موسیقی ما نتوانسته در قالب به پای شعر برسد
انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس -
این همایش با حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بهروز مرامی، معاون هنری و سینمایی این اداره کل و استاد مهدی فلاح خوشنویس و هنرپژوه موسیقی و خوشنویسی به همت انجمن خوشنویسان استان فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
مجید چیزفهم دانشمندیان، رئیس انجمن خوشنویسان استان فارس در ابتدای این همایش گفت: نمایشگاه خوشنویسی با موضوع اشعار حافظ که در سالن نمایشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز در حال برگزاری می باشد و تا ۲۴ مهر ماه ادامه داد، شامل ۱۱۵ اثر از ۳۹ هنرمند خوشنویس شیراز و شهرستان های دیگر است که به مناسبت هفته فرهنگی حافظ برپا شده است. لازم به ذکر است که آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه گزینش شده و از نظر کیفی در سطح عالی هستند.
استاد مهدی فلاح که به عنوان سخنران مدعو و اصلی این همایش، از دو زاویه فنی هنرهای خوشنویسی و موسیقی به بررسی اشعار حافظ پرداخت.
مهدی فلاح گفت: با توجه به دانش و تجربه هایی که داشته ام دیدگاه های خود را به صورت بندی اشعار حافظ با زاویه هنری خوشنویسی و موسیقی بررسی کنم.
فلاح ادامه داد: شعر ابزار اصلی برای آواز و خوشنویسی هستند.
این خوشنویس برجسته کشوری افزود: می توانم بگویم که شعر هیچ شاعری از دیدگاه صورت بندی خوشنویسی به اندازه اشعار حافظ برای نگاشته شدن به خط نستعلیق زیبایی نمی آفریند. انگار حافظ اشعار خود را برای کتابت به خط نستعلیق سروده است.
وی بیان کرد: در همه دوره های خوشنویسی، اشعار حافظ بیش از سایر سروده ها مورد استفاده خوشنویسان بوده است و از این رو می توان گفت خوشنویس در شعر حافظ بسیار قوی است. این نکته نیز مهم است که صرف معنا و پیام نیست که به خوشنویس انگیزه می دهد تا شعری را بنویسد بلکه صورت شعر مؤثرترین عامل در انگیزه خوشنویس می باشد. و از این روست که خودبخود دوست داریم تا واژه ها، کلمات و شعرهای حافظ را خوشنویسی کنیم.
این هنرمند برجسته کشور تصریح نمود: طراحی و معماری در شعر حافظ همچون بالهای یک پرنده در صورت شعر حافظ به چشم می آید. بازی با دوایر و کشیده ها فرم را در خوشنویسی شعر حافظ به نهایت زیبایی می رساند. بهره گرفتن از دایره، کشیده، تناسب و ... در نگارش واژگان، بزرگترین حرفه و هنر ماست که با آن می توانیم پیام و معنای شعر را بیان کنیم.
وی گفت: موسیقی، بعدی است که هنرمند باید در آثارش ایجاد کند. موسیقی در واقع صدای برخاسته از هنری است که ایجاد می گردد. صدا و رنگ اثر هنری است که باعث می شود تماشاگر با اثر هنری ارتباط برقرار کند و آن را بفهمد. یک اثر هنری باید پیام معنایی خود را بازگو کند و از این روست که گاه به صورت ساده شعری را که به نگارش در آورده ام می نویسم.
این خوشنویس برجسته کشوری ادامه داد: برخی واژه ها و حروف همچون «ج»، «ن»، «ع» و ... به خودی خود انگیزه و هوس نوشتن را در خوشنویس ایجاد می کنند. این حروف در شعر یا هر قطعه دیگری که نوشته می شود ایجاد زیبایی می نمایند؛ اشعار حافظ نیز پر از این واژگان و حروف است. واژگان اُ و سپس آ و ای در موسیقی ایجاد زیبایی می نمایند در حالی که واژگان «ج»، «ن»، «ع» و ... خواننده را دچار مشکل می کنند.
وی تأکید کرد: هنرمند باید با گرافیک، موسیقی و هنرهای دیگر نیز آشنا باشد تا حس تقارن، تناسب، زیباشناسی و ... را بتواند درک کند.
فلاح، آواز ایرانی را طراحی شده برای اشعار عاشقانه دانست و نه فسلفه و حکمت و عرفان و افزود: تحریر و چهچه ها برای منظور و مفهوم شاد استفاده می شوند. این نکته را نیز باید اضافه کرد که اشعار عاشقانه حافظ برای آواز بی داد می کند.
وی با بیان این که شعر ما موسیقی جلوتر است، اضافه کرد: موسیقی ما نتوانسته است از نظر قالب به پای شعر برسد.
در پایان کتاب این حافظ نویس برتر کشوری رونمایی شد و همچنین از وی با لوح و هدایایی فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94