ادبیات کودک و نوجوان را باید ادبیات انسانساز دانست
سعدی، را باید پدر ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات تربیتی و پرورشی ایران دانست؛ ادبیاتی که چندین سده، در سوادآموزی و پرورش کودکان و نوجوانان تأثیر مستقیم داشت.
انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - ایرنا - مهر - راستینآنلاین - پیامخبر - ایکنا - پویشخبر - ایسنا - باشگاه خبرنگاران جوان - شبستان - روزنامه طلوع شماره 2836 مورخ 19 تیر 1399 صفحه 2 - روزنامه سبحان شماره 5198 مورخ 19 تیر 1399 صفحه 7 - روزنامه تماشا شماره 2130 م ورخ 19 تیر 1399 صفحه 3 - روزنامه افسانه شماره 4191 مورخ 19 تیر 1399 صفحه 10 - روزنامه خبرجنوب شماره 11441 مورخ 19 تیر 1399 صفحه 7 - اقتصادآینده - روزنامه شیرازنوین شماره 1024 مورخ 21 تیر 1399 صفحه 5 - شهرسبز -
صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: ادبیات کودک و نوجوان را باید ادبیات انسانساز دانست.
وی با اشاره به اثر پرورشی ادبیات کودک و نوجوان، بیان داشت: اهمیت ادبیات کودک و نوجوان تا آنجاست که هیچ کدام از انوع ادبی در دوران معاصر به اندازه ادبیات کودک و نوجوان سازنده نبوده است؛ چراکه نسلهای آینده را به داشتههای معنوی و ارزشمند سوق دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نویسندگان ادبیات کودک و نوجوانان که در یک سده گذشته از فارس برخاستهاند، افزود: استان فارس، یکی از خواستگاههای مهم ادبیات کودک و نوجوان است؛ حوزهای که متأسفانه در دو دهه گذشته، علیرغم اهمیت آن، کمتر به آن پرداخته شده است.
وی خاطرنشان کرد: میتوان استان فارس را با داشتههای معنوی و تربیتی ویژه خود، از خواستگاههای ادبیات کودک و نوجوان کشور برشمرد؛ این نوع ادبیات از سعدی بزرگ تا به امروز که بهترین نویسندههای کودک و نوجوان همچون احمد اکبرپور، فرهاد حسنزاده، محمدرضا سرشار (رهگذر)، رضا شیرازی و .... از آن برخاستهاند به رشد و نمو این دیار در زمینه ادبیات کودک و نوجوان بدل کردهاند و از افتخارات ایرانزمین هستند.
سهرابی ادامه داد: سعدی، را باید پدر ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات تربیتی و پرورشی ایران دانست؛ ادبیاتی که چندین سده، در سوادآموزی و پرورش کودکان و نوجوانان تأثیر مستقیم داشت.
این مسئول فرهنگی تأکید کرد: یکی از پویاترین مراکز ادبیات کودک و نوجوان، دانشکده زبان و ادبیات فارسی است که عالمانه مبحث ادبیات کودک و نوجوان را با دانشجویان و علاقمندان این حوزه دنبال میکند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس بیان داشت: گاه میتوان فرهنگسازی نسلی را بیش و پیش از مدرسه در ادبیات برآمده از نوشتارهای داستانی دانست؛ چرا که این ادبیات حتی اگر مستقیم به دست کودکان و نوجوانان نرسد، از راههای گوناگون به درون آنان راه مییابد.
وی با اشاره به فضای مجازی خاطرنشان کرد: امروزه فضای مجازی به درون افراد راه یافته است؛ و این ورود در نسل کودک و نوجوان ما بیش از سایر نسلهاست. از این رو باید ادبیات کودک و نوجوان را در قالبهای گوناگون در این فضا به کودکان و نوجوانانمان ارائه کنیم.