کاشی حوض

شخصی
طبقه بندی موضوعی
Instagram
بایگانی
پیوندها
کاشی حوض
این وبلاگ با کد شامد زیر در سامانه ساماندهی فضای مجازی ثبت شده است:
1-1-714563-64-4-1
همچنین کانال تلگرامی مربوط به این وبلاگ با کد شامد زیر نیز ثبت شده است:
1-1-714563-61-4-2
یادداشت
گفتگو
هنر، ادب، فرهنگ
خبر
نگارخانه
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

همزمان با پنجمین روز ماه مبارک رمضان، گفتگوی مجازی دست‌اندرکاران کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر با خبرنگاران برگزار شد.

انتشار: ایرنا - کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر - هنرشیراز -

همزمان با پنجمین روز ماه مبارک رمضان، گفتگوی مجازی دست‌اندرکاران کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر با خبرنگاران برگزار شد.

 دکتر حامد تقوایی، دبیرکل کنگره محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر در این گفتگوی مجازی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره، معرفی پیامبر رحمت و ترسیم اسلام راستین، از طریق شبکه‌سازی و ایجاد هم‌افزایی در میان ظرفیت‌های هنری و ادبی جهان است.

حامد تقوایی افزود: به دنبال آن هستیم که شوری ایجاد کنیم که توهین ها و اسلام هراسی ها را بی اثر کند،آنهم به زبان هنر و ادب که تاثیر گذار ترین و گیراترین زبان است.

وی با بیان اینکه هدف دیگر برگزاری این نشست استفاده از ظرفیت های دانشگاه و استادان دانشگاه در ارتباط با جامعه است،گفت: شروع این کار از مرکز آفرینش های هنری استادان دانشگاه بود و آنان در کنار متخصصان غیر دانشگاهی، دست اندرکاران اصلی این کنگره هستند، البته به تدریج نهادهای دیگر نیز همراه شدند. بنابراین ترکیبی از اندیشه، دانش و هنر را خواهیم داشت که تاثیرگذاری را بیشتر خواهد کرد.

تقوایی ادامه داد: تاکنون مجموعه کامل و چند زبانه که متمرکز بر معرفی پیامبر صلوات الله علیه باشد وجود نداشته که اکنون تلاش شده به هفت زبان و در موضوعات و رشته های متنوع هنری و ادبی تدریجا مجموعه کاملی ایجاد شود که با پیوست های کوتاه اعتقادی، تاریخی و قرآنی نیز تکمیل شود که به صورت مجازی و در قالب یک نمایشگاه حرفه ای به صورت دائم به نمایش درخواهد آمد.  

دبیر کل کنگره محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر گفت: هدف دیگر الهام بخشی هویت شهر شیراز در جایگاه سومین حرم اهل بیت و تثبیت جایگاه شیراز به عنوان قطب ادب و هنر است، ظرفیت های هنری پراکنده و مغفول فراوانی در شیراز وجود دارد که حول یک پروژه بزرگ می‌تواند فعال و منسجم شود. 

وی افزود: برگزاری این کنگره در سالهای آینده به صورت گسترده، زمینه ساز آشنایی مردم دنیا و حتی گردآمدن مفاخر هنری جهان اسلام و دنیا را طی یک برنامه حضوری چند روزه در این شهر فراهم خواهد کرد که البته دستیابی به این اهداف تدریجی و با صبر و حوصله باید انجام شود و کار ساده ای نیست. 

تقوایی اظهار داشت: به منظور دستیابی به این اهداف ابتدا در یک بازه زمانی پنج ماهه که از بعثت پیامبر آغازشده است آثار از طریق سایت کنگره دریافت خواهد شد،این سایت به هفت زبان تهیه شده و قابلیت دریافت آثار و مدیریت داوری آثار را دارد. وی مهلت تهیه آثار را تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: داوری آثار حدود ۲ ماه به طول خواهد انجامید و اختتامیه و معرفی برگزیدگان در هفته وحدت، ۲ آبان و مصادف با میلاد پیامبر (ص) برگزار خواهد شد.

دبیرکل کنگره محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر عنوان کرد: بعد از برگزاری مراسم اختتامیه تا دور بعد برگزاری این کنگره ،آثار هم به صورت مجازی و هم حضوری در کشورهای مختلف نمایش داده می شود.

وی ادامه داد: بنابراین مخاطب اصلی این کنگره تا قبل از اختتامیه جامعه تخصصی هنری جهان و بعد از اختتامیه کل مردم دنیا هستند،هنرمندان می‌توانند آثار خودشان را در قالبهای هنری متنوع شامل شعر، داستان کوتاه، خوشنویسی، نقاشی خط، پوستر، تایپوگرافی، هنرهای دیجیتال، نقاشی، عکس، فیلم کوتاه و نماهنگ به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.

تقوایی اضافه کرد: محورهای برگزاری این کنگره شامل پیامبر خاتم (ص)، اسوه اخلاق برای همه ادوار تاریخ بشر در زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی، رحمه للعالمین، رسول مهر و تعامل صحیح و شرافتمندانه ادیان الهی، پیامبر اعظم (ص)، محور و الگوی ایجاد وحدت در امت اسلامی، کمال عقلانیت محمدی (ص) در سبک زندگی اسلامی در برابر افول عقلانیت اومانیستی و خود بنیاد جهان معاصر، معارف محمدی (ص)، قرآن کریم و پایه گذاری تمدن نوین اسلامی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و رستگاری بشر در جامعه جهانی،محمد رسول الله (ص)، کمال عبودیت، معرفت و عرفان الهی و اسلام ناب محمدی (ص) و الهام بخشی روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم است.

وی اعلام کرد: آثار از طریق سایت کنگره به آدرس www.wcam.ir دریافت خواهد شد. 

غلامرضا کافی، دبیر علمی ــ ادبی کنگره ادبی جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر نیز در این گفتگو گفت: ابعاد این کنگره چیزی فراتر از کشور، زبان و مرزهاست تا آنجا که می‌توان گفت از مرز اسلام نیز خواهد گذشت و همه مردم جهان را درگیر خود خواهد کرد.

 وی افزود: امروز به اسم آزادی، معارضه‌هایی با توهین و تمسخر به مقدسات و شخصیت‌های جهان را می‌بینیم. از این‌رو یا باید در حالت تدافعی به آن پاسخ داد یا گام خود را فراتر بگذاریم و در قالب‌های فرهنگی، هنری و ادبی با کارایی بیشتر ورود کنیم تا گفتمان اسلام راستین را به گوش جهان برسانیم.

 کافی بیان کرد: از آنجا که کنگره گستره‌ای جهانی دارد، توانسته‌ایم تاکنون رایزنی‌های با برخی شخصیت‌ها و مراکز فرهنگی و دانشگاهی و ادبی داشته باشیم که از ظرفیت‌های آنان در این کنگره بهره خواهیم گرفت.

 این شاعر برجسته استان فارس ادامه داد: از آن‌جا که برخی شخصیت‌ها جایگاهی فراتر از شأن داوری داشتند و از سوی دیگر برای بالا بردن جایگاه کنگره، در کمیته ادبی، با حضور شخصیت‌های شاخص ادبی زبان‌های هفت‌گانه فارسی، عربی، ترکی که زبان‌های رایج کشورهای اسلامی هستند و زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی و آلمانی که بیشتر مردم جهان به این زبان‌ها سخن می‌گویند یا آشنایی دارند، هیئت علمی راه‌اندازی کردیم که بخش داوری هر زبان، زیر نظر هیئت علمی کار خود را انجام خواهد داد.

 وی تأکید کرد: این کنگره را باید آغازی برای شور ادبی و هنری برآمده از اندیشه، دانش و گفتمان اسلام دانست، شوری که توفندگی آن، معارضه‌‌ها، به ویژه با شیوه توهین و تمسخر را ناکارآمد کند؛ چرا که شخصیت پیامبر اسلام(ص)، بیش از هر چیز خود گفتمانی برای دوستی و مهربانی است که نه تنها پذیرای مهاجران مسلمان و روی آوری مردم آن کشورها به اسلام را می‌بینیم که بیشترین معارضه‌ها را نیز با این زبان‌ها و در این کشورها رخ می‌دهد.

ستار خالدیان، دبیر بخش علمی و هنری کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر هم گفت: در بخش هنری، تلاش داشته‌ایم تا از هنرمندان برجسته، فرزانگان و استادان برجسته دانشگاهی و تجربی برای کارشناسی، داوری و تولید محتوا در رشته‌های در رشته های طراحی، خوشنویسی، نقاشیخط، گرافیک و نقاشی و ... بهره گیریم. 

وی افزود: در بخش خوشنویسی رشته‌های ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق را خواهیم داشت که در رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق که رشته‌هایی ایرانی و بومی هستند از استادان برجسته ایرانی و در دیگر رشته‌ها از استادان شناخته شده کشوری و جهانی به ویژه جهان اسلام، بهره خواهیم گرفت.

خالدیان ادامه داد: بر آن هستیم تا آثار برگزیده را در کنار دیگر آثار استادان برجسته نخست بر بستر مجازی و اگر زمینه فراهم شود به صورت حضوری به نمایش بگذاریم و سپس برای نگهداری، آن‌ها را به موزه آستان شاهچراغ بفرستیم.

وی تاکید بر جایگاه پیامبر اسلام را از ویژگی‌ها این کنگره دانست که کمتر به آن پرداخته شده است و بیان کرد: بیش از ۳۰ وبینار تخصصی ایرانی و جهانی درباره کنگره، برنامه‌ریزی شده است که تاکنون دو وبینار جهانی آن برگزار شده است.

دکتر موسی عربی، دبیر بین‌الملل کنگره یادشده، نیز گفت: از اقدامات انجام شده در کمیته بین‌الملل می‌توان به پیگیری، شبکه‌سازی و پیوند با شخصیت‌های ادبی و هنری در عرصه جهانی از یک سو و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، ادبی و هنری از سوی دیگر با هدف هم افزایی جبهه فرهنگی جهان اسلام با دیدگاه فرامرزی، فرامذهبی، فراقومیتی، فرانژادی و فرازبانی اشاره کرد و سعی شده است نمایندگان کنگره در کشورهای مختلف از ادبا، هنرمندان واستادان همان کشورها باشند تا این شبکه‌سازی با توان نیروهای خارج از کشور به کار خود ادامه دهد.

 وی ادامه داد: بخش بین‌الملل از استادان، شاعران وادیبان متخصص از کشورهای  مختلف جهت داوری دعوت به عمل آورده است. طراحی پیش‌کنگره‌ها ونشست‌های بین‌المللی از جمله اقدامات دیگری است که در دستور کار قرار دارد و اولین پیش‌کنگره با هدف استفاده از ظرفیت شاعران و استادان سایر کشورها از کشور الجزایر و تونس در تاریخ 4 اردیبهشت برگزار خواهد شد. سایر پیش کنگره‌ها از دیگر مناطق و کشورها متعاقبا نیز اعلام خواهد شد.

 عربی اظهار کرد: از دیگر  اقدامات انجام شده کمیته بین‌الملل تشکیل کمیته ترجمه به هفت زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی، آلمانی و ترکی است که با حضور استادان ودانشجویان زبان‌های خارجی ترجمه محتوای تولید شده و اخبار کنگره را به عهده دارد و هدف از تشکیل این کمیته تقویت بُعد جهانی و رساندن پیام کنگره به اقصی نقاط دنیا است.

نشست خبری کنگره محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر/ حامد تقوایی، غلامرضا کافی، موسی عربی، ستار خالدیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
KJDYTVG