کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۱۵

دهه فرهنگ و هنر کازرون

می خواهم به دهه فرهنگ و هنر کازرون که در هفته گذشته برگزار شد از زاویه ای دیگر نگاه کنم. زاویه ای که با بررسی رسانه های محلی، متوجه شدم که مغفول مانده است.

انتشار: کازرون خبر - کازرون نگاه - بابونه - کازرون نما - هفته نامه شهرسبز شماره 370 مورخ 5 خرداد 95 - سراج

پس از دو سال، به همت موسسه ی فرهنگی و هنری برشنگ و گروه رسانه ای تبلیغی دوکوهه فیلم، چهارمین دهه فرهنگ و هنر شهرستان کارزون در دهه سوم اردیبهشت ماه امسال با محوریت ناصر دیوان و یارانش در نهضت جنوب، در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون برگزار شد.

آن چه به نظر می آید این است که امسال، دهه فرهنگ و هنر کازرون، بر خلاف دوره های پیشین، برنامه ها دارای تنوع و کیفیت بهتری بودند. البته نباید از نظر دور داشت که محیط بسیار بزرگتر و بهتری هم به این امر اختصاص داده شده بود. به طوری که می توان گفت تمام ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه ای تحت پوشش این برنامه ها قرار گرفته بودند. هر چند سالن استاد نصرا... مردانی، برای برگزاری چنین برنامه هایی ظرفیت کمی دارد و همین امر باعث می شد که در طول ده شب برگزاری این برنامه ها، سالن پیش از آغاز برنامه، پر شود و بسیاری از مردم علاقمند، از این برنامه ها محروم شوند. (لازم به ذکر است که نگارنده تنها توفیق داشت که در شب اختتامیه مراسم شرکت کند و سایر اطلاعات از گزارش میدانی به دست آمده است).

هر چند باز هم از تمام پتانسیل هنری و فرهنگی کازرون استفاده نشده بود، اما تعداد هنرمندانی که در این دوره، به کار گرفته شده بودند نسبت به دوره های پیشین بیشتر به نظر آمد.

حضور غرفه های مختلف هنری و اقتصادی به خصوص تولیدات بومی کازرون در نمایشگاه حاشیه ای آن از جمله حواشی بسیار زیبا و پسندیده بود. هر چند تعداد غرفه های بسیار کم بود اما به نسبت می توان گفت خوب بود.

سخنی که در این جا از سوی مردم خطاب به مسئولان شهرستانی گفته می شد این بود که بهتر است هر6 ماه یا هر فصل یک بار نمایشگاهی از محصولات و تولیدات بومی کازرون به صورت متمرکز برگزار شود تا مردم تولیدات و محصولات خود را خریداری کنند.

همچنین برخی نیز معتقد بودند که محصولات کازرون باید به سبک تجاری درآمده و پا از حوزه کازرون بیرون بگذارند و به کار خود گستردگی دهند و از نیروهای شهرستانی بیشتری در کارگاه های خود استفاده کنند. به عنوان مثال رب بهشهد یا شرکت گل بادام علیرغم کیفیت نسبی خوبی که دارند متأسفانه بیرون از کازرون خبری از آنها نیست. در حالی که اگر چنین محصولاتی با همین کیفیت سعی کنند تا خارج از کازرون نیز در بازار عرضه شوند، به خوبی می توانند بازار خود را پیدا کنند و مردم شهرهای دیگر نیز از چنین محصولاتی استقبال خواهند نمود.

در بین این غرفه ها، غرفه تولیدات اقتصاد مقاومتی بود. این تولیدات با حمایت سپاه پاسدارن و بسیج راه اندازی شده بودند. در این غرفه کفش های تولیدی کازرون به نمایش گذاشته شده بود. این در حالی است که تولیدات اقتصاد مقاومتی کازرون تنوع بسیاری داشته و تعداد آن ها نیز روز به روز رو به افزونی است. اما متأسفانه تنها کفش های تولیدی به نمایش گذاشته شده بود. یکی از ایرادهای وارده بر این تولیدات نیز، مارک های خارجی روی آنها بود. چیزی که به گفته صاحب غرفه، برآنند تا در آینده نزدیک برند و مارک خاصی را تهیه و بر روی آنها بچسبانند. وی دلیل وجود مارک خارجی را این می دانست که نام شرکت ”آل یاسین“ است و این کلمه را نمی توان روی اجناس قید کرد!!! برایم سئوال بود که چه نیازی است که از اسماء مقدسه برای چنین شرکت هایی استفاده شود. همچنین آیا نمی توانستند از همان روز اول نامی غیر اسماء مقدسه را انتخاب و به عنوان نام کالا روی آن قید کنند؟

ناصر دیوان کازرونی از جمله مبارزان جنوب در مبارزه با استعمار انگلیس است. در این بین اما تنها نام آیت ا... سیدعبدالحسین لاری و صولت الدوله قشقایی به عنوان همرزمان بزرگنمایی شد. آیا سایر مبارزان جنوب به خصوص مبارزان خشتی نبایستی به عنوان همرزمان ناصر دیوان کازرونی برده شود؟

همچنین بزرگی و عظمت ناصر دیوان بر کسی پوشیده نیست. اما آیا نبایستی از سایر بزرگان کازرونی صده 1300 هم یادی شود؟ پس چرا در این چهار دوره تنها به بزرگداشت ناصر دیوان اقدام می شود؟

ارزنده است که در دوره های بعد از شخصیت های بزرگ، بزرگوار و آزاده ای چون: مرحومان مهندس رجبعلی طاهری، دکتر محمد طاهری، غلامرضا باقری نژاد، منوچهر مظفریان، آیت ا... سید احمد پیشوا، شهید حجت الاسلام عبدالرحیم دانشجو (دهقان)، شهید حاج هدایت ا... مصلحیان، شهید حاج موسی رضازاده، کربلایی علی فرخی، نصرا... مردانی و ابراهیم پرهیزگار و یا شخصیت های زنده ای همچون آیت ا... بزرگ بنیادی، آیت ا... اسدالله ایمانی، پرفسور محمد سلیمانی (پدر علم مخابرات ایران)، پرفسور رضا ملکزاده (چهره شاخص علم پزشکی)، پرفسور عبدالرضا حاجی پور(دانشمند برتر علم شیمی)، حاج حسین مختاری، حسین مسیب زاده، دکتر محمد عارف، محمدرضا سرشار، محمود پاک نیت، امین تارخ، عباس شیخ الحمایی و ... تجلیل و تکریم شود.

 

دهه فرهنگ و هنر کازرون

غرفه شهدا

دهه فرهنگ و هنر کازرون

نمایشگاه خوشنویسی

دهه فرهنگ و هنر کازرون

غرفه اقتصاد مقاومتی

دهه فرهنگ و هنر کازرون

غرفه شرکت گل بادام

دهه فرهنگ و هنر کازرون

غرفه کفش های تولیدی کازرون در اقتصاد مقاومتی

دهه فرهنگ و هنر کازرون

غرفه شرکت بهشهد

دهه فرهنگ و هنر کازرون

نمایشگاه کتاب

دهه فرهنگ و هنر کازرون

نمایی از ماکت منزل ناصر دیوان کازرونی

دهه فرهنگ و هنر کازرون

غرفه قشقایی

دهه فرهنگ و هنر کازرون

غرفه صنایع دستی کازرون

دهه فرهنگ و هنر کازرون

غرفه گل و گیاه

دهه فرهنگ و هنر کازرون

تنها جایی که پرچم انگلیس، آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی بر زمین نقش شده بود، روبروی غرفه های اقتصاد مقاومتی بود

دهه فرهنگ و هنر کازرون

گروه سرود مدرسه شهید منصور محسن پور (مدرسه راهنمایی من) که شعر بسیار زیبایی را از دکتر محمدکاظم دهقانیان فرد(استاد ادبیات و مربی شعر و قصه من در همان مدرسه شهید محسن پور در نیمه دوم دهه هفتاد) را می خواندند.

نظرات (۱)

با عرض سلام 
لطفا شما هم در وبلاگ بنده نظر بدهید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG