کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

سال گذشته در همین ایام بود که در شیراز شاهد حمله به دو جوان ناهی از منکر و دفاع از حرمت نوامیس و مجروح شدن آن دو بودیم. اما متاسفانه پس از انصراف آن دو جوان از شکایت یکی از مسئولین امر استان اصل قضیه را منکر شد تا آن که جوانان ناهی از منکر خود به مصاحبه با رسانهها پرداختند.

فروردین امسال شهادت علی خلیلی، طلبه ناهی از منکر، باعث شد تا ما نیز به نوبه خود بار دیگر این هشدار را به مسئولین بدهیم.



انتشار: نشریه دانشجویی دانشگاه شیراز مستضعفین شماره 4 فروردین 93- هفته نامه شهرسبز شماره 266 مورخ 26 فروردین93 - غریو - عصر کازرون - ساجد نیوز - ثامن نیوز - حرف تو - خداآفرین به روز - کلام فارس -

 

 

چرا امر به معروف و نهی از منکر بکنیم؟ جواب این هم خیلی ساده است. زیرا میخواهیم جامعه خویش را اصلاح کنیم و از سوی دیگر از سقوط به قهقرا جلوگیری کنیم.

 

 

چرا میخواهیم جامعه صالح داشته باشیم؟ جامعه صالح جامعهای است که افراد آن جامعه اصلاح شده به سوی خوبیها باشند. دلیل این که میخواهیم جامعهای صالح داشته باشیم این است که بتوانیم در جامعه در کمال آرامش و امنیت هم خود و هم عزیزانمان زندگی کنیم.

مکتبی و مرامی و جامعهای وجود ندارد که از پیروانش نخواهد تا این فریضه را انجام ندهند. بلکه در تمام مکاتب و مرامها و جوامع، بزرگان و علما و دانشمندان و کسانی که دغدغه جامعه خویش دارند، نه تنها خویش به امر به معروف و نهی از منکر به شیوههای مختلف از اخم کردن تا مجازاتهای سنگین و حتی مرگ میپردازند بلکه از شهروندان نیز میخواهند تا این مهم را انجام دهند.

از آن جایی که هر کشوری قانون مربوط به خودش را دارد، در این قانونها برخی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر به عامه مردم سپرده شده و برخی دیگر به نهادهای حکومتی سپرده شده است تا از این طریق امنیت و آرامش را برای مردمانشان به ارمغان بیاورند که از جمله این نهادها میتوان به نیروی پلیس کشورها اشاره داشت که نهاد قهری در این زمینه است.

در اسلام نیز امر به معروف و نهی از منکر به آحاد جامعه اسلامی سپرده شده که برای انجام دادن آن نیز احکام خاصی نیز در نظر گرفته شده است.

جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نظامی مردمسالار با پشتوانه دینی و ملی خاص خود، اصلاح جامعه را از سه طریق میداند. یکی نهادهای مردمی و دیگری نهادهای حکومتی و نهاد آخر حوزههای علمیه هستند.

نهادهای حاکمیتی بر اساس قوانین موجود با خاطیان برخوردهای مختلفی دارند. از جمله این نهادها میتوان به اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان معرفی کنندگان خوب و بدها و نهادهای فرهنگی و پلیس به عنوان قوه قهریه وظایف خاص خود را دارند. در مرتبه بالاتر از این نهادهای حاکمیتی حوزههای علمیه به عنوان جایگاه تئوریزه نمودن خوب و بدها و مردم در جایگاه پایینتر در مقام تذکر لسانی بایستی در کنار هم باشند تا جامعهای سالم و صالح داشته باشیم.

امر به معروف و نهی از منکر حوزه بسیار گستردهای دارد. از مسایل شرعی و دعوت به نماز و روزه و حجاب صحیح گرفته تا دعوت به حفظ محیط زیستی سالم، یا حتی ورزش یا کتاب خواندن و ...

اما چرا برخی در جامعه ما با امر به معروف و نهی از منکر مشکل دارند و با سیاسی کردن و ایجاد جو منفی علیه آن، مردم را از این فریضه الهی باز میدارند؟

این افراد کلاً سه دسته هستند: دسته اول پیادهنظام بیگانگان که دانسته یا نادانسته به اهداف پلید آنها کمک میکنند. دسته دوم کسانی که معتاد برخی از منکرات هستند و نمیخواهند از آن دست بکشند. پس گاه حتی دیگران را به همان منکر متهم   مینمایند. دسته سوم کسانی هستند که از این راه به دنبال اهداف قدرت یا ثروت یا ... هستند. که هر سه دسته عمداً یا سهواً به جامعه خویش خیانت میکنند.

آنها که دغدغه جامعهای سالم، صالح، پاک و آرام را برای خود و خانواده و عزیزان و سایر افراد جامعه دارند، مسلماً و مطمئناً این فریضه را انجام خواهند داد و بر حاکمیت است که اگر مورد تعرض قرار گرفتند، با متعرضان که خائنین به جامعه هستند به شدت و قاطعیت برخورد نماید.

در ابتدای سال 78، وقتی فریادهای تسامح و تساهل از اردوگاه فتنه گران و منافقین داخلی، که خیال میکردند مردم از دین بری شدهاند، بلند و بلندتر میشد، شاید برای اولین بار، وقتی قاسم سجادیان، جوان مرودشتی، به نهی از منکر چند جوان متعرض به ناموس مردم، مشغول بود، توسط آن چند نفر توسط سلاح سرد، به شهادت رسید.

سال 78 اما با این قتل عمد، پایان نیافت. چند ماه بعد، در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان، دانشجوی ناهی از منکر، هادی محبی، در پیش چشم جماعت تهران نشین، مورد حمله کسانی قرار گرفت که با لحنی خوش آنان را نهی از منکر نموده بود. قاتل او را با لبانی روزه، گردن برید.

این بار اما قضیه ابعاد گستردهتری یافت. قاتل سریعاً شناسایی و دستگیر شد. بوقهای ضددین در داخل و خارج، به دفاع از قاتل پرداختند و خواستار رهایی قاتل شدند. دفاع از قاتل برخی سازمانهای بین المللی را هم فراگرفت و قضیه از یک قتل ساده، به یک مسئله مهم و امنیتی بدل شد. اما متاسفانه در این داستان برخی از مسئولان وقت برای گرفتن رضایت و عدم اعدام قاتل از یکدیگر سبقت گرفتند تا نهایتاً پدر شهید هادی محبی قاتل را بر چوبه دار بخشید و جوان قاتل از مرگ رهایید.

رهایی این قاتل، شاید از یک سو لطف و مرحمت متدینین را به نمایش گذاشت، اما از سوی دیگر فضای ناامنی را برای آمران به معروف و ناهیان از منکر بوجود آورد. به طوری که در ماههای بعد، شاهد شهادت برخی دیگر از آمران به معروف و ناهیان از منکر بودیم. این امر سبب شد تا این فریضه الهی به دلیل بوجود آمدن فضای نامناسب و ناامن، و از سوی دیگر ترویج فرهنگ به من چه و به تو چه و اباحهگری و جریتر شدن متخلفان به خصوص در فضای بیبند و باری، کمکم به محاق فراموشی سپرده شود.

سال گذشته در همین ایام بود که در شیراز شاهد حمله به دو جوان ناهی از منکر و دفاع از حرمت نوامیس و مجروح شدن آن دو بودیم. اما متاسفانه پس از انصراف آن دو جوان از شکایت یکی از مسئولین امر استان اصل قضیه را منکر شد تا آن که جوانان ناهی از منکر خود به مصاحبه با رسانهها پرداختند.

فروردین امسال شهادت علی خلیلی، طلبه ناهی از منکر، باعث شد تا ما نیز به نوبه خود بار دیگر این هشدار را به مسئولین بدهیم.

 

نظرات (۳)

سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
"
امر به معروف و نهی از منکر یعنی اصلاح جامعه "
با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/25760
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت "حرف تو" به شما:
"حضرت رسول (صلّی‌الله‌علیه‌وآله): آدمی، پیر می‌شود و دو چیز در او جوان می‌گردد: آز و آرزو."
یا علی
با سلام و خدا قوت

خواهشمندیم مطالب تولیدی خود را در قسمت ارسال مطلب در سایت حرف تو ارسال نمائید
سلام برادر.خداقوت
اما درباب امربه معروف حرفهای بسیاری هست. فقط یک نکته اینکه امربه معروف را محدود و محصور به حجاب و نماز و ورزش و...نکنیم؛ سطح، گستره و عمق آن بسیار فراتر است. تا جائیکه میتواند هدف قیام یک امام باشد.فعلا همین...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG