کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
۰۳ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۳۸

آیت الله ایمانی

او در کنار تحصیل به تدریس دورس حوزوی (به طور خصوصی) و مشارکت در تألیف و نشر جزوات مختلف فروع دین و برخی مجلدات تفسیر نمونه روی آورد.

وی همچنین در دوران مبارزه یکی از کانالهای ارتباطی مبارزان انقلابی کازرون و شهر قم بود. فعالیتهای انقلابی او، ممنوعیت از منبر در کازرون و دستگیری و بازداشت در اصفهان را به دنبال داشت.

انتشار: هفته نامه شهرسبز شماره 458 مورخ 25 اردیبهشت 1397 -

 

حاج اسدا... ایمانی فرزند محمدصادق در سال 1326 شمسی در کازرون به دنیا آمد. پدر وی انسانی آرام و مؤمن و عارف بود.

وی دوران دبستان را در کازرون گذرانده و سه سال اول دوران تحصیل علوم حوزوی را در خدمت علمای شهر در مدرسه علمیه صالحیه کازرون سپری کرد.

سپس در سال 1341 شمسی چند ماه پس از فوت مرحوم آیت ا...العظمی بروجردی راهی حوزه علمیه قم شد و تا سال 1346 به فراگیری شرح لمعه، قوانین، رسائل، مکاسب، کفایةالأصول و منظومه پرداخت. او سپس در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام مرحوم داماد، میرزا هاشم آملی، گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی و ... شرکت کرده است. بخشی از اسفار را هم از محضر آیت ا... جوادی آملی بهره گرفت. وی همچنین از مباحث اخلاقی آیت ا... شب زنده دار جهرمی، مباحث علمی و اجتماعی آیت ا....العظمی مکارم شیرازی و مباحث سیاسی مرحوم شهید آیت الله ربانی شیرازی بهره مند گردید. ایمانی جزو کسانی است که در نوشتن تفسیر نمونه با آیت الله ناصر مکارم شیرازی همکاری بسیاری داشته است و نام وی در برخی از مجلدات این تفسیر ذکر شده است.

او در کنار تحصیل به تدریس دورس حوزوی (به طور خصوصی) و مشارکت در تألیف و نشر جزوات مختلف فروع دین و برخی مجلدات تفسیر نمونه روی آورد.

وی همچنین در دوران مبارزه یکی از کانالهای ارتباطی مبارزان انقلابی کازرون و شهر قم بود. فعالیتهای انقلابی او، ممنوعیت از منبر در کازرون و دستگیری و بازداشت در اصفهان را به دنبال داشت.

اسدا... ایمانی با اوجگیری مبارزات انقلابی، از دیماه 1357 به کازرون برگشته، به ایفای نقش مستقیم در ساماندهی برنامه های انقلابی در این شهر پرداخت. هر چند منبرهای وی در سال های 55، 56 و 57 به خصوص در ایام ماه های محرم رمضان، محرم و صفر بسیار گرم و شلوغ می شد و فضایی انقلابی را در کازرون ایجاد کرد ولی در راهپیمایی های اولیه زمانی که انقلابیون از وی خواستند تا در راهپیمایی کنار مردم باشد این اتفاق نیفتاد. این دعوت زمانی اتفاق افتاد که شهید محمد دهقان (از مشتان) در این راهپیمایی ها زخمی شد، در همین زمان 3 تن از انقلابیون جهت دعوت از ایمانی به منزلی که در آن ساکن بود رفتند ولی با برخورد و پاسخ منفی کسی مواجه شدند که کارهای ایمانی را انجام میداد و نه از خود ایمانی. این خبر در میان مردم بازتاب یافت و یکی از دلایلی که منافقین روی آن مانور می دادند همین بود. هر چند آیت ایمانی در راهپیمایی ها بعدی کنار مردم بود. لازم به ذکر است که تمام افرادی که برای دعوت رفته بودند (بنابه دلایلی فعلاً از نام آن ها خودداری می شود) بر این نظر اتفاق دارند که شاید اصلاً آیت الله ایمانی از این ماجرا خبر نداشته است.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم امام خمینی (ره) به مدت 22 سال مسئولیت امامت جمعه ی کازرون را بر عهده داشت.

با تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کازرون، این تشکل انقلابی مستقل از اتحادیه سراسری اساسنامه ای تدوین کرد و نماینده ولی فقیه و امام جمعه کازرون را به عنوان مسئول ارشد آن معرفی کرد. در ادامه این روند انجمن های اسلامی دیگر همچون بازار و معلمان نیز تشکیل شد که همگی این انجمن ها در یک ساختمان به صورت هماهنگ فعالیت می کردند.

در آغاز امر، منافقین علیه ایمانی دست به ترور شخصیت زدند که مردم انقلابی کازرون با امضای طوماری و حمایت قاطعانه از وی، باعث شدند تا این بار امام خمینی (ره) وی را با عنوان نماندگی ولی فقیه راهی کازرون سازد. البته نباید نقش خانواده های شهدا را در حمایت از آیت الله ایمانی نادیده گرفت.

با شروع درگیری های خوانین لر و قشقایی در منطقه فارس و اطراف کازرون، ایمانی به عنوان نماینده ولی فقیه توانست نقش مهمی را بازی کند و با روشنگری ضمن روشن کردن فتنه ها گاه در میان آنان می رفت و با آنان سخن می گفت که باعث جدا شدن قشر عظیمی از لرها و ترک ها از فتنه گران و خوانین ترک و لر شد که این امر باعث شکست این فتنه ها گردید.

در دوران دفاع مقدس، با حمایتهای ایشان رزمندگان کازرون در جبهه های نبرد حق علیه باطل از نظر پشتیبانی و تسلیحات نسبت به رزمندگان سایر شهرستانها جلوتر بودند. شهادت برادر وی شهید نصرا... ایمانی در عملیات آزادسازی خرمشهر، بیش از پیش بر محبوبت وی افزود. از سوی دیگر حضور فرزند ارشد ایمانی در جبهه ها باعث میشد که مردم با وی احساس نزدیکی بیشتری کنند. هر چند در ادامه جنگ، به خصوص در سالیان پایانی، جریانی مرموز در جبهه ها شروع به اختلاف افکنی بین رزمندگان کردند. این اختلاف افکنی باعث شد تا ائمه جمعه زمانی که برای بازدید از جبهه ها می رفتند از طرف گروهی که خود را ولایتمدار می دانستند مورد پذیرش و از سوی برخی دیگر از یگان ها طرد می شدند. آیت الله ایمانی نیز همچون سایر ائمه جمعه بارها مورد بی مهری برخی یگان ها قرار گرفت که البته با سعه صدر از تقابل و درگیری میان رزمندگان جلوگیری نمود. (لازم به ذکر است که بنده با برخی از رزمندگان یگان هایی که آیت الله را مورد بی مهری قرار داده اند سخن گفتم اما خودشان هم نمی دانند چرا آن برخوردها را داشته اند حال یا این مسئله به دلیل گذشت زمان و فراموش حادث شده است یا این که واقعاً خودشان نیز نمی دانستند و تنها بر اثر جوگیری این گونه برخورد می کردند.)

در همین دوران بود که به همت وی و در طول ده سال کنگره بزرگ علامه طباطبایی با حضور شخصیتهای بزرگ کشوری برگزار شد. کنگرهای که باعث شد نام کازرون در طول این ده سال تکرار گردد. همین امر باعث شد تا کازرون به دیده یک شهر با اهمیت نگریسته شود و امتیازات قابل توجهی نیز نصیب کازرون گردد.

پس از تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، به همت آیت ا... ایمانی کازرون جزو اولین شهرهایی بود که در آن دانشگاه آزاد راه اندازی گردید. دانشگاهی که تا سالیان بسیار به خصوص در دو رشته پزشکی و مهندسی برق جزو دانشگاه هایی بود که از نظر علمی به جایگاه قابل قبولی دست یافت.

آیت ا... ایمانی که از همان اولین مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده فارس به این مجلس راه یافته بود، در مسئله انتخاب قائم مقام رهبری جزو کسانی بود که در کنار آیت ا... خامنه ای و آیت ا... هاشمی رفسنجانی با قائم مقامی آیت ا... منتظری موافقت کرد. در این دوران وی به عنوان یکی از حامیان محکم آیت الله منتظری قرار داشت و از هر فرصتی در راستای معرفی آیت الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبری دریغ نمی کرد. (لازم به ذکر است که وی در دورانی زانوی تلمذ در محضر آیت الله منتظری به زمین زده بود.)

اما پس از آن که آیت ا... منتظری از سوی امام عزل شد سکوت اختیار کرد و در سالیان بعد و در قضایایی که حول منتظری شکل گرفت در حمایت از امام و جانشین امام خمینی یعنی امام خامنه ای به صورت جدی وارد میدان شد. از همین رو می توان به پیام آیت الله ایمانی به عنوان یک مجتهد مسلم و متجزی و عضو خبرگان رهبری در تایید رهبری و سپس مرجعت امام خامنه ای و در رد طرفداران آیت الله منتظری اشاره کرد.

از دیگر اقدامات آیت ا... ایمانی در کازرون میتوان به ساخت زایشگاه، راه اندازی مکتب زهرا، راهاندازی دانشگاه تربیت معلم و... اشاره کرد.

یکی از اقدامات وی در کازرون، برگزاری مراسم زیارت عاشورا و روضه دهه اول محرم در مکتب زهرا بود که پس از تحویل امامت جمعه کازرون، توسط امامان جمعه پس از وی نیز این سنت حسنه تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این اقدام بعداً در دوران امامت جمعه وی در بوشهر و شیراز نیز صورت گرفت.

بالاخره هر مسئولی پس از سالیانی مدیریت بالاخره مخالفانی خواهد داشت. آیت ا... ایمانی نیز از داستان مستثنی نبود. بخصوص پس از انتخابات مجلس پنجم که وی از نمایندگی مهندس نوذری حمایت کرد، اختلافات با وی تشدید شد.

یک سال بعد اما نشستی با حضور تمام نیروهای انقلابی، رزمندگان و خواص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی کازرون در ساختمان انجمن های اسلامی کازرون برگزار شد تا کدورت ها رفع گردد. اما در این جلسه علی رغم تمام تلاش هایی که نیروهای شاخص انقلابی به خرج دادند زمانی که یکی از رزمندگان در مورد حمایت آیت الله از مهندس نوذری در مجلس پنجم پرسشی مطرح کرد به دلیل برهم خوردن نشست توسط برخی از افراد تازه به دوران رسیده سیاسی، نشست ناکام ماند و همین امر باعث شد تا برخی از افراد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376، علی رغم حمایت اولیه از حجت الاسلام شیخ علی اکبر ناطق نوری، به حمایت از حجت الاسلام سید محمد خاتمی پرداختند.

دور شدن نیروهای انقلابی و رزمندگان شاخص از آیت الله باعث شد تا افراد سودجو و فرصت طلب راه را برای نفوذ در دفتر وی پیدا کنند. در این میان اما آیت الله ارتباط خود را با نیروهای انقلابی و رزمندگان کازرون قطع نکرد. حضور افراد سودجو و فرصت طلب باعث شد تا اختلافات بیشتر شود.  با همه این اختلافات اما تا نمازجمعه پایانی وی، احترام آیت الله نگه داشته می شد و نزد همگی مردم کازرون علی رغم داشتن انتقادات بسیار احترام خاصی داشت.

انتقال آب شرب بوشهر و تفاهم نامه ای به این منظور که قرار بود تا به ازای انتقال آب از کازرون به بوشهر، تسهیلات و سرمایه ای وارد کازرون ولی هیچگاه این اتفاق نیفتاد یکی دیگر از مسایلی بود که باعث شد مردم نسبت به آیت الله بدبین شوند. هرچند آیت الله معتقد بود که درست است دولت به تعهدات خود عمل نکرده است ولی بالاخره مردم بوشهر نیز جزو همین ملت ایران هستند و نباید آب را بر روی آنان قطع کرد. این انتقادات در سالیان اول کمتر به چشم می آمد ولی با گذشت زمان و پدیده خشکسالی این بدبینی روز به روز بیشتر شد.

دوران اصلاحات در کازرون آغاز شد و طیف اصلاح طلبان شهر را در دست گرفتند. آیت الله در این مدت دخالت های خود را در امور شهر کمتر نمود و تلاش داشت تا شهر به سوی پیشرفت و ترقی گام بردارد. به همین دلیل در این زمینه همکاری خود را جهت امور شهر بیشتر و انتقادات و دخالت های خود را کمتر کرد به خصوص در دو سال پایانی که مجلس ششم روی کار آمد.

در دوران امامت جمعه آیت الله ایمانی در کازرون، آقایان مرحوم مهندس رجبعلی طاهری نماینده دور اول، مهندس برزو مهبودی نماینده دور دوم، محمدباقر باقری نژاد نماینده دور سوم و ششم، مهندس غلامحسین نوذری نماینده دوره چهارم و پنجم در مجلس شورای اسلامی بودند. بیشترین همکاری آیت الله با مرحوم مهندس رجبعلی طاهری و مهندس غلامحسین نوذری و بیشتر زاویه با محمدباقر باقری نژاد بود.

او در تیرماه 1380 از سوی آیت ا... خامنهای به نمایندگی ولیفقیه و امامت جمعه ی بوشهر و سپس در بهمنماه 1387 به نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و امامت جمعه شیراز منصوب شد. 

در دوران امامت جمعه شیراز نیز وی سعی بر مدارا و خط مشی اعتدال داشت. هر چند در همان سال ابتدایی امامت جمعه وی در شیراز داستان فتنه 88 اتفاق افتاد. 10 تیر 88 تنها چند روز پس از انتخابات پر تنش و پر بحث ریاست جمهوری سال 1388، عکسی از آیت الله ایمانی در بازدید از کتابخانه شیراز منتشر شد. در گوشه ای از این عکس چند صندوق انتخاباتی در راهرو کتابخانه دیده می شود. این تصویر به سرعت بر شائبه تقلب در انتخابات دامن زد. اما داستان این صندوق آن بود که پس از هر انتخابات تعدادی از صندوق های رأی جهت مستندات تاریخی در مرکز اسناد و کتابخانه نگهداری می گردد. این صندوق ها نیز همان صندوق ها بودند.

همچنین دوران استانداری احمدزاده کرمانی که تجمعاتی شکل گرفت و در نهایت احمدزاده کرمانی از استان رفت. انتقادات تند آیت الله ایمانی از احمدزاده کرمانی نیز در رفتن این استاندار نقش مهمی داشت. هرچند وی در دوران استانداری صادق عابدین، استانداری که با حمایت مشایی و پس از احمدزاده کرمانی بر صندلی استانداری فارس جلوس کرده بود کمترین انتقاد را داشت و این در حالی بود که صادق عابدین انتقادات تندی به خصوص در زمینه اشرافی گری از سوی بسیاری به خصوص جنبش عدالتخواه دانشجویی دریافت می کرد. با انتخاب حجت الاسلام دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال 1392 و عزل صادق عابدین، دکتر احمدی زمام استانداری فارس را به عهده گرفت. در این دوران نیز ایمانی انتقادات را بیشتر به صورت پنهانی با وی در میان می گذاشت. اما با کنار رفتن احمدی، انتقادات به شیوه تعیین استاندار از سوی ایمانی و نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی استان فارس بالا گرفت و تقریباً همگی تهدید به استعفا کردند. اما زمانی که سید محمدعلی افشانی به عنوان استاندار قطعی شد (هر چند به خواسته های آنان بی توجهی شده بود) از استعفا سرباز زدند. آیت الله ایمانی نیز سعی کرد به صورت آرام هر چند منتقد با استانداری افشانی برخورد نماید.

ایمانی در طول دوران امامت جمعه شیراز انتقادات و حرفهای مردم را سعی میکرد در خطبه های نمازجمعه بیان کند. و گاه با ورود به مسایل اختلافی سعی در اتحاد بین مردم در سراسر استان فارس داشت. از جمله تلاش بسیار وی برای حل اختلافات بین آیت الله فقیهی امام جمعه نیریز و آیت الله فال اسیری از شخصیت های صاحب نفوذ و سرشناس نیریزی را می توان نام برد.

انتقادات وی از استانداران و حتی رؤسای جمهور دولتهای دهم، یازدهم و دوازدهم شاید هیچ گاه از خاطر مردم پاک نشود. این در حالی بود که وی علیرغم بیان انتقادات خود، سعی میکرد تا در راستای حل مشکلات و اختلافات به دنبال راه حل باشد. همین امر باعث شد تا جریان خاصی که از ابتدای انقلاب سعی در ایجاد افتراق و اختلاف بین مردم از سویی و اختلاف بین مسئولین و سیاست بازی برای رسیدن به قدرت شود کم کم در استان فارس و به خصوص در شیراز به حاشیه رود و استان فارس به سمت اتحاد و یکپارچگی علیرغم تکثر به پیش رود. اختلافی که در شیراز بین بیوت بزرگان علما به خصوص دستغیب، ملک حسینی و حائری شیرازی بود با ورود آیت الله ایمانی به سمت دوستی و همدلی رفت. مثلاً زمانی که در عید فطر آیت الله سید علی اصغر دستغیب در سال 93 در صحن حرم احمدی و محمدی(ع) به عنوان تولیت نماز خواند و آیت الله ایمانی در مسجد نو (مصلی نمازجمعه شیراز)، از سال بعد نماز اعیاد را به سید علی اصغر دستغیب واگذار کرد و خود به او اقتدا کرد. البته نباید حمایت دو جانبه آیت الله ایمانی و آیت الله سید علی اصغر دستغیب را از یکدیگر نادیده گرفت.

البته علی رغم برخورد تند آیت ایمانی با جریان سید علی محمد دستغیب در شیراز، برخورد کاملاً نرم وی را با آیت الله سید علی اصغر دستغیب شاهد هستیم. در این دوران و به خصوص پس از فتنه 88، با خطبه های تند و روشنگرانه آیت الله ایمانی، جریان سید علی محمد دستغیب کم کم به حاشیه رانده شد. البته در این امر نباید حمایت های آیت الله سید محمدمهدی دستغیب (برادر مرحوم شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب و تولیت آستان احمدی و محمدی (ع) ) و همچنین آیت الله سید علی اصغر دستغیب (برادر سید علی محمد دستغیب و عضو مجلس خبرگان رهبری) را نادیده گرفت.

وی نمایندگی اکثر مراجع معظم تقلید را در استان فارس به عهده داشت. حتی در بازه زمانی قائم مقامی آیت الله منتظری نمایندگی وی را در بسیاری از امور در استان فارس به عهده داشت.

وی در سالیان پس از انقلاب علاوه بر امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه، نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی از سوی جامعه روحانیت مبارز را نیز بر عهده داشت. وی پس از 9 ماه بیماری سخت، و چند هفته بستری شدن، سرانجام در اردیبهشت ماه 1397 دار فانی را وداع گفت.

 

نظرات (۱)

متاسفانه ملت قدر ایمانی ندونستن... یادش بخیر... کازرون دوره آقوی ایمانی یه نظم قشنگ و خاصی داشت... تا چندین سالم  یه شهر بی حاشیه بود... ملت جاده دشت برم میخواسن کشیده شد، مو کنگره علامه طباطبایی یادمن! شخصیت های کشوری اومدن کازرون... خیلی تند و یه طرفه قضاوتش کردن... متنت قشنگ بود. باریکلو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG