دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
استان فارس با توجه به پیشینه و گذشته خود که سرشار از بزرگان فرهنگ، ادب و هنر است، در جهان شناخته شده است؛ چه این آیین باشد و چه نباشد. اما بر ماست که هر چند این استان سرآمد است، آیینی در خور شأن و جایگاه بزرگان آن داشته باشیم که جایگاهی ویژه در جهان داشته باشد.

آیین پایانی نخستین دوره جایزه کتاب سال استان فارس با حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و برگزیدگان این آیین در سالن مهر تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در سالی که شیراز پایتخت کتاب ایران شده است، برگزار شد.

صابر سهرابی در این آیین گفت: "هرچند به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا این آیین با حضور تنها برخی از برگزیدگان برگزار شد، اما امید داریم که در دوره‌های بعد بتوانیم این آیین را با حضور فرهنگ‌وران، فرهیختگان، فرهنگ‌دوستان، هنرمندان و علاقمندان بیشتری برگزار کنیم.

یکی از دغدغه‌ها بنده از آغاز، این بود که بتوانیم بستری را بسازیم که در آن از صاحبان قلم و اندیشه این استان زرخیز فرهنگ‌پرور و اندیشه‌ساز تجلیل و بزرگان فرهنگ، ادب و هنر را درخشان‌تر از پیش به مردم بشناسانیم. از این رو ایده جایزه کتاب سال را برای نخستین بیان کردیم تا استان فارس، نخستین استانی باشد که این آیین را به صورت مستقل برگزار کند.

استان فارس با توجه به پیشینه و گذشته خود که سرشار از بزرگان فرهنگ، ادب و هنر است، در جهان شناخته شده است؛ چه این آیین باشد و چه نباشد. اما بر ماست که هر چند این استان سرآمد است، آیینی در خور شأن و جایگاه بزرگان آن داشته باشیم که جایگاهی ویژه در جهان داشته باشد.

چرایی کم و کاستی‌ها در این آیین را باید در گام نخست ما دانست که امید داریم تا با راهنمایی بزرگان و اندیشمندان، پله‌های پیش رو را با گام‌هایی استوار و با کم و کاستی‌های کمتری برگزار کنیم.

کتاب و کتابت، پیشینه‌ای به بلندای حضور بشر اندیشمند دارد که داشته‌های خود را برای آیندگان برجای گذاشته است، و تاریخ مردم ما در ایران بزرگ، از این نوع کتابت که سرشار از علم و اندیشه پر است؛ فارس و شیراز همچنین سرشارتر از داشته‌های ایران بزرگ، سالها بود که بر مدار کتاب فارس، خواستگاه‌های علمی و ادبی سربرآورده بودند و نشانه‌ی افتخار این سرزمین بوده، هستند و خواهند بود. ایده‌های گوناگون برگزار می‌شد و جای خالی جریان‌سازی‌های کتاب و نشر در استان، نمود داشت. با آن همه داشته‌های معنوی در این زمینه، بر آن شدیم تا ایده‌ای بومی‌سازی شده را برای نخستین بار به برگزار کنیم و بدان بپردازیم.

جایزه کتاب سال فارس برای نخستین بار، فرهنگی دیگرگونه برای‌مان رقم خواهد زد؛ امروز که داشته‌های کتاب و کتابت را با یکدیگر بهانه کرده‌ایم تا محفلی از گنجینه‌های علوم مختلف را گرد هم آوریم، بر خود می‌بالیم که فارس و شیراز هنوز بر تارک بلند خود جریانی بزرگ و اندیشمندانه را برای مردمان خود از اندیشه ساخته است و این حرکت از سرچشمه‌های زلال دانایی شما عزیزان سرچشمه می‌گیرد.

این چراغ راه خلوتیان است که به نور حضور از گذشته‌ای دور در فارس درخشش داشته و تا به امروز همچنان راه را روشن نگاه داشته و جلوه‌گری خواهد کرد، در سایه‌سار نسیم علم و ادب فارس و شهر شیراز.

خرسند و سرفراز هستم که به شما دانایان تبریک و شادباش عرض کنم و برخود ببالیم که توانسته‌ایم محفلی بیاراییم تا در شیراز پایتخت کتاب ایران همه‌ی عزیزان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را به جشن کتاب و قلم دعوت کرده و چراغانی کنیم به تجلی هر کدام از شما مسیر دانسته‌های نسل آینده را ...

بهروزی و سربلندی همه شما عزیزان را از خداوند آرزومندم و امید آن دارم که این سرچشمه جوشان علم تا همیشه جاری و سبز ماناد."

در این آیین همچنین از سامانه قاصدک که برای آسان‌سازی خرید و فروش و آشنایی با کتاب‌ راه‌اندازی شده است، رونمایی شد.

داریوش نویدگویی در این باره گفت: "سامانه قاصدک، کاری نوین در زمینه خدمت‌دهی به کتاب و کتابخوانی است. امروزه مردم ما روزگاری را سپری می‌کنند که کتابخوانی روز به روز وضعیتی نامناسب‌تر پیدا می‌کند؛ وضعیتی که سرچشمه گرفته از دلایل بسیاری است و این روند به بسته شدن برخی از انتشارات‌های توانمند نیز شده‌اند. این وضعیت با گسترش بیماری کرونا، رو به وخامت بیشتری نهاده است. اکنون با رشد و پشتیبانی از این سامانه می‌توان بسیاری مشکلات کتابخوانی را برطرف نمود. این که شیراز به جایگاه پایتختی کتاب ایران رسیده است تنها به تلاش یک نهاد نیست بلکه پیشینه شیراز از یک سو و همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و نهادها از سوی دیگر این جایگاه را به شیراز داد که حق شیراز بوده و هست و باید بماند.

محمدرضا نیازمند، مجری ایده قاصدک نیز گفت: در این اپلکشین به دنبال آن بودیم تا بهانه‌ها را از کتاب نخواندن بگیریم. از این رو تلاش کردیم تا با شناسایی بهانه‌های گوناگونی که مردم داشتند، برنامه‌ای را برای آنان داشته باشیم که هر چه آسان‌تر بتوانند به کتاب‌های مورد نیاز خود، دسترسی پیدا کنند. این اپلیکشین در سه بخش کاربری مردمی، انتشارات و نویسندگان طراحی و راه‌اندازی شده است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG