کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
سالن غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس میزبان هنرمندان خوشنویس و دوستدارن این دو هنر بود.

انتشار: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس -

این همایش با حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بهروز مرامی، معاون هنری و سینمایی این اداره کل و استاد مهدی فلاح خوشنویس و هنرپژوه موسیقی و خوشنویسی به همت انجمن خوشنویسان استان فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مجید چیزفهم دانشمندیان، رئیس انجمن خوشنویسان استان فارس در ابتدای این همایش گفت: نمایشگاه خوشنویسی با موضوع اشعار حافظ که در سالن نمایشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز در حال برگزاری می باشد و تا ۲۴ مهر ماه ادامه داد، شامل ۱۱۵ اثر از ۳۹ هنرمند خوشنویس شیراز و شهرستان های دیگر است که به مناسبت هفته فرهنگی حافظ برپا شده است. لازم به ذکر است که آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه گزینش شده و از نظر کیفی در سطح عالی هستند.

استاد مهدی فلاح که به عنوان سخنران مدعو و اصلی این همایش، از دو زاویه فنی هنرهای خوشنویسی و موسیقی به بررسی اشعار حافظ پرداخت.

مهدی فلاح گفت: با توجه به دانش و تجربه هایی که داشته ام دیدگاه های خود را به صورت بندی اشعار حافظ با زاویه هنری خوشنویسی و موسیقی بررسی کنم.

فلاح ادامه داد: شعر ابزار اصلی برای آواز و خوشنویسی هستند.

این خوشنویس برجسته کشوری افزود: می توانم بگویم که شعر هیچ شاعری از دیدگاه صورت بندی خوشنویسی به اندازه اشعار حافظ برای نگاشته شدن به خط نستعلیق زیبایی نمی آفریند. انگار حافظ اشعار خود را برای کتابت به خط نستعلیق سروده است.

وی بیان کرد: در همه دوره های خوشنویسی، اشعار حافظ بیش از سایر سروده ها مورد استفاده خوشنویسان بوده است و از این رو می توان گفت خوشنویس در شعر حافظ بسیار قوی است. این نکته نیز مهم است که صرف معنا و پیام نیست که به خوشنویس انگیزه می دهد تا شعری را بنویسد بلکه صورت شعر مؤثرترین عامل در انگیزه خوشنویس می باشد. و از این روست که خودبخود دوست داریم تا واژه ها، کلمات و شعرهای حافظ را خوشنویسی کنیم.

این هنرمند برجسته کشور تصریح نمود: طراحی و معماری در شعر حافظ همچون بالهای یک پرنده در صورت شعر حافظ به چشم می آید. بازی با دوایر و کشیده ها فرم را در خوشنویسی شعر حافظ به نهایت زیبایی می رساند. بهره گرفتن از دایره، کشیده، تناسب و ... در نگارش واژگان، بزرگترین حرفه و هنر ماست که با آن می توانیم پیام و معنای شعر را بیان کنیم.

وی گفت: موسیقی، بعدی است که هنرمند باید در آثارش ایجاد کند. موسیقی در واقع صدای برخاسته از هنری است که ایجاد می گردد. صدا و رنگ اثر هنری است که باعث می شود تماشاگر با اثر هنری ارتباط برقرار کند و آن را بفهمد. یک اثر هنری باید پیام معنایی خود را بازگو کند و از این روست که گاه به صورت ساده شعری را که به نگارش در آورده ام می نویسم.

این خوشنویس برجسته کشوری ادامه داد: برخی واژه ها و حروف همچون «ج»، «ن»، «ع» و ... به خودی خود انگیزه و هوس نوشتن را در خوشنویس ایجاد می کنند. این حروف در شعر یا هر قطعه دیگری که نوشته می شود ایجاد زیبایی می نمایند؛ اشعار حافظ نیز پر از این واژگان و حروف است. واژگان اُ و سپس آ و ای در موسیقی ایجاد زیبایی می نمایند در حالی که واژگان «ج»، «ن»، «ع» و ... خواننده را دچار مشکل می کنند.

وی تأکید کرد: هنرمند باید با گرافیک، موسیقی و هنرهای دیگر نیز آشنا باشد تا حس تقارن، تناسب، زیباشناسی و ... را بتواند درک کند.

فلاح، آواز ایرانی را طراحی شده برای اشعار عاشقانه دانست و نه فسلفه و حکمت و عرفان و افزود: تحریر و چهچه ها برای منظور و مفهوم شاد استفاده می شوند. این نکته را نیز باید اضافه کرد که اشعار عاشقانه حافظ برای آواز بی داد می کند.

وی با بیان این که شعر ما موسیقی جلوتر است، اضافه کرد: موسیقی ما نتوانسته است از نظر قالب به پای شعر برسد.

در پایان کتاب این حافظ نویس برتر کشوری رونمایی شد و همچنین از وی با لوح و هدایایی فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG