دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

دومین همایش خیرین آموزش عالی کشور، پنجشنبه 14 بهمن ماه، با حضور معاون وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری،روسای دانشگاه ها، مسئولان بنیادهای خیرین آموزش عالی و خیرین آموزش عالی در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.

انتشار: دانشگاه شیراز -

دومین همایش خیرین آموزش عالی کشور، پنجشنبه 14 بهمن ماه، با حضور معاون وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری،روسای دانشگاه ها، مسئولان بنیادهای خیرین آموزش عالی و خیرین آموزش عالی در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.

در ابتدای این همایش دکترابراهیم گشتاسبی راد،‌سرپرست دانشگاه شیراز، با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی تغییر محتوایی داشت نه شکلی و افراد را از درون تغییر داد و پس از این تغییر درونی بود که تغییر بیرونی هم شکل گرفت که نتیجه آن پیشرفت کشور بود.

دکتر گشتاسبی با تقدیر از دکتر ارشاد رئیس سابق دانشگاه شیراز افزود: وی از ورود غیردانشگاهیان به صحن دانشگاه جلوگیری کرد. حرکت بزرگی که به ما یاد داد در برابر تهاجماتی که به دانشگاه می شود با حفظ سلامت نظام ، رفتاری عاقلانه داشته باشیم.

وی ادامه داد: با ایجاد فرایند خودباوری، پیشرفت، حفظ حرمت که در شان نظام اسلامی است باید تمام معضلات پیش‌ روی جامعه اسلامی را برطرف کنیم.

سرپرست دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه دور شدن از پلیدی‌ها و زشتی‌ها در جامعه با تأسی و استفاده از کلام خداوند در قرآن مجید امکان‌پذیر است، افزود: توجه به قوانین قرآنی به‌عنوان اصل اساسی که سفارش به امور خیر کرده است باید راهنمای عمل خیران و نیک‌اندیشان قرار گیرد و در این راستا با تشکیل ستاد بنیاد خیران آموزش عالی گامی مؤثر در رسیدن به اهداف والای انسانی برداشته شده است.

سرپرست دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: برای کاهش اعتیاد، خشونت و طلاق باید سنت های حسنه اسلامی را در وجود خود و ساختار اجتماعی نهادینه کنیم و اگر نسبت به این روند بی‌توجهی شود با مشکلات اجتماعی بسیاری روبه رو می‌شویم.

دکترگشتاسبی تصریح کرد: دور شدن از هوای نفس و دنیای مادی یکی دیگر از سفارش‌های قرآن کریم بوده و خیری همانند مرحوم نادر کاظمی که دانشگاه معماری و درمانگاه را وقف کرده خدمات ارزنده‌ای را به جامعه بشری ارائه کرده است.

سرپرست دانشگاه شیراز گفت: گردهمایی ملی خیران آموزش عالی با هدف ایجاد هماهنگی با مسؤولان و شناخت نیاز دانشگاه‌ها و ارائه راه‌حل برای مشکلات، در شیراز برگزار شده است.


دکتر محمدحسین امید ، معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری دومین سخنران همایش بود.

وی با تقدیر و طلب مغفرت برای چهار نفر از خیرین که طی یک سال گذشته دار فانی را وداع گفته اند، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته بنیادهای خیرین آموزش عالی به 61 بنیاد رسیده است که برخی از این بنیادها ثبت شده اند و برخی مراحل ثبت را طی می کنند.

وی افزود : وزارت کشور و وزارت علوم همکاری خوبی در این زمینه با هم دارند که ثبت این بنیادها در کمتر از 2 ماه صورت گیرد.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: تا پیش از این دولت کمتر از 10 بنیاد داشتیم و از ابتدای این دولت تعداد این بنیادها به 61 بنیاد افزایش پیدا کرده است.

دکترامید به خدمات این بنیادها اشاره کرد و گفت: از جمله کارهایی که این بنیادها انجام می دهند حمایت از دانشجویان نخبه است که به شکل های مختلفی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ما در وزارتخانه، به دنبال راهکارهایی هستیم که از نظر حقوقی هم کارها تسریع شود و هم تسهیلات مناسبی برای خیرین به وجود آید که از جمله این مباحث تخصیص تسهیلات خیرین مدرسه ساز به خیرین آموزش عالی بود.

دکتر امید خاطر نشان کرد : خیرین درسال های گذشته در زمینه تامین و ساخت خوابگاه های دانشجویی متاهلین گام های مهمی برداشته اند ولی همچنان در این حوزه نیازهای فراوان وجود دارد.

قائم مقام وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری در ستاد خیرین آموزش عالی کشور اظهار کرد: یکی دیگر از تسهیلاتی که در اختیار خیرین قرار داده می شود این است که برخی از خیرین توانایی کمک مالی مناسب در یک زمان را ندارند. برای همین وام هایی را در نظر گرفتیم که خیر می تواند وام بگیرد و هزینه را پرداخت کند و به جای یک جا پرداخت به صورت قسطی این کمک ها را انجام دهد.

وی ادامه داد: وزارت علوم در احداث طرح های خیر ساز مشارکت فعال دارد ، با اجرای طرح 50 درصد ، نیمی از تامین هزینه طرح های خیر ساز توسط وزارت علوم تعهد می شود و امسال 100 میلیارد تومان در این حوزه اختصاص یافته است .

دکترامید با بیان اینکه طی سالهای اخیر400 هزار متر مربع فضای آموزشی و علمی به فضاهای دانشگاه ها با مشارکت خیرین اضافه شده است گفت : 100 هزار متر مربع از این فضا در سال جاری ساخته شده و 10 پروژه بزرگ خیرساز در دهه فجر امسال با مشارکت خیرین افتتاح می شود .

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم گفت:‌تعداد دانشجویان کشور از 170 هزار دانشجو در ابتدای انقلاب به 4 و نیم میلیون دانشجو افزایش یافته است و حدود 10 هزار نفر از دانشجویان و نخبگان علمی کشور اکنون تحت حمایت و پوشش کمک های خیرین قرار دارند، خیرین می توانند در این موارد کمک بیشتری داشته باشند و برای تعالی علم و دانش در کشور گام بردارند.

دکتر امید اظهار داشت : توسعه ازدواج دانشجویی از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب است، دانشگاه ها در این زمینه اقدامات مناسب انجام داده اند ، گستردش این سنت حسنه نیاز به مشارکت خیرین دارد، ایجاد خوابگاههای دانشجویی می تواند به توسعه ازدواج های دانشجویی منجر شود .

معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم همچنین گفت : به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی ، ایجاد مجموعه های ورزشی و فرهنگی ، احداث اماکن علمی و پژوهشی و توسعه سخت افزارها در دانشگاه و توجه به زیربناها از جمله مواردی است که خیرین می توانند در آن مشارکت بیشتر داشته باشند .

دکترامید ادامه داد: کمک خیرین معطوف به کمک های مالی به تنهایی نمی شود ، ما از کمک های فکری و ایده پردازی خیرین هم استقبال می کنیم و معتقدیم بسیاری از موارد رشد و بالندگی در دانشگاه ها با کمک های فکری خیرین به دست آمده است .


مهندس عطایی،‌ خیر دانشگاه شیراز ، دیگر سخنران همایش بود.

وی که اهدا کننده مجموعه جهان پارس دانشگاه شیراز و دانشکده کارآفرینی این دانشگاه می باشد ، در ابتدای‌ سخنانش گفت: بازدید یک مدیر خوب باید بر اساس برنامه باشد.

مهندس عطایی سپس به تبیین این کلام پرداخت و افزود: نباید بازدید مسئولین به سرعت و بدون دقت صورت گیرد بلکه باید در فراغ بال و دقیق صورت گیرد که اگر ایراد هست یا مسایلی که بهتر است باشد بیان شود.

وی به بیان دلایل بیکاری در جامعه پرداخت و اضافه کرد: در حالی که برای استخدام 5 نفر تعداد زیادی ثبت نام می کنند، اما با توجه به این که کارگاه ها در بیابان ها قرار دارند، اکثر این افراد حاضر نیستند در آن کارگاه ها کار کنند. در واقع نسل جدید آمادگی کار را ندارد.

مهندس عطایی خطاب به اساتید دانشگاه حاضر در جلسه بیان داشت: ضروری است که اخلاق و کار کردن نیز به دانشجویان آموزش داده شود چراکه با واردات نمی توان اقتصاد کشور را ساخت، تنها کسانی که می توانند کشور را از بحران های عجیب و غریبی بیرون ببرند و کشور را سامان دهند جوانان هستند و از جمله راهکارهایی نیز که آنان می توانند به درستی این وظیفه را انجام دهند آموزش درست است.


دکتر رضا فرجی دانا ،‌ رئیس هیات مدیره بنیاد حامیان دانشکده فنی دانشگاه تهران و عضو هیئت موسس بنیاد حامیان علم و فناوری نیز در گردهمایی خیرین آموزش عالی در دانشگاه شیراز اظهار داشت : امروزه کشتی کیفیت آموزش عالی در اقیانوس کیمت در حال غرق شدن است و این یک واقعیت است که باید به آن بپردازیم. همه ما باید فریاد کیفیت بزنیم در حالی که همه فریاد کمیت می زنند.

وی بیان داشت: آمار یونسکو ایران را سومین تولید کننده مهندس در جهان معرفی کرده است. در نگاه اول شاید فکر کینم که کار خوبی است. در حالی که این نشان می دهد که در دریای کمیت غرق شده ایم.

دکتر فرجی دانا گفت: ما از ابتدای تاسیس دانشگاه در ایران که سال 1313 می باشد تا سال 84 ،یعنی حدود 71 سال، 60 دانشگاه یا موسسه آموزش عالی داشته ایم اما در طول 8 سال بعد یعنی از سال 84 تا 91، 55 دانشگاه تاسیس شده است.

مشاور رییس جمهور در امور علمی و آموزشی تصریح کرد : ما باید در تضمین کیفیت و نگهداری آن از همه مردم کمک بخواهیم. باید کیفیت را دغدغه مردم بکنیم. به گونه ای که فشارهای سیاسی را از روی دانشگاه بردارد و نگذارد که آموزش عالی کرنش کند و در جایی که نباید دانشگاه ساخته شود.

عضو هیئت موسس بنیاد حامیان علم و فناوری گفت: زیرساخت های کاربری و تجهیزات از جمله اهداف ما هستند و ضروری است که بنیادها در همه دانشگاه ها راه اندازی شود، نیازهای خود را عرضه کنند، و خیرین به سوی اولویت ها هدایت گردند.

وی ادامه داد : بخش دیگر این کار این است که کمک های مردمی به صورت گسترده درآید. در این صورت می توانیم امیدوار باشیم که کیفیت سازی را دغدغه مردم کرده ایم.


در ادامه برگزاری دومین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی کشور در دانشگاه شیراز پنل پرسش و پاسخ با حضور آقایان دکتر فرجی دانا، دکتر امید، دکتر فرهودی و دکتر صفوی اجرا گردید.

در این نشست برخی از خیرین، مسئولان دانشگاه ها و مسئولین نهادها به انتقاد، پیشنهاد و مشکلات سر راه خود اشاره کردند که به برخی از آنان پاسخ داده شد و برخی دیگر هم در دست بررسی قرار گرفت.

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی،‌استاد دانشگاه شیراز و مسئول نهاد های نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس و دکتر مصطفی ندیم، استاد بخش تاریخ دانشگاه شیراز از دیگر بخش های این مراسم بود.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۳

نظرات (۲)

۰۹ آبان ۹۶ ، ۰۱:۳۲ سامان کاشف
بسیار مطلب جالبی بود .
امیدوارم که همه از هزینه خردید و فروش های روزنه خود کم کنند تا به دیگران کمک کنند
۰۷ اسفند ۹۵ ، ۱۶:۴۰ احسان پروانه
سلام
خداقوت
مطالب وبلاگتون بسیار عالی و مفید
ان شاالله موفق باشید
( اگر با تبادل لینک موافقید بهم خبر بدید) متشکرم
توسط ما دنبال شدید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG