دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
۰۳ مرداد ۹۶ ، ۲۰:۰۳

قبح شکنی از مواد مخدر، چرا؟

هرچند تمام نمایندگان را به خواندن صفحات حوادث نشریات و آمارهای قتل و جنایت و تجاوز دعوت می کنم تا اندکی به خود آیند که این همه ثمره همین مواد مخدر است که طبق آمار اکثر این قتل ها، جنایات و تجاوز به خاطر استفاده از موادمخدر و مسکرات است و کمتر اتفاق می افتد که کسی در حال عادی خودش دست به چنین حرکاتی بزند.

انتشار: هفته نامه شهرسبز شماره 422 مورخ 3 مرداد 96- کازرون نما - کازرون خبر -

مطالب مرتبط: مطلب دوست عزیزم آقای مجید قاسمی در سایت کازرون خبر -

سال آخر مجلس پیش، بحثی در مجلس مطرح شد در مورد این که اعدام قاچاقچیان موادمخدر فایده و اثری ندارد و تنها باعث خواهد شد تا چهره جمهوری اسلامی در جامعه بین الملل تخریب شود. پس بهتر است تا قانون را تغییر و اعدام را به حبس ابد تغییر دهیم.

زمانی که این بحث پیش آمد در مطلبی با عنوان "تلنگری بر مصوبه حبس قاتلان گمنام" ضمن بیان قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کردم: "در حالی که حکم اعدام در این قانون را می توان به شکل گفته شده بسیار حداقلی شمرد و مجازات های دیگر نیز، به خصوص مجازات های مالی در نظر گرفته برای زمان ما، بسیار اندک به حساب می آید، و از سوی دیگر همگان می دانیم که هر گرم موادمخدر، می تواند فردی را از جامعه جدا کرده و انگلی در جامعه مبدل نماید یا آن که به کلی از هستی ساقط نماید و فرد دست به هر کاری بزند، که در برخی از مواقع شاهد بوده ایم که فرد خود و یا اطرافیان خود را به قتل می رساند، و بر همگان این امر واضح است که قاچاق مواد مخدر خود نوعی فساد فی الارض است، این قوانین باعث شده است که روز به روز قاچاقچیان مواد مخدر جری تر شده و بیش از پیش به این فساد دست زنند. حال سئوال این جاست در حالی که مردم و مسئولین از این مماشت قانونی با قاچاقچان موادمخدر فریادشان به آسمان بلند شده است چرا باید حرف های مزخرف مشتی انسان مفسد که قصد دارند تا امنیت را در کشور از بین ببرند باعث گردد تا این مجازات اعدام به حبس ابد تغییر یابد؟"

و باز نوشتم که: "آیا با ساده گرفتن قضیه جلوی مفاسد گرفته می شود؟ و دوم آن که چرا به دنبال این نبوده اید که کارشناسانه قضیه را بررسی کنید تا متوجه شوید عیب کار از کجاست. اگر به قضیه نگاه کنیم باید گفت که اگر حکم اعدام نتوانسته است جلوی این فساد را بگیرد آیا حبس ابد می تواند جلوی آن را بگیرد؟ مسلماً خیر. اما در باب قسمت دوم هم باید عرض کنم که حتی اگر این آقایان بسیار سطحی به قضیه نگاه می کردند و یک کارشناسی ساده متوجه می شدند که اتفاقا سخت گیری در چنین مواردی نتیجه مثبت دارد. اما اگر این سخت گیری در قانون باشد اما در عمل آن را به اشکالی ساده بنگریم و با حالتی مسخره با آن برخورد کنیم تا لوث شود، مسلماً نتیجه معکوس خواهد داشت. وقتی قاچاقچی مواد مخدر می داند که افرادی در سیستم قضایی به گونه ای فاسد هستند که براحتی می تواند از زیر تیغ بیرون آید، و یا پس از دستگیری می تواند با انواع ترفندها از زیر تیغ و گاه حبس و جریمه نیز بجهد، مسلماً دیگر به این مسئله نگاهی تمسخرآمیز خواهد داشت..."

پس از این مطلب انتقاداتی شد که در مطلب دیگری تحت عنوان "جواب نقد تلنگری بر مصوبه حبس" به آن ها جواب دادم. در این مطلب به تفصیل و به صورت تقریباً دقیق به مواردی ایراد گرفته شده به نظرات بنده پاسخ دادم.

اما اکنون حرف دیگری است.

در هفته ای که گذشت به ناگاه روز شنبه تیتر اکثر روزنامه ها این بود که " مواد مخدر کوپنی می شود"

مسئله ای که علی رغم تیتر درشت و ریز رسانه های مختلف، اما پس از آن گم شد. براستی اگر مسئله سیاسی بود حتی مسئله مسخره و مزخرفی همچون ژنتیک که توسط آقازاده ای مطرح شد، باز هم به همین راحتی رسانه ها و شخصیت ها و مردم ... از آن عبور می کردند.

وقتی برنامه جهان آرا شبکه افق ساعت ها پول بیت المال را تلف می کند تا به اصطلاح کارشناس سیاسی بیاید و مسئله ژنیتک سیاسی را بر اساس موهومات ذهنی خودش تحلیل کند (توجه همه دوستان را به اظهار نظر حمیدرضا عارف و تحلیل ارائه شده توسط رسانه ها جلب می کنم. خود قضاوت کنید) اما هیچ کدام از رسانه ها نه از باب سیاسی و نه فرهنگی و اجتماعی به این مسئله مهم نمی پردازند.

یا این که وقتی این مجلس طی دو هفته اخیر بار دیگر مسئله تغییر اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را بررسی می کند و مضحک ترین و بی پایه ترین دلایل را برای این موضوع بیان می کنند. به عنوان مثال نماینده ای بیان می کند که خب آقا جوان کار ندارد رفته است قاچاق کرده است. مجبور بوده است. آیا ابن جوان را باید اعدام کرد؟ ولی باز می بینیم نه تریبون نمازجمعه ای به این مزخرفات پاسخ می دهد و نه رسانه ای وارد میدان می شود و نه کسانی آتش به اختیار طوماری می نویسند که تجمعی کنند. آخر این فریاد را باید کجا زد که مجلس به جای درمان ریشه ای درد که همانا بررسی برنامه های قوی و مستدل و فوری و کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای اشتغال و اقتصاد است، یک ماه وقت خود را مصرف معلولی می کند که عینیت فساد، فقر، فحشا و ... و هزاران درد بی درمان دیگر در جامعه است، آن هم نه حل کردن آن، بلکه خواهان پاک کردن صورت مسئله به شکلی کاریکاتوری است.

چرا هیچ کدام از آنان که برای موضوعاتی سیاسی شده از باب سیاست بازی فوراً سینه چاک می کنند از هر جناحی، حالا در این مورد سکوت کرده اند؟

کجایند آنان که دم از خط امام و حزب الهی بودن و ولایت مدار بودن و بسیجی بودن و اصلاح طلب بودن و اصولگرا بودن و طرفدار آزادی و عدالت و ... می زنند؟

این در حالی است که یکی از فرماندهان نیروی انتظامی در همین هفته اخیر بیان می کند که برخی از نمایندگان با پول این قاچاقچیان راهی مجلس شده اند و به هر دلیلی پس از انتشار خبر، اعلام تکذبیه می کند که من چنین حرفی نزده ام. آقای فرمانده انتظامی حیف بود که مردانگیت را پای سیاست بازان ذبح کنی و آزادگی خود را به آنان بفروشی. هرچند لازم به گفتن هم نبود وقتی یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده برای نمایندگی مجلس با کیفی حاوی موادمخدر در فرودگاه شیراز دستگیر شد و سپس توسط شورای نگهبان رد صلاحیت گردید، پس بقیه آقایان هم از این قضیه مستثنی باشند.

وقتی کسانی در مجلس بدور از هر گونه غیرت و همیتی به جای خدمت صادقانه و صالحانه به مردم ایران، به دنبال توجیه اعمال خلافی همچون قاچاق مواد مخدر هستند، البته نباید دیگر امیدی به اصلاح امور داشت.

به نمایندگانی که از شعور و سواد و تقوای لازم برای نمایندگی برخوردارند خواهش می کنیم تا بیش از  این نه وقت و نه سرمایه ملت را تلف نفرمایند. و به جای وقت گذاشتن برای کوپنی کردن مواد مخدر یا اعدام نکردن مفسدین فی الارض، وقت مجلس محترم را صرف برنامه هایی فرمایید تا در زمان اندک کشور از بحران اشتغال خارج شود. نه آن که برای توجیه قاچاق و علی الخصوص قاچاق موادمخدر ضمن تلف کردن وقت و سرمایه ملت (البته به قول خودشان حق شان از سفره انقلاب است حال بقیه مردم که در انقلاب و دوران دفاع مقدس در خط مقدم بوده اند اگر بخواهند حق شان را طلب کنند چه خواهد شد بماند) همین مقدار تولید ملی هم که برای کشور و مردم باقی مانده است با خمار کردن کشور از پای در آوردند.

هرچند تمام نمایندگان را به خواندن صفحات حوادث نشریات و آمارهای قتل و جنایت و تجاوز دعوت می کنم تا اندکی به خود آیند که این همه ثمره همین مواد مخدر است که طبق آمار اکثر این قتل ها، جنایات و تجاوز به خاطر استفاده از موادمخدر و مسکرات است و کمتر اتفاق می افتد که کسی در حال عادی خودش دست به چنین حرکاتی بزند.

نظرات (۵)

بنده قلم های سابق شما روهم مطالعه کردم
پاسخ شما بازهم قانع کننده نبود ومیگویید واضح هست و..واقعا این استدلال شما درخصوص این موضوع خنده دار است
جمله اخرم اینکه دراین زمینه تخصص وسواد علمی کافی وهمه جانبه ندارید پس اظهارنظر نفرمایید برادر عزیز وسلام  .همین قلم های بیسواد هست که جامعه رو به این ازگار انداخته  البته جسارت نباشه  بدرود
پاسخ:
بسم الله
با سلام
دوست عزیز اگر نقدی به مطلب بنده دارید بفرمایید.
اگر دیدگاه خودتان را بیان کنید بهتر است اگر ایرادی می بینید بیان کنید بهتر است تا این که به توهین های مثل بی سواد بخواهید کسانی که با نظر شما مخالف هستند خود را بزرگ جلوه دهید.
مسایل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی از آن جا که علوم انسانی هستند هر کسی می تواند نظر خودش را بیان کند. یا حتی جنبش هایی را به شیوه های گوناگون راه اندازی نمایند. به عنوان مثال در بحث اقتصاد، محیط زیست، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با دخانیات و ...
آیا شما موادمخدر را به صلاح جامعه می دانید؟
ضمن این که اگر در همین موضوع در اینترنت یا نشریات جستجو فرمایید خواهید دید که بسیاری از شخصیت های تحصیل کرده در رشته هایی همچون حقوق، جامعه شناسی، مردم شناسی، روان شناسی، پزشکی و ... به نقد و ایراد به دو موضوع پرداخته اند. و البته هیچ کدام ایرادات بنده را که از سوی بسیاری نیز مطرح است نه تنها رد نکرده اند بلکه تایید نموده اند. همچنین بسیاری از فرماندهان نیروی انتظامی.

با سلام
واقعیت ها را باید گفت و اینجا هم بیان شده. اما توهینی صورت نگرفته.بعضی از نمایندگان مجلس باید واقعا به خود آیند و هوشیار شوند و از خواب غفلت بیرون آیند.
با همین بی توجهی ها و بی مسئولیتی ها است که حوادث تلخ و ناگوار در کشور رخ می دهد. و هیچ کسی هم جوابگو نیست.
هیچی سر جای خودش نیست.واقعیت را باید پذیرفت.
تشکر از شما جناب مهندس اسدزاده. موفق باشید
سلام
دوست خوب یه کم‌ارومتر راه برو  اعتدال رو هم رعایت کن
اولا شما چندتا کتاب جرم شناسی خوندی؟ثانیا ازنظر شما هدف ازمجازات چیست؟ایا دررشته حقوق مدرک تحصیلی دارید؟یا دررشته جرم شناسی و...؟ برچه اساسی سخن میرانید؟خودتون رو کارشناس این موضوع میدونید؟این مسئله به حقوق وجرم شناسی وجامعه شناسی و..مرتبط است ایا دراین خصوص تحصیلات دارید؟مدرکتون رو ارائه بدید اینکه تراواشات ذهنی خودتون روبدون اینکه امار وارقام‌بدید وعلمی بحث کنید بیان کنید روشی است ناصحیح
خود سوال مپیپرسی وخود جواب میدهی بدون اینکه پاسخت درترازوی علمی سنجیده شده باشد مثلا میگی ایا حبس جواب میدهد ؟بلافاصله خودت میگویی مسلما خیر  سول ازخودت جواب ازخودت خودت میدوزی خودت میبافی بدون اینکه علمی امار وارقام بدی و... ضمنا چه کسی گفته صرف حبس جواب میدهد؟؟؟!!این ناشی از عدم درک صحیح ذهنی شما ازاین مقوله هست     بگذارید دراین خصوص کارشناسان خبره که سواد علمی کافی دارند نظر بدهند  این روحیه خشونت طلبی رو هم‌ازوجودت دور کن دوست عزیز   با اینکه اون قاچاقچی ها مجرمند وباید مجازات شوند ولی اونها هم انسان هستند اگر امکانش هست باید به جامعه بازگردانده شوند وشیوه ای اجرا شود که دیگران هم مرتکب نشوند نه اینکه هیچ تاثیری بردیگران نداشته باشد.اعدام راه حل مناسبی برای پیشگری ازخریدوفروش مواد مخدر نبوده   شیوه های دیگر باید استفاده شودالبته معَلاتی مثل بیکاری فقر و.... نیز دراین مسایل نقش دارند.بعضا استانی مثل سیستان بلوچسان به علت فقر وبیکاری جوان به این سمت وسو کشیده میشودو.....

پاسخ:
بسم الله
با سلام
دوست خوب اعتدال تساهل و تسامح نیست
بله بنده نه حقوق خوندم و نه جرم شناسی. اما برخی مسایل اونقدر واضح است که نیاز به داشتن علم نیست. ضمن این که علوم انسانی و حقوق مسایل نسبی و قراردادی هستند. در مورد این که مجازات دو تا بحث هست یکی مباحثی که جزو محکمات است که یکی از آنان قتل مفسد  فی الارض است و بنا به نظر اکثریت مراجع تقلید شیعه و مفتیان اهل سنت حمل، مصرف و خرید و فروش موادمخدر همچون مسکرات حرام شرعی و کسی که آن را ترویج دهد مفسد فی الارض است و از نظر انسانی خیلی واضح است که قاچاقچیان موادمخدر دست به قتل جامعه انسانی می زنند. آیا این مسایل برای شما پیچیده است یا واضح نیست؟ دومین بحث در مورد مجازات به مسایل متشابه مربوط می شود که در آن صورت مجازات را خودمان مشخص می کنیم و قانون می کنیم و نظر قاضی و دستگاه مقنن شرط است.
بنده اگر سوال می پرسم و جواب میدهم به این دلیل است که قضیح اظهر من الشمس است و فکر نکنم شما هم در این مورد مشکلی داشته باشید.
اما این که آنان انسان هستند بله قاچاقچی خرده پا بدون شک هنوز انسانیتی در او وجود دارد اما قاچاقچی کلان بدون هیچ شکی از دایره انسانیت خارج شده است. ضمن این که مواد مخدر به استناد همان بند آخر یعنی صفحات حوادث روزنامه ها و آمارها باعث می شود تا انسان ها ضمن برون رفت از حالت طبیعی خود، دست به جنایت بزنند که متاسفانه روز به روز این جنایت ها افزایش می یابد.
البته اگر سری به فضای خبری و رسانه ای بزنید بسیاری از کارشناسی انتظامی و امنیتی و قضایی در این مورد وارد مسئله شده اند. به عنوان مثال اگر تیتر همین مطلب را در اینترنت سرچ بفرمایید دیدگاه برخی از فرماندهان نیروی انتظامی را خواهید دید. البته اگر آنان را کارشناسان و خبرگان جامعه در این زمینه بدانید.
در پایان ضمن توجه شما و دوستان دیگر به مطالب قبلی بنده که لینکشان در مطلب هست که در آن تمام بندهای قانونی سابق در آن ها آمده است رجوع می دهم. همچنین بنده حرفم فقط این بود که به جای وقت تلف کردن روی چنین مباحثی می توان ریشه ای با این مسایل برخورد کرد که همانا ایجاد اشتغال پایدار برای تمام آحاد ملت است. لطفاً مطلب را یک بار دیگر بخوانید...
۰۴ مرداد ۹۶ ، ۰۷:۴۷ ندای اصفهان
سلام. قلم شما قوی است؛ اما این همه الفاظ خشن و توهین به نمایندگان مجلس را متوجه نمی شوم!
یاعلی
پاسخ:
بسم الله
با سلام
نظر لطف شماست که قلم بنده را قوی می دانید
اما در مورد نمایندگان مجلس باید بویم آیا در مقابل چنین تصمیماتی به جای ارائه راه حل برای برطرف کردن مشکلات و بحران های اساسی کشور چیزی غیر از آن چه گفتم می توان گفت؟
ضمن آن که بنده توهینی نکرده ام. کلمات خشنی هم به کار نبرده ام. لطفا این کلمات را بیان کنید تا بنده متوجه شوم منظور شما کدام کلمات بوده است.
موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG