کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

به گزارش محمدمهدی اسدزاده/ خبرنگار شهرسبز؛ صابر سهرابی حضور چهره‌های ماند‌‌‌گار اد‌‌‌بیات فارسی د‌‌‌ر شهر هنرپرور شیراز، رونق بخش محفل علاقه مندان به حافظ و دوستداران ادبیات فارسی شده است و به جرئت می‌توان گفت که امسال یکی از پربارترین د‌‌‌وره‌های بزرگد‌‌‌اشت حافظ را شاهد‌‌‌ بودیم.

انتشار: شهرسبز -


سهرابی: یاد روز حافظ فرصتی مناسب برای رشد علمی و ادبی فارس؛

به گزارش محمدمهدی اسدزاده/ خبرنگار شهرسبز؛ صابر سهرابی حضور چهره‌های ماند‌‌‌گار اد‌‌‌بیات فارسی د‌‌‌ر شهر هنرپرور شیراز، رونق بخش محفل علاقه مندان به حافظ و دوستداران ادبیات فارسی شده است و به جرئت می‌توان گفت که امسال یکی از پربارترین د‌‌‌وره‌های بزرگد‌‌‌اشت حافظ را شاهد‌‌‌ بودیم.

سهرابی در مراسم گرامیداشت یاد روز بزرگترین غزلسرای ایران، حضور درجمع علاقه مندان به خواجه شیراز را چونان دولتی سرشار از غرور و افتخار دانست و گفت به یمن دست یابی به چنین دولت و موقعیتی باید فرش دل را در مقدم شما دوستداران حافظ گستراند و چراغ دیده را از دیدار شما فروزان کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، حاضران در آیین یاد روز حافظ و علاقه مندان به این شاعر بزرگ را، پادشاهان ملک هنر و قلندران حکمت و معنی توصیف کرد و گفت: شما شایسته تقدیر و خوش آمد هستید و در این مجال از همه افراد و دستگاه هایی که در برگزاری هر چه بهتر و فاخرتر این رویداد مهم فرهنگی و ادبی ما را یاری کردند؛ قدردانی می کنم.

وی با اشاره به همراهی مجدانه استانداری فارس، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی، صدا و سیمای مرکز فارس، شهرداری شیراز، مرکز حافظ شناسی و اصحاب رسانه استان؛ اظهار داشت: یکی از نقاط بارز و قابل توجه مراسم امسال همزمانی یاد روز حافظ و سیزدهمین دوره گردهم آیی انجمن بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی می باشد که موجب رونق و وزن بیشتر برنامه های شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: امشب علاقمند‌‌‌ان به حافظ د‌‌‌ر جوار آرامگاه بزرگ‌ترین غزلسرای ایران گرد‌‌‌ هم آمدند‌‌‌ تا بیست و د‌‌‌ومین د‌‌‌وره یاد‌‌‌روز این شاعر بزرگ را گرامی بد‌‌‌ارند‌‌‌. اتفاقی که به عنوان یک جریان فرهنگی نه تنها د‌‌‌ر فارس، بلکه د‌‌‌ر تمام کشور به خوبی جا افتاد‌‌‌ه و عموم علاقمند‌‌‌ان به شعر و حافظ و اد‌‌‌بیات را با خود همراه ساخته است.

سهرابی با اشاره به این که امسال بیست و د‌‌‌ومین یاد‌‌‌روز حافظ همزمان با سیزد‌‌‌همین گرد‌‌‌همایی بین ‌المللی ترویج زبان و اد‌‌‌بیات فارسی برگزار می‌شود‌‌‌، اظهار کرد‌‌‌: ترکیب این د‌‌‌و روید‌‌‌اد‌‌‌ باعث شد‌‌‌ه تا حضور چهره‌های ماند‌‌‌گار اد‌‌‌بیات فارسی را د‌‌‌ر شهر هنرپرور شیراز شاهد‌‌‌ باشیم. حضوری که رونق بخش هر د‌‌‌و برنامه شد‌‌‌ه و به جرئت می‌توان گفت که امسال یکی از پربارترین د‌‌‌وره‌های بزرگد‌‌‌اشت حافظ را شاهد‌‌‌ هستیم. بزرگد‌‌‌اشتی که با برنامه‌های علمی بسیار غنی همراه است و این مهم می‌تواند‌‌‌ فرصت بسیار خوب و مناسبی برای رشد‌‌‌ و توسعه علمی و اد‌‌‌بی فارس د‌‌‌ر حوزه حافظ شناسی به شمار آید‌‌‌.

دبیر شورای فرهنگ عمومی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اینکه هر موقعیت و جایگاهی در زندگی انسان می تواند وسیله ای برای آزمون و امتحان او باشد؛ گفت: آرزو می کنم که موقعیت و جایگاه هایی که هر کدام ازما در زندگی خویش به آنها دست پیدا می کنیم، زمینه ای برای ارتقاء روحی و معنوی ما باشد؛ چرا که به قول خواجه اهل راز:

به بال و پر مرو از ره که تیر پرتابی

هوا گرفت زمانی، ولی به خاک نشست….

استاندار فارس در مراسم یادروز حافظ: رمز نفرت ایرانیان از خونریزی در اشعار حافظ نهفته است/ حافظ پرورش را بر آموزش مقدم دانسته است

مهندس اسماعیل تبادار نیز شامگاه ۱۹ مهرماه در مراسم یاد روز شاعر بلند آوازه دیار فارس، حافظ شیرازی با گرامیداشت جایگاه بلند حافظ ، شاعر عشق و عرفان، حضور حافظ شناسان و حافظ پژوهان و آنان که در محفل اُنس و مِهر حافظ نشسته اند و حافظان طریق معرفت و رندی را به شهر شعر و ادب خیر مقدم گفت.

وی با بیان اینکه حافظ گنجینه شعر و شعور و فرهنگ پویا و زنده ایرانی و آینه تمام نمای تاریخ ایران است، این شاعر بلند آوازه را یکی از بزرگترین نابغه های نظم فارسی و جهان دانست و افزود:   شعرای نامدار جهان ، در برابر نبوغ حافظ سر تعظیم فرود آورده اند تا آنجا که سید قطب ، ادیب و   شاعر مصری دیوان حافظ و ترجمه عربی آن را هدیه ای به دنیای عرب و آن را ثروتی ادبی و رستاخیزی در اندیشه و هنر و احساس به شمار می آورد.

نماینده عالی دولت در استان فارس شناخت حافظ را شناخت وجوه پوشیده وجود ایرانیان دانست و خاطرنشان کرد: اگر تا همین امروز سَلَفی گری و ظاهر پرستی کسانی مثل ابن تیمیه چه در ایران و در میان شیعیان و چه در میان اهل سنت ، رونق نگرفته باید دلیل آن را در دولت بی زوالِ زبان شاعران بزرگ ما و از جمله در زبان حافظ جستجو کرد.

مهندس تبادار با اشاره به دیدگاه حافظ نسبت به انسان، عنوان کرد: اگر حافظ «آسایش دو گیتی» را تفسیر این دو حرف دانسته که با «دوستان مروت» و «با دشمنان مدارا» این توصیه ناشی از فهم اوست نسبت به نظری که در باب انسان و محدودیت های وجود او دارد.

وی با بیان اینکه جهان مطلوب حافظ ، جهان رندان یا دنیای رندانه ای است که اگر محقق شود هر   آزاده ای که به جستجوی گوهر خویش برآید ، در آن به کام دل می رسد، گفت: جامعه آرمانی حافظ ، خراب آبادی است که در آن «خود پرستیدن و تحقیر دیگران» ، «نقش خرابی» دارد،   این خرابات ، آبادترین جای زمین است ، شهر عشق است که شهروندان آن ، همه ، عاشقانی خواهند بود که پاک بازی و یک رنگی و آزاد فکری را به عنوان دستاوردهای خطیر آفرینش برای همگان ، ضروری و لازم می بینند.

استاندار فارس در ادامه اظهارکرد: در این آرمان شهر ، ریا و سالوس و خودبینی و زهد فروشی و نصیحت بی جا و مُحتسبی و   تر دامنی را راهی نیست و گشاده دلی و دیگر بینی و یک رنگی ، اهورایی ترین مفاهیم در این دنیایِ دل پذیرِ حافظ است و طبعاً در چنین جایی نه از جنگ خبری است و نه از ظلم. مهندس تبادار ادامه داد: عدل و انصاف و مروت پیوسته مدنظر است و نامردمی ، مردود و عشق به انسان و انسانیت چون مشعلی پیوسته ، در سینه ها زبانه می کشد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه اگر کسانی امروز می خواهند رمز نفرت ایرانیان از خون ریزی را بفهمند ، باید بتوانند با عالَم حافظ آشنا شوند، یادآور شد: حافظ معنایی از قرآن را حفظ کرده است که امروز می تواند ما و جهان را نجات دهد؛ آنچه به تعبیر خود او جمع میان «لطایف حِکَمی» با «کتاب قرانی» می نامد.

مهندس تبادار افزود: برای فهم این معنی باید بتوانیم به صدای او گوش فرا دهیم و آشنایان این راه به خوبی با مشکلات و خطرات آن آشنا هستند. استاندار فارس با تاکید بر اینکه هنر حافظ هم ساز کردن ناهمسازهاست، گفت: او هم زمین را دارد و هم آسمان را ، هم تن را مهم و محترم می شمارد هم جان را ، در مکتب تلفیقی عشق ، که از نظر حافظ بر همه مکاتب رجحان دارد ، صَنَم و صمد هر دو خواستنی و جمع شدنی هستند.

مهندس تبادار بیان کرد: عشق حافظ ، اکسیر حیات و کیمیای مراد و یا به تعبیر علمی و زمینی آن ، تیزابی است که هر خارا سنگِ نادلپذیری را در خود حل می کند. وی با اعتقاد به اینکه حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می داند، افزود: آثار او بیش از آنکه تعلیمی باشد ، تربیتی است ، او در پی انسان سازی است و مدرسه ، کتاب و بحث را ، قیل و قال می داند.

وی در پایان از مرکز حافظ شناسی ، بنیاد فارس شناسی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، میراث فرهنگی ، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که در برگزاری این محفل نقش داشتند سپاسگزاری کرد. استاندار فارس همچنین با اشاره به سخنان استاد منصور پایمرد، شاعر و حافظ پژوه شیرازی، درباره شرایط نامناسب آب رکن آباد از شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی خواست وضعیت این دارایی تاریخی شیراز را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس: سخن و غزلیات حافظ به سلامت اجتماعی بشر کمک می کند

آیت الله لطف الله دژکام، شامگاه پنجشنبه در آیین گرامیداشت حافظ گفت: سلامت ‌بخشی غزل حافظ را در ابیات او می توان یافت و این شاعر نام آور، راه نجات را در عیب پوشیدن می دانست.

وی، با اشاره به ضرورت توجه به زندگی انسان سالم، بیان داشت: امروز این دو ساحت اجتماعی و معنوی را برای انسان قائل هستیم. آیت الله دژکام بیان داشت: حافظ شخصیتی بسیار عظیم است که دنیایی را به خود مشغول کرده است و سخنش به زبان‌های مختلف ترجمه شده است اما پرسش اینجاست که حافظ برای انسان معاصر چه دارد؟

امام جمعه شیراز با بیان اینکه نتیجه مسیری که در سه چهار قرن اخیر در دنیا پیموده شد، فروکاستن انسان بود، اظهار داشت: این مسیر که انسان را به لذات مادی فروکاست از دوران نوزایی (رنسانس) آغاز شده است لیکن به این معنا نیست که پس از رنسانس کسانی که در تمدن رقیب ما بوده اند، همان نقطه آغاز ایستاده باشند.

آیت‌الله دژکام افزود: ما مُرید حافظ هستیم و می دانیم جان سخن را گفته است و نباید در این امر تردید کنیم و بر این اساس اگر جامه زهد و سالوس به تن کسی بود، باید بگذارد و برود. نماینده ولی فقیه در استان فارس، با ذکر تفسیری از استاد علامه طباطبایی، بیان داشت: باده نوشی ذکر خفی است و اگر کسی اهل ذکر خفی باشد، این باده عیب می‌پوشاند و اگر اینها را مراعات کنیم در اجتماع با هم انس خواهیم گرفت و می‌توانیم جامعه بشری را گرد هم جمع کنیم.

معاون رئیس جمهوری: یادروز حافظ فرصتی برای سیراب شدن تفکر از اندیشه والای اوست

علی اصغر مونسان، هم شامگاه پنجشنبه در آیین پاسداشت یاد روز حافظ در شیراز با بیان اینکه غزل برای حافظ راهی بود تا ناخوشی‌های زمانه و درد دل‌های خود را ابراز کند،‌ اظهار داشت: هنر حافظ در غزل پیوند عینی جامعه بود و غزل او نوعی بدیع در ادبیات فارسی و در معنا و لفظ جدید بود، چون هم عارفانه بود و هم عاشقانه، او در واقع شعری نو آفرید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به علاقه یوهان ولفگانگ گوته، دانشمند، شاعر و سخنور مشهور آلمانی، به حافظ، بیان داشت: بیش از ۶٠٠ سال از مرگ حافظ سپری می شود اما اشعار او در همه جای جهان مطرح است و حافظ شاعری وارسته ای است که خود را از وابستگی رهانیده است.

بارش باران پاییزی در شب یادروز حافظ، سخنرانی این مقام کشوری را خلاصه و وی به همین سخنان بسنده کرد.

رونمایی از ٢ کتاب

در ادامه این مراسم، آیین رونمایی از کتاب دانشنامه جامع حافظ تالیف استاد بهاءالدین خرمشاهی، حافظ پژوه نامدار ایرانی و نویسنده کتاب حافظ‌ نامه انجام شد.

کتاب دانشنامه حافظ، یک اثر چهار جلدی مشتمل بر ٢ هزار و ۶۵٠ صفحه است که ١۵٠ نفر از پژوهشگران مقاله های این کتاب را تالیف کرده‌اند و بیش از یک هزار و ٨٠٠ مقاله در این کتاب نوشته شده است و با توجه به اینکه قبل از این دانشنامه ای در باره حافظ نداشتیم، این کتاب بسیار با اهمیت است.

دیگر کتابی که در این آیین از آن رونمایی شد، ‘این کیمیای هستی’ نام دارد که شامل متن نوشته ها و گفته‌های دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی است و در قالب سه جلد به چاپ رسیده و با مجموعه یک جلدی پیشین از همین استاد و با همین نام متفاوت است.

جلد اول کتاب نامبرده با عنوان جمال شناسی، جلد دوم یادداشت‌ها و نکته ها و جلد سوم مربوط به درس و گفتارهای استاد شفیعی کد کنی در دانشگاه تهران است که از سوی دانشجویان یادداشت برداری شده است.

بارش باران پاییزی در آیین پاسداشت یاد روز حافظ، شکوه خاصی به آن بخشید هرچند باعث خلاصه‌ شدن آن شد.

بیست و دومین مراسم یادروز حافظ همزمان با سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی از هجدهم مهرماه جاری در شیراز آغاز شد و تا بیستم همین ماه ادامه دارد.

از جمله اهداف همزمانی این ٢ رویداد، بازشناسی مطالعات حافظ شناسانه، تشویق پژوهشگران به تولیدات علمی و آشنایی پژوهشگران با پژوهش های جدید دیگران در گستره زبان و ادب فارسی، گفت و گو، تبادل نظر و انتقال تجربه میان استادان، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف اندیشی در پژوهش های فرهنگی، علمی و ادبی عنوان شده است.

حدود ١٠٠ نفر از استادان و پژوهشگران ظرف ٢ روز گذشته در شیراز سخنرانی کرده و یا تا پایان این مراسم (بیستم مهر) سخنرانی خواهند داشت که برخی از آنان عبارت اند از: نوش آفرین انصاری، مهدی زرقانی، توفیق سبحانی، تقی پورنامداریان، پروین سلاجقه، علی اشرف صادقی، نصرت الله ضرغام و محمد جعفر یاحقی.

همچنین به همین مناسبت شماری از میهمانان خارجی از کشورهای بوسنی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بنگلادش، ترکیه و هند در شیراز حضور یافته اند.

در این آیین که با حضور معاون رئیس جمهوری، معاون عمرانی وزارت کشور و مسئولان استان فارس و ادیبان برگزار شد، از دانشنامه جامع حافظ تالیف استاد بهاء الدین خرمشاهی رونمایی گردید.

ویرایش

نظرات (۱)

۲۰ مهر ۹۷ ، ۱۱:۰۰ نوجوان خامنه ای
سلام

خسته نباشید

میاید همدیگرو دنبال کنیم ؟!

و اگر میشه یک مطلب معرفی سایت ما را در سایتتون بزارید و به ما اطلاع دهید تا همین کار را بکنیم.

با احترام
نوچوان خامنه ای

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG