نمایشنامه نویس دفاع مقدس: سینما، تئاتر و تلویزیون دفاع مقدس را درست
عارف، نویسنده نمایشنامه شببوهای هویزه افزود: این نمایشنامه یک منظر طبیعتگرایانه و جدید در ادبیات دفاع مقدس است/
باید با زبان نمایش به دنیا بفهمانیم که چگونه در دفاع مقدس پیروز شدیم
انتشار: هفته نامه شهرسبز شماره 274 مورخ 20 خرداد 93 - خبرگزاری نسیم -
گفتگو با محمد عارف نویسنده وکارگردان دفاع مقدس
نویسنده نمایشنامه " شببوهای هویزه" :
سینما، تئاتر و تلویزیون ما عاشقانه های دفاع مقدس را به درستی نشان نداده است
نویسنده نمایشنامه شببوهای هویزه گفت : سینما، تئاتر و تلویزیون ما فرهنگ دفاع مقدس را به درستی نشان نداده است
دکتر محمد عارف در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس در شیراز گفت : در جنگ نحمیلی یک جهانی یک طرف ایستاد و ما یک طرف. بنابراین ما باید با زبان هنرهای نمایشی مان که در جهان هم سر آمد است به دنیا بفهمانیم که چگونه و با چه ابزار غیر مادی مقاومت کردیم که پیروز شدیم.
وی نمایشنامه شببوهای هویزه را یک منظر طبیعت گرایانه و جدید در ادبیات دفاع مقدس خواند و اظهار کرد: این نمایشنامه از یک ساختار خوب نمایشی برخودار است و کوشش کردهام به گونه ای آن را پرداخت کنم که حتی غربیها هم اگر آن را ببینند، مفاهیم عمیق انسانی و فرهنگ پنهان ایرانی نهفته در آن را بفهمند.
نویسنده نمایشنامه شببوهای هویزه ادامه داد : در این نمایشنامه، انتظاری که ایرانیها برای فردا دارند، بیان شده است و امیدهایی که وجود دارد. اینکه جنگ و ناملایمات جاری آنها را از پا نینداخته و همچنان به سوی عشق و امید در حرکتند.
عارف افزود : در این تئاتر یک کانون خانوادگی کوچک سه نفره به نام جمشید و زهره و سهیل به نمایش در میآید که میتوان آن را به ایران بزرگ تعمیم داد و گفت که خانواده در ایران، چه زن و چه مرد، به سوی فردایی بهتر در حرکتند؛ هرچند مرتب هم در حال آسیب دیدن از خارج هستند.
وی با بیان اینکه این نمایشنامه ساختارمندترین نمایشنامهای است که تاکنون نوشتهام ، گفت : من این نمایشنامه را به شکل تمثیلی، نمادین و نشانه ای نوشته ام و به گمان خودم از هیجده نمایشنامه ای که تاکنون نوشته ام مستحکمتر و نمایشی تر و مستدل تر است. بنابراین آن را با عشق تمام تقدیم میکنم به آدمهای دوران دفاع مقدس(رزمندگان و خانواده هایشان و مردم جنگ زده ی جنوب و غرب ایران) که همه چیز خود را برای من ایرانی فدا کردند. آنها همیشه در ذهن من و در کنار من هستند.
عارف اضافه کرد : نخلها، قوها، رودخانهها و زمینی که در شب بوهای هویزه هست، تفاوت دفاع مقدس و جنگ را نشان میدهد و ما به خوبی میبینیم که نمی توان هر ثانیه از فضای عطرانگیز دفاع مقدس را با یک جهانی از جنگ عوض کرد. کانون سه نفره جمشید و زهره و سهیل هر شب تا صبح به عشق فردای بهتر به بررسی هر روز خود می پردازند و هر روز تازه تر می شوند. این نمایشنامهنویس گفت : سعی کردهام نمایشنامه از ساختار نمایشی خوبی برخودار باشد و شعاری نباشد و غلو نشود؛ چرا که در حقیقت دفاع ما در تراژدی جنگ آسان نبود و ما همیشه پیروز نبودیم.
عارف افزود : واقعیت این است که ما به لحاظ جنگی و تاک تیک های جنگی جهان شکست خوردیم، اما آدم هایمان و فرهنگمان شکست نخوردند. یک جهانی یک طرف ایستاد و ما یک طرف. پس ما باید به دنیا بفهمانیم که دفاع مقدس موجب پیروزی ما شد نه جنگ! و این طرز تلقی در آثار به نمایش درآمده ی ما کمتر گنجانده شده است.
وی ضمن انتقاد از اغلب فیلمها و نمایشهای ژانر دفاع مقدس که همیشه پیروزی ایران و ضعف عراق را نشان میدهد، اظهار داشت: در اواخر جنگ و در مرحله ی دوم عملیات کربلای 5 بود که باعث شد کمر صدام بشکند وگرنه ما از نظر تاکتیکی پیروز نبودیم، ما از لحاظ دیگر جوانب انسانی، روانی و اعتقادی پیروز بودیم.
این نویسنده بیان کرد : ما باید آنچه که در سر و سینه رزمندگان بود را بیرون بیاوریم و ببینیم چه عواملی باعث شد که ما در دفاع مقدس، پیروز جهانی شویم؛ در حالیکه از لحاظ تاکتیکی پیروز میدان نبودیم.
عارف اظهار کرد : ما در خیلی از عملیاتها هم شکست خوردیم، منتها رزمندگان ما آدمهای عجیبی بودند. آنها به جرأت میدانستند که دارند شکست میخورند، اما برای دفاع از ناموس و وطن و عشقی وافر که درونشان جا خوش کرده بود، میجنگیدند. عاشقانه های آنان از دید جهانیان پنهان مانده است. دلایل عشق بازی آنان بطور علمی و آکادمیک بیان و تحلیل و تفسیر نشده است. ما باید ذهن و روح و جسم و نگاه ژرف آنها را واکاوی کنیم و پس از آن به نگارش متون نمایشی هنری بپردازیم. در این نمایشنامه هم واکاوی دو آدم در بیرون جنگ را نشان میدهم که زندگی میکنند و چقدر خوب دفاع مقدس را میشناسانند.
وی گفت : ما جنگ را نخواستیم، به ما تحمیل شد؛ پس باید دفاع میکردیم. از چه تاکتیکی استفاده میکردیم که غیر از ابزار باشد؟ این نمایشنامه میرساند که ما با ابزار و ادوات نظامی پیروز نشدیم؛ چرا که در آغاز جنگ یک مشت سلاح و ادوات قدیمی و محدود داشتیم. در حالیکه ارتش عراق قوی بود. تاکتیک و استراتژی مدونی داشت، امکانات جهانی هم داشت، نیروی هوایی و زمینی آن کم نظیر بود. یک جهانی پشت عراق بود با تمام امکانات.
این نویسنده دفاع مقدس افزود : اگر بتوانیم بدون هیچ شعار و غلوی، فرهنگ پنهان درونی و برونی سینه های رزمندگان و اسرا و خانواده های آنان و مردم جنگ زده ی جنوب و غرب ایران را به درستی مطالعه و دراماتیزه کنیم در راستای جذب مخاطب خود که مردم ایران و جهان هستند موفق عمل کرده ایم. در واقع همه مردم و هنرمندان جهان گمان می کنند که رزمندگان ایران با ارتش عراق دارای یک متد جنگی و ملی یکسان، مانند سایر ارتشیان جهان بوده اند و با هم درگیر شده اند. در حالیکه ساختار جنگ و فرهنگ دفاع مقدس دو مقوله جدا از هم و اساسا ضد همند. من معتقدم که پژوهشهای لازم در زمینه دفاع مقدس و فرهنگ شهدا و اسرا به نسبت یک میلیون شهید و جانباز و اسیر و آسیب دیدگان دفاع مقدس صورت نگرفته است. بنابراین دستهای نویسندگان این حوزه کاملا خالی است. مخاطب هنری ما در دنیا به اینها نیاز دارد. به مطالعات ژرفانگرانه ای در زمینه ی انسان شناسی دفاع مقدس نیاز دارد. نه شعار و غلو و درشت نمایی های بی اثر!
لازم به ذکر است محمد عارف، پژوهشگر و نویسنده، دارای دکترای تخصصی انسانشناسی هنر است. وی در سال 1391 به عنوان پژوهشگر برتر رشته هنر و معماری در سطح کل دانشگاههای ایران شناخته شد. «کمیجان»، «باران و بوران»، «شب واقعه»، «پشت درهای خاکی»، «شور شیرین»، «خاک خندهریز»، «جزیره» و «درخت گیان» برخی آثارش محسوب میشوند و کتاب «باران و بوران» این نویسنده که در بر دارنده 25 نمایشنامه کوتاه و مستند است، در هفته پژوهش سال 1392 رتبه برتر را در دانشگاههای استان مرکزی از آن خود کرد. او اکنون نمایشنامه «شببوهای هویزه» را برای انتشار آماده کرده است.

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
چنارفاریاب
سیب بود و آب بود و مهربانی
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد