سومین روز جشنواره تئاتر فارس+ گزارش تصویری
در سومین روز جشنواره تئاتر فارس، استقبال از نمایشها رنگ و بوی مردمی بیشتری گرفت و تماشاخانههای این جشنواره پر از شور و نشاط حاصل از حضور علاقمندان هنرهای نمایشی در شیراز شد.
آغازگر نمایشهای امروز نیز نمایش خیابانی بود. این نمایش خیابانی با عنوان بهشت به کارگردانی محسن حسینی و نویسندگی محمدمهدی بیگی باز هم به موضوع اعتیاد به عنوان یکی از مهمترین آسیبهای اجتماعی میپرداخت. این نمایش ساعت ۱۱:۳۰ صبح پنجشنبه اولین اجرای خود را در پارک آزادی روبروی تماشاخانه استاد هودی شیراز انجام داد و ۱۸:۳۰ همین روز نیز در مجموعه فرهنگی و هنری شهرآفتاب میزبان علاقمندان بود.
سالن پلاتو شهرآفتاب میزبان نمایش کارخانه مرغ تلخ به کارگردانی محمدحسن محمودی بود. سالن سبز این مجموعه نیز از نمایش آخور به کارگردانی جواد صادقی از لامرد را میزبانی میکرد. این نمایشها در سه ساعت ۱۲، ۱۶ و ۱۹ بعد ازظهر به اجرا پرداختند.
تماشاخانه استاد لایق نیز از نمایش ننه مدهآ به کارگردانی آرمان بیژنی از فسا را میزبانی نمود. امر خواجهمیرکی هم با نمایش دا را در تماشاخانه استاد هودی برای علاقمندان به نمایش گذاشت. این نمایشها در سه ساعت ۱۲، ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ بعد ازظهر به اجرا پرداختند.
حمید نشاط، اصغر گروسی و نوید جعفری و با حضور عوامل اجرایی نمایشهای گربهای چهار دست و پا در پوست گردو به کارگردانی نادیه قرونی و شیاطین را فرابخون به کارگردانی مسعود احمدی به نقد و بررسی این دو نمایش که در روز دوم جشنواره به ترتیب در تماشاخانه استاد هودی و سالن سبز مجموعه فرهنگی و هنری شهرآفتاب اجرا شده بودند، پرداختند.
اصغر گروسی در این نشست گفت: مردم از آثاری که احساسات آنها را بتواند تحریک کند و آنها را به خنده، گریه یا وحشت برساند استقبال بیشتری میکنند. گروههای نمایشی باید سیال بودن را درون خود ایجاد کنند تا بتوانند همیشه پویا و سرزنده باشند. بدان توجه داشت که علیرغم تعریف هنر مبنی بر انطباق با رؤیاپردازی و خلاقیت، متأسفانه شاهدیم که با دور شدن از رؤیاپردازی، هنرمندان تلاش دارند تا بیشتر به واقعیت بپردازند و این فاصله گرفتن گاهی ترسناک میشود و باید از آن ترسید. هرچند میتوان واقعیتها را در ظرف رؤیاپردازی باید ربخت تا جنبه هنری پیدا کند. نمایش مونولوگ برای بازیگر همچون راه رفتن روی لبه بهشت و جهنم است زیرا هر چه هست همین تک بازیگری است که میبینیم.
حمید نشاط نیز در این نشست گفت: یکی از عارضههای شهرنشینی دور شدن از رؤیاپردازی است که هنرمندان کنونی به آن د چار شدهاند. اصلیترین ویژگی در نمایشهای مونولوگ واکنشها به کنشهایی است که نه میبینیم و نه میشنویم. نمایش طنزی که مبتذل نباشد در دوره کنونی بسیار کم است.
نوید جعفری هم دیدگاههای خود را اینچنین بیان داشت: نخستین چیزی که باید یک کارگردان به توجه کند آن است که درک درستی از شرایط روز جامعه خود داشته باشد. اگر میخواهیم جشنواره را به عنوان یک ویترین برای نمایش استان نگاه کنیم، بایستی نمایشهایی به جشنواره راه یابند که پیش از آن اجرای عمومی داشته باشند. این اجرای عمومی میتواند برای کارگردان این مزیت را داشته باشد که ایرادهای اجرای نمایش روشن میشود و میتواند پیش از جشنواره به ویرایش آنها اقدام نماید.
لازم به ذکر است آخرین نشست نقد و بررسی نمایشهای این دوره جشنواره تئاتر فارس به همراه نقد ویژه و نگاهی اجمالی به تولیدات تئاتر استان روز جمعه ۲۴ آبان از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در سالن غزل مجموعه تالار حافظ برگزار میشود و اثر منتخب کانون منتقدان در آیین پایانی جشنواره اعلام خواهد شد.