دادآزاد

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
دادآزاد
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
استاندار فارس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: مصوبه تشکیل و راه اندازی قرارگاه فرهنگی و اجتماعی باید بیش از گذشته مورد تاکید قرار گیرد.

آیت الله لطف الله دژکام، روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس در شیراز با اشاره به سخنرانی خود در مجلس خبرگان رهبری در خصوص مدیریت فرهنگی گفت: در آن سخنرانی مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دادم و اینکه ما برنامه های فرهنگی را چگونه دنبال می کنیم و چه مدیریتی در حوزه فرهنگی کشور اعمال می شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود: در گزارشی که بر اساس یک مطالعه ارائه کردم، مدیریت فرهنگی را به سه مدیریت راهبردی، اجرایی و فرایندی تقسیم کردم و وضعیت را در این سه بحث بیان کردم.

آیت الله دژکام، رئیس  گفت: در سال ۹۰ در بحث مدیریت راهبردی نقشه مهندسی فرهنگی داشتیم و سندهای بالادستی ما تنظیم شده بود و طی ۱۰ سال گذشته تاکنون در بحث اجرایی هم ساز و کارهای لازم را برای اجرایی کردن این سندها نداشته ایم و هم رویکرد دولت قبل به گونه‌ای بود که در مقابل این سندها قرار می گرفت.

وی در خصوص درخواست رئیس کل دادگستری فارس از شورای فرهنگ عمومی استان برای صدور اجازه برخورد جدی با واحدهای صنفی بدحجاب نیز اظهار داشت: در بحث مقابله با برخی هنجار شکنی ها و بی حجابی، بخشی از کار برخورد نیروی انتظامی با متخلفان است و دستگاه قضایی هم باید بر اساس وظیفه قانونی خود با متخلفان برخورد جدی کند.

وی ادامه داد: اگر جرمی در حال انجام است وظیفه دستگاه قضایی برخورد است، نیازی به مصوبه شورای فرهنگ عمومی ندارد و این وظیفه قانونی دستگاه قضایی است که وقتی جرمی صورت می‌گیرد جلو آن را بگیرد.

وی، بر لزوم انجام کارهای زیرساختی در زمینه امنیت اخلاقی تاکید کرد و گفت: وقتی می‌گوییم امنیت اخلاقی، مانند این است که یک بیمار را بخواهیم با دادن مُسکن و دارو تسکین دهیم اما آن بیماری همچنان در حال پیشروی است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه از اعضای شورای فرهنگی عمومی و مدیران اجرایی استان انتظار داریم که در جهت پیشبرد کارهای حوزه هنری حمایت ویژه داشته باشند.: امیدواریم با این حمایت ها و اقدامات، رویکرد هنر متعهد دینی به یک جای خوبی برسد.

او ادامه داد: به نظر می رسد که حوزه هنری از این جهت در استان امکاناتی بالقوه ای هم داشته اما بسیار محدود شده و باید ابزار حکمرانی فرهنگی را در دست داشته باشیم.

دکتر محمدهادی ایمانیه، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه اجرایی شدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی نیاز به یک قرارگاه دارد تا همه سازمان‌های مرتبط در این قرارگاه حضور داشته باشند، افزود: افرادی که ناهنجاری‌ها را در ملأعام مرتکب می‌شوند در اقلیت هستند اما نباید اجازه داد این اقلیت تاثیر خود را در جامعه بگذارند.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه باید با جدیت با متخلفان و مراکزی که ناهنجاری‌ها در آن‌ها به کرات صورت می‌گیرد برخورد شود، بیان کرد: باید نیروی انتظامی و دادگستری در این زمینه ورود داشته باشند.

استاندار فارس با تصریح بر حمایت از طرح چهارشنبه‌های طلایی و گسترش آن در سطح جامعه، بیان کرد: تحقیق کوتاه مدت انجام شود که چه روش‌‌هایی برای گسترش حجاب برای نسل جوان موثرتر است.

دکتر ایمانیه همچنین در ارتباط با کنگره محمد(ص)، پیامبر رحمت نیز افزود: برگزاری این کنگره در استان دائمی شود و برای هر سال اجرای کنگره بودجه‌ای در نظر گرفته شود و به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد که محل تامین آن نیز مشخص باشد تا نگرانی برای برگزاری کنگره نداشته باشیم.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز گفت:

در باب نسبت فرهنگ و هنر اندیشمندان و فرهیختگان بسیار گفته و نوشته اند، اما ترکیب بدیع و نوی امروز که کمتر بدان پرداخته شده است (نسبت هنر و انقلاب اسلامی) است.

تمامی آنچه حضرت امام خمینی ره از دریچه ی حکمت تأویلی خویش می دید به درستی بر ما آشکار نیست و شاید به همین دلیل بود که در اواخر حیات ایشان و در سال های بعد از آن،بسیاری از دستاوردهای انقلاب مورد نقد و جرح و تعدیل برخی دوستان دیروز انقلاب واقع شد و کار به جایی رسد که امروز گرفتار آنیم؛ شیطانی  را که حضرت امام از در رانده بود بار دیگر از پنجره وارد خانه دل و عقل ها شده و عقل ادبار چوب نقد برداشته و ما یملک این خانه را به حراج گذاشته است.

یک بار دیگر «عقل غربی سیطره یافته و وجود بشر را در دایرة المعارف خویش معنا کرده است. بی دردی و لذت پرستی توجیهی عقلایی یافته است و از میدان های ورزش تا کلاس های درس دانشگاه، رب النوع تمتع است که پرستیده می شود.

سکولاریسم و پلورالیسم مانیفست روشنفکران و مصلحان اجتماعی جامعه امروز شده و «تکلیف شرعی» خرافه ای بازمانده از پیشینیان بیش نیست.

گاهی احساس می شود که گرد افسردگی و مرگ بر ذهن اندیشمندان انقلابی نشسته و باورمندان دیروز آن، بیمناک از تحقیر و تمسخر و ریشخند تجدید نظرطلبان،سودای همخوان کردن فکر و اندیشه و عمل انقلابی دیروز با ارزش های مسلم جامعه بشری اند که دموکراسی و حقوق بشر و ...است!

و انقلابی که طنین آن چهل سال بعد از تحققش، اقصی نقاط آفریقا و آسیا و آمریکا و اروپا را به لرزه در آورده ، در داخل با سوالات متعددی در حوزه سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی روبه رو است.

گویی «تجربیات تاریخی» صرفا منحصر در وقایعی است که در غرب و طی این چهار قرن اخیر روی داده و ذیل دموکراسی و لیبرلیسم و سکولاریسم تعریف می شود و نه تجربه تاریخی پیروزی درخشان«حزب الله لبنان» علیه دشمن تا بن دندان مسلح و سفاکی چون اسرائیل،یا «بیداری اسلامی» در مصر و تونس و بحرین و لیبی و یمن و افزون شدن کلونی های انقلابی و اسلامی فرزندان حقیقی امام (ره) در اقصی نقاط عالم.

بگذریم از آنکه امام و انقلابش تاریخ ساز بودند،نه ذیل تاریخ و باور دینی ما متضمن این معناست که تحول در نفوس است که تغییر دوره ای تاریخی را به همراه دارد.

در این احوال شاید به جای تجدید نظر در مبانی انقلاب ، بیشتر محتاج تجدید نظر در مبانی اعتقادی خویش باشیم.

چرا که گویی این مبانی در نظر ما و به مرور زمان طی این چهل و اندی سال دیگرگون شده.

با عقل امروزی ،بیم آن هست که چند صباحی دیگر از امام و صحیفه اش که نازله چندین و چند باره دستورات الهی در عصر ماست چیزی فهم نشود.

سید مرتضی آوینی شاگرد آن امام نازنین و پرورده ی این چنین انقلابی است. کسی که غرب را به جان آزموده و از آن برگذشته بود،اعجوبه ای که به این مقدار اکتفا نکرد و قدم در راه تفصیل اجمالی گذاشت، که امام آن را مشخص کرده بود.او از معدود متفکرانی است که درست مثل خود امام ،هرچه می گذرد افسوس نبودنش بیشتر جان عاشقان حقیقی امام و انقلابش را می آزارد.

با این همه صد شکر که او ماحصل سلوک خویش را به تفصیل و با مهارتی ستودنی نوشته و در قالب آثار مکتوب خود به یادگار گذاشته است.
مجموعه آثار مکتوب شهید آوینی برای کسانی که می خواهند گنج انقلابی را که امام برایشان به یادگار گذاشت بیابند در حکم نقشه راه است.نقشه ای که اسرار و رموز اشارات امام را دریافته و به ما باز می شناساند.
اشاراتی که امام خود نیز آنها را از عقل کل و اوصیای او،ائمه معصومین علیهم السلام،فرا گرفته بود.

برای برون رفت از بحرانی که دامن بشر جدید را بطور اعم و ما را که فرزندان انقلاب اسلامی هستیم به طور اخص گرفته، باید ابتدا در شرایط لازم برای این بیرون شدن بیندیشیم.

مرور تجربه آوینی که در خلال نوشته های او ممکن می شود نه یک راه حل ،که ممهد و آماده گر پیشنهاد یک راه حل است.
این تجربه ،الگویی در عرض الگوهای متعارف نیست.آوینی اقتصاد دان یا مرد سیاست یا جامعه شناس نبود.

او معتقد بود مادامی که ما اولا به مدد فلسفه ،عالم جدید پیرامون خود را که زیر ب
 
نایی فلسفی دارد(وچقدر هم روی این موضوع تاکید می کند)نشناسیم به اصطلاح معروف «نمی فهمیم از کجا خوردیم» و بعد اگر شناختیم ولی به علوم غربی و محصولات تکنولوژیک که مولود این تمدنند و برای ارضای نیازها ی بسیار دور از نیاز های واقعی  و ذاتی بشر پدید آمده اند مسلط نشویم،نه اجازه داریم و نه خواهیم توانست این علوم و محصولات را «ابزار خویش برای رسیدن به وضع مطلوب»بنامیم و بدانیم،چرا که نسبت این باصطلاح ابزار با ما و غرب که موجد آن بوده یکسان نیست و بنابراین طبعا بیشتر به آنها متمایل است تا ما،این «ابزار» هم ما را به همانجا که خاستگاه آن است راهبر خواهد شد.
و برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد باید تصور کوی لیلی هوش از سرمان نرباید و دائم بیدار باشیم که ناقه علوم جدید و تکنولوژی برخاسته از آن ما را به آنجا که خودمان مراد کرده ایم برساند.
بار دیگر گرامی می داریم سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی و روز بسیج هنرمندان را و یادآوری می کنیم که رهبری حکیم انقلاب با حضور برنامه ریزی نشده خود در مراسم تشییع سید مرتضی آوینی در سال 71 چگونه اذهان جامعه را متوجه این متفکر انقلاب اسلامی نمودند و با نسبت دادن ترکیب بدیع سید شهیدان اهل قلم به ایشان، اشارتی ظریف و توصیه ای هوشمندانه به مطالعه آثار و اندیشه های ایشان داشتند و در جایی دیگر در وصف ایشان فرمودند به گونه ای از دروازه های آسمان صحبت می کنند که گویی خود آن را طی کرده است.
و این روزها و ایام که دوران جنگ روایت ها و جهاد تبیین است به کرات از ایشان و مدل هنرمندانه اش در تبیین حقایق دفاع مقدس یاد می کنند و توصیه می کنند که باید به این سمت و سو حرکت کنیم.
باشد که عامل شویم.
 

 

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ لطف الله دژکام، محمدهادی ایمانیه، حمیدرضا قانعی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ لطف الله دژکام، محمدهادی ایمانیه/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ لطف الله دژکام، محمدهادی ایمانیه/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ سید کاظم موسوی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ روح الله نجابت، حامد تقوایی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ روح الله نجابت، حامد تقوایی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ / عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ لطف الله دژکام/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ محمدهادی ایمانیه/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ حمیدرضا قانعی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

نشست شورای فرهنگ عمومی فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG