دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه تاروپود این سرزمین با فرهنگ و هنر عجین شده است، گفت: ایران بزرگ به پشتوانه ادبا، شعرا و عارفانی چون حضرت حافظ در قله فرهنگ و هنر دنیا می درخشد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه بیستم مهرماه در آئین بیست و ششمین یاد روز حافظ در شیراز گفت: قرن هاست نام حافظ بزرگ در سراسر دنیا جزو نمادهای تمدنی و فرهنگی ایران عزیز است و هرجا نام ایران و تمدن باشکوه ایرانی اسلامی مطرح می شود، نام حافظ و سایر بزرگان فرهنگ و هنر به میان می آید.

اسماعیلی ادامه داد: امروز در تمامی جغرافیای فرهنگی ایران زمین که بسیار فراتر از مرزهای سیاسی است، نام و یاد حافظ در شهرهای مختلف اسلامی که از کمترین آشنایی نسبت به زبان فارسی برخوردار هستند، می‌درخشد.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه همه جا ذکر جمیل حافظ است، افزود: تار و پود این مرز و بوم با فرهنگ و هنر عجین شده است، وقتی درباره مهمترین ویژگی مردم ایران سخن می گوییم بدون تردید به این نکته اشاره می‌کنیم که ایرانیان، مردمانی فرهنگ دوست به شمار می روند و همگی به نوعی با فرهنگ و هنر مأنوس هستند.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه شعر نقش مهمی در هویت ملی ایرانیان دارد، گفت: وقتی اسلام وارد سرزمین‌های مختلف شد در کنار تأثیرات مهمی که داشت باعث تغییر زبان کشورها  شد  اما اسلام وقتی وارد ایران شد، خدمات متقابلی اتفاق افتاد،و ایرانیان پیشتازان و حاملان فرهنگ و تمدن اریق اسلامی شدند و  سرآمدان در بسیاری از رشته‌ها و تمام کسانی که شعر، هنر و نحو عربی را گسترش دادند عمدتا ایرانی بودند.
وی با اشاره به اینکه زبان مهمترین نماد ملل مختلف است، گفت: ایران با شعرای بزرگی همچون رودکی، استقلال زبانی و فرهنگی خود را حفظ کرده است.
اسماعیلی ادامه داد: وقتی از رودکی به عنوان پدر شعر فارسی یاد می کنیم، در واقع به خاطر فاصله میان ورود اسلام تا احیای مجدد زبان فارسی از سوی شعرایی چون رودکی است.
وزیر فرهنگ افزود: این روند با فردوسی بزرگ تداوم پیدا می کند تا به شاعران قرن ششم و قرن هفتم همچون سعدی می رسیم؛ شاعر گران قدر و پرآوازه ایران زمین که باید فصل مجزایی برای ذکر خیل محاسن او درنظر گرفت.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بوستان و گلستان سعدی دو کتاب درسی سال های متمادی ایرانیان در مکتب خانه ها پیش از آغاز آموزش های جدید است که مردم خواندن و نوشتن و اخلاق را نظم و نثر او می آموزند.

چنان که نثر بی نظیر ابتدای گلستان همچنان به جان و روح ایرانیان جلا می دهد : "هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است و چون بر آید مفرح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت موجود و بر نعمتی شکری واجب. از دست و زبان که برآید/ کز عهده شکرش به درآید، بنده همان به که ز تقصیر خویش/عذر به درگاه خدای آورد/ ورنه سزاوار خداوندیش/ کس نتواند که به جای آورد"

وی اضافه کرد: در قرن بعدی حافظ را مشاهده می کنیم که در قله غزل تمام ادوار شعر فارسی ایستاده و غوغایی به پا کرده است؛ نه تنها از لحاظ قدرت و زیبایی های شعری، بلکه به خاطر عمق ایمانی و انسی که با قرآن داشته و از همین رو عنوان شعری حافظ را برگزیده است. چنان که به تعبیر رهبری عزیز انقلاب این تخلص به خاطر تعلقات بلندی است که موجب شده شعر و ادب فارسی را با تسلط بالای خود به مفاهیم بلند قرآنی پیوند بزند. 

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در هفت قرن پس از حافظ، همه شعر و ادب فارسی متاثر از حضور این شخصیت بزرگ است تا آن جا که او امروز به یکی از نمادهای مهم هویت ملی ایرانیان تبدیل شده است. هر جا قصد نام بردن از شخصیتی را داریم که اشعار، فکر، منش و سلوک او موجب افتخار است، از حافظ نام می بریم و دیوان اشعار او در دل بسیاری از سنت ها و اعیاد جاری ما ایرانیان حضور دارد.

اسماعیلی ابراز داشت:مردم ایران با افتخار به دنبال این هستند که برای انجام کارهایشان از حضرت حافظ مقصد و نظرش را بپرسند و هر که می‌خواهد فعالیتی را سامان دهد تفالی به دیوان حافظ می زند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حافظ نماد بزرگ هویتی است، گفت:  ایران بزرگ ما در پناه ادبا، شعرا و عرفایی مانند حافظ در راس فرهنگ و هنر جهان اسلام و در کشورهای منطقه می‌درخشد. امروز مهمترین ابزار ما در مقابله با همه توطئه ها و مخالفت‌هایی که با وحدت سرزمینی کشور است توسل به این قدرت نرم فزاینده است.

وی با بیان اینکه ما در مقابل یک جنگ همه جانبه با عنوان جنگ نرم قرار گرفته ایم، گفت: دشمن مهمترین فعالیت‌هایش را درست در نقطه قوت ما انجام می‌دهد چراکه حوزه فرهنگ نقطه اتکای انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود. وقتی ما نظریات انقلاب را در جامعه شناسی سیاسی طبقه‌بندی می‌کنیم متوجه می‌شویم که نسل چهارم نظریات بعد از وقوع انقلاب اسلامی پدید آمده است.

وی با اشاره به اینکه اندیشمندان بزرگی در جهان غرب در بین جامعه شناسان مطرح در مورد انقلاب اسلامی نظریه‌پردازی کردند، قائل هستند: عمده انقلاب‌ها منشأ طبقاتی و اقتصادی دارد اما انقلاب اسلامی منشأ فرهنگی دارد و رهبران انقلاب اسلامی نیز از بزرگترین شخصیت‌های فرهنگی هستند.

وزیر فرهنگ تأکید کرد: امروز در همه اتفاقاتی که‌ در کشور رخ می‌دهد موضوع فرهنگ و هنر به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور مطرح است؛ ما در دولت انقلابی علی رغم اینکه با مشکلات بزرگی از جمله در حوزه اقتصاد مواجه بودیم اما به حوزه فرهنگ به عنوان یک اولویت مهم در حوزه حکمرانی توجه داشتیم.

اسماعیلی یادآور شد: رئیس جمهور به عنوان یک روحانی عالم، انقلابی و مردمی یک شخصیت فرهنگی تمام عیار هستند. لذا دولت در کنار ضرورت اقتصاد و معیشت به صورت جدی به حوزه فرهنگ توجه دارد.

وی تصریح کرد: در سفرهای استانی همپای پروژه‌های عمرانی پروژه‌های فرهنگی را دستور کار داشتیم و در همین یک سال بسیاری از پروژه‌های معطل مانده بعضاً دو دهه‌ای را به بهره برداری رساندیم.  در استان فارس هم با همت استاندار محترم و مردم فرهیخته استان همه پروژه‌های بر زمین مانده را جلو خواهیم برد و به اهالی این شهر این قول را می‌دهیم که همه تعهدات دولت را در اسرع وقت به سامان برسانیم.

اسماعیلی اظهار کرد: امیدواریم با همیاری و وحدت کلمه‌ای که در کشور حاکم و جاری است شاهد پیروزی، پایداری و تداوم این نهضت و انقلاب با حضور مردم باشیم.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه ما در همه عرصه‌ها مفتخر به حضور مردم هستیم، گفت: مردم ایران با تمام تفاوت‌های قومیتی زیر یک چتر و زیر یک حاکمیت واحد به نام ایران اسلامی گردهم آمدند تا مسیر رشد، تعالی و بالندگی را تداوم بخشند.

گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان برنامه، با حضور در آرامگاه حافظ، به مقام والای آن شاعر بلندآوازه ایرانی ادای احترام کرد.

استاندار فارس: آشنایی با حافظ و سعدی را باید از مدارس آغاز کرد

یاد روز حافظ

 استاندار فارس گفت: نیاز است که بازنگری در دروسی که در آموزش و پرورش تدریس می‌شود صورت بگیرد و بازبینی در روش و محتوای آموزشی انجام شود تا نوجوانان و جوانان را بیشتر با حافظ و سعدی و فرهنگ دینی و ملی آشنا کنیم.

محمدهادی ایمانیه  در آئین بیست و ششمین یاد روز حافظ اظهار کرد:  اگر جامعه ما به تلاش فوق‌العاده برای پیشرفت نیاز دارد می‌توانیم به حافظ رجوع کنیم.

استاندار فارس ادامه داد:  پرداختن  به حافظ و دیوان حافظ لازم است اما کافی نیست؛ پاسخ این پرسش از اهمیت بسیاری برخوردار است که امروز باید چه استفاده‌ای از حافظ داشته باشیم؟
وی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد: باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا اشعار حافظ و سعدی مانند گذشته که این اشعار در مکتب‌خانه‌ها موردتوجه قرار می‌گرفت در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود.
ایمانیه بیان کرد:  جای سوال دارد که دانشجویان و دانش آموزان امروز ما تا چه اندازه بر بحث‌های حافظ و سعدی مسلط هستند؟ آیا اگر این بحث‌ها پررنگ‌تر مطرح می‌شد اکنون از پوچگرایی‌هایی که رو به شیوع است و بی‌هویتی هایی که دشمن هم به آن دامن می‌زند جلوگیری نمی‌شد؟
استاندار فارس گفت: نیاز است که بازنگری در دروسی که در آموزش و پرورش تدریس می‌شود صورت بگیرد و بازبینی در روش و محتوای آموزشی انجام شود تا نوجوانان و جوانان را بیشتر با فرهنگ دینی و ملی آشنا کنیم.
ایمانیه گفت:  همچنین نیاز است بودجه‌های برای حمایت از پژوهش‌های مرتبط با حافظ شناسی و منطبق کردن آن با نیازهای  روز اختصاص یابد. تحقیقاتی که در مورد حافظ و سعدی و بزرگان ادبیات به ارث رسیده لازم است که توسط گروه‌های سرآمد علمی بررسی شود و این تحقیقات ادامه یابد.

استاندار فارس بر ضرورت ایجاد بنیاد حافظ شناسی در شیراز تأکید کرد و گفت: خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفت امروز یکی از خیرین موافقت کردند تا ساخت بنیاد حافظ شناسی از هفته آینده آغاز شود. امیدواریم در سالروز بزرگداشت حافظ در سال آینده این ساختمان به بهره‌برداری برسد.

حافظ فرازمانی و فرامکانی

شهردار شیراز نیز در این مراسم اظهار کرد:حافظ گوینده فرازمانی و فرامکانی و حافظه تاریخی و ملی ایرانیان است با اندیشه بلند خود آنچنان به محضر لطیف ترین و پنهانی ترین معنای هستی و ارزش های معنوی و خدای گونه اشراف یافته است که در خیل وسیعی از ادب ستایان را در جهان، واله و شیدای خویش ساخته است.
محمدحسن اسدی با بیان اینکه حرف حافظ تمام نشدنی است، گفت:  حافظ، خود مترجم ادبی قرآن و ابیات او ترجمان لطیف‌ترین و زیباترین مضامین الهی و قدسی برای ایرانیان است. حافظ رامشگر و طبیب روح آدمی ست.
وی بیان داشت:  معتقدم سهم مهجور مشاهیر اسلامی- ایرانی در تقویم میراث حافظه جهانی یونسکو و گاه نگاری رویدادهای مشارکتی مفاخر جهان در شان این شیراز نیست؛ لذا همزمان با هزار و دویست و پنجاهمین  زاد سال سیبویه، هشتصدمین زاد سال سعدی بزرگ، هفتصدمین سالمرگ علامه قطب الدین شیرازی و در آستانه دهه منتهی به هفتصدمین زاد سال حافظ، از شیراز پیام درخواست تعامل شهرداری شیراز با کمیسیون ملی یونسکو و سازمان جهانی یونسکو برای ثبت بین المللی مفاخر فارس به عنوان میراث حافظه جهانی یونسکو را مطرح می کنم.

این مقام مسئول افزود: به عنوان شهردار شیراز از محدود شدن اهداف این فرآیند، تنها به ثبت جهانی نام شیراز در شبکه شهرهای خلاق یونسکو بسنده نمی کنم، چرا که این نگاه تقلیل یافته، جنبه موزه ای بودن، انجماد و ایستایی به شیراز خواهد بخشید و به زنده بودنش کمکی نمی کند.
وی افزود: لذا خواستار آنم که تدوام بخشی و اعتلای هویت اسلامی ایرانی شیراز در یونسکو، باید در قالب بینش و تعاملاتی صورت بگیرد که شیراز به عنوان یک ظرفیت همیشه عظیم در حوزه اشتراک گذاری اطلاعات، سرمایه گذاری و گردشگری، در منطقه و جهان، بیش از همیشه به عنوان جایگاهی یگانه و بی بدیل معرفی شود.
 در انتهای این آیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتفاق حمید رضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و هیات همراه، آرامگاه حافظ شیرازی را گل باران کرد و از کتابخانه حافظیه نیز بازدید نمود.

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی /  غلامرضا کافی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی /  عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی /  عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی /  عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدهادی ایمانیه/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / حسین اسدی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / گفتگوی فاطمه نیکوکار از سایت خبری شیرازه با سید رسول موسوی نژادیان/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

 

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی /  غلامرضا کافی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی /  عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی /  عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی /  عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدهادی ایمانیه/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / محمدمهدی اسماعیلی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / حسین اسدی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

آیین یادروز حافظ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی / گفتگوی فاطمه نیکوکار از سایت خبری شیرازه با سید رسول موسوی نژادیان/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG