۰۳ بهمن ۹۸ ، ۰۸:۱۰
نگاهی به نمایش «گاوچرانهای مفرغی»
نمایش در دیدگاه کلی بیانگر آن است که جامعه تشنه، به هر چیزی چنگ خواهد زد؛ اما هر چیزی ولو بسیار شبیه و چشمگیر، نمیتواند تشنگی را برطرف نماید بلکه تنها دست یافتن به مقصود اصلی است که میتواند رفع نیاز کند.
انتشار: پیامخبر - تئاترفارس - روزنامه شیرازنوین شماره 909 مورخ 6 بهمن 1398 صفحه 5 - روزنامه افسانه شماره 4072 مورخ 6 بهمن 1398 صفحه 9 -
نوید جعفری، این هنرمند هنرهای نمایشی شیراز، پس از مدتها دوباره نمایشی را به روی صحنه آورد. نمایشی که نخستین ویژگی آن، بهره گرفتن از جوانانی پرانگیزه و تازه پرورشیافته دست خود او هستند.
نمایش گاوچرانهای مفرغی از ۲۲ دی تا ۴ بهمن در تماشاخانه استاد هودی واقع در پارک آزادی ساعت ۱۸:۳۰ میزبان علاقهمندان است.
نویسنده
سعیدرضا خوششانس، متولد آذرماه ۱۳۶۵ در شیراز است. خوششانس از سال ۱۳۸۰ که نوجوانی دبیرستانی بود پا به عرصه هنر و به ویژه نمایش گذاشت و تا کنون نمایشنامههای متفاوتی از وی منتشر شده یا توسط کارگردانها به ویژه کارگردانهای شیرازی به روی صحنه رفته است.
که تیاتر پرهی پروانه پولادی دیگر اثر وی نیز توسط نوید جعفری کارگردانی و موفق به کسب جوایز بسیاری در جشنواره های استانی و ملی گردید.
او که با نمایشنامه «از یونان باستان تا جون آدمیزاد» در سال ۹۲ مورد تقدیر جشنواره نسخه گرفته بود، توانست برای نمایشنامه «گاوچرانهای مفرغی» جایزه نمایشنامهنویسی جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی «مبارک» و جایزه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان ایران موسوم به جایزه «استاد جواد ذوالفقاری» را کسب کند.
او علاوه بر نوشتن نمایشنامه، به نگارش مقاله و ترجمه نمایشنامه نیز اقدام کرد که در این دو زمینه نیز تا کنون توانسته است، در برخی جشنوارهها همچون جشنواره منتقدین جوایزی را کسب نماید.
بنمایه
نمایش گاوچرانهای مفرغی، که پیش از این بصورت عروسکی در شیراز اجرا شده است.
داستان نمایش که در ابتدا شاید خانوادگی یا داستانی بچهگانه در دید تماشاچی بنشیند، اما با گذر از صحنههای کوچک ابتدایی، کمکم عمق خود را به رخ میکشد تا بنمایه اصلی را روشن بیان کند.
پیش از این نیز نقدهای متفاوتی درباره آن نوشته شده است.
نمایش در دیدگاه کلی بیانگر آن است که جامعه تشنه، به هر چیزی چنگ خواهد زد؛ اما هر چیزی ولو بسیار شبیه و چشمگیر، نمیتواند تشنگی را برطرف نماید بلکه تنها دست یافتن به مقصود اصلی است که میتواند رفع نیاز کند.
در برخی از نقدهایی که پیش از این درباره نمایشنامه «گاوچرانهای مفرغی» نگاشته شده است، بنمایه را داستانی سیاسی و ضداستعماری معرفی کردهاند؛ این برداشت، برداشتی جزئی از نمایشنامه است که ریشه در برخی واژگان و جملات آن دارد.
از نگاه نگارنده، با نمایشنامهای اجتماعی روبرو هستیم که سیاست نیز مسئلهای جدا نشدنی از مسایل اجتماعی است. اما آن چه وجه غیرسیاسی آن را پررنگ میکند، برخوردهای عامیانه و مردمی شخصیتها با موضوع و نبود شخصیت یا جایگاهی سیاسی در آن است. شاید تنها نام دو شرکت یا رنگ آنها وجه سیاسی آن را کمی به چشم آورد؛ هرچند باز هم نه شاخصها و نه برخورد اجتماعی نشاندهنده سیاسی بودن یا سیاستزدگی جامعه نیست.
خوششانس شاید میخواهد بگوید تمام جامعه همچون خانوادهای هستند که کنار یکدیگر زندگی میکنند و با هم راه اشتباه یا درست را میروند حتی آن کسانی که رهبریشان را بر دوش دارند. مردمی که از کنار هم بودن میتوانند پدیدآورنده باشند و هیچکس به تنهایی نمیتواند پدیدآورنده باشد. همچنین تا جامعه تشنه نشود، به اندیشه یا جستجوی نمیپردازد تا راههای دیگر را پیدا کند.
این که جامعهای تشنه، جستجوگری میکند و کسی در جایگاه بزرگی، روشنفکری، رهبری یا هر عنوان دیگر نیز در این جامعه وجود دارد که در گوی خویش به عنوان سمبل دانش، ژرفنگری، بینش یا...، مینگرد و با آن راهی را پیش پای مردم مینهد تا گذاری برای آنان باشد. مردمی که به آن چنگ میزنند و میروند، باز تشنه آن چیزی هستند که به گمشدهشان بود. روشنفکر، بزرگتر، مهتر، رهبر، پیشوا و ... هر چیزی که بخواهیم آن را بنامیم چیزی برایشان داشته است که از آن جای دیگر است.
این بار گمشدهشان را پیدا میکنند، اما در جامهای دیگر و بروزتر...
تشنگی، جستجوگری، یکپارچگی مردم، خانوادهپنداری جامعه با همه اختلافات درونیشان در اشتباه و درست گزینش راههای گذر از سختیها، شاید پیامهای بنمایه این نمایش باشد.
پرسش: علت شکلگیری داستان، خود معلولی با علت نامشخص است. چرا؟
نمایش گاوچرانهای مفرغی از ۲۲ دی تا ۴ بهمن در تماشاخانه استاد هودی واقع در پارک آزادی ساعت ۱۸:۳۰ میزبان علاقهمندان است.
نویسنده
سعیدرضا خوششانس، متولد آذرماه ۱۳۶۵ در شیراز است. خوششانس از سال ۱۳۸۰ که نوجوانی دبیرستانی بود پا به عرصه هنر و به ویژه نمایش گذاشت و تا کنون نمایشنامههای متفاوتی از وی منتشر شده یا توسط کارگردانها به ویژه کارگردانهای شیرازی به روی صحنه رفته است.
که تیاتر پرهی پروانه پولادی دیگر اثر وی نیز توسط نوید جعفری کارگردانی و موفق به کسب جوایز بسیاری در جشنواره های استانی و ملی گردید.
او که با نمایشنامه «از یونان باستان تا جون آدمیزاد» در سال ۹۲ مورد تقدیر جشنواره نسخه گرفته بود، توانست برای نمایشنامه «گاوچرانهای مفرغی» جایزه نمایشنامهنویسی جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی «مبارک» و جایزه نمایشنامهنویسی جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان ایران موسوم به جایزه «استاد جواد ذوالفقاری» را کسب کند.
او علاوه بر نوشتن نمایشنامه، به نگارش مقاله و ترجمه نمایشنامه نیز اقدام کرد که در این دو زمینه نیز تا کنون توانسته است، در برخی جشنوارهها همچون جشنواره منتقدین جوایزی را کسب نماید.
بنمایه
نمایش گاوچرانهای مفرغی، که پیش از این بصورت عروسکی در شیراز اجرا شده است.
داستان نمایش که در ابتدا شاید خانوادگی یا داستانی بچهگانه در دید تماشاچی بنشیند، اما با گذر از صحنههای کوچک ابتدایی، کمکم عمق خود را به رخ میکشد تا بنمایه اصلی را روشن بیان کند.
پیش از این نیز نقدهای متفاوتی درباره آن نوشته شده است.
نمایش در دیدگاه کلی بیانگر آن است که جامعه تشنه، به هر چیزی چنگ خواهد زد؛ اما هر چیزی ولو بسیار شبیه و چشمگیر، نمیتواند تشنگی را برطرف نماید بلکه تنها دست یافتن به مقصود اصلی است که میتواند رفع نیاز کند.
در برخی از نقدهایی که پیش از این درباره نمایشنامه «گاوچرانهای مفرغی» نگاشته شده است، بنمایه را داستانی سیاسی و ضداستعماری معرفی کردهاند؛ این برداشت، برداشتی جزئی از نمایشنامه است که ریشه در برخی واژگان و جملات آن دارد.
از نگاه نگارنده، با نمایشنامهای اجتماعی روبرو هستیم که سیاست نیز مسئلهای جدا نشدنی از مسایل اجتماعی است. اما آن چه وجه غیرسیاسی آن را پررنگ میکند، برخوردهای عامیانه و مردمی شخصیتها با موضوع و نبود شخصیت یا جایگاهی سیاسی در آن است. شاید تنها نام دو شرکت یا رنگ آنها وجه سیاسی آن را کمی به چشم آورد؛ هرچند باز هم نه شاخصها و نه برخورد اجتماعی نشاندهنده سیاسی بودن یا سیاستزدگی جامعه نیست.
خوششانس شاید میخواهد بگوید تمام جامعه همچون خانوادهای هستند که کنار یکدیگر زندگی میکنند و با هم راه اشتباه یا درست را میروند حتی آن کسانی که رهبریشان را بر دوش دارند. مردمی که از کنار هم بودن میتوانند پدیدآورنده باشند و هیچکس به تنهایی نمیتواند پدیدآورنده باشد. همچنین تا جامعه تشنه نشود، به اندیشه یا جستجوی نمیپردازد تا راههای دیگر را پیدا کند.
این که جامعهای تشنه، جستجوگری میکند و کسی در جایگاه بزرگی، روشنفکری، رهبری یا هر عنوان دیگر نیز در این جامعه وجود دارد که در گوی خویش به عنوان سمبل دانش، ژرفنگری، بینش یا...، مینگرد و با آن راهی را پیش پای مردم مینهد تا گذاری برای آنان باشد. مردمی که به آن چنگ میزنند و میروند، باز تشنه آن چیزی هستند که به گمشدهشان بود. روشنفکر، بزرگتر، مهتر، رهبر، پیشوا و ... هر چیزی که بخواهیم آن را بنامیم چیزی برایشان داشته است که از آن جای دیگر است.
این بار گمشدهشان را پیدا میکنند، اما در جامهای دیگر و بروزتر...
تشنگی، جستجوگری، یکپارچگی مردم، خانوادهپنداری جامعه با همه اختلافات درونیشان در اشتباه و درست گزینش راههای گذر از سختیها، شاید پیامهای بنمایه این نمایش باشد.
پرسش: علت شکلگیری داستان، خود معلولی با علت نامشخص است. چرا؟
کارگردان
نوید جعفری متولد ۱۳۶۰ است. وی فعالیتهای هنریش را از سالهای ابتدایی دهه هفتاد با ورود به عرصه بازیگری آغاز کرد و سپس تمام فعالیتهای مربوط به نمایش همچون طراحی صحنه، طراحی نور و صدا، پوستر، نمایشنامه، کارگردانی، تدریس، مشاور کارگردان، نویسندگی و خبرنگاری هنری ... را در شیراز انجام داده است و به عنوان یک جوان همه فن حریف نمایش در فارس برای هنرمندان به ویژه هنرمندان هنرهای نمایشی فارس چهرهای شناخته شده است.
نوید جعفری که از اعضای گروه نمایش پویا به سرپرستی عباس چهلتنان است، از سال ۹۳ با این دیدگاه که هنرمند را باید پرورش داد، کلاسهای کانون تئاتر را راهاندازی کرد؛ به یاد دارم که چند باری گذرم به تمرینات او افتاد و تلاش و کوشش او را به چشم دیدم. اکنون همان دانشآموختهها و همان پرورشیافتههای کلاس درسش را با نمایش «گاوچرانهای مفرغی» در همان تماشاخانه به روی صحنه آورده است.
این که او زمینه را برای نوجوانان و جوانان علاقمند به نمایش بسی جای تقدیر دارد. البته با دیدن نمایش جایگاه معلمی او را نیز باید ستود که توانسته است از جوانان و نوجوانانی که در ابتدای ورود به نمایش هستند، چنین بازیهای ویژهای را برای تماشاگران به نمایش بگذارد.
هر چند در این نمایش برخی از چهرههای دیگر نمایش شیراز همچون افسون حمیدی به عنوان برنامهریز و دستیار کارگردان که از اعضای کانون تئاتر پویا است و یا مهرداد نبیزاده و سید یوسف موسوی به عنوان بازیگر و مشاور و مهری منصوری به عنوان بازیگردان مدد جسته است.
نوید جعفری و دوستان و همکارانش، بر خلاف شیوههای اجرای پیشین این نمایشنامه، آن را به صورت انسانی به تماشاچی نشان دادند؛ چرا که پیشتر به شکلهای عروسکی متفاوت اجرا شده بود. (حداقل آن چه نگارنده میداند.)
از دیگر مواردی که در این نمایش از آن بهره گرفته شده، هنر کروئگرافی (طراحی حرکات، رقص) است. هنر یا بهتر است بگویم تمرینی که به بازی بهتر کمک میکند. هرچند برای کسانی که سابقه کار بیشتری دارند، بهرهگیری و تمرین آن به چشم نیاید یا به طراحی آن وجهی نمینهند. شاید دلیل مهم بهرهگیری کارگردان از آن، حضور بازیگران تازهکار باشد. کاری که مهدی آقاسی در این نمایش آن را بر عهده داشته است. آقاسی در به کارگیری این هنر، وسواس ویژهای شاید داشته تا بتواند از همه صحنه برای بازی به گونهای بهره گیرد که تماشاچی احساس خستگی نکند.
نوید جعفری، با کنار هم قرار دادن بازیگران مجرب و تازهکار کنار هم، تعادلی بین بازی بازیگران خوب و تازهکار باعث شده تا همپوشانی جذابی ایجاد کند تا بازیها در هم آمیخته شوند و نه تنها ضعفهای بازی نشان داده نشود که بر قوت نمایش افزوده گردد. شاید یکی از نقاط قوت نمایش را میتوان آشنایی کارگردان به بخشهای متفاوت نمایش دانست و این که خود به طراحی صحنه هم پرداخته است.
صحنهای که چیدمان ساده و خالی از شلوغی دارد. هرچند میتوانست برای ورود سریعتر تماشاچی به داستان، از دکور بهتری بهره گیرد؛ اما شاید صحنه را برای بازیگران باز گذاشته شده است تا قدرت مانور بیشتری داشته باشند.
در مورد لباس نیز، این ایراد وجود دارد که چون شخصیتهای نمایش، عناصر آشپزخانهای است، لباسها باید نشان دهنده شخصیتها بود؛ چیزی که عملاً دیده نمیشد.
بازی
در این نمایش مهرداد نبیزاده و سید یوسف موسوی در کنار امیر منوچهری، شهره کیافر، علی حبیبی، رها خوشکلام، مهسا علمدار، مهنیا محمودی و مهدی آقاسی که بازیگران جوان و تازهکار کلاسهای آموزشی نوید جعفری هستند نقشآفرینی میکنند.
مدیر صحنه: اردلان پیرو
طراح نور: سید یوسف موسوی
طراحی و دوخت لباس: رها خوشکلام
طراح گریم: اردلان خرمنیا
طراح پوستر: نیلوفر محزون
طراح برشور و آفیش: مهیار کارگر
طراحی و ساخت دکور: حسین چناری، سعید نظری، میثم نظری، رامین افروزمهر
ساخت تیزر: سحر منفرد
عکس: علی فخری
مدیران سالن: نادیا سعادتمند، حیدر جوانمردی

 
 آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟ هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست! آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی به پیشواز نبرد آغاز میگردد
به پیشواز نبرد آغاز میگردد آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی سحرگاهان سعدیه
سحرگاهان سعدیه انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون گلبوسه
گلبوسه ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402 صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401 پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404 برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران گذری بر مناطق گردشگری کازرون
گذری بر مناطق گردشگری کازرون کاروانسرای خان زنیان
کاروانسرای خان زنیان روستای دیکانک و گاوکشک
روستای دیکانک و گاوکشک خشونت چیست؟
خشونت چیست؟ کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!! اردیبهشت های نعیم
اردیبهشت های نعیم حرم شاهچراغ
حرم شاهچراغ مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!! باستان گرایی خوب یا بد؟
باستان گرایی خوب یا بد؟ باغ سیب و به خانه زنیان
باغ سیب و به خانه زنیان سفری با عطاهای فراموش نشدنی
سفری با عطاهای فراموش نشدنی خوانش نمایشنامه شب یلدا
خوانش نمایشنامه شب یلدا خانه ای قدیمی در کازرون
خانه ای قدیمی در کازرون منطقه چرامکان
منطقه چرامکان گل انار
گل انار بهار در بهشت زهرای کازرون
بهار در بهشت زهرای کازرون سعدیه
سعدیه سیب بود و آب بود و مهربانی
سیب بود و آب بود و مهربانی چنارفاریاب
چنارفاریاب استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز باغ ارم
باغ ارم پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید! انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان شاخه اما بگریست
شاخه اما بگریست بچه محلمون آقا محمد
بچه محلمون آقا محمد تاسوعای 1396 هجری کازرون
تاسوعای 1396 هجری کازرون شکوفه های آخورک
شکوفه های آخورک دشت برم نوروز97
دشت برم نوروز97 شکوفه های بهاری پرتقال
شکوفه های بهاری پرتقال مناطق گردشگری شیراز
مناطق گردشگری شیراز مصدق و نهضت تنگستانی ها
مصدق و نهضت تنگستانی ها جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان حافظیه
حافظیه یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت روستای کهمره سرخی
روستای کهمره سرخی انتخابات 7 اسفند 94
انتخابات 7 اسفند 94