کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
۲۰ شهریور ۹۸ ، ۱۹:۲۵

عاشورای کازرون 1398

از روز یازدهم تا پایان ماه صفر روضه های خانگی در سطح شهر و روستاهای اطراف کازرون به شکل مردمی برگزار می شود.
با پایان یافتن سوگواری هیآت مذهبی کازرون در شب عاشورا، این بانوان هستند که در آیین سنتی صبح دم، تا صبح با مویه های خویش، همدردی خود را با حضرت زینب (س)، ابراز می کنند. این آیین تا اذان صبح همراه با قرائت دعا، زیارت و روضه و عزا ادامه دارد.
 

با ندای اذان صبح، طبق سنتی که از حدود چهل سال پیش مرحوم آیت الله شیخ اسدالله ایمانی (ره)، نخستین امام جمعه کازرون پایه پذاری کرد، نماز صبح و سپس زیارت عاشورا و سوگواری در دفتر امام جمعه این شهر برگزار می شود. 

آیین اصلی سوگواری کازرون در روز عاشورا، پس از پایان یافتن مراسم دفتر امام جمعه شروع می شود و مردم، دستجات و هیآت عزاداری کازرون، به سوی گلزار شهدای سید محمد نوربخش راهی می شوند.
آرامستان سید محمد نوربخش در دوران گذشته نه تنها در روز عاشورای حسینی میزبان مردم ولایتمدار و شهیدپرور کازرون بوده است، که به عنوان جایگاهی برای مبارزه های مردم کازورن نیز شناخته می شود. چنانکه اعتراضات مردم به دستگیری حضرت امام خمینی (ره) در محرم سال 1342، با رهبری مرحوم آیت الله سید احمد پیشوا از شاگردان و نماینده امام خمینی در کازرون، در این آرامگاه برگزار شد.
در این آرامستان شهید غلامرضا باقری نژادیان (پدر فرهنگی مذهبی کازرون در دهه 40 که شهریور ماه 1350 به صورت مشکوکی به شهادت رسید)، شهید منصور محسن پور (نخستین شهید انقلاب اسلامی کازرون)، شهدای انقلاب اسلامی کازرون، شهید صائم حجت الاسلام شیخ عبدالرحیم دانشجو (امام جمعه موقت، نماینده امام خمینی در کازرون از سال 1342، دادستان انقلاب اسلامی کازرون و تنها رهبر روحانی مردم کازرون در انقلاب اسلامی که در شهریور ماه 1360 به دست منافقین ترور شد)، سرداران شهید بنامی همچون سید محمدکاظم دیده ور، مسلم آشتاب، مسلم شیرافکن، ابراهیم باقری زاده و ... و همچنین شهید رمضان حجت السلام و المسلمین شیخ محمد خرسند (امام جمعه محبوب کازرون که رمضان امسال به دست خوارج زمان ترور شد) و شاعران بزرگی همچون ابراهیم پرهیزگار مدفون هستند.
روز عاشورا هر هیئت سنتی از بخش های مختلفی تقسیم می شود: علم داران، نوازندگان (طبال ها و سورنادمان)، کتل (شامل هنرهای نمایشی همچون تعزیه، شبیه خوانی، شبیه سازی، تصاویر و نقاشی ها و ...)، علم داران، زنجیرزنان و سینه زنان.
هر هیئت با ورود به میدان گاه آرامستان و برگزاری آیین سوگ، با حضور در گلزار شهدا با شهدا تجدید پیمان می کنند.
خواندن فاتحه بر مزار گذشتگان و اقامه نماز ظهر عاشورا از دیگر آیین های سنتی مردم کازرون در روز عاشوراست.
از عصر روز عاشورا، تعزیه ها در سراسر شهرستان کازرون برگزار می شود.
همچنین از روز یازدهم تا پایان ماه صفر روضه های خانگی در سطح شهر و روستاهای اطراف کازرون به شکل مردمی برگزار می گردد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG