کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

دکتر کاوه باشتی، رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس نیز گفت: این برای اولین بار است که در یک المپیاد ورزشی مسئله بهداشت و سلامت و درمان مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و صفر تا صد این مسایل را به هیأت پزشکی ورزشی واگذار می نمایند.

انتشار: دانشگاه شیراز -

چهاردهمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر و پسر سراسر کشور امسال به میزبانی یک دانشگاه برگزار شد که آن هم دانشگاه شیراز بود.
هنگامی که عده ای دور هم جمع شوند، ممکن است اتفاقاتی بیفتد که سلامت آنان را تهدید کند. پس لازم است تا علاوه بر آشنایی شخصی و مراقبت از خود، حتماً در جمع های بزرگ تیم های امدادی نیز حضور داشته باشند.
دانشگاه شیراز که امسال مسئولیت میزبانی چهاردهمین دوره المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر و پسر سراسر کشور را بر دوش گرفته ، با توجه به مباحث فوق لازم می دید تا سلامت میهمانان خود را در دو عرصه پیشگیری و درمان تأمین کند. به همین دلیل از همان روزهای ابتدایی سال جدید که مشخص شد دانشگاه شیراز بایستی میزبان دانشجویان ورزشکار سراسر کشور باشد، یکی از اصلی ترین مباحثی را که دنبال نمود، چگونگی برنامه ریزی برای تأمین سلامت میهمانانش بود.

دکتر حسام واردی، رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه شیراز درخصوص اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته می گوید: از ابتدای سال 97 نشست های متعددی برگزار گردید که در نهایت منجر شد کمیته بهداشت و درمان شکل بگیرد.
وی ادامه داد: از جلمه مسایلی که در ابتدا بر روی آن برنامه ریزی کرده و به آن همت گماشتیم مسئله سلامت فردی و مباحث پیشگیرانه بود. در این رابطه بلافاصلخ پس از اتمام ترم تحصیلی و پیش از ورود میهمانان ورزشکار ، ضمن سم پاشی و آماده سازی محیط استراحت و ورزش این دوستان، در تمام خوابگاه ها توانستیم با تعویض ملحفه، تشک، بالشت و حتی موکت ها، فضایی سالم را برای حضور دانشجویان گرامی فراهم کنیم.
دکتر واردی ادامه داد: همچنین با هماهنگی اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی و هیأت پزشکی ورزشی استان فارس، تجهیزات و آمادگی خود را چند برابر کردیم.
رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه شیراز افزود: علاوه بر این، یک مرکز بهداشتی نیز در نزدیکی ورودی خوابگاه 11 خواهران تشکیل شده که در اسرع وقت بتوانیم از نظر پیشگیری و درمان دانشجویان به نحو احسن اقدام نماییم.
دکتر کاوه باشتی، رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان فارس نیز گفت: این برای اولین بار است که در یک المپیاد ورزشی مسئله بهداشت و سلامت و درمان مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و صفر تا صد این مسایل را به هیأت پزشکی ورزشی واگذار می نمایند. که جای بسی خوشحالی است و دوستان ما تمام تلاش خود را در به نتیجه رساندن این مهم به کار خواهند بست.
وی موضوع سلامت، بهداشت و درمان دانشجویان ورزشکار را از اولویت های مسئولان دانست و گفت: در روزهای آغازین برگزاری مسابقات با تعداد قابل توجهی از ورزشکاران آسیب دیده مواجه بودیم به طوریکه حدود ۵۸ مصدوم ثبت آماری شده است.
دکتر باشتی با بیان اینکه از کل ورزشکاران آسیب دیده ی روز اول ۴۰ نفر توسط پزشکیاران هیئت پزشکی ورزشی در محل مسابقه مداوا شدند، خاطرنشان کرد: ۱۸ ورزشکار آسیب دیده دیگر برای دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان ارجاع و همگی درمان شدند و تنها ۲ ورزشکار همچنان تحت مراقبت هستند.
وی خاطر نشان کرد: در بین مصدومین برخی افراد بودند که پس از آسیب دیدگی به مسابقه خود ادامه دادند که در زمان استراحت درد ناشی از آسیب دیدگی شروع شد. برای دانشجویان لازم است هنگامی که کوچکترین احساس درد یا مصدومیت می کنند خود از ادامه مسابقه انصراف دهند چرا که ممکن است یک جراحت ساده و سطحی در بلند مدت ایجاد خطرات بسیار بزرگتری کند. ضمن این که هیأت پزشکی ورزشی در صورت اصرار فرد مبنی بر ادامه دادن بازی، طبق قانون بایستی به فرد اجازه دهد تا به مسابقات برگردد.
دکتر باشتی تأکید کرد: هدف از ورزش سلامتی است و اگر حین ورزش آسیبی وارد شود، گمان نکنند که با فشار بیشتر به بازی ادامه دهند. که اگر توجه نشود ممکن است ایجاد یک عارضه شدید کند.
آقای مستجابی، کارشناس امور بهداشت و هیأت پزشکی چهاردهیمن دوره المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر و پسر سراسر کشور هم گفت: از جمله اقداماتی که برای اولین بار در المپیادها توانسته ایم انجام دهیم این است که برخلاف دوره های پیش که فرد مصدوم می بایست ابتدا در محل مسابقات هزیه درمان خود را بپردازد و سپس از طریق بیمه برای برگرداندن هزینه اقدام کند، توانستیم با هماهنگی های صورت گرفته مصدومان را به سرعت به 4 بیمارستان طرف قرارداد خود منتقل کنیم که یک نفر از طرف هیات پزشکی ورزشی در آن جا حاضر است تا تمام مراحل اداری و هزینه ای را انجام دهد. در واقع با این کار فرد مصدوم و خانواده وی دیگر از بلاتکلیفی و فرآیندهای اداری و مالی دور می شوند که باعث آسودگی و آرامش آنان خواهد شد.
وی ، بیمارستان های طرف قرارداد چهاردهیمن دوره المپیاد دخترو پسر سراسر کشور را بیمارستان شهید رجایی، نمازی، قلب الزهراء و خلیلی عنوان نمود و خاطر نشان کرد: با توجه به آمار، 98 درصد مصدومیان به بیمارستان شهید رجایی و 2 درصد به بیمارستان خلیلی منتقل شده اند.
آقای مستجابی خاطر نشان کرد: تا سقف یک میلیون تومان برای مصدومین سرپایی و تا 50 میلیون تومان برای مصدومین بستری را بیمه قبول دارد که به صورت رایگان خواهد بود.
آقای مستجابی با تشکر از اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: یک سری از اقلام مصرفی که بسیار مورد استفاده قرار می گرفت را دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس در اختیار ما قرار دادند.
وی تصریح کرد: به طور میانگین 5 آمبولانس، برای این دوره از مسابقات تحت اختیار است. در کنار این آمبولانس ها یک موتور آمبولانس نیز به طور شبانه روزی در مرکز کمیته بهداشت و درمان این المپیاد قرار دارد که در مصدومیت های شدید تا رسیدن پزشک ، می تواند اقدامات اولیه را انجام دهد و گزارش های لازم را تهیه و در اختیار تیم های امداد و نجات قرار دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG