کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
۳۰ شهریور ۹۷ ، ۲۰:۳۳

تعزیه روز عاشورا در دریس کازرون

تعزیه تنها بخش هایی را به نمایش می گذاشت: حر، نماز ظهر عاشورا، حضرت علی اکبر، حضرت عباس، حضرت علی اصغر، حضرت عبدالله بن الحسن و وداع و جهاد امام حسین(ع).

انشار: شهرسبز -

امسال روز عاشورا به دعوت برگزار کنندگان این آیین به روستای دریس از توابع بخش مرکزی شهر کازرون رفتم.

روستا تقریباً تمام سیاه پوش بود یا با پارچه های تزیینی محرم پوشیده شده بود.

از میان کوچه ها عبور میکردی تا به میدان روستا برسی. میدانی که از همان ورودیش دو قسمت مردانه داشت و ازسوی دیگر قسمت زنانه. صندلی ها در دو طرف نهاده شده بود و میان این دو قسمت راهی بود برای عبور و مرور. تقریباً از همان ساعات ابتدایی صبح عاشورا صندلی ها پر شده بود.

برخی جوانان لباس سبزی بر تن داشتند که با رنگ سفید بر پشت آن نوشته شده بود: خادمین هیئت عزدارای روستای دریس. این جوانان با پارچ آب در دست از مردم پذیرایی می کردند یا برخی از آنان وظیفه انتظامات را برعهده گرفته بودند. و چه همکاری و هماهنگی زیبایی که کمتر جایی می شود اینچنین دید.

میدان خودش گرد بود ولی اطرافش حالت مستطیل داشت. در ضلع شرقی مردان ایستاده یا نشسته بر صندلی ها، در ضلع شمالی و غربی زنان در پشت فنس نشسته بودند. نیمه دیگر ضلع غربی منزلی بود که شواهد حکایت از آن داشت که مکانی است برای تعویض لباس و کلاً مرکزیت برنامه، که دربش به میدان باز میشد. و ضلع جنوبی را برای نگهداری اسبان در حین تعزیه تعبیه کرده بودند.

ضلع جنوبی خیام اشقیاء بود و در شمال غربی میدان خیام اولیاء قرار داشت که در پشت آن و گاه درون خیام زنان و کودکان به تماشا نشسته بودند.

در طول تعزیه همه ساکت بودند.

آن راه عبور که در ورودی مردان قرار داشت و قسمت کننده دو بخش مردان، در میان تعزیه برای خروج تند و تیز بازیگران با اسب قرار گرفته بود.

تعزیه تنها بخش هایی را به نمایش می گذاشت: حر، نماز ظهر عاشورا، حضرت علی اکبر، حضرت عباس، حضرت علی اصغر، حضرت عبدالله بن الحسن و وداع و جهاد امام حسین(ع).

پس از شهادت علی اکبر و ابالفضل العباس، نوحه خوانی کوتاهی شکل گرفت.

زمانی که شمر برای بریدن رأس الحسین به میدان گاه وارد شد، مردم عزادار راه عبور را بستند و آن گاه که شمر بر سینه اباعبدالله نشست تا رأس مبارک را جدا کند، به ناگاه مردم سوگوار به سمت میدان گاه دویدند و بر سر و سینه زدند. این پایان تعزیه و آغاز سینه زنی و سوگواری مردم در عزای حضرت سید الشهداء(ع) بود.

این سوگواری با بلند شدن صدای اذان ظهر پایان گرفت.

در زیر گزارش تصویری این تعزیه را خواهید دید.

نظرات (۱)

۱۶ مهر ۹۷ ، ۱۹:۱۷ پروین سلیمی
سلام خسته نباشید
مطالبتون جامع وگویابود.بازم مثل همیشه عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG