کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

عارف، نویسنده نمایشنامه شب­‌بوهای هویزه افزود: این نمایشنامه یک منظر طبیعت‌گرایانه و جدید در ادبیات دفاع مقدس است/

باید با زبان نمایش‌ به دنیا بفهمانیم که چگونه در دفاع مقدس پیروز شدیم 

انتشار: هفته نامه شهرسبز شماره 274 مورخ 20 خرداد 93 - خبرگزاری نسیم -

گفتگو با محمد عارف نویسنده وکارگردان دفاع مقدس

نویسنده نمایشنامه " شب­بوهای هویزه" :

سینما، تئاتر و تلویزیون ما عاشقانه های دفاع مقدس را به درستی نشان نداده است

نویسنده نمایشنامه شب­بوهای هویزه گفت : سینما، تئاتر و تلویزیون ما فرهنگ دفاع مقدس را به درستی نشان نداده است

دکتر محمد عارف در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس در شیراز گفت : در جنگ نحمیلی یک جهانی یک طرف ایستاد و ما یک طرف. بنابراین ما باید با زبان هنرهای نمایشی مان که در جهان هم سر آمد است به دنیا بفهمانیم که چگونه و با چه ابزار غیر مادی مقاومت کردیم که پیروز شدیم.

وی نمایشنامه شب­بوهای هویزه را یک منظر طبیعت گرایانه و جدید در ادبیات دفاع مقدس خواند و اظهار کرد: این نمایشنامه از یک ساختار خوب نمایشی برخودار است و کوشش کرده­ام به گونه ای آن را پرداخت کنم که حتی غربی­ها هم اگر آن را ببینند، مفاهیم عمیق انسانی و فرهنگ پنهان ایرانی نهفته در آن را بفهمند.

نویسنده نمایشنامه شب­بوهای هویزه ادامه داد : در این نمایشنامه، انتظاری که ایرانی­ها برای فردا دارند، بیان شده است و امیدهایی که وجود دارد. اینکه جنگ و ناملایمات جاری آن­ها را از پا نینداخته و هم­چنان به سوی عشق و امید در حرکتند.

عارف افزود : در این تئاتر یک کانون خانوادگی کوچک سه نفره به نام جمشید و زهره و سهیل به نمایش در می­آید که می­توان آن را به ایران بزرگ تعمیم داد و گفت که خانواده در ایران، چه زن و چه مرد، به سوی فردایی بهتر در حرکتند؛ هرچند مرتب هم در حال آسیب دیدن از خارج هستند.

وی با بیان اینکه این نمایشنامه ساختارمندترین نمایشنامه­ای است که تاکنون نوشته­ام ، گفت : من این نمایشنامه را به شکل تمثیلی، نمادین و نشانه ای نوشته ام و به گمان خودم از هیجده نمایشنامه ای که تاکنون نوشته ام مستحکمتر و نمایشی تر و مستدل تر است. بنابراین آن را با عشق تمام تقدیم می­کنم به آدم­های دوران دفاع مقدس(رزمندگان و خانواده هایشان و مردم جنگ زده ی جنوب و غرب ایران) که همه چیز خود را برای من ایرانی فدا کردند. آن­ها همیشه در ذهن من و در کنار من هستند.

عارف اضافه کرد : نخل­ها، قوها، رودخانه­ها و زمینی  که در شب بوهای هویزه هست، تفاوت دفاع مقدس و جنگ را نشان می­دهد و ما به خوبی می­بینیم که نمی توان هر ثانیه از فضای عطرانگیز دفاع مقدس را  با یک جهانی از جنگ عوض کرد. کانون سه نفره جمشید و زهره و سهیل هر شب تا صبح به عشق فردای بهتر به بررسی هر روز خود می پردازند و هر روز تازه تر می شوند.  این نمایشنامه­نویس گفت : سعی کرده­ام نمایشنامه از ساختار نمایشی خوبی برخودار باشد و شعاری نباشد و غلو نشود؛ چرا که در حقیقت دفاع ما در تراژدی جنگ آسان نبود و ما همیشه پیروز نبودیم.

عارف افزود : واقعیت این است که ما به لحاظ  جنگی و تاک تیک های جنگی جهان شکست خوردیم، اما آدم هایمان و فرهنگمان شکست نخوردند. یک جهانی یک طرف ایستاد و ما یک طرف. پس ما باید به دنیا بفهمانیم که دفاع مقدس موجب پیروزی ما شد نه جنگ! و این طرز تلقی در آثار به نمایش درآمده ی ما کمتر گنجانده شده است.

وی ضمن انتقاد از اغلب فیلم­ها و نمایشهای ژانر دفاع مقدس که همیشه پیروزی ایران و ضعف عراق را نشان می­دهد، اظهار داشت: در اواخر جنگ و در مرحله ی دوم عملیات کربلای 5  بود که باعث شد کمر صدام بشکند وگرنه ما از نظر تاکتیکی پیروز نبودیم، ما از لحاظ دیگر جوانب انسانی، روانی و اعتقادی پیروز بودیم.

این نویسنده بیان کرد : ما باید آنچه که در سر و سینه رزمندگان بود را بیرون بیاوریم و ببینیم چه عواملی باعث شد که ما در دفاع مقدس، پیروز جهانی شویم؛ در حالی­که از لحاظ تاکتیکی پیروز میدان نبودیم.

عارف اظهار کرد : ما در خیلی از عملیات­ها هم شکست خوردیم، منتها رزمندگان ما آدم­های عجیبی بودند. آنها به جرأت می­دانستند که دارند شکست می­خورند، اما برای دفاع از ناموس و وطن و عشقی وافر که درونشان جا خوش کرده بود، می­جنگیدند. عاشقانه های آنان از دید جهانیان پنهان مانده است. دلایل عشق بازی آنان بطور علمی و آکادمیک بیان و تحلیل و تفسیر نشده است. ما باید ذهن و روح و جسم و نگاه ژرف آن­ها را واکاوی کنیم و پس از آن به نگارش متون نمایشی هنری بپردازیم. در این نمایشنامه هم واکاوی دو آدم در بیرون جنگ را نشان می­دهم که زندگی می­کنند و چقدر خوب دفاع مقدس را می­شناسانند.

وی گفت : ما جنگ را نخواستیم، به ما تحمیل شد؛ پس باید دفاع می­کردیم. از چه تاکتیکی استفاده می­کردیم که غیر از ابزار باشد؟ این نمایشنامه می­رساند که ما با ابزار و ادوات نظامی پیروز نشدیم؛ چرا که در آغاز جنگ یک مشت سلاح و ادوات قدیمی و محدود داشتیم. در حالی­که ارتش عراق قوی بود. تاکتیک و استراتژی مدونی داشت، امکانات جهانی هم داشت، نیروی هوایی و زمینی آن کم نظیر بود. یک جهانی پشت عراق بود با تمام امکانات.

این نویسنده دفاع مقدس افزود : اگر بتوانیم بدون هیچ شعار و غلوی، فرهنگ پنهان درونی و برونی سینه های رزمندگان و اسرا و خانواده های آنان و مردم جنگ زده ی جنوب و غرب ایران را به درستی مطالعه و دراماتیزه کنیم در راستای جذب مخاطب خود که مردم ایران و جهان هستند موفق عمل کرده ایم. در واقع همه مردم و هنرمندان جهان گمان می کنند که رزمندگان ایران با ارتش عراق دارای یک متد جنگی و ملی یکسان، مانند سایر ارتشیان جهان بوده اند و با هم درگیر شده اند. در حالیکه ساختار جنگ و فرهنگ دفاع مقدس دو مقوله جدا از هم و اساسا ضد همند. من معتقدم که پژوهشهای لازم در زمینه دفاع مقدس و فرهنگ شهدا و اسرا به نسبت یک میلیون شهید و جانباز و اسیر و آسیب دیدگان دفاع مقدس صورت نگرفته است. بنابراین دستهای نویسندگان این حوزه کاملا خالی است. مخاطب هنری ما در دنیا به این­ها نیاز دارد. به مطالعات ژرفانگرانه ای در زمینه ی انسان شناسی دفاع مقدس نیاز دارد. نه شعار و غلو و درشت نمایی های بی اثر!

لازم به ذکر است محمد عارف، پژوهشگر و نویسنده، دارای دکترای تخصصی انسان‌شناسی هنر است. وی در سال‌ 1391 به عنوان پژوهشگر برتر رشته هنر و معماری در سطح کل دانشگاههای ایران شناخته شد. «کمیجان»، «باران و بوران»، «شب واقعه»، «پشت در‌های خاکی»، «شور شیرین»، «خاک خنده‌ریز»، «جزیره»  و «درخت گیان» برخی آثارش محسوب می‌شوند و کتاب «باران و بوران» این نویسنده که در بر دارنده 25 نمایشنامه کوتاه و مستند است، در هفته پژوهش سال 1392 رتبه برتر را در دانشگاه‌های استان مرکزی از آن خود کرد. او اکنون نمایشنامه «شب‌بو‌های هویزه» را برای انتشار آماده کرده است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۲۰
محمدمهدی اسدزاده

تاریخ

شهادت

فرهنگی

کازرون

گفتگو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG