کارگاه نمایشنامهنویسی رضا گشتاسب
کارگاههای نمایشنامهنویسی رضا گشتاسب که به عنوان کارگاههای جنبی جشنواره تئاتر فارس برای نخستین بار به صورت حضوری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و به صورت مجازی برای گروههای نمایش استان فارس از سهشنبه 8 مهر ماه آغاز شده بود تا روز جمعه 11 مهر ماه ادامه خواهد داشت.
انتشار: پیامخبر(عکس) - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس (خبر) - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس (عکس) - روزنامه افسانه شماره 4262 مورخ 13 مهر 1399 صفحه 9 - روزنامه عصرمردم شماره 7023 مورخ 13 مهر 1399 صفحه 12 - مهر - راستینآنلاین - شبستان - پیامخبر(خبر) -فارسآنلاین - ایرانتئاتر - تئاترفارس -
انجمن هنرهای نمایشی فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همراهی شهرداری شیراز در راستای توانمندسازی بیش از پیش نمایشنامهنویسان فارسی، در حاشیه جشنواره نمایشنامهنویسی فارس، کارگاههای نمایشنامهنویسی را برگزار نمود.
این کارگاهها در دوره 4 روزه با تدریس رضا گشتاسب در روزهای 8 تا 11 مهرماه جاری و پیام لاریان در روزهای 22 تا 25 مهرماه جاری برگزار میگردد.
رضا گشتاسب که تدریس دوره نخست را با عنوان "نمایشنامهنویسی، قدم زدن در دنیای ناشناختهها، روایتشناسی و شناخت مواد" بر دوش داشت، در این دوره 4 روزه به بیان شیوههای داستانسازی پرداخت.
گشتاسب، تم، موضوع، پلات، متن و پایان را بخشهای داستان دانست و گفت: گمان نکنید که یک سری قواعد مقدس و جزمی وجود دارند که نمیتوان از آن عبور کرد؛ اینگونه نیست و باید تجربه شخصی خود را با توجه به دانستههایی که دارید به کار ببندید.
وی مخاطابان نمایشنامه را سه دسته عامه مردم، روشنفکران و خویشتنی دانست که گاه با سلقیههای دیگر همخوانی دارد و گاه ندارد و بیان داشت: هر سه مخاطب ارزش ویژه خود را دارند و نباید تنها از یک زاویه و برای یک دسته به آفرینش اثر دست زد؛ بلکه دسته اول تضمین درآمدزایی، دسته دوم تضمن قالب و دسته سوم آفرینش هنری را به دنبال خواهد داشت.
این نمایشنامهنویس با بیان این که دو دسته مخاطب داریم که یکی میخواهد از ظاهر داستان به پایان آن پی ببرد و دسته دیگر کنجکاوانه در پی کشف نیت نویسنده و کارگردان است، دراماتورژی را حلقه رابط بین مبدأ و مقصد دانست و افزود: درام بر پایه وحدت و یکپارچگی همه عناصر از آغاز تا پایان شکل میگیرد که همه عناصر و رویدادهای آن بهم مربوط هستند و چیزی اضافی در آن دیده نمیشود؛ بلکه همه با هم و در ارتباط علّی و معلولی با یکدیگر داستان را روایت میکنند.
این هنرمند هنرهای نمایشی نویسنده را کسی دانست که باید مطالعات بسیار داشته باشد تا بتواند نوشتاری پرمایه بیافریند و خاطرنشان کرد: در سینما این کارگردان است که زاویه دید را مشخص میکند اما در نمایش این مخاطب است که در زاویه دیدگاهی خود مینشیند پس در هنگام نوشتن نمایشنامه بایستی دقت بیشتری داشته باشیم تا تماشاچی بتواند رویداد اصلی خود را بدرستی گزینش کند و این چیزی مگر تجربه نیست.
گشتاسب تفاوت نمایشنامهنویسی کهن و نوین را در جابجایی پلات با بازیگر دانست و گفت: برای رسیدن به داستان باید وضعیت اولیه را از تعادل خارج کنیم تا به وضعیت ثانویه و با بهمریختگی و عدم تعادل در هر وضعیت، وضعیت دیگری را آفرید. ریتم داستان هم باید مناسب باشد. اگر ریتم کند را به کار میبریم برای آن است که مخاطب را به دقت بیشتر وادار کنیم و اگر ریتم تند باشد، مخاطب تنها به عبور موقعیت خواهد پرداخت.
وی معتقد است که اگر جامعهای داستان خوب نداشته باشد، نشان دهنده این است که آن جامعه رو به اضمحلال میرود و نویسندگان را به خوب شنیدن، خوب دیدن و خوب خواندن دعوت کرد افزود: تیپشناسی افراد و گونههای روایتشناسی ما را در نوشتن یک داستان و نمایشنامه خوب، کمک بسیاری خواهد کرد.
در پایان این دوره که روز جمعه یازدهم مهرماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، از رضا گشتاسب تقدیر گردید.
گفتنی است پیام لاریان دومین مدرس این کارگاه، از روز 22 تا 25 مهرماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با عنوان "تنهایی پر هیاهو، آموزش گام به گام نمایشنامهنویسی" به تدریس برای نمایشنامهنویسان گروههای نمایشی فارس خواهد پرداخت.
گزارش تصویری کارگاه نمایشنامهنویسی

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
چنارفاریاب
سیب بود و آب بود و مهربانی
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد































































