نخستین نشست بررسی نمایشهای جشنواره تئاتر فارس
انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - روزنامه افسانه شماره 4010 مورخ 23 آبان 1398 صفحه 10 -
در این نشست نمایشهای معجون کاکتوس برای صبحانه کاری از امیر بهبودنیا و استرالیا کاری از سید محمدهادی هاشمزاده به بوته نقد گذاشته شد و دو نمایش بیهوازی کاری از اسماعیل سلیمانیان و وقتی از بریدگیهای خونبار عصب میگذرد کاری از سارا ظریفصنایعی به دلیل حضور نداشتن عوامل اجرایی آنها از حوزه بررسی کارشناسان خارج شدند.
در این نشست حمید نشاط، اصغر گروسی و نوید جعفری به عنوان منتقدان نمایش، با همراهی شرکتکنندگان به نقد باز آثار پرداختند.
حمید نشاط دیدگاه خود را این گونه بیان کرد: هویت اصلی نمایش این است که گفتگو بین بازیگران رخ دهد، نکتهای که این روزها در بسیاری از نمایشها به فراموشی سپرده شده است. هم در نویسندگی و هم در نمایش، اگر اطلاعات اضافی بیش از اندازه شود به جای زیباییبخشی و آرایش، سبب میشود که مخاطب دچار خستگی و گاه زدگی گردد. این کالاهای فرهنگی هستند که اندیشهورزی و اندیشهسازی میکنند و اندیشهها جامعه را بسازند.
اصغر گروسی دیگر منتقد این نشست دیدگاههای خود را اینگونه بیان کرد: مهمترین نکتهای که هنرمندان باید بدانند آن است که هیچ انسانی در محیط ایزوله زندگی نمیکند بلکه همه ما انسانها در واقعیت زندگی میکنیم. هر چیزی در نمایش باید معنی خود را داشته باشد؛ از وسایل صحنه گرفته تا دکور، واژگان و جملات، حرکات و گاه حتی رنگبندی در لباس؛ که اگر کارگردان این موارد را به دقت مورد بررسی قرار ندهد، و کم یا زیاد بودن هر چیز سبب پایین آمدن کیفیت نمایش خواهد شد. داستان و نمایش باید یک فضای مرکزی داشته باشد و اگر بیش از یک فضای مرکزی بوجود آید، یا این که حواشی به اندازهی یک فضای مرکزی بزرگ شوند، سبب سردرگمی و پرت شدن فضای فکری مخاطبین میگردد.
نوید جعفری هم دیدگاههای خود را اینگونه بیان کرد: اجرای عمومی نمایشها پیش از جشنواره به گروهها این قدرت را میدهد تا نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسند و نمایش خود را با کیفیت بالاتری به جشنواره بیاورند.