9 دی؛حماسه ای پس از عاشورا
می خواهم این بار از زاویهای دیگر به 9 دی نگاه کنیم. زاویهای که با گذشت 2 سال از این حماسه ملی دینی هرگز دیده نشد.
از دو زاویه و از دو منظر که در واقع قیاسی است برای این حماسه با حماسه های دیگر تاریخ شیعه.
انتشار: هفته نامه شهرسبز دی ماه 90- کازرون نما - کازرون نگاه - غریو -
می خواهم این بار از زاویه ای دیگر به 9 دی نگاه کنیم. زاویهای که با گذشت 7 سال از این حماسه ملی دینی هرگز دیده نشد.
از دو زاویه و از دو منظر که در واقع قیاسی است برای این حماسه با حماسه های دیگر تاریخ شیعه.
1- قیام توابین و مختار :
به شباهتهای این دو حماسه دقت کردهاید .
برای این که شباهت های آنها را با هم بیان کنم باید به 10 سال قبل از فتنه 88برگشت کنیم.
آری درست است سال 1378. و فتنه کوی دانشگاه. که اگر از آن حادثه عبرت گرفته بودیم فتنه ای دیگر جای مجال نمی یافت.
سال 78 و در ایامی که آتش فتنه از سوی نیروهای سیا در ایران میرفت تا شعله ور شود؛ رهبری یک سخنرانی نمود و مردم به صحنه آمدند. در روز 23 تیرماه؛ و حمایت خودشان را از رهبری و نظام اعلام کردند. در واقع به ندای هل من ناصر رهبری لبیک گفتند. و یک هفته نشده، فتنه خاموش شد.
اما در فتنه 88 روزی که رهبری خطبه خواند:
روز تاسوعا چو شد رهبر خطیب
بانگ زد چون جد خود حیدر نهیب
من حسینی هستم عاشورانیم
بیم طوفان نیست من دریاییم
روزی بود که اصحاب فتنه را جمع کرده بود و حجت را بر آنها تمام نمود.1
و با این کار حجت بر همه تمام شده بود. دیگر جای تردید برای کسی نباید
باقی میماند. اما در آن تاسوعایی که دشمن آمده بود تا سران سپاه امام را
تطمیع کند فریاد "اَین عمار" شنیده نشد. و اگر در همان روزها لبیک گفته می
شد این همه خسارات مادی و معنوی را نظام جمهوری اسلامی و مردم متحمل
نمی شدند. در واقع در کربلای آن روز نظام جمهوری اسلامی، حسین بود که لب
تشنه فریاد هل من ناصرش از زبان سید علی برخواست. (روز29 خرداد 88)
اما لبیک به این ندا 6 ماه بعد شنیده شد. همان کاری که توابین انجام دادند.
پس از آن که امام خویش را در کربلا تنها و بی یار رها ساختند تا شربت شهادت نوشید.
گفتن این مساله بدان معنا نیست که این حماسه ارزشی نداشت. بلکه بدان معناست که اگر همان روز به ندای رهبرمان لبیک می گفتیم این همه خسارات را متحمل نمی شدیم. آن چنان که در فتنه 78 با حضور به موقع خویش در 23 تیر ماه فتنه را خاموش کرده بودیم. همچنان که آل امیه بعد از شهادت حسین بن علی با همین قیام ها کاخش ویران شد. اما باید گفت هر چند نوشدارو دیر رسید اما شانس آوردیم و خدا ما را یاری کرد که ان تنصروا ا... ینصرکم و یثبت اقدامکم.
2- صفین:
فتنه 88 شباهتی با یک حادثه دیگر هم دارد. جنگ صفین....
جنگ صفین را به دنبال جنگ جمل راه انداختند. که اگر خواصی چون طلحه و زبیر و عایشه در جمل علیه علی خروج نمی کردند معاویه نمی توانست علیه علی اقدامی کند. و اگر هم می کرد خساراتش از این مقدار کمتر بود.
هرچند امثال زبیر با آغاز جنگ و امثال طلحه در هنگامه جنگ به خطای خویش پی بردند اما دیگر دیر شده بود زیرا با شایعات و شبهه افکنی هایی که در ذهن جامعه اسلامی علیه امام خویش انداخته اند نه تنها راه را برای حرکت امثال معاویه باز کردند (که کینه دیرینه با اسلام داشتند) بلکه آحاد جامعه اسلامی را برای همیشه در شک و تردید و افتراق نگه داشتند.
در جنگ صفین، در ابتدای کارزار، امیرالمومنین حکمیت قرآن را پیش می کشد تا از بروز جنگ و درگیری جلوگیری نماید. اما معاویه به خیال این که قدرت بیشتری دارد و علی در نقطه ضعف است این امر را رد می کند. و زمانی که مالک را پشت خیمه اش می بیند قرآن را بر نیزه می سازند که آی حکمیت!!!
و حالا ....
هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده که چه عرض کنم؛ بهتر است بگویم هنوز انتخابات تمام نشده همین خواص جملی، شتر جمل را هی کردند.. تا اصحاب شام راه را این بار سریع تر بپیمایند و از این فتنه سوءاستفاده کنند.
هنوز بیش از 2 روز از آغاز اعتراضات و اتمام انتخابات نگذشته بود که رهبری خود به حکمیت نشست و همه طرف های قضیه را فراخواند که حرف حسابتان چیست. اما متاسفانه فتنه گران نه در آن جلسه و نه پس از آن به گمان این که پیروز هستند حکیمت رهبری را مقبول ندانستند.
اما پس از دو سال از آن قضایا و در حالی که می رود اثری از آن ها و جریان سبزشان نباشد به ظلمی که علیه نظام جمهوری اسلامی کردند اعتراف می کنند 2و از آن سو فراخوان نامه نویسی به رهبری و حکمیت ایشان را دارند3. که این نامه ها چون همان قرآن هایی است که معاویه بر نیزه کرد.
اما از این سوی نیز کسانی دم از ایرانیت می زنند. که احتمالاً نقش همان اشعث ها را دارند بازی می کنند. هرچند به ظاهر سرباز ولایت خود را قلمداد نمایند.. و این امر بصیرت می خواهد که از این سوی نیز نلغزیم.
ما سکوت کردیم هنگامه فریاد ولی امرمان و تنهایش نهادیم تا نظام را در کربلای فتنه شان، ذبح کنند و آن گاه در عاشورای حسینی لرزه بر اندام مان افتد؛ وقتی که می شنویم طلبه ای را در خیابان کتک زدند و عریانش ساختند....
وقتی بانوی محجبه ای را در عاشورا هتک حرمت کردند...
وقتی نامه های دروغین نوشتند و وقتی دروغ شان عیان شد در سکوت خبری خود تکذیبش کردند4 که هم بگویند خود تکذیب کردیم و از آن سوی خوراک رسانه های شیطان را از دهان شان نگیرند که حقی دارند بر گردن آنان...
آری عاشورا به داد ملت رسید تا چشم ها باز گردد...
هرچند سربازان معاویه در لباس یاران علی در آمدند و کهریزک ساختند و ....
یاران چشم ها باز کنید تا حقایق را ببینید که ما در فتنه 88 عاشورا نکردیم که در عاشورا ماندیم و سکوت کردیم تا عاشورا تکرار شود...
هرچند از مدعیان اصلاحات که در دوران حاکمیت شان علم عزای حسین را زیر پا نهادند و حسین را نه تشنه عشق الهی و خدمت و هادی امت که تشنه قدرت می خواندند... همان ها که عزای حسین را جهل خواندند و سینه زدن را نه پاسداشت پیروزی خون بر شمشیر که شکست حسین تفسیر کردند... همان ها که در همین شهر خودمان به بازاریان و کسبه گفتند که در عاشورا و تاسوعا بازار تعطیل نکنید5 و وقتی مردم تعطیل کردند و کسی حرکت آنها را به نقد کشید از او شکایت کردند. مدعیان آزادی بیان. نقدی کوچک را هم تحمل ننمودند. این امور از این آدم ها بعید هم نبود....
از 9 دی باید عبرت گرفت. نه آن که بر آن غره شد.
پینوشت:
1-دعوت رهبری از کاندیداها و جلسه با نمایندگانشان 26 خرداد 88
2- خاتمی؛ سایت بالاترین تیر 90
3-سایت محمد نوریزاد نامه 15
4- مهدی کروبی روزنامه اعتماد آذر 88
5- فرمانداری کازرون محرم 81

آرامگاه پیر بَنکی در آستانه ویرانی
آیا صفرهای پول ملی پرواز میکنند؟
هشیار باشیم؛ آتشبس، پایان جنگ نیست!
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سعید برجی
به پیشواز نبرد آغاز میگردد
آشنایی با شهید پرفسور عبدالحمید مینوچهر
آشنایی با زندگی شهید پرفسور سید امیرحسین فقهی
آشنایی با آیتالله دکتر احمد بهشتی
سحرگاهان سعدیه
انقلاب ما، انقلابی از نهاد مردم بود
سرمای زمستانی شیراز با کمترین بارش
نگاهی به جلد کتاب کارگاه نوآوری و کارآفرینی؛ پایه یازدهم
نابودی سنگگورهای تاریخی کازرون
گلبوسه
ترور 4 دانشمند هستهای استان فارس در حمله رژیم صهیونیستی
شما در مقابل بیآبی و گرسنگی و شکنجه مقاومت کردید ما در مقابل نگاهها
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی آثار بابافغانی شیرازی
رویداد آیینهها؛ آشنایی و بررسی با شاه داعی الله شیرازی، عارف و شاعر سده نهم
در دومین رویداد ادبی آیینهها روی داد؛ آشنایی با مولانا محمد طالب جاجرمی
به بهانه آغاز هفته کتاب و کتابخوانی؛ پاسداشت دکتر منوچهر کیانی در رویداد صحبت یار
پاسداشت نزدیک به 30 چهره فرهنگ و هنر فارس در نیمسال نخست 1402
صدور مجوزهای فرهنگی هنری مجازی شد/ مهلت سامانه ای کردن تا پایان آبان
رونمایی از کتاب به ژرفای زیبایی
بررسی روابط عمومی از دو زاویه دانش و کارآیی
پاسداشت تلاشهای 100 چهره فرهنگی و هنری در رویداد صحبت یار 1401
پاسداشت بیش از ۴۰ فرهنگور و هنرمند فارس در رویداد صحبت یار
کارگردان نمایش اسب قاتلین: جشنوارهها بستر بالندگی هنری و اندیشهورزی
برگزاری کارگاههای توانمندسازی انجمنهای ادبی در فارس
طرح ویژه حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مستندسازان استان
گشت و گذار در مسجد جامع وکیل شیراز
چهارصد و هجدهمین نشان ملی مفاخر در دستان حکیمی از فسا
آشنایی با برخی از گلهای بهاری فارس
نوروز؛ نفسِ تازهٔ زمین و رستاخیز طبیعت
رویش دوباره زندگی در نوروز 1404
برفگاه سپیدان در روزهای پایانی اسفند
یک روز بارانی در شیراز : عشق و زیبایی در میان قطرات باران
گذری بر مناطق گردشگری کازرون
کاروانسرای خان زنیان
روستای دیکانک و گاوکشک
خشونت چیست؟
کودتای نظامی مصدق علیه شاه!!!
اردیبهشت های نعیم
حرم شاهچراغ
مهدویت، از حقیقت تا انحراف!!
باستان گرایی خوب یا بد؟
باغ سیب و به خانه زنیان
سفری با عطاهای فراموش نشدنی
خوانش نمایشنامه شب یلدا
خانه ای قدیمی در کازرون
منطقه چرامکان
گل انار
بهار در بهشت زهرای کازرون
سعدیه
سیب بود و آب بود و مهربانی
چنارفاریاب
استقبال مردم شیراز از شهدای گمنام
عزاداری محرم در حسینیه کازرونی های مقیم شیراز
باغ ارم
پارک جنگلی مرتضی علی در شیراز
چرا باید از روحانی بترسیم؟/خطر را جدی بگیرید!
انتخاب مسئول گروه قرآنی زنیان
شاخه اما بگریست
بچه محلمون آقا محمد
تاسوعای 1396 هجری کازرون
شکوفه های آخورک
دشت برم نوروز97
شکوفه های بهاری پرتقال
مناطق گردشگری شیراز
مصدق و نهضت تنگستانی ها
جنبش کتابخوانی در خانه زنیان
حافظیه
یک جامانده کربلای ۴ از اروند گفت
روستای کهمره سرخی
انتخابات 7 اسفند 94
حضرت عباس مدد کن مدد
تشکر.موفق باشی.