخت ، خواجو از معتقدان بلیانی است و او را قطبِ یگانه و سرّ الله فی ارضه و سرّ خود می نامد و از نزدیکی زبان حافظ با خواجو سخن گفت و شواهدی بر این موضوع آورد ؛ و به اهم اندیشه های وحدت وجودی خواجوی کرمانی پرداخت .
سپس به بررسی و واکاوی اندیشه های وحدت وجودی سلمان ساوجی شاعر مورد علاقه ی حافظ پرداخت و گفت : سلمان در شیراز بوده و در دربار فرمانروایان فارس و ایلکانان بوده ، حافظ غزل های او را استقبال کرده و او را ستوده است ، وی سپس به استقبال ها و نزدیکی های اندیشه ی این دو شاعر پرداخت .
خالصی پس از این به اوحدی مراغه ای پرداخت و در رابطه ی او و حافظ سخن گفت و از میرسید شریف جرجانی نام برد ادیب ، عارف ، حکیم ، زبان شناس و فیلسوف سخن گفت و به تألیفات او اشاره کرد و گفت : بعضی حافظ را مصاحب و یا شاگرد میرسیدشریف دانستند و این نکته که میر بر این باور بود شعر حافظ همه الهامات غیبی و حدیث قدسی و لطائف حکمی و نکات قرآنی است .
او در ادامه به رساله ی التعریفات میر پرداخت و کلیدواژه های مکتب ابن عربی را در این رساله تشریح کرد .
این استاد دانشگاه از بابارکن الدین شیرازی عارف قرن هشتم و هم عصر حافظ و شرح فصوص الحکم او نیز یاد کرد و از ارتباط نزدیک او با امین الدین بلیانی سخن گفت .
او پس از این گفت : در شد الازار آمده است که در مجلس مولانا قوام الدین ممدوح حافظ اشعار ابن فارض خوانده و تشریح و توضیح داده می شده و سپس به اشتراکات فکری ابن فارض و حافظ پرداخت .
خالصی سپس به حضور شارحان فصوص در شیراز زمان حافظ پرداخت و از رساله الاحدیه اوحدالدین بلیانی نام برد که حتی تا مدت ها این رساله به ابن عربی منسوب بوده است و از عزیز الدین نسفی سخن راند که از بزرگ ترین نویسندگان وحدت وجودی است و مفاهیم فکری او و ابن عربی را تشریح کرد و گفت او در سال 680 هجری 50 سال پیش از حافظ در فارس و شیراز بوده و این که استاد اول او نجیب الدین علی بن بزغش شیرازی است اشاره کرد و گفت در مورد افکار او در کتاب مکتب عرفانی شیراز مفصل سخن گفته است واز عبدالرزاق کاشانی شارح مشهور فصوص الحکم یاد کرد و به بهره برداری های او از روزبهان ثانی و از استفاده ی او از شیخ معین الدین ابوذرجنید کثکی که در مقبره شیخ کبیر ابن خفیف شیرازی مدفون است و استاد دیگر او ابوالحسن مسعود بن محمود شیرازی نام برد و گفت : در همان زمان در حلقه ی مشایخ شیراز فصوص الحکم تدریس می شده است از مولانا نورالدین عبدالقادر معروف به حکیم نام برد و تدریس فصوص توسط او در شیراز که در سال 698 در شیراز درگذشته است .
خالصی در ادامه به اشعار حافظ استشهاد جست و به شواهدی از اشعار او که تم و اندیشه ی وحدت وجودی دارند اشاره ی مفصلی کرد و در آخر به تشابهات اشعار ابن عربی و حافظ پرداخت .
این حافظ شناس سپس ادامه داد: ابن عربی پایه گذار مکتبی شهودی – فکری در عرفان است و من پیش از این در کتاب های خود به بعضی اندیشه های کلیدی او پرداخته و مستدل بیان کرده ام که پیش از او بعضی از این اندیشهها در عرفان مکتب شیراز به جد وجود داشته و عارفان نامی این خطه اصول و مبانی این محورهای فکری را بنیان نهاده و تبیین و تشریح کرده اند که بدان این جا نمی پردازم کسانی که علاقمندند بدان کتاب ها رجوع کنند .
سپس خالصی به تشریح مبانی فکری ابن عربی پرداخت و گفت نظام فکری محی الدین تنها بر عقل محض و علوم حصولی صرف بنیان نهاده نشده است بلکه بنیان های فکری وی در بسیاری از موارد بر بن مایه های شهود و علم حضوری و تجارب عرفانی است که من پیش از این در سخنرانی های متعدد درباره ی تجربه عرفانی سخن گفته ام بنا شده است .
این استاد دانشگاه سپس ادامه داد : اصطلاح پردازی های ابن عربی در عرفان اسلامی شگفت انگیز است و مکتب عرفانی او مبتنی بر سلوک ، کشف و تجارب عرفانی است که در یک نظام استوار فکری بنا شده است بدون شناخت این اصطلاحات نه می توان از شناخت افکار او سخن گفت و نه به تجارب او دست یافت .
وی سپس به صورت مختصر درباره ی وحدت وجود ، نظریه خلع و لبس ، عشق ، وحدت یا کثرت موجود ، احدیت و واحدیت ، اسم و مسمی ، حضرات خمس ، فیض اقدس و فیض مقدس ، حقیقت محمدیه ، انسان کامل و ولایت توضیحاتی را ارائه داد و در ادامه گفت : شواهد تاریخی حاکی از آن است که در زمان حافظ ، در شیراز اندیشه های ابن عربی به شدت وجود دارد و مورد اقبال و استقبال اندیشمندان این شهر است .
این پژوهشگر در ادامه گفت : از کسانی که در این زمان به اندیشه های ابن عربی معتقدند و در گسترش فکری او تلاش می کنند می توان به : امین الدین بلیانی عارف مشهور وحدت وجودی که مورد ستایش خواجه است نام برد و گفت حافظ بسیاری از ابیات او را مستقیماً اقتباس کرده و دیوان خویش به کار برده است وی سپس به تشریح اندیشه های وحدت وجود بلیانی اشاره کرد و توضیح داد . و بعد از آن به اندیشه های وحدت وجودی خواجوی کرمانی شاعر مشهور و هم زمان حافظ پرداخت ، خواجو از معتقدان بلیانی است و او را قطبِ یگانه و سرّ الله فی ارضه و سرّ خود می نامد و از نزدیکی زبان حافظ با خواجو سخن گفت و شواهدی بر این موضوع آورد ؛ و به اهم اندیشه های وحدت وجودی خواجوی کرمانی پرداخت .
سپس به بررسی و واکاوی اندیشه های وحدت وجودی سلمان ساوجی شاعر مورد علاقه ی حافظ پرداخت و گفت : سلمان در شیراز بوده و در دربار فرمانروایان فارس و ایلکانان بوده ، حافظ غزل های او را استقبال کرده و او را ستوده است ، وی سپس به استقبال ها و نزدیکی های اندیشه ی این دو شاعر پرداخت .
خالصی پس از این به اوحدی مراغه ای پرداخت و در رابطه ی او و حافظ سخن گفت و از میرسید شریف جرجانی نام برد ادیب ، عارف ، حکیم ، زبان شناس و فیلسوف سخن گفت و به تألیفات او اشاره کرد و گفت : بعضی حافظ را مصاحب و یا شاگرد میرسیدشریف دانستند و این نکته که میر بر این باور بود شعر حافظ همه الهامات غیبی و حدیث قدسی و لطائف حکمی و نکات قرآنی است .
او در ادامه به رساله ی التعریفات میر پرداخت و کلیدواژه های مکتب ابن عربی را در این رساله تشریح کرد .
این استاد دانشگاه از بابارکن الدین شیرازی عارف قرن هشتم و هم عصر حافظ و شرح فصوص الحکم او نیز یاد کرد و از ارتباط نزدیک او با امین الدین بلیانی سخن گفت .
او پس از این گفت : در شد الازار آمده است که در مجلس مولانا قوام الدین ممدوح حافظ اشعار ابن فارض خوانده و تشریح و توضیح داده می شده و سپس به اشتراکات فکری ابن فارض و حافظ پرداخت .
خالصی سپس به حضور شارحان فصوص در شیراز زمان حافظ پرداخت و از رساله الاحدیه اوحدالدین بلیانی نام برد که حتی تا مدت ها این رساله به ابن عربی منسوب بوده است و از عزیز الدین نسفی سخن راند که از بزرگ ترین نویسندگان وحدت وجودی است و مفاهیم فکری او و ابن عربی را تشریح کرد و گفت او در سال 680 هجری 50 سال پیش از حافظ در فارس و شیراز بوده و این که استاد اول او نجیب الدین علی بن بزغش شیرازی است اشاره کرد و گفت در مورد افکار او در کتاب مکتب عرفانی شیراز مفصل سخن گفته است واز عبدالرزاق کاشانی شارح مشهور فصوص الحکم یاد کرد و به بهره برداری های او از روزبهان ثانی و از استفاده ی او از شیخ معین الدین ابوذرجنید کثکی که در مقبره شیخ کبیر ابن خفیف شیرازی مدفون است و استاد دیگر او ابوالحسن مسعود بن محمود شیرازی نام برد و گفت : در همان زمان در حلقه ی مشایخ شیراز فصوص الحکم تدریس می شده است از مولانا نورالدین عبدالقادر معروف به حکیم نام برد و تدریس فصوص توسط او در شیراز که در سال 698 در شیراز درگذشته است .
خالصی در ادامه به اشعار حافظ استشهاد جست و به شواهدی از اشعار او که تم و اندیشه ی وحدت وجودی دارند اشاره ی مفصلی کرد و در آخر به تشابهات اشعار ابن عربی و حافظ پرداخت .
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
دومین روز از هفته بزرگداشت حافظ شیرازی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
چنارفاریاب
سیب بود و آب بود و مهربانی
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد




















